Honda heeft vandaag in LA het doek afgetrokken van de FCX Clarity, de productieversie van de in 2005 gepresenteerde FCX Concept. Je zou het misschien niet zeggen, maar de spectaculaire looks van deze Honda zijn niet het meest bijzondere aan deze auto. Dat is namelijk de aandrijving: waterstof.
Ik hoor je nu denken dat er wel meer fabrikanten zijn die waterstofauto’s ontwikkeld hebben, zoals bijvoorbeeld de Hydrogen 7 van BMW. Maar die auto’s zijn niet beschikbaar voor het grote publiek. Bij deze Honda is dat anders. Vanaf de zomer van 2008 kunnen klanten in zuid Californie de FCX Clarity leasen voor 600 dollar per maand (incl. onderhoud en verzekering).
Kortom Honda probeert de kip-ei discussie te doorbreken door auto’s te koop aan te bieden. De brandstofcel perst er 100 kW uit en heeft een range van 430 kilometer.
Honda wil alleen nog niet aangeven hoeveel ze er verwachten te verkopen/produceren.
G. de Groot zegt
Wat een lelijk hok!
Dit zal voor waterstofauto’s zijn wat de prius voor hybridewagens is.
Benjamin1 zegt
Nou, het is anders wel een behoorlijk grote stap in de goede richting qua CO2-uitstoot
PieterA zegt
DIe achterste schouderlijn is net dezelfde als die van de Prius.
Jan zegt
Nu weet ik hoe een misvormde Prius eruit ziet!!!
Wat zijn ver verbruikskosten per KM?
Ewout zegt
he bah dit is inderdaad een prius-wannabee!
DrDarwin zegt
@Jan
Nu weet je pas hoe ver de Europese autoindustrie achter de feiten aanholt.
Citrofiel zegt
Het is inderdaad net een Prius, alleen dan met een verlengde achterkant. Ik vond hem eerst beter lijken, tot ik dat inzag. Zou de kleur dan zo veel uitmaken?
Citrofiel zegt
Toch vind ik het een lovenswaardig idee van Honda.
Ejay zegt
Prachtige wagen, leuke techniek. Ik het overwegen als ik in Cali woonde.
RenesisHP zegt
Sorry jongens, maar als dit de toekomst is, wordt het een saaie bedoeling.
PloegR zegt
CO2 Besparing?
Alleen als we elektriciteit van kerncentrales gaan tappen…
Anders brandt de kolencentrale toch wat harder om wat meer stroom te krijgen voor de waterstofproductie?
Maar toch cool van Honda om het biefstuk in de hondenhok te gooien.
vincegail zegt
Goed voor de CO2-uitstoot? Haha!
Hoe wordt H2 gewonnen?
Hoeveel energie kost dat? Veel.
En hoeveel brengt het op als je het weer verbrandt? Een pak minder.
Je kan je auto beter op bruinkool laten rijden ipv waterstof, als je de CO2-uitstoot wilt beperken….
vincegail zegt
@ PloegR
Helemaal mee eens dus!
Juppe zegt
Tja, ik geloof ook niet echt in het waterstof verhaal. Maar ik heb zo het gevoel dat ze bij Honda niet helemaal gek zijn, door veel geld in ontwikkeling te pompen als er geen toekomst in zit. Of zijn de reageerders hier slimmer dan de Honda technici?
Die typische Prius vorm heeft een reden: luchtweerstand. Wen er maar aan, of wees erg zuinig op je huidige auto.
realcar zegt
Eindelijk een fabrikant die doorpakt. Nu nog zonnecellen op het dak van mijn huis, electrolyse van water en vervolgens gratis rijden, fantastisch!!! Auto spreekt me niet aan maar de techniek des te meer!!
Juppe zegt
@PloegR,
Idd, kerncentrales!
