Sinds in april vorig jaar Noble wat foto’s vrijgaf van de M15 is het eigenlijk maar stil geweest rondom het merk. Maar in de tussentijd hebben de Engelsen niet stil gezeten.
De rechten op de oude modellen (M400 en M12) werden verkocht aan het Amerikaanse 1G Racing en er waren nog een aantal geldschieters die geld in de M15 wilden steken. En dat is te merken want de oorspronkelijke bi-turbo V6 met 455 pk is eruit gegooid en vervangen door de 4.4 liter V8 motor die Volvo gebruikt in de XC90 en S80. Maar dan wel met twee turbo’s erop zodat de motor geen 315 pk levert maar een verpletterende 650 pk en dan moet je even in je achterhoofd houden dat de M15 slechts 1.100 kilo weegt!
Deze informatie is afkomstig van de Italiaanse Noble importeur UK Garage. En de prestaties? Het standaardsprintje zou onder de 3 seconden moeten kunnen en binnen de 6 seconden zit je op de 160 km/u. De prijs zou op 160.000 euro liggen (ex. belastingen) en het slechte nieuws is dat er hoogstwaarschijnlijk maar 50 stuks gebouwd gaan worden (bron: autoblog.it).
Ton Jansen zegt
zo dan, dat wordt toch wel erg aantrekkelijk. Bye Bye Bugatti!
Snotaap98 zegt
Klinkt goed
Klassiekerrally zegt
Het echt slechte nieuws is natuurlijk dat ik ‘m niet kan betalen ;)
Verpletterende specs… Daar krijgt de toekomstige Esprit nog een stevige concurrent aan. Toch maar goed dat er slechts 50 gebouwd worden?
Conundrum zegt
Ook totaal niet duur in vergelijking met andere supercars.
Berbertjes zegt
Ik vond Bi-turbo V6 met 455 pk al mooi gedaan laat staan dit Petje af dit is masterlijk
Alwood zegt
bruuut! :o
ik ben echt heel erg benieuwd hoe dat gaat klinken. De 6cylinder was al geweldig. En die nieuwe generatie noble’s ziet er ook al lekker uit :D
Citrofiel zegt
Echt heel jammer dat er waarschijnlijk maar 50 komen. En is dat dan het totaal van de drie verschillende modellen, of van elk model? Deze drie modellen bedoel ik dus:
““Van de M15 verschijnen drie varianten,” licht Noble-importeur Willem van der Kooi toe. “Er komt een gesloten versie waarvan de carrosserie geheel is opgetrokken uit koolstofvezel. Die krijgt de 650 pk motor. De tweede variant is van een composietmateriaal en heeft een 450 pk sterke V6. De derde variant de cabrioletversie daarvan.” De zescilinder motor heeft een inhoud van 3,0-liter, heeft twee turbo’s en komt bij Ford vandaan. De motoren worden bij de M15 lengterichting geplaatst.”
RScosworth zegt
Monsterlijk!
In het artikel van vorig jaar over de V6 uitvoering staat dat de M15 1250kg weegt. Deze met de V8 weegt nu 1100kg? Is die V8 dan lichter dan die V6 of is er het een en ander uit de auto getrokken om gewicht te besparen?
berry zegt
voor dat geld!!
maarja dan zullen ze wel uitgeloot worden..
of alleen naar exclusieve klanten gaan..
Citrofiel zegt
@ RScosworth; Of is een van de artikelen fout..? ;)
San Sebastiano zegt
Volgens auoweek.nl (ik kan het ook niet helpen), komen er drie versies. Een met V8, een met de bekende V6 en een cabrio met V6..
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7568
San Sebastiano zegt
moet natuurlijk autoweek zijn..
RenesisHP zegt
Ik heb deze auto in een het spel test drive ulimited,daar klinkt hij een beetje lullig vergeleken met andere wagens. Is trouwens wel de v6 biturbo.
PieterA zegt
Het zou belachelijk zijn van er maar 50 te bouwen.
Citrofiel zegt
@ San Sebastiano; Daar had ik in een eerdere reactie ook al een stukje van gequote. ;)
bestiun zegt
Zal wel een flinke slurptax op zitten :S
Demoniac zegt
Een supercar met een Volvo-motor? Het moet niet gekker worden! :D
SimonMc zegt
@Demoniac: ja, maar wel een snoepje van een motor ontwikkeld door yamaha, en is ook zeer compact ( de compactste in zijn klasse dacht ik zelfs ).
Conclussie: zéér goeie keuze ;-)
Bliz zegt
http://en.wikipedia.org/wiki/Indigo_3000
Nog een sportauto met een volvo motor.
Dezelfde motor als in de 960 ligt.
Marex zegt
t blijft een Noble, k zou het al niet eens kopen alleen daarom, ook al zou deze een bugatti eruit rijden.
RScosworth zegt
Citrofiel schrijft,
“@ RScosworth; Of is een van de artikelen fout..?”
Zou ik daar ooit aan durven twijfelen? ;)
Die link naar dat redbutton-verhaal is echt vergezocht! :)
Citrofiel zegt
@ RScosworth; Natuurlijk durf je niet, met die dictator van een autoblogger… :twisted: En die red button… Tjsa, moet ik daar nog wat over zeggen, na de url gelezen te hebben? ;)
San Sebastiano zegt
@citrofiel: inderdaad! moet beter lezen in het vervolg ;-)
Poekie Lauda zegt
650 peekaa en 1100 kilo! :D dat is een betere pk/gewichtsverhouding dan een McLaren F1!
willem zegt
@ all
volgens mij is de v8 die volvo gebruikt niet van VOLVO maar van YAMAHA of hoe je dat dan ook typt
Susp1cious zegt
Het lijkt mij ietswat duur om voor alle modelvarianten een andere motor te gebruiken. Lijkt me dus niet waarschijnlijk.
Nick zegt
@Willem: Jep, gebaseert op een Lexus V8.
Alec zegt
De yamaha motor in dit beestje lepelen is een briljant idee!
een V8 mag dan wel zwaarder zijn, maar klinkt zoveel malen beter dan een V6….
Dit wordt echt een hele mooie auto!!
RScosworth zegt
@ Citrofiel
Haha nee het doet zijn naam wel eer aan inderdaad! :)
michiel zegt
noble heeft me altyd al aangesproken :) het merk bestaat ook nog niet zo lang en komt al met zo van die verpletterende auto’s af
DavkeG zegt
“La produzione annua sarà limitata a 50 esemplari”
Dat wil toch zeggen dat er 50 exemplaren per jaar gebouwd zullen worden? :)
bert zegt
en welke deurklink en dito achterlichten zouden ze gebruikt hebben : de Ford Smax
CSL zegt
verpletterende prestatie.
Wouter zegt
Kleinste 640 pk motor ooit dit
w0o0dy zegt
De eerste video is opgedoken…. Ben Barry (van Car magazine) rijdt met z’n 286pk M3 achter de auto aan en hij doet zijn best….. Toch maakt hij absoluut geen schijn van kans tegen de (nu nog) 480pk Noble M15 testmule met Lee Noble achter het stuur….
http://link.brightcove.com/services/link/bcpid1315786830/bctid1349536052