Shuanghuan, de “maker” van automobielen zoals de X5 Kloon en de Smart kopie, heeft in China de eerste exemplaren van de UFO te koop aangeboden. De Shuanghuan Ufo is een nette kopie van de vorige generatie Toyota RAV-4, met wat kleine wijzigingen aan het front en de achterlichten. En dat voor een lousy 7000 eurootjes! Cardoen schijnt al in onderhandeling te zijn…
Volgens onze correspondent uit China rijdt de Shanghuan Ufo inmiddels in het wild, compleet met gekopieerde Toyota-logo’s. Die logo’s kan je bij de dealer kopen, eerder werd er zelfs al een Shanghuan CEO met keurige BMW X5-logo’s gespot!
Onder de kap ligt trouwens een 2.0 of 2.4 benzinemotor, met respectievelijk 122 en 140 pk. De prijs in China is 7000,- euro voor de goedkoopste 2.0 en net iets meer dan 10.000,- euro voor de duurste 2.4.
Jan C. zegt
Hoeveel zal die extra kosten met de slurptax? Ik weet niet of ik die decals mooi of lelijk vind, maar ik vind het op het eerste oog eigenlijk niet slecht uitzien… (eens zien hoe lang het positief blijft)
ben zegt
unidentified flying object… right… unidentified…
Stiggie zegt
Dit is toch zo gigantisch SNEU! ik zeg nekschot voor die talentloze chinezen.
Joske zegt
Dit krijg je dus als je een smart in de wasmachine doet. Ik hoef hem iig nog niet verniks.
Djivy zegt
Go-Faster-Stripes: very eighties.
JH zegt
Volgens mij heet het merk Chang’An
Knorrit zegt
Mijn vraag is: is het onderhuids ook nog een RAV4, of is dat een metaalfoliegeraamte met ducktape?
LC zegt
To day To tomorrow To copy
Racer X zegt
De eerste de beste chinese kloon die ik tegenkom in Nederland, sla ik een deuk in.
Wat een schaamteloze rotzooi, gadverdamme!
rainier zegt
sneu hoor om een model van het beste merk te wereld te gaan kopieren.
schande!!!!
snap niet dat mensen er in willen rijden.
niet toyota waardig zulke grappen.
Frank deH zegt
En de firma Cardoen wil wederom lekker op zijn bek gaan. Weer waardeloze botsproefresultaten en dan toch maar niet importeren. Geduld hebben, over 10 jaar is veiligheid ook van belang voor de chinezen. Maar dan zullen de prijzen ook wel gestegen zijn.
Oogt aardig als je van auto’s houdt die één of soms zelfs twee generaties achter lopen. Of het slechter is dan een tweedehandsje voor dezelfde prijs? Misschien wel niet…
Tinos zegt
7000 euro in China, wat zal dat hier zijn? 14.000 euro? Heb je ook wel een “echte”2e hands Rav4 van dat model voor.
En wat zit er onder de koets? Ook een soort Landwind chassis? Vraag me ook af of dat staal wel een beetje roestbestendig is. Al zou die hier ook 7000 euro kosten, zonde van het geld. Koop dan een goede 2e hands of spaar nog even door.
Racer X zegt
Ik ben trouwens ook heel erg benieuwd naar de duurzaamheid van de doorsnee Chinese auto. Of ze pech-gevoelig zijn bijvoorbeeld, of hij goed in elkaar zit en of je er, zoals bij sommige Europese en Japanse merken, een paar ton mee kan rijden.
Jasper zegt
Dit is wel zielig hoor! Die decals ook echt!
Jan C. zegt
kijk, daar zijn e alweer “botsproef” “kopie” “rommel” :-)
vin zegt
De 1e generatie RAV4 driedeurs was een beschamende vertoning…
De 2e generatie driedeur wist zich in beschamendheid nauwelijks te onderscheiden van zijn voorganger,
en deze Chinese kopie van de 2e generatie voegt aan het (voor mij) toch al dubieuze imago van de driedeurs natuurlijk niets toe…
Tinos zegt
ik zou er allemaal niet zoveel moeite mee hebben als ze niet zo schaamteloos zouden stelen. Een paar budgetmerken erbij is altijd goed voor de concurrentie. maar kom dan wel met eigen ontwerpen. het feit dat je in china er al “echte” toyota emplemen bij kan komen geeft toch wel aan dat die fabrikant zich er terdege van bewust is dat het jatwerk is. Wekt geen sympathie bij mij op, zoals vroeger Lada en Skoda nog wel een beetje deden.
carsofcoolhaven.nl zegt
Keer op keer blijf ik me verbazen over dit bizarre fenomeen van de Chinese kopie’s. Dat ze er mee weg komen, dat ze het uberhaupt doen en dat ze het WILLEN. En dat ze gekocht worden door losers die er dan de ‘echte’ badges op laten plakken, tsja… Hoeveel BMW’s rijden er in Nederland met een M-etje te veel er op geplakt? Beetje inherent aan de automarkt, de zogenaamde ‘foute rijder’.