PloegR zegt
@Juppe: Honda is inderdaad niet achterlijk. In California worden auto’s met 0,0 uitstoot voorgetrokken (ik geloof met belastingmaatregelen). Alleen wordt er gekeken naar de uitstoot van de auto en met waterstof is dat inderdaad niks.
Alleen om waterstof te maken heb je elektriciteit nodig. En daar zit het gevoelige punt. Door een extra omzetting heb je altijd rendementsverlies wat netto altijd meer energie kost.
Energie en grondstoffen is het thema van de 21e eeuw. We zullen er nog oorlogen erover meemaken, vrees ik.
Een ander aspect waar ik niemand over hoor is zwaar water. De uitstoot van waterstofkrachtbronnen is niet normaal water (H2O) maar iets met een extra atoom/ molekuul/element (Hoor de bel met zie de klok niet…) waardoor de dichtheid van het water veranderd. Lijkt me ook niet echt ideaal, maar misschien iemand hierover meer zeggen.
Juppe zegt
@PloegR,
Dat over zwaar water ken ik niet. Ook nooit wat van gehoord, en ik kan me daar ook niks bij voorstellen (scheikundig gezien). Maar ik vind alles op dit gebied erg interressant, dus ik zal er ’s wat van op zoeken. Of het een broodje aap is of niet. Die zijn er al teveel.
Maar wat je verder zegt klopt imo wel, daarom ben ik ook nog niet zo overtuigd van het waterstof gebeuren. Maar wat ik wel weet, is dat merken als Honda en Toyota op de lange termijn werken (in tegenstelling tot europese en amerikaanse merken), en dit dus niet voor een tijdelijk en locaal maatregeltje neerzetten. De geschiedenis zal het leren (en die heeft tot nog toe wel het gelijk van deze merken laten zien als je het mij vraagt).
Juppe zegt
Er zit iig wel een enorme sleutel bij zo’n hydrogen Pocahondas :)
PloegR zegt
Heb al iets gevonden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_water
deuterium, elektrolyse, iemand?
Ik snap het zelf ook niet meer…:P
Je moet natuurlijk niet de marketing effect op de lange termijn onderschatten. Daarom kunnen ze net zo goed in de waterstof zitten.
Voor Honda is het wel intressant omdat ze ook in de generatoren zitten. Als iedereen zijn eigen energiecentrale aan huis heeft dan geeft dat mogelijkheden, maar dan moet de techniek wel aanwezig zijn.
PloegR zegt
Die zal wel een diep sleutelgat hebben…
Jandepandaman zegt
PloegR- de uitstoot van waterstofmotoren is inderdaad zwaar water waarbij het waterstofisotoop in water is achtergebleven waar normaal waterstof in de waterverbinding zou moeten zitten. Water is H2O met een laag 2tje. Zwaar water is D2O met een laag 2tje of 2H2O met een hoog 2tje aan het begin en een laag 2tje halverwege. Maar voor de mens is het pas schadelijk als wij een volle week niets anders als zwaar water zouden drinken. De uitstoot van zwaar water van een volledig op waterstof lopende economie zou nog steeds niet schadelijk zijn omdat het maar 0,00002% of zo zou uitmaken van de totale waterhuishouding van de wereld. Ofwel 1 wat dampige ochtend per maand of zo en je kunt die hele uitstoot al niet meer meten. Het is dus met de beste wil van de wereld nie te vergelijken met zo iets als de CO2 uitstoot of zo die gaat om tonnen uitstoot.
Voor de rest vind ik het slap van Honda dat ze niks anders als een Priusripoff kunnen verzinnen. Je zou bijna denken dat de Hondaontwerpers Chinees zijn geworden…
gilein b zegt
who spacy karretje.i want one!!!
Juppe zegt
@PloegR en Jandepandaman,
Bedankt voor de info, ik was ook al wat aan het zoeken maar kwam ook niet verder dan Wiki. Maar als het waar is wat Jan zegt, is het geen issue.
