Ondanks dat lang niet iedereen in een Japanner of een Koreaan wil rijden, kunnen we inmiddels rustig stellen dat de Japanse en Koreaanse autobouwers in het westen zijn geaccepteerd. Dat ligt iets anders bij de Chinese autobouwers. Die hebben hun reputatie niet zo mee. Als we even in hokjes denken, dan bouwen Japanners duurzame auto’s, heb je met een Koreaan relatief veel auto voor weinig geld en in het geval van een Chinees kost het niets en heb je ook niets. Chinezen moeten hard werken aan hun imago en dat wil zeggen minder kopiëren en betere kwaliteit leveren.
Het Chinese Great Wall Auto, producent van SUV’s, CUV’s en pick-up’s, veroorzaakte onlangs nog de nodige oproer met een Fiat Panda kloon maar heeft ondertussen grote plannen voor het westen. Voor het jaar 2010 moeten er 10 nieuwe modellen komen (waarbij “nieuw” in Chinese context een relatief begrip is) en de verkopen moeten verviervoudigen.
Het bedrijf wil voor 175 miljoen dollar aan nieuwe aandelen uitgeven om de nieuwe lijn van auto’s te financieren, waarvan een aantal bedoeld zijn voor de wereldwijde export. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een compacte sedan en een CUV met een nieuw ontwikkelde automatische zes-versnellingsbak (want daar zijn de Amerikanen dol op) en een “schone” diesel voor de Europeanen.
De plannen zijn nog niet volledig uitgewerkt, maar met het geld dat wordt verkregen door een aandelenemissie wil Great Wall Auto tevens een nieuw technisch centrum en laboratorium bouwen. Of je het leuk vindt of niet, het aantal auto’s op de Chinese menukaart wordt in ieder geval steeds groter. (via: edmunds)
kawouter zegt
Nou ja, de Chinezen houden met hun producten in ieder geval de inflatie alhier lekker laag. Denk bijvoorbeeld aan de goedkope kleding die de markt hier heeft overspoeld. Niet leuk voor de (Europese) fabrikanten, maar wel goed(koop) voor de consument.
Eens kijken hoe dat de komende jaren met auto’s zal verlopen…
PVO zegt
Hou die SHIT maar daar ik ga er echt niet in rijden!!!!!!!!!!!!!!!
Het is lelijk, kopieren alles en dan hoeven we nog niet over de veiligheid te praten!!!!
Tom zegt
Het lijkt wel of het logo in de grill uit het midden staat.
wimbers zegt
@tom,
dat is een van de bugs die ze nog moeten oplossen in het nieuwe lab.
Chrizzzie zegt
Ander interesant Chinees nieuws. SAIC en Naning moeten wellicht onder druk van de Chinese regering samen gaan.
Dotternetta zegt
Als ze nou een nieuwe Toyota AE86 goed nabouwden….zou ik er misschien wel in gaan rijden!
polomen zegt
Zet maar een “Great Wall” tussen Europa en China
westy B zegt
Vandaag alleen positief nieuws ;)
Doe mij maar de meeneem chinees met een glote fles lijstwijn om deze miselie snel te velgeten
lincoln zegt
@Dennis .. dus ze mogen niet kopieeren .. maar moeten wel kwaliteit leveren.
dat betekent dat wij in inferieure europese meuk rond rijden !!!!!!
Dennis zegt
@lincoln: huh?
RA999 zegt
@lincoln
Ik dacht dat jij in inferieure Amerikaanse meuk rondreed :P
banaan zegt
Dat kopieeracties van bepaalde fabrikanten niet geäpprecieerd worden, kan ik begrijpen.
Echter, vanwaar steeds die opmerkingen over kwaliteit van Chinese auto’s? Hebben jullie al met een Chinese auto (mee-) gereden?
Ik weet niets over de kwaliteit auto’s van Chinese fabrikanten, want ik heb er nog nooit mee gereden. Je kan ze hier niet kopen. En om iets te zeggen over kwaliteit moet je er een aantal jaar mee rijden. Vanwaar die (voor-) oordelen?
Of denken jullie dat de Landwind en Brillliance BS6 (twee modellen op een totaal van ……) echt representatief zijn voor de HELE Chinese auto-industrie?
Trouwens, van die Landwind en Brilliance BS6 ken je alleen maar de controverse ivm crashtests. Dat zegt nog niets over de gehele kwaliteit.
JD zegt
hehe nog ff en je kan voor 20.000 euro in een chinese lambo-kloon rijden. lol Alleen het logo is anders dan. Iets van Brilliance Murciedagin of zo…
JD zegt
@banaan
Een crashtest zegt voor mij genoeg over de kwaliteit. Als de halve voorkant met passagiers en bestuurder in mekaar zit bij een crash, dan koop ik die auto niet hoor. Wil me kind en vriendin nog langer houden.
Jan zegt
Brillliance BS6 is mede gemaakt door aandeelhouder en partner BMW! http://www.bmw-brilliance.cn/en/frame.htm
Incognito zegt
Haha wat mooi, iedereen stil na de laatste opmerking.
rob zegt
Great Wall is een hele grote autofabrikant! alleen wij kennen het nog niet. wacht maar af!!! Ze doen ook mee aan het NCAP crashtest programma. En testen hun auto’s uitvoerig in de fabriek en lab. Ook crashtests! De fabriek is gestart in 1990 en ongelofelijk groot. Vergelijkbaar met Kia of i.e. Ze werken samen met andere grote bedrijven,zoals bosch.
Nee mensen, niet zo snel met de vooroordelen dus.
rob,