Zoals je van een windvaan kan verwachten heeft onze geliefde minister van Financiën Wouter Bos voorgesteld om de per 1 februari 2008 in gaande slurptax niet pas op 1 januari 2009 te verscherpen, maar gelijk al op 1 februari volgend jaar. Want ach waarom een jaar wachten als je volgend jaar ook al extra geld kan binnenharken. Als reden voor dit plan voert het minsterie van Financiën het bevriezen van de energielabels en het niet verhogen van de accijns op diesel en LPG. Oftewel een ‘dekkingsmaatregel’ zoals ze dat zo mooi noemen. Ik zeg, ze maken je lekker met een sigaar uit eigen doos.
Door het eerder verlagen van de CO2-norm is de situatie volgend jaar als volgt. In plaats van 240 gram voor benzineauto’s en 200 gram voor diesels, ligt de grens als het aan Financiën ligt volgend jaar al op respectievelijk 232 gram en 192 gram CO2 per kilometer. Er zullen dus nog meer auto’s ‘beboet’ worden. Daarnaast worden auto’s die al de pineut waren nog een 880 euro duurder dan verwacht.
Het zal je niet verbazen dat de autobranche hier niet blij mee is.
“Wij zijn zeer teleurgesteld in de manier waarop er met de branche omgegaan wordt”, reageert Peter Janssen, directeur RAI Vereniging. “Het Kabinet kondigde in haar eerste honderd dagen aan dat zij beter zou luisteren naar de samenleving, blijkbaar maakt het bedrijfsleven daarvan geen deel uit.” Het is volgens hem wachten op een volgende draai aan de knoppen waardoor ook een groot gedeelte van de middenklasse auto’s onder de normen van de slurptaks valt.
De anti-Bos actie van de Bovag krijgt op deze manier natuurlijk steeds meer aanhangers. Ik zou zeggen neem nog eens een kijkje op stopbos.nl! (via: Automotive Online)
RScosworth zegt
Pfff hoe lang gaat dit nog door? Straks word het nog goedkoper om benzine te importeren. Btw toch maar even die petitie getekend (ik weet het ik ben laat).
RenesisHP zegt
Nou hoef ik hier nog geen echte zorgen om te maken, maar ik vraag mij toch af wat we nu nog moeten geloven en verwachten. Regels en wetten veranderen tegenwoordig steeds sneller en meer, nergens word echt grondig onderzoek naar gedaan en naar aanleiding van al deze onzin mogen wij meer gaan betalen. Als dan blijkt dat er een fout is gemaakt, verzinnen ze wel weer iets om het goed te praten en vooral een reden waarvoor wij dit geld niet terug krijgen verzinnen. Waar gaat dit heen en hoe had de wereld er voor gestaan als Al Gore geen film had gemaakt?
niels zegt
Het grootste bedrijfsrisico is de overheid. Daar zou je met lange termijn afspraken misschien iets aan kunnen doen. “In uw branche gaan we de komende vijf jaar als volgt met de regels om”. Want dit is echt genant zo.
Citrofiel zegt
Vind je het gek dat de populariteit van de PvdA daalt met dit gedoe?! Ik niet, en ook bij mij daalt de PvdA door Bos met rasse schreden…
“PvdA-ministers
Uit de peiling bleek ook dat het vertrouwen in de PvdA-ministers in het huidige kabinet een dieptepunt heeft bereikt. Het aantal mensen dat lage verwachtingen heeft van minister van Financiën Wouter Bos is gestegen, van 40 procent in juli tot ruim de helft nu.
Ook het vertrouwen in het beleid van zijn partijgenoten Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) en Ronald Plasterk (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) is fors gedaald.”
Barry330cd zegt
Elk volk krijgt de regering die het kiest. En aangezien er nog steeds mensen geloven in Wouter Bos en consorten zal het graaien alleen maar toenemen. Het milieu wordt er niet beter van, wel de staatskas. Die 2,2 miljard voor de Antillen moet ergens vandaan komen?
JD zegt
Ik denk dat als je nu de 2e kamer in gaat met als voorstel om de benzine prijzen te verlagen en de belastingen dat je binnen no time de meeste zetels in de kamer hebt.
Jan C. zegt
@Barry330cd: Elk volk krijgt de regering die het kiest. Aangezien onder paars en Balkenende hetzelfde gezeur was met een VVD-minister van financiën, denk ik dat dit soort gelul geen stand houdt.
