Vorige week kondige Chrysler LLC al officieel aan dat er 4 modellen geschrapt zouden worden aan het einde van 2008 (en ook nog een 10.000 banen). Maar dat ik blijkbaar nog niet genoeg voor de nieuwe eigenaar Cerberus Capital Management, want bronnen binnen het bedrijf melden nu dat er nog veel meer modellen op de nominatie staan om geschrapt te worden. Zo zou de Chrysler-variant van de nieuwe Dodge Journey al geschrapt zijn. Het probleem van Chrysler is dat er teveel overlap is tussen de verschillende merken en dat er teveel auto’s gebouwd worden waar de consument niet op zit te wachten.
De modellen die de grootste kans maken om geschrapt te worden zijn de volgende:
Dodge Nitro/Jeep Liberty (Cherokee)
Dodge Durango/Chrysler Aspen
Jeep Compass/Jeep Patriot/Dodge Caliber
Dodge Avenger/Chrysler Sebring
Een ander probleem waar Chrysler mee kampt is het feit dat de kleinere en zuinigere modellen (Jeep Compass/Jeep Patriot/Dodge Caliber) slecht verkopen, maar er is wel veel geld in de ontwikkeling gestoken. Ook wil Chrysler meer zogenoemde ‘Alpha’ dealers hebben. Dit zijn dealers die alle drie de merken verkopen. Als Chrysler dan bijvoorbeeld de Chrysler Sebring schrapt kunnen dealers dat verlies opvangen met de Dodge Avenger. (via: Automotive News)
RubenBaeten zegt
De Liberty schrappen? Zijn ze gek geworden? Net nu de markt ook in de VS verschuift van grote naar kleinere SUV’s.
robbie zegt
@Ruben, grote kans dat of de Nitro of de Liberty geschrapt zal worden. Zoals ik het begrijp willen ze minder “dubbele” modellen hebben.
Denk dan wel dat ze eerder de Liberty zullen schrappen ipv de Nitro aangezien ze de Nitro ‘nodig’ hebben om Dodge in Europa op de kaart te zetten.
C6.R zegt
Zijn als je het lijstje zo ziet idd wel veel dubbele modellen, maar sommige modellen zoals de europese Dodges en de Sebring zou ik niet aan komen, lijkt me een hele rare move!
Klassiekerrally zegt
Dit moest er gewoon een keer van komen. Geldt ook niet alleen voor Chrysler natuurlijk…
Ik denk dat dit slecht het begin is van een heel grote omwenteling in de auto industrie. Maar voor ’t zelfde geld snap ik er niks van en heb ik ’t mis.
bobbejaan zegt
ik werk bij dodge chrysler en jeep
als ze de caliber schappen en de cherokee gaat het denk niet goedkomen..
wat heb je dan nog de 300c en grand cherokee
voyager ?
de meeste met een 3.7 of 5.7
alllemaal G labels
niet te doen voor de nederlandse dealers
Greg zegt
Voor mij part schrappen ze alle auto’s van de lijst en gaan ze een andere hobby zoeken bij Chrysler. Geen enkel model van Chrysler loopt namelijk goed.
Vind t alleen treurig voor die 10.000+ werknemers die nu hun baan verliezen.
Golfke zegt
Ik ben geen bedrijfseconoom ofzo. Maar volgensmij weten ze niet waar ze mee bezig zijn daar in Auburn Hills. Ze brengen een hele showroom vol met nieuwe auto’s uit die ze vrijwel direct willen gaan schrappen?
En dan nog wel de auto’s die er goed uitzien en goed lopen in de VS? Dan willen ze groeien in Europa en gaan ze compacte auto’s als de Caliber schrappen??
Hmm…. Ben benieuwd wat de aandelen van Cerberus nu doen?
ShelbyGT500E zegt
Ik krijg een beetje een spyker gevoel als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Volgens mij hebben ze gewoon wel weer genoeg gehad van al dat schooner rijden en denken ze doei die subisidie hebben we gehad nu gewoon weer dikke hemi 5.7l V8 produceren.
Maar ik zal de nitro toch wel een beetje missen dan vond het niet moeders mooiste en de naam ook nogal maf maar vond het er toch wel wat bijzonders aan.
Maar van de andere kant mis ik dat stuk plastic ook weer niet.
Citrofiel zegt
Ik zal er geen problemen mee hebben… Maar zoals ik al eerder zei: Waarom dubbele modellen schrappen. Dat je al een vrijwel hetzelfde model hebt draagt toch alleen maar bij aan lagere ontwikkelings/productiekosten? En er zijn genoeg mensen die het ene boven het andere merk prefereren. :?