Verder ben ik nog steeds niet zo overtuigd van het waterstof gebeuren op de lange termijn. Aan de andere kant zal het hoe dan ook gunstiger uitvallen als het rijden op benzine of diesel zoals we dat nu doen. Daarbij komt dat er op veel plaatsen wel waterstof geproduceerd wordt als afvalproduct, wat simpelweg afgefakkelt of uitgestoten wordt. Dan zou het een localeoplossing kunnen zijn, zoals in Ijsland. Maar het fijne weet ik er ook niet vanaf.
Van de vormgeving van het exterieur kan ik ook niet bepaald warm worden. Maar als zo’n vorm een lagere luchtweerstand oplevert zou ik daar best aan kunnen wennen. Wat vinden jullie van het interieur? Ik moet zeggen dat dat er erg futuristisch uitziet, en vind het erg bij het milieu thema past. Iig vernieuwend en stukken beter dan het saaie gebeuren wat andere merken te bieden hebben. De huidige civic is ook zo futuristisch, ik mag dat wel. Ook die zeer aparte energie-meters, zoals die ook in de civic IMA zit. Deze FCX heeft ook zoiets aparts.
Kyanite zegt
Niet nog zo’n lelijk hok als de Prius alstublieft.
Gerben zegt
heeeeeeelp, onze auto’s veranderen in ruimteschepen!!!!!
tja als door zo een buitenkant je een beter rendement haalt waarom niet. Zijn een nissan, VW , toyota e.a. hokken om gezinnen in te vervoeren zoveel mooier… gewoon een even wennen.
En wie mooi wil zijn koopt maar een oneconomische sportwagen, die zul je nog steeds kunnen vinden in de toekomst
M Freak zegt
Kun je ook zon waterstof auto maken, en dan een mooi ontwerp maken!?
Japie Milieuridder ;) zegt
Tsja,..of het nu willen of niet,…AeroDynamica en Alternatieve brandstoffen komen nu eenmaal,…OF JE HET WIL OF NIET,…
Ik ben ook gek op mijn “heilige” koe,..maar zie ook in dat het olielampje van de wereld of 50 jaar (wellicht eerder) gewoon gaat branden.
Opmerkingen als; SAAI,..LELIJK,..etc,..geef mij maar een V8 zijn af en toe begrijpelijk,…maar ook enigzins naief te noemen.
Japie Milieuridder ;) zegt
En oh,..ja,..ik vind m…, met de juiste velgen,…eigenlijk wel gaaf!!!
Jandepandaman zegt
@Juppe- Ik ben in deze tijden een beetje een Honda-fan geloof ik, want ik rij al 3 modellen Honda-motor. Ik heb altijd een zwak gehad voor hun CRXjes En de moderne Civic staat op dit moment hoog op mijn lijstje van min of meer betaalbare wensen. Ik mag hun vormgeving zeker wel en dat geldt ook voor deze FCX Clarity: Bring it on. De buitenvormgeving- ach, ik heb op zich ook geen bezwaar tegen de Prius. Ik vind hem eigenlijk wel iets beter dan de Prius. En om eens aan te halen wat mijn vriendin er van zegt: Wie weet wat een andere kleur dan ook nog kan doen om dit een mooie auto te maken?
CO2 bullsjitter zegt
hou nou toch eens op met die CO2 onzin! verder wel een mooie auto…
N1k. zegt
Versnellingspook?
sanra zegt
ik zie geen uitlaat?????
sanra zegt
of hij heeft geen uitstoot?
