Lotus liet in 2006 weten dat ze de komende 3 jaar met 3 nieuwe modellen zouden komen. Het bleef echter verdomde stil rondom de diverse projectjes, maar het heeft allemaal wat vertraging opgelopen. CEO Michael Kimberley heeft inmiddels al wel wat kunnen toelichten.
Eind 2008 zal Lotus de Eagle onthullen, een vierziter met middenmotor (2+2). Dit wordt een geheel nieuwe auto, waarbij men zich meer richt op dagelijks gebruik ipv de mensen die op het circuit willen spelen. Kimberley vertelde tegen 4car dat er maar liefst zeven varianten beschikbaar zullen komen, inclusief een cabrio en een paddle-shift transmission… Lotus gaat dus volop commercieel, als reden wordt dan ook gegeven: ‘The market wants it. That’s what buyers want in the US and Japan.‘ Duidelijk… De prijs zal tussen de £45,000 en £48,000 komen te liggen (ongeveer 65.000 Eur ex BTW/BPM).
De productie voor de Eagle start eind volgend jaar, de verkoop zal begin 2009 starten. Pas een jaar later zal Lotus de nieuwe Esprit onthullen. Dit wordt het topmodel van Lotus en zal uiteraard zeer licht van gewicht zijn: ‘The Esprit’s performance will be exceptional and we won’t need a V12 engine to achieve it. It won’t be an over-200mph car but the performance will be very usable.‘
joep zegt
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg benieuwd ben!
JesperF zegt
2+2 en toch een middenmotor? Doen ze goed:P
F430Rijder zegt
Kan dat niet dan? Peugeot heeft iets dergelijks laten zien met de 908 RC Concept.
carsofcoolhaven.nl zegt
Een lotus vierzitter… ik kan me er nog niet veel bij voorstellen. Wel jammer dat alle auto fabrikanten naar mekaar toebewegen. Nog een paar jaar, en je hebt een Lotus SUV.
‘The market wants it’
Zucht
Gerben zegt
hoort er iemand eigenlijk nog iets over de Europa …
Denk dat het een regelrechte flop is
Gerben zegt
Dat lotus maar snel een nieuwe elise maakt,
elise en elite
voor de rest valt er niet veel te rapen voor Lotus denk ik
Bas zegt
Zo dus Lotus heeft nu ook al zn zieltje verkocht aan: The Market -duivel…jammer want dat was eigenlijk nou net de charme van de Elise en de Exige. Dat waren echte: WE-DO-NOT-GIVE-A-FUCK-ABOUT-THE-MARKET-auto’s….compromisloos…maar kennelijk kan dat in dit Groenink-graai-graag tijdperk niet meer.
Gerben zegt
eeeeeeeeeuh esprit bedoel ik natuurlijk
bloos bloos
Gerben zegt
idd maar wie zit er nu ook te wachten op een 4-deurs lotus met Toyota engine
voorlopig graven ze alleen maar een put denk ik
-elise blijft ok maar met wat andere kleurtjes en spoilers om het jaar kom je er niet
-Europa???? welke wagen was dat nou weer?
-en nu dit een 4-deurs??????
henk zegt
4 deurs??? waar hebben jullie het over, het is een 2+2, dus net als een 911, oftewel 2 persoons met een bankje erachter waar net een handtasje opkan. Daar durf je zelfs een 5 jarig kind niet voor meer als 10 m inuten in te zetten.
Jerudo zegt
@ Gerben, een 4-deurs lotus met Toyota motor is eens iets anders dan een 2-deurs Lotus met Toyota motor.
Jerudo zegt
Ok, sorry een vierzitter ipv 4-deurs
Nick zegt
Toch niet de Toyota 2GR/4GR?
Kunnen ze beter voor een wat passende motor gaan.
Volkswagen 3.2 liter FSI VR6, desnoods een aangepaste 2.8 liter FSI VR6?
Alleen maar omdat ze variabele kleppen timing over beide inlaat én uitlaat hebben worden ze meteen gebruikt.
De 2ZZ-GE was ook niet bijster interessant, leuke koppelcurve maar als je een beetje te snel terug schakelt is het finito, lekker “betrouwbaarheid”.
Terwijl ze ook zelf (of evt. met Yamaha/Cosworth) een cilinderkop kunnen ontwikkelen met variabele kleppentiming.
Nick zegt
Als je te snel terugschakelt gaat de oliepomp aan gort, samen met alle keerringen in de 2ZZ-GE.
Misschien toch maar terug naar de Rover K-series? Die waren nog lichter dan de 2ZZ-GE ook.
GJ zegt
Of we het nu leuk vinden of niet, Lots zal ook wat mer mainstream modellen moeten maken om de leuke niche-modellen te KUNNEN blijven maken. Lotus is al meermalen op sterven na dood geweest en heeft dus niet veel keuze wat dat betreft. Porsche idem dito.
GJ zegt
Of we het nu leuk vinden of niet, Lots zal ook wat mer mainstream modellen moeten maken om de leuke niche-modellen te KUNNEN blijven maken. Lotus is al meermalen op sterven na dood geweest en heeft dus niet veel keuze wat dat betreft. Porsche idem dito.