Edje11 zegt
Een hele rare gedachtengang hebben ze daar bij Dodge…:S!!!
Eerst een stuk of wat nieuwe auto’s op de markt brengen en ze dan weer schrappen voor de verkoop…
Zwaar lullig voor die 10.000 werknemers die nu zijn ontslagen!!!:S:S
Greg zegt
@Edje11
De mensen die nu besluiten dat de nieuwe modellen moeten afvallen, zijn niet de mensen die de modellen hebben geintroduceerd. Dus de gedachtengang bij Dodge is volgensmij wel te volgen.
Eigenlijk is het zo raar niet dat er modellen sneuvelen. Te meer omdat de directie van het oude DaimlerChrysler zelfs toegaf dat de Nitro en Sebring slechte auto’s zijn i.v.m. de concurrentie.
Ik denk alleen dat modellen schrappen Chrysler nog geen winst zal opleveren. Je moet eerst goed gaan verkopen, wil je veel geld binnenhalen. Hier in Europa willen weinig mensen Dogde rijden. Ze forceren het wel, maar de markt wil het gewoon niet. Ze kunnen dus stoppen met Dodge. Dit zal voor een grote besparing gaan zorgen. Daarnaast moeten ze iemand een designer van een Europees autoconcern wegkapen om auto’s te gaan ontwerpen die hier een succes zullen worden. Wij willen geen Amerikaanse auto’s rijden….
G. de Groot zegt
Neee!
Niet de chrysler aspen :'(
Bob zegt
De Aspen is een zinloze auto die niet verkoopt. Ik denk niet dat de Liberty wegvalt maar eerder de Nitro die al uit elkaar valt bij de dealers hier in de VS. Chrysler gaf al eerder toe dat ze bij de Sebring de kwaliteit van de concurrentie hebben onderschat. Daarnaast zie je hem eigenlijk alleen maar als fleetauto bij autoverhuur bedrijven.
Pomoek zegt
Ik begrijp het niet goed. Ik dacht altijd: Veel modellen met hetzelfde frame+ differentieren en meer winst. Maar blijkbaar denken ze daar bij Chrysler anders over….
bob zegt
Pomoek .. veel van deze autos zijn gewoon clonen .. een beetje een ‘rebadge’ ..
cruiser-ben zegt
Gaat lekker daar als je het mij vraagt. Ik rijd nu gedurende 1 jaar met m’n PT Cruiser. Voordien 22 jaar Italiaans (Lancia) gereden. Dit is dus mijn eerste overstap naar een ander merk. Ik moet zeggen, Chrysler bevalt me wel. Nog nooit zo’n goede,degelijke wagen gehad! En veel betere service. Chrysler maakt volgens mij toch wel best “apparte” modellen. Zéér mooie wagens. Wanneer ik echter door de showroom loop stel ik wel vast dat Dodge precies “low budget” is. Goedkope plastic’s en slechtere assemblage dan Chrysler. Ik heb mijn PT, de wagen waar ik van in het begin wild van was. Aan elk model komt een einde. En zoals men in de pers al dikwijls stelde is de PT Cruiser een aangename verschijning tussen al dat eenheidsworterig blik.
lincoln zegt
natuurlijk niet slim om te zeggen dat je modellen gaat schrappen terwijl ze nog als nieuw worden verkocht ..
maar je moet je wel verantwoorden voor 10.000 man + vakbond.
Bas zegt
..,,dat er teveel auto’s gebouwd worden waar de consument niet op zit te wachten.”…
euh…ja…alle Chrysler’s, maarja we kunnen die arme mensen niet allemaal zomaar op straat zetten. Laat ze dan s fatsoenlijke auto’s bouwen.
Japie zegt
Jongens,…..ze zijn echt niet gek hoor bij Chrysler,…dat wij het niet altijd begrijpen/bevatten komt waarschijnlijk omdat wij niet alle informatie hebben,…
Verliezen beperken,…daar gaat het waarschijnlijk om.
Ik zou het jammer vinden,….de nw. serie Jeep vidn ik erg gave wagens
paul mokum zegt
Wie is Robbie? dat je weet dat er pas geintroduceerde modellen worden geschrapt? Werk je voor de raad van bestuur of heb jij soms aandelen General Motors of Ford? Allemaal roddels.
joop zegt
Het is een regelrechte schande dat er uberhaupt nog auto’s op de markt komen die zoveel benzine verbuiken. Dus geen enkele traan gelaten om de teloorgang vandeze millieu vervuilende insustrie : ga lekker fietsen!