Juppe zegt
@Jandepandaman,
We zitten redelijk op een lijn geloof ik. Ik rij momenteel m’n 3e Honda, en dat bevalt altijd prima. Heb geen geld voor een nieuwere auto, dus rij ze altijd met belachelijk hoge kilometerstanden. Geen enkel probleem (ze zijn altijd snel en redelijk zuinig). Ervaringen met ander merk (vooral duits of frans) zijn meestal niet al te best (problemen, traag, zuipen. Niet alles tegelijk trouwens). Dus ik zie geen reden om wat anders te rijden. Het voorlaatste model civic kon me niet echt bekoren, maar met deze zijn ze weer helemaal terug! Hij staat ook op mijn lijstje ;)
De vormgeving van de Prius en deze FCX ligt voor mij wat in het midden, kan ze niet echt mooi vinden, en kan wel begrijpen dat veel mensen het lelijk vinden. Maar ik zou er wel aan kunnen wennen, en mee leven. Zoals Gerben al zegt: Wat er verder aan ruimte auto’s rondrijdt is soms ook om te janken. En ik wil het al helemaal niet over die suv’s hebben (enkeling daargelaten).
Vind het interieur van deze FCX wel stukken beter dan de prius. Al moet ik zeggen dat het interieur van de prius ook wel bij het hybride concept past. Ruimtelijk gevoel, en moeiteloos en volledig stil (bij langzaam rijden) je door het verkeer bewegen. Dit soort auto’s moet je ook heel anders bekijken dan conventionele auto’s. Maar das slechts mijn mening.
LC zegt
De daarbij horende reclame :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=hU2w8xwVNmY
pimmer zegt
@N1k: om te schakelen moet je op de menuknop in het midden drukken, het submenu ‘versnelling’ kiezen, draaien totdat je de juiste versnelling hebt gevonden, en dan weer drukken, dan krijg je een pop-up “u schakelt nu om naar de ..e versnelling, wilt u doorgaan? – ja / nee”.
Appeltje-eitje! Of er zit een automaat in, dat kan natuurlijk ook, maar dan nog zal je af en toe achteruit moeten rijden, of parkeren….
Een auto die op puur waterstof rijdt is natuurlijk onpraktisch, ga er maar eens mee op vakantie. Handig voor auto’s die binnen een bepaald gebied moeten rijden misschien, maar maak dan een kleine transporter op waterstof oid.
Frostbite zegt
100 punten en een sigaar voor Honda, en na de ’test’ in Californië snel hierheen halen dat ding!
voor de mensen die zeuren over enigerlei rendementsverlies bij de fabricering van waterstof: de uitstoot van het fabricageproces is natuurlijk vele malen beter beheersbaar dan in je auto. ook al is de uitstoot hetzelfde, in de fabriek is het (centraal) af te vangen waardoor het niet in onze aller geliefde atmosfeer terecht komt.
en ik vind ‘m designtechnisch best strak, al hadden de wielkasten wat beter gevuld kunnen zijn. magoed, voor mij is het hoogtepunt van design ook niet een gollufje 3.
Feanatieke zegt
Goed voor de CO2-uitstoot? Haha!
Hoe wordt H2 gewonnen?
Hoeveel energie kost dat? Veel.
En hoeveel brengt het op als je het weer verbrandt? Een pak minder.
Je kan je auto beter op bruinkool laten rijden ipv waterstof, als je de CO2-uitstoot wilt beperken….
Verdiep je er eens in, voordat je reageert. De energie word gewonnen met zonnepanelenparken in de woestijn. Dat is geen vervuiling, dat is pure winst.
Lote zegt
@ Vincegail
Bekijk het ganse project op de Honda site dan zou je weten dat die waterstof met zonne-energie wordt aangemaakt en dat je zelf je eigen tankstationnetje bij je thuis hebt, die ook dient om elektriciteit op te wekken voor het gebruik in huis. DOMBO!! Bruinkool, ha..
phil zegt
@benjamin
idd, nu alleen nog maar de kerncentrales en verder kunnen we niks doen behalve geen vuil meer op de grond gooien maar dat doet bijna niemand meer.