Overigens, ik ben het er niet mee eens. Dit is een ordinaire graai-actie, die om de verkeerde redenen wordt ingevoerd.
De belastingen in Nederland behoren tot de hoogste in Europa, echter is de welstand in vergelijking maar middelmatig en is de “zorgstaat” een woord wat de lading niet dekt; zorg is er niet meer.
Zonder politiek te willen voeren is mij al lang duidelijk dat sinds 2000 in Nederland geen land meer wordt geleid, maar dat de bestuurders meer nog dan voorheen alleen aan zichzelf denken. Vele mensen zijn teleurgesteld in de Nederlandse politiek en er komen er dagelijks meer bij.
Peter zegt
het is wel degelijk een zorgstaat!
ik maak me tenminste wel zorgen over deze staat. Zorgen zat in deze staat.
Trieste ontwikkelingen deze misbruik van het item ‘milieu’ om meer geld te harken. Milieuvervuiling !
W!d zegt
@Jan C. ik krijg anders steeds meer zorgen..
En ja.. ik heb zo’n stikker al op de auto!!
bestiun zegt
ik ga denk ik lekker emigreren naar zimbabwe ofzo
Pruts0r zegt
De oplossing is eenvoudig:
– Benzineauto’s op LPG of ombouwen naar andere soort gas. Er zijn zelfs mogelijkheden om bezinemotoren 1:30 of nog zuiniger te laten rijden met andere (schone) brandstoffen
– Diezel rijden prima op anlternatieven en ook nog eens erg zuinig. 1:30 is niet ongewoon met de nieuwe inovaties.
Maargoed, dan moet je dat wel europees regelen en stimuleren, en dat zal nooit gebeuren; Te veel economische belangen.
En de nederlandse overheid??? Die hebben geld nodig en de makkelijkste manier is de auto! Je gooit er een mooie milieuterm tegenaan en al die idioten trappen er in, en wie er niet intrapt wordt subtiel z’n nek omgedraaid…
De nederlander wil wel anders, maar de overheid niet….
2SLOW4ME zegt
@ bestiun
ik ga met je mee!!
kost me allemaal veel teveel hierzo…
Benny1 zegt
@JanC precies !
(politiek alert!) Nee dan richt je een partij op Trots op NL… sorry maar ik ben alles behalve trots op NL, helaas.
@ Barry
Heb je vandaag nog het radio journaal gehoord? Ze willen de miljoenen stop zetten naar Pakistan… waarom nu pas :S???? Even wat extra benzine op het vuurtje
Jan C. zegt
@Benny1: Je kan wel trots zijn op Nederland, maar niet trots zijn op onze politici, bijvoorbeeld, maar dat is een andere discussie.
Overigens heb ik me laten vertellen dat diesels goed lopen op zonnebloemolie…
Benny1 zegt
@JanC dat is een oude truc ;) Even bij de Lidl of Aldi langs bijvoorbeeld.
Je kan ook eens rode diesel gebruiken, maar dat mag niet! …..
tweaker zegt
in België hebben we dit ook en tijdje mogen ervaren, toen groen in de regering zat… gelukkig werden die snel buitengepest en verdwenen ze na 1 legislatuur al… hoewel ze nu nog steeds hun belachelijke mening dumpen vanuit de oppositie
wat me meer verbaast is dat ze nu opnieuw meer stemmen halen, zijn mensen dan zo naïef dat ze reeds vergeten zijn hoe slecht deze partij is voor je geld?
Aiii zegt
Gisteren in Duitsland bij de Aral al 8 cent goedkoper getanked dan hier bij de goedkoopste pomp in Nederland. Gelukkig woon ik aan de grens, heb medelijden met de mensen die hier in NL hun benzine moeten tanken.
rutger zegt
Godsamme het wordt steeds gekker. Mijn nieuwe lease-auto is besteld, een fiat bravo met 1.9jtd 150pk, dat ding moet dus echt wel ff voor 1 februari geleverd worden anders kan ik ff lekker aftikken bij Wouter meeloop kabouter:(
joost zegt
Vandaag op het Journaal! We geven dit jaar 15 miljoen en volgend jaar 40 miljoen euro aan Pakistan! zogenaamd ontwikkelingsland. Dat is een dictatuur in wording!