Maar, zoals waarschijnlijk menigeen hier ben ik erg benieuwd naar de handling, duurzaamheid en veiligheid en zo. We weten ondertussen dat ze de buitenkant van een auto goed kunnen namaken, maar kunnen ze dat ook met het hart en de ziel van de gekopieerde auto? Hoe kloon is kloon?
Tinos zegt
Er is een Engels gezegde dat eigenlijk vooral op mensen slaat maar in dit geval ook wel op auto’s: if you pay peanuts, you get monkeys.
Need I say more?
citrofiel evil twin zegt
Toyota weet dan toch dat ze goed zijn al ze hen dan kopiëren…
Tinos zegt
Er stond een week of wat geleden een “test” in meen ik de Autoweek van de Shuanghuan Noble. De afwerking bleek bedroevend, het staal was bij de C-stijl slecht geperst (met rimpels) en ze lieten een Chinees erin proefrijden en die vond het een linke auto omdat ie zo slecht remde.
Als dat exemplarisch is, zal het nog wel even een paar lichtjaar duren voordat die auto’s hier zijn toegestaan. Tegen die tijd hebben ze vast wel door dat ze met eigen modellen moeten komen, net zoals eerder de Japanners en Koreanen hebben gedaan.
JH zegt
aangezien Chang’An als samenwerkt met Europese design huizen zal het niet zo lang meer duren voor ze met iets eigens komen…verder kopieren Chinezen omdat het voor Chinezen een eerbetoon aan het betreffende model/merk is. Zij zien dat anders als wij en hoe beter de kopie hoe beter zij hun werk gedaan hebben. Ze hebben echter geld genoeg en zijn leergierig dus in 2 jaar tijd ziet alles er al anders uit.
Zoef zegt
Voor 10.000 euro gaat dit superleuke bakkie hoedanook als koekebroodjes de deur uitvliegen zeker weten.
Peter zegt
Lees ik het nu goed , gaan ze die lelijke dingen namaken . Dat ze een bmw audi ofzo namaken kan ik me voorstellen maar een Toyota kopieren
Rick zegt
Hoe ziet dat “Toyota” logo er dan uit? hetzelfde als de echte?
davy zegt
Het is echt ongelooflijk dat ze dit eigenlijk mogen!! Ze zouden je in de bak steken als je een namaak Armani jeans verkoopt… en dit dan?
Maar soit. Als het toegestaan is dan is het toegestaan zeker.
Voor 7.000 € zo’n bakkie…. Wat met veiligheid, betrouwbaarheid, duurzaamheid?
Daar maken ze zich voorlopig geen zorgen over. Nu is het enigste wat telt de economie laten draaien. Maar als de een keer op punt staat gaan ze zeker met betere dingen afkomen. Dat zal de concurrentiestrijd alleen maar doen verhogen. Als ze dan ook inderdaad met gelijkwaardige producten afkomen (gelijkwaardig aan de Europese normen dan wel!!) kan dit nog leuk voor de consument worden :D
Philip zegt
Ziet er uit en is hoogstwaarschijnlijk even crashbestendig als een matchbox…
luwek zegt
UFO? Ugly Fucking Ooto?
krifie zegt
We zullen er aan moeten wennen, dat er namaak artiekelen komen van de chineesen. Een economie in opkomst doet dat altijd denk aan Japan, India en de “voorheen” komunistische landen. Maar ik vind dit niet zo erg, konkurentie tussen de autopruducenten, scheelt mij in de portemnee. EN IK VIND HET NOG EEN LEUK AUTOTJE OOK! Als hij nu nog goed is gekontrueerd en de rijvaardigheid is goed. wat let je dan??
banaan zegt
Deze is al aan bod gekomen: http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/26/iaa-verbod-dreigt-voor-chinese-copycats
Sommigen schrijven hier dat Japanse fabrikanten ook dergelijke dingen deden. Die hebben echter nooit regelrechte kopieën (klonen) gemaakt! Producten die op iets van de concurrentie lijken, die vind je bij alle merken. Zo lijkt bvb. de nieuwe Skoda Fabia wel goed op de Suzuki Swift (en dat vind ik een goed vormgegeven auto), maar het is er geen echte kloon van.
Dit is gewoon de RAV4 nagetekend.