Juppe zegt
@LC,
Leuk filmpje :)
Hier een klein ritje in de vorige FCX (Ja, die rijden al een tijd rond)
http://www.youtube.com/watch?v=amUOkSRtidU
Ziet er niet zo traag uit, en erg leuk met die energie meter links. Check ook hoe die accu meteen weer oplaadt bij het optillen van de rechtervoet. Zoiets lijkt me een stuk leuker rijden dan een diesel oid. Vooral in een file waarin je trillingsloos en geruisloos voortbeweegt. Ipv dat gedoe met koppeling etc. Oke, je hebt natuurlijk al automaten maar dan heb je nog dat stationair lopen bij slitstand.
Scooperdepoep zegt
De FCX concept was waanzinnig mooi
De FCX is echt foei-foei-foei-lelijk!
Whats new ;- )
The Honda Spirit zegt
Ze maken hem gewoon zo lelijk omdat ie nog te duur is om te maken of ze zijn bang dat niemand meer de nieuwe US accord zou nemen.
Tja, marketing en soms design (de concept was immers wel een plaatjes) is niet Honda’s beste kant(vooral in Nederland), maar gelukkig weet ik dat het wel het mooiste merk ter wereld is.
RJ
Gerben zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
hape zegt
Vergeet naast zonnepanelen niet te noemen windmolenparken… dat levert ook heel wat schone electrische energie op… Plan Lievense voor de Noordzeekust bijvoorbeeld…
Ik vind het model niet slecht maar de toekomst brengt vast nog wel mooiere modellen…
John zegt
Leuk, maar zolang we geen waterstof kunnen tanken kan Honda wel pochen dat de auto voor de massa beschikbaar is, maar wat heb je er aan?
senna zegt
het schakelen gebeurt automatisch kijk maar naar deze foto waar het staat.
http://www.world.honda.com/news/2007/4071114All-New-FCX/photo/pages/30.html
meer foto’s http://www.world.honda.com/news/2007/4071114All-New-FCX/photo/index.html#1
Jandepandaman zegt
@Hape- Ik wil geen spelbreker zijn, maar waar denk je dat die moderne windmolens van gemaakt zijn? Juist- van olieprodukten- Kunststof gebaseerd op olie, want dat is wat polyester is… En dus haal je de milieudruk er met de gemiddelde levensduur en produktiviteit van een windmolen ten opzichte van de vervuiling en de CO2-produktievan zo’n molen voor alsnog bij lange na niet uit. Voor alsnog is windenergie dus alleen maar het verplaatsen van het mileuprobleem naar buiten beeld van het publiek, terwijl de feitelijke mileudruk per windmolen afgezet tegen levensduur en rendement ongeveer gelijk blijft aan de gemiddelde moderne kolencentrale… Dit vertelde een energiehandelaar van de Zeeuwse DELTA Nutsbedrijven die ook voor de electriciteitslevering verantwoordelijk zijn en die de kerncentrale daar in beheer hebben, mij een tijdje terug.
Juppe zegt
@Jandepandaman,
Ik heb dat ook regelmatig gehoord. De opbrengst van een windmolen zou niet opwegen tegen de productie en alles wat er bijkomt. Maar ik weet niet, ik vind dat toch moeilijk te geloven. Zo enorm veel energie kan dat niet kosten, en zo’n ding draait zo’n 20 jaar toch?
Het is net als wat ze over hybride auto’s met een accupakket zeggen. Maar in werkelijkheid (Total Life Cycle) is de productie en afdanking maar verantwoordelijk voor hooguit 15%. 85% is voor de emissie tijdens de gebruiksfase (vooral brandstof). Een kleine winst daar zal dus een grote impact op het totaal hebben, het produceren van de accu’s is slechts een klein percentage (‘T is slechts 3% van het wagengewicht bij bv een Prius).
Ik weet niet hoe de verhoudingen van een windmolen liggen.
hape zegt
@ Juppe en Jandepandaman (hoe kom je aan zo’n naam trouwens…?)
Windmolens hebben voorstanders maar ook veel tegenstanders… denk met name maar even aan de de horizonvervuiling… hoe zou jij reageren als je zo’n ding in je achtertuin zou krijgen?
Die verhalen circuleerden 20 jaar geleden ook al. Zo ook dat een windmolen z’n eigen productiekosten niet zou terugverdienen….
De kosten voor het opwekken van stroom door windmolens ligt ongeveer 1,5x tot 2x zo hoog, de rest wordt gesubsidieerd (groene stroom).
Milieudruk bij de productie is ook zo. Een accu van een prius kan ik inkomen (NiCd als ik me niet vergis) echter een windmolen kan van recyclebare materialen worden gemaakt.
Maarre… wat dacht je van het bouwen van een moderne kolencentrale ….
alsof dat geen energie kost en daarin geen kunststoffen worden gebruikt….
Kijk even naar Denemarken: meer dan 20% van de elektrische behoefte aldaar wordt al verzorgd door windmolens.
Juppe zegt
Ik zou niet graag zo’n ding in m’n tuin hebben idd, maar ik woon dan ook niet op een boerderij oid. Moet trouwens zeggen, dat als je door de flevopolder rijdt bij Almere, bv over A27 richting Utrecht dat ik al die windmolens best gaaf vind. Geeft die polder ook wat aparts.
Ben trouwens eens in zo’n transformatorhokje van een windmolen geweest, samen met de eigenaar. Leest ie de display’s af, zo van:” 20 cent…. 20 cent…. 20 cent… etc.”, dat ging toch lekker (waren nog guldens overigens)
Groene stroom is al helemaal zoiets moois, daar kun je ook een boek over schrijven. De meeste Nederlandse windmolens staan trouwens in het buitenland, omdat ze hier zo moeilijk met vergunningen zijn. En wel flink met subsidies strooien. Rare politiek hiero.
Maar wat je zegt over Denemarken, het kan toch niet zo zijn dat die windmolens daar niet uit kunnen?
De accu’s van de Prius zijn trouwens NiMh. Toyota recycled die -naar eigen zeggen- voor 100%. (Er zit zelfs 200euro (of dollar) bonus op als je ‘m inlevert. Op het typeplaatje staat een telefoonnummer, die je kunt bellen om ‘m in te leveren)
mark zegt
@jandepandaman
“En dus haal je de milieudruk er met de gemiddelde levensduur en produktiviteit van een windmolen ten opzichte van de vervuiling en de CO2-produktievan zo’n molen voor alsnog bij lange na niet uit”
Die energie voor productie etc wordt binnen het half jaar terug gewonnen, daarna is een windmolen door geen ander energiebron meer te kloppen op vlak van CO2 uitstoot.
Het haal je er zeker uit, zonder moeite. Het ptobleem wordt zeker niet verschoven zoals jij aangeeft, anders zou men het zeker niet subsidieren.
tonino zegt
Maximum 20 jaar zullen we nog rondrijden met onze automobieltjes, gebruikmakend van fossiele brandstoffen…(de laatste 10 jaar daarvan zal de gemiddelde burger waarschijnlijk al niet meer kunnen betalen) en dan stopt het.(Ik werkte voor BP boys) Laten we dus maar samen zoeken naar oplossingen zoals deze en er niet over zeuren. Dat het nu GM, Honda, BMW of in godsnaam DAF is, die met deze research bezig kan ons dan worst wezen. De eigenheid van de mensheid net op tijd oplossingen te vinden voor acute problemen stemt me alleszins hoopvol…en dit is toch al een voorbeeld.
.
Atomic Wedgie zegt
Bekijk het eens van de andere kant. Als je een auto bouwt met een uitstoot van 0,0 gram co2 per kilometer en in 2012 moet de gemiddelde uitstoot op 130 gram per kilometer liggen, in Europa, dan kun je er dus een dikke vette NSX tegenover zetten met een uitstoot van 260 gram co2 per kilometer. Moeten ze die FCX natuurlijk wel in Europa in de prijslijst zetten en de NSX ook. Is misschien een beetje kort door de bocht.
Atomic Wedgie zegt
@mark
“Die energie voor productie etc wordt binnen het half jaar terug gewonnen, daarna is een windmolen door geen ander energiebron meer te kloppen op vlak van CO2 uitstoot.”
Zou wel eens willen weten waar je die informatie vandaan hebt.
Veel windmolenparken worden in zee gebouwd, het transport naar zee en opbouw kosten ook heel veel energie. Als er onderhoud nodig is kun je er alleen heen met een schip of helikopter en dat kost ook nog eens heel veel energie. Aangezien er heel veel windmolens zijn in zo’n park is er ook veel onderhoud nodig. Op zee wil het wel eens hard waaien dus je kunt niet altijd met je schip of helikopter op pad om de windmolens te repareren. Veel windmolens staan gewoon uit omdat ze op onderhoud wachten en het is te duur om voor 1 windmolen uit te rukken dus wachten ze totdat er genoeg “kapot” zijn.
Dus buiten de eenmalige energie die nodig is om zo’n ding te bouwen en te installeren is het enegrgieverbruik voor onderhoud ok veel hoger want het is volgens mij toch de bedoeling dat de meeste windmolen parken in zee worden gebouwd. En zo niet, dan toch ;-)
Rovvel zegt
@Atomic Wedgie:
http://www.infra.kth.se/fms/utbildning/lca/projects%202006/Group%2007%20(Wind%20turbine).pdf
http://www.olino.org/articles/2006/09/02/energiebalans
Rovvel zegt
Eerste link werkt blijkbaar niet. Google op ‘lca wind energy’, en dan de eerste link.
hape zegt
@Rovvel,
Heb het verhaal gelezen, lijkt me een duidelijke conclusie!
Maar goed.. het wordt een beetje off topic.
The Honda Spirit zegt
Op temple of Vtec (www.vtec.net) staan 2 leuke filmpjes.
Nu ik het filmpje heb gezien ben ik ook een beetje bijgedraaid vwb het design, toch wel aardig.
http://www.vtec.net/news/news-item?news_item_id=722888
Grtn. RJ
travel zegt
Ik ben 100% voor zulke brandstoffen maar trek die auto wel even een leuker jasje aan.
dries zegt
Ik heb het gevoel dat veel mensen niets afweten van heel deze waterstof cultuur. Waterstof wordt gezien als de meest efficiente energie transport methode ipv de stekker in het stopcontact steken en je inefficiente batterij opladen ga je op een paar minuten een tank vullen.
De productie van waterstof kan op twee manieren. De eerste stap en meest voor de hand liggend is het uit natuurlijk gas te halen dit heeft wel een nadeel dat er een CO2 uitstoot komt. Maar deze vorm van energie opwekking is 60% efficienter dan aardgas gewoon te verbranden.
In een tweede stap zijn er al bedrijven die goedkope zonnepanelen produceren (op lopende band) die water met behulp van het zonlicht omzetten naar zuurstof en waterstof.
Momenteel heeft Honda om hun waterstof verhaal te ondersteunen ook een Home Energy Station ontwikkeld (momenteel al aan hun 4de versie). Deze maakt dus gebruik van aardgas om enerzijds watertof te produceren en anderzijds electriciteit.
Dus de mensen die nog altijd denken dat waterstof wordt geproduceerd dmv electrolyse kunnen best stoppen met commentaar te geven. Voor zij die vrezen dat er nog meer steenkoolcentrales of kerncentrales zullen nodig zijn kunnen best hun hoofd nog wat langer in het zand houden.