Laten we daar eerst even mee stoppen incl. de overige 4.5 miljard ontwikkelingshulp alvorens weer de ahrwerkend autorijdende burger verder uit te kleden.
solidariteit met je burger is prima, maar het kan niet zo zijn dat stelselmatig, bij iedere nieuw links kabinet de automobilist weer het bokje is!
Is gewoon legale diefstal wat hier gebeurd!
PVDA > op naar de nul zetels!!!
Sorcerer zegt
rutger: anders LEES je ff… Jouw autootje doet 43 gram CO2 per km minder dan de grens.
Tenzij je ook meer dan 50k uitgeeft aan een auto (of een onefficiënte slurp-KIA ofzo koopt) ga je niet boven de grens uitkopen. Alle Audi A5’s, zelfs de 3.2 quattro (behalve de S5) zitten nog een stuk onder de norm. De 3.0TDi zit er maar 1 gram onder, maar toch, hij zit eronder! :P
Ejay zegt
PvdA => Portemonee van de Ander. Graaien, graaien en het geven aan de mensen die het misbruiken. Wat denk je, dat die prachtwijken er zo bij hadden gelegen als de mensen die er woonden ook maar enige interesse in hun omgeving hadden? Een likje verf eens in de 5 jaar kan er nog wel vanaf of stop met roken ofzo. Waarom moeten wij daarvoor kromliggen? Het is altijd de gewone werkende man/vrouw die de dupe is. Misschien is er een reden dat de lage inkomens een laag inkomen hebben. Bovendien als je voor de wet een laag inkomen hebt wil dat nog niet zeggen dat je dat ook daadwerkelijk hebt. Kijk eens naar de hoeveelheid wietplantages in de prachtwijken. Verschrikkelijk die linkse partijen. Het ergste was nog dat Vogelaar in een Marokaanse jurk verscheen op Prinsjesdag en dat het uitzoeken daarvan werd uitgezonden. Naaister leefde al jaren in NL en had een NL pasporrt, maar Vogelaar noemde haar Marokkaanse.
Probleem tijdens Paars was niet Zalm, maar het feit dat de PvdA de grootste was. Zalm deed er alles aan om dat tuig niet zoveel geld uit te laten geven en gezond financiël beleid te voeren. Maar helaas is er tegenwoordig geen realistische partij meer. Allen willen ze maar macht, macht en meer macht. Gelukkig woon ik er niet meer en bekijk ik het van een afstandje voor een jaartje.
CSL zegt
Alsof iemand die 100.000 euro voor een M3 neerlegt het erg vind om nog’s 880 euro erbij te leggen.
mashell zegt
@Ejay
“Probleem tijdens Paars was niet Zalm, maar het feit dat de PvdA de grootste was.”
Volgens mij was er helemaal geen probleem met paars, niet dat de PVDA de grootste was en zelfs niet dat Gerrit Zalm minister van financien was. Paars was de laatste gouden eeuw die we gekend hebben. De problemen begonnen pas daarna met de onfortuinlijke Fortuyn, de wilde Wilders en verdomme Verdonk. Die splijten het land. Dat Polderen en alles gezellig samen doen was helemaal zo gek nog niet.
Ik snap trouwens niet dat heel het land het moord in brand schreeuwt dat de overheid 1x per jaar de accijns en belastingen verhoogt maar het gewoon pikt dat de Shell en andere kartelpompen elke week de benzine weer een paar cent duurder maakt.
Bas zegt
Slurp tax…is dat niet bedoeld voor zakkenvullende CEO’s die eerst het bedrijf leeg zuigen waarna duizende mensen hun baan verliezen en hij nog een bonus krijgt daarvoor? Of is de slurptax bedoeld voor mn vrouwtje die iedere dag een flesje wijn op slurpt? Nouja…laat ze is wat anders verzinnen om geld wat ik niet heb uit mn zakje te kloppen. Ik bedoel zelfs mn vrouwtje kan het subtieler en die slurpt ook aan mn zakje…of worden we daar straks ook voor belast?
kenneth zegt
@mashell,
“Paars was de laatste gouden eeuw die we gekend hebben”: is dit grappig bedoeld ofzo? wat was er dan zo goud aan?
Ach ja, ik woon al een aantal jaar in het buitenland waar ik een euro betaal voor een liter en ik hoop zo snel mogelijk af te zijn van de olie verslaving om niet de criminele regimes in het M.O en blank uitschot uit de voormalige Sovjet republieken te sponsoren.