Bij andere fabrikanten zoekt men soms naar details die hetzelfde zijn als van een andere auto om dan te zeggen “het is gekopieerd” (wat vaak enkel toeval is), hier moet je zoeken naar details die verschillen.
Heeft Shuanghuan iets te maken met Chery? Chery heeft nl. ook al eens een RAV4-kloon gemaakt (de Tiggo). En dan zijn er nog de DR3 en DR5 (weet de merknaam niet) die in Italië op de markt zouden komen. Die leken binnenin ook op een RAV4.
En is Shuanghuan hetzelfde als Jonway? Die hebben ook een RAV4-kopie genaamd “UFO”.
De Jonway UFO lijkt vanbinnen ook op een RAV4, alleen hebben ze het een beetje verpest (vooral de kleuren): http://www.jonwayauto.com/english/pro_neishi.asp
Witten zegt
Ik heb op het autosalon van Frankfurt in de Shanghuan Ufo gezeten en m’n ouders rijden met een Toyota RAV4. Binnenin kan de Ufo het helemaal niet halen van de RAV4, de materialen die er gebruikt worden zijn van die aard dat je het niet langer dan 5 min in die auto uithoudt! Het exemplaar waar ik in zat had zelf een middenconsole van plastic met een blinkende bronslak erop, niet om aan te zien.
Mark zegt
Die merken hebben ook niets anders dan een 2.0 of 2.4 Mitsu-motor…
Frank deH zegt
@luwek
Ugly Fake Object
erik van ingen schenau zegt
Beste Autoblogger, deze UFO heeft niets met Shuanghuan te maken!!!!!!!!!!
Hij wordt gemaakt door Feidie in Taizhou, Zhejiang. In sommige exportmarkten wordt hij ook wel Jonway genoemd.
Shuanghuan heeft geen RAV4 clone, de verwarring is in Frankfurt ontstaan omdat de Shuanghuan importeur daar van alles uit China had gehaald en het een beetje door elkaar heeft neergezet. (Shuanghuan, Feidie, Gonow).
De Dr3 van de Italiaan Massimo Di Risio is inderdaad deze Feidie UFO.
JH zegt
Zeg Erik, jij hebt verstand van deze merken; is het nu Shuanghuan of Chang’An? Of is de een de westerse “vertaling”
erik van ingen schenau zegt
Hallo JH, het is dus niet Shuanghuan, noch Chang’an maar Feidie of Jonway. De Duitse importeur van Shuanghuan en Feidie zette ze bij elkaar op de stand, vandaar dat ze door elkaar gehaald worden. Chang’an is een totaal ander (en veel belangrijker) merk dan Shuanghuan. Chang’an heeft samenwerking met Ford (produceert Ford, Mazda en Volvo!) en heeft ook nog eigen produktie.
Groeten van de autoshow in Guangzhou (Kanton)!
autoblogger zegt
@erik: bedankt voor de toelichting! Ik wist dat het ging om een Jonway (zie eigenschappen van de plaatjes) maar dacht dat deze ook als Shuanghuan werd uitgegeven…
Joe Davis zegt
Ik sta er van te kijken dat deze auto’s ( ? ) eind deze maand in Duitsland geleverd worden.
Dat had ik me nooit kunnen voorstellen. Waarschijnlijk ben ik niet de enige.
Wat me nog meer verbaast is het feit dat er in Europa 100 dealers gevonden zouden zijn die deze producten willen verdelen.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dealers van geronomeerde merken deze Chinese voertuigen als tweede merk wensen te verdelen.
Wie zijn die dealers dan ? Lada dealers misschien of brommers- en/of fietsenzaken ?
Ik vermoed dat de Chinese fabrikant er bij elke dealer een aantal zal neerzetten en dat de dealer pas afrekent met de Chinese fabrikant zodra er eentje daadwerkelijk verkocht is aan een particulier ? Consignatie noemen ze dat, geloof ik.
Het is nauwelijks voor te stellen dat de verkoop van deze voertuigen succesvol zullen zijn.
Toen in de begin jaren 70 de eerste Japanners naar Europa kwamen heerste er bij de meeste mensen ook een dergelijk gevoel.
In zover ik me nog herinneren hebben de Japanners nooit andere auto’s gecloond.
Ik heb begrepen dat Nederland weldra ook aan de beurt is ?
Afwachten maar.
jopie zegt
leuke auto voor weinig geld. waarom al die negativiteit, met alle standaard negatieve dingen over chinese producten (botsproef, rammelbak). Ik hoef zo’n auto ook niet, maar is een Hyundai Santa Fe dan zo mooi/goed dan?