Gerben zegt
ok 2+2 (2deurs) dan… sry
Enfin weet iemand eigenlijk of er ooit een nieuwe Europa is verkocht of wat daar mee gebeurt is….
voorspel dus hetzelfde met deze wagen.
Bram zegt
Een aantal maanden geleden was ik in de Lotus fabriek in Engeland, er staan daar genoeg europa’s maar toch vooral exige en elise. Ik ben heel erg benieuwd naar de nieuwe esprit, als die goed is (en wat zijn we anders van lotus gewend) wordt het vast een succes!
Citrofiel zegt
Ooooh. Hier kijk ik naar uit! Hoewel het wel jammer is dat Lotus handzamer wordt… Althans, de Eagle.
appel zegt
was dat niet bij verkeerd terugschakelen (zodat je op 14000 toeren uitkwam ofzo)
En waarom een f** vw motor voorstellen, als je nog niet eens weet hoe de andere motoren zullen rijden?
Momenteel heeft Toyota een 2.5, 3.0, 3.5 en 4.0 V6. Benieuwd welke het wordt. De Lotus-filosofie van gewichtsbesparing indachtig lijkt mij de 2.5 het meeste kans te maken. Deze heeft ook redelijk wat high-tech en er komt 204 pk uit.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_GR_engine
Klassiekerrally zegt
Als Lotus z’n roots trouw blijft, belooft ’t veel goeds…
Rick dos zegt
He of little faith in the Lotus engineers….
Lotus is altijd eigenwijs geweest en heeft ook altijd z´n eigen pad bewandeld. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat dit weer juweeltjes gaan worden. Tenzij ze natuurlijk met een verlengde Elise komen….dan niet….
De Europa was/is precies dat, meer van hetzelfde….
w0o0dy zegt
de 2+2 zal zeker een interessante auto worden met een brilliant weggedrag, of het inderdaad een auto wordt die in aantallen verkocht wordt dat vraag ik me af. Moet je dan niet gewoon importeurs en dealers hebben voor als er weer eens een onderdeeltje uitvalt/stukgaat?
De nieuwe Esprit zal waarschijnlijk een v6 twin turbo worden en ik zit zomaar ff te denken aan de motor die in de nieuwe IS-F ligt…. of de v10 van de “nieuwe supra”…..
Rick dos zegt
Volgens mij zouden daar BMW motoren in komen, toch?
w0o0dy zegt
@Rick dos: dat was idd één van de geruchten…. maar als Lotus meer met Toyota aan het samenwerken is dan is een BMW motor weer iets minder logisch…… maar goed wie weet..
DeD zegt
Ik hoop ook dat Lotus z’n roots niet vergeet, ik ben grote fan van hun visie.
“To increase performance add lightness” Colin Chapman
w0o0dy zegt
Ik kwam trouwens ook een site tegen die meldt dat Lotus en Aston Martin samenwerken en dat de nieuwe esprit wellicht een versie van de Aston V8 zou krijgen……
Rick dos zegt
@wOoOdy
Ik denk dat die geruchten wel eens kunnen kloppen gelet op het volgende:
Sometime later in 2009 Lotus is going to announce the next Lotus Esprit, although it may not be called the Esprit, and will be powered by ‘a very high brand-image engine’ according to Mr Kimberley. (mr. Kimberley is CEO van Lotus)
Met alle respect, maar ik zie Toyota niet als “very high brand-image engine”.
Rick dos zegt
LOL! :)
F5 Rick! F5!
w0o0dy zegt
ter uwer informatie…… depressing sales in NL (“what the hell is wrong with you people!”) Daar zou ik graag wat aan doen!
Apache zegt
@ Woody
tjah, kan ook even goed een V10 of V8 van BMW zijn, of een 55 of 63 van AMG, een V8 van Ferrari/Maserati/Alfa Romeo, of de klassieke Audi/VW V8, misschien een Jaguar V8 of een opgefokte Volvo V8.
Maar aangezien ze al motoren van Toyota gebruiken, denk ik dat het eerder logisch is dat ze en V8 van Lexus gebruiken. Ik zou niet weten of Lexus ook een V10 heeft, maar anders kan dit ook.
w0o0dy zegt
@Apache aangezien de meeste merken die jij noemt nergens anders genoemd worden lijkt me dat niet waarschijnlijk. De serieuze opties zijn dus Toyota, Bmw en Aston Martin (en met twee van die 3 werkt Lotus samen).
Overigens….. een aardige review van de Europa S (eigenlijk best mooi in donkerblauw) http://www.youtube.com/watch?v=0hQKx6ydJ5U
Maar Jason Plato is niet echt overtuigd (door het uiterlijk)
http://www.youtube.com/watch?v=UUXfh9407Rk
SimonMc zegt
Waarom wordt er eigenlijk geen honda motor overwogen?Of hebben die momenteel niet echt iets interessant op het rek liggen?
w0o0dy zegt
@SimonMC: Honda heeft in feite alleen de S2000 motor en de 3,5 liter v6 met maximaal 290pk. Voor de nieuwe Esprit zal dat niet genoeg zijn. Voor de 2+2 zou dat wel kunnen, maar ze werken tegenwoordig vooral