Voor de achtergebleven autominnende medelanders: sterkte!!
de sjonnies zegt
Wouter Bos zit bij de geldkraan, als de overheid knaken te kort komt om goede sier voor ‘nederland’ te maken, (wij dus), wordt er gewoon een laatje bij een hoge ambtenaar open getrokken, waar een plannetje ligt te wachten wat onder Zalm geen doorgang kon vinden omdat die ambtenaar PvdA is en Zalm niet.
Nu de PvdA weer aan demacht is worden er overal laatjes met plannetjes ‘gevonden’en gepresenteerd aan de bewindslieden.
Jullie geloven toch niet dat Wouter dit zelf allemaal zit te bedenken, kijk naar Rotterdam, daar was leefbaar aan de macht, de PvdA onderkoningen hielden zich koest totdat de PvdA weer aan de macht kwam en nu is alles weer terug bij het oude ! Het interesseert onze regenten echt geen ene REET wat wij ervan denken, wij zijn er tenslotte voor om als melkkoeien belastingen te betalen zodat zij ons geld kunnen uitgeven ! Viva la revolucion !
Ik heb jaren geleden een half jaar in Venezuela gewoond, daar werden de benzineprijzen van 13 naar 18 cent (onze oude gulden centen) verhoogd, er reden tanks door de straten van Caracas en er dreigde revolutie ! Ik hou van Venozolanen !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Om dezelfde reden heeft Nederland (inmiddels vrijwel als enig Europees land) geen Bio-Ethanol.
Het is al jaren hetzelde: negatieve stimulering!
In plaats van de milievriendelijke alternatieven te steunen (bijv. accijnsverlaging op Bio-Ethanol), worden minder milieuvriendelijke alternatieven gestraft.
Ad ergo: grijperij van de bovenste plank. Tijd dat Europa er wat aan gaat doen…
JD zegt
Nog even en het wordt goedkoper om vanuit het midden van het land naar duitsland te rijden om te tanken….
John zegt
Kunnen we niet met een man wat gewoon een pijpleidinkje graven naar een buurland met goedkope peut? Bellen we een lokaal benzinestation om even een paar liter door de pijp te gieten deze kant op en ….
Hmm, ga maar eens nadenken over groot inkopen, dat is tenminste serieuzer. Een kennis van mij doet dat met zijn koeriersbedrijf ook. Heeft vorig jaar in België heel goedkoop een partij diesel ingekocht en heeft een jaar lang goedkoper gereden dan zijn concurrenten.
Udo zegt
De BPM wordt verlaagd om straks via rekeningrijden de automobilist te laten betalen. De wegenbelasting gaat omhoog, maar daarmee hal je nog niet het verschil binnen. Dus gaan we op basis CO2 belasten.
Rij zelf en niet al te zuinige 3.5 V6 en als ik deze nu nieuw zou moeten kopen zou de prijs enkele duizend euro’s omhog gaan, misschien wel 15.000 of meer.
Wat zal de situatie voor de toekomst worden:
Een 2e klassen maatschappij!!! Want alleen de echtre rijken kunnen € 30.000 of meer boven op de huidige prijs betalen. De autobranche zal het ook moeilijker krigen aangezien minder mensen een grotere auto kunnen kopen of betalen.
Trouwens, het is nog steedds niet 100% bewezen dat CO2 de boosdoener is.
Volgens mij zou het veel beter zijn, zoals bv. in Duitsland, om voor investeringen in zonne collectoren en warmtepompen enz. geld vrij te maken.
Ik heb toch de stellige indruk dat het deze “gekozen” regering alleen maar gaat om plukken. Maar niet om het stimulere van milieuvriendelijke technieken.
Voor mij staat vast, dat als het zo verder gaat, ik niet oud wordt in dit land en zal vertrekken.
Adriaan zegt
Met die Cayenne van Porsche noem je ook wel wat; wellicht de meest zinloze SUV en daarbij ook nog niet om aan te zien (naar mijn bescheiden mening). Technisch mischien een staaltje vernuft maar pikvergroting behoevende mannetjes hoeven hun naar erkenning schreeuwende mutsen niet perse’ met zo’n asobak hun kinderen van school te laten halen. Er zijn bescheidener en schonere manieren om je gezin te beschermen. Als je zonodig veel blik om je heen wil, neem dan bv zo’n oude Volvo Familiestationbak op gas want dat is ook nog beter voor het milieu, temeer omdat je daarmee de fabricage van chemische industrie op wielen kunt inperken…
En nou ook niet steeds zeuren over onze ministers want daar hebben we met z’n allen voor gekozen en uit de peilingen op te maken nog steeds dus.
lincoln zegt
@Adriaan .. da,s bijzonder .. die relatie tussen een geslachtorgaan en een auto ..
misschien kan je mee ook even vertellen hoe het pielemousie van een Lincoln rijder er uit ziet .. want ik heb geen zin om mijn broek uit te trekken.