Waterstof is een nieuwe kijk op energie productie en distributie ipv overal kabels te trekken van de centrale naar je thuis maak je gewoon zelf electric op basis van zonepanelen aardgas of wordt de waterstof gewoon thuis geleverd. Het tijdelijke aspect van electriciteit vervalt nu gaat energie niet verloren bij overproductie er wordt alleen geproduceert wat er nodig is.
Om een lang verhaal kort te houden. Honda laat hem maar zo snel mogelijk naar europa komen ik zal niet wachten tot ik waterstof kan tanken bij mijn lokaal tankstation ik zorg wel dat ik dit thuis produceer.
Juppe zegt
@Dries,
Ben het er -bijna- helemaal mee eens. Er is veel voor waterstof te zeggen, en de meest aangehaalde argumenten hier snijden niet echt hout.
Maar over die efficientie heb ik nog wel m’n twijfels. Waterstof moet je of onder hele hoge druk bewaren (onder druk brengen kost veel energie), of gekoeld bewaren (kost ook veel energie, en tanks zijn zwaar).
Hier zal uiteraard nog veel ontwikkeling in gebeuren de komende tijd, dus het zal absoluut beter worden. Alleen de accu’s zullen ook verbeteren, en de well-to-wheel efficientie is (tot nu toe) hoger doordat er minder omzettingen plaatsvinden.
Bij het omzetten van aardgassen naar waterstof komt idd co2 vrij, maar er bestaan technieken (dit wordt gedaan) waarbij men de co2 terug in de aarde pompt. Maar dit doet het Honda Energy Station (nog) niet. Maar je hebt gelijk hoor, het verbranden van koolwaterstoffen (in wat voor vorm dan ook) wat we nu doen is in feite belachelijk inefficient.
Een groot voordeel van het waterstof verhaal is dat de productie van elektriciteit niet constant hoeft te zijn. Dit is nu wel het geval, daarom kunnen windmolens en zonnepanelen niet op grote schaal toegepast worden. Op dit moment moet voor elke KwH windmolen er ook een KwH centrale tegenover staan (om de capaciteit constant te houden als de wind uitvalt).
Bel je ff als Honda hier naartoe komt met de FCX? Wil ook wel een early-adopter zijn op dit gebied ;)
HondaGirl zegt
wat een mooie auto, het zou zeker zijn dat hij in 2009 pas uitkomt :-( wel spijtig.Maar Honda heeft goede ontwerpers (y) zeker van de nieuwe CR-v is machtig!!!
Autoverzekering zegt
Ik vind het een erg mooi auto :).
Autoverzekeringen zegt
Ik vind deze auto mooier dan de Prius. Jammer dat ik niet in Californie woon.
Jebus zegt
Als ik de reacties begon te lezen dacht ik: “Jongens toch, denk toch eens een keer na!”. Al die negatieve reacties deden me bijna naar een andere website surfen.
Ben toch wat verder beginnen lezen en kwam dan de positieve reacties tegen die deze nieuwe technologie / vooruitgang verdient.
Ik ben zoals je kunt lezen ook echt voorstander van waterstof als brandstof in voertuigen. Zeker al omdat de emissies van de huidige wagens niet kunnen tippen aan de lage emissies van brandstofcelvoertuigen.
Als de Clarity hier uitkomt zou ik zeker overwegen de juiste keuze te maken en hem aan te schaffen.
Honda…keep up the good work! :-)
wout1234 zegt
Hoe komen mensen erbij dat een fabrikant iets wil maken dat op een Prius lijkt, de lelijkste auto ooit gemaakt! Maar daar gaat het natuurlijk niet om, de gebruikte techniek in bestaande hybride auto’s verplaatsen het probleem van vervuiling alleen maar, accu’s hebben beperkte levensduur en zijn erg vervuilend, daarnaast blijft de laadtijd een vreselijke hobbel. De waterstof techniek heeft veel meer toekomst en is pas echt ‘groen’. Nu maar hopen dat er ontwerpers uit andere landen met smaak een carrosserie gaan ontwerpen.