Ary zegt
En dan hebben we nog niet eens de SP aan de macht. Ik snap het ook niet meer. We beginnen al te piepen als de PvdA zachtjes knijpt, maar de SP is groter nu dan de PvdA. En SP knijpt niet zachtjes en knijpt alle lucht er in 1 keer uit.
Ach is alle zolang aan de gang, PvdA geeft uit en dan komt er weer een regering met CDA en VVD om alles weer op de rit te krijgen, als het weer zover is dan stemmen we allemaal weer links en gaat het weer van voor af aan beginnen.
Jasper zegt
@ Adriaan
Het is niet aan jou, noch de regering, om een ander te vertellen dat ze zich bescheiden moeten opstellen, of waar ze wel of niet hun geld aan mogen uitgeven. Als iemand in een Daihatsu Cuore rijdt, maar wel vijf plasma tv’s in zijn woonkamer heeft en tien keer per jaar op vakantie gaat naar een ander continent loop ik toch ook niet te zeuren?!
Ik citeer een klassieker (Boiler Room)::
“People that claim money is the root of all evil don’t fucking have any”
Dat is natuurlijk behoorlijk fout geformuleerd, omdat het denigrerend is ten opzichte van mensen die minder geld verdienen dan degene die een dergelijke zin uitspreekt, maar het geeft wel aan dat dit soort jaloezie bij de mensen met geld soms vervelend wordt, omdat de meeste mensen daar ook hard voor hebben gewerkt en het dus gewoon zelf hebben verdiend.
Jouw subjectieve redenering stelt dat een dure & lelijke auto (vind ik overigens niet, maar dat maakt het dus subjectief) niet zou mogen worden gekocht. Dat hij onzuinig is ten opzichte van de Prius, is een feit, maar daartegenover staat dat er een behoorlijke sloot BPM en benzinetax op wordt verdiend door de overheid, die door diezelfde overheid prima zou kunnen worden aangewend om milieueffecten van het autorijden aan te pakken.
Neem maar van mij aan dat het bedrag dat voor 1 Cayenne wordt betaald genoeg is om het effect van tien middenklasse-auto’s of meer te dekken. Met andere woorden: al dat gescheld op duurdere auto’s is volkomen ongegrond. Dat onzuinige auto’s extra worden belast vind ik op zich een plausibele reden, maar waarom dat een percentage van de aanschafprijs is, is me niet duidelijk. Mijn Cayenne (S) is net zo onzuinig als de Kia Sorrento – lijkt me dus normaal dat ik hetzelfde bedrag betaal aan vervuilingstax. En vooral dat ik niet naar dat eeuwige afgunst-riedeltje van lieden zoals jij hoef te luisteren.
Bedankt voor een beetje meer begrip en een beetje minder bemoeizucht. Salonsocialist Bos is er ook zo een. Wisten jullie al dat zelfs Marijnissen in een verlengde 7-serie wordt rondgereden? Dat is niet anders bij Wouter Bos. Waarom rijdt hij niet in een Prius? Oh, wacht, ik weet het al….hij hoeft geen bijtelling te betalen, want hij rijdt er niet zelf in, dat doet zijn chauffeur…
Wouter Bos zegt
Help Wouter Bos de winter door, betaal meer Slurptaks!
Alain zegt
Weet je, het valt allemaal wel mee met die slurptax. Als je kijkt op http://www.nieuweautoprijzen.nl dan zie je dat heel veel prijzen zelfs dalen!
r3fl3x zegt
“niet pas op 1 januari 2009 te verscherpen, maar gelijk al op 1 februari volgend jaar”
Ahum, ligt het aan mij of is 1 februari volgend jaar LATER dan 1 januari 2009? We leven tegenwoordig in 2008… ;-)
r3fl3x zegt
Ow never mind oud artikel :p
*mompelt iets over goed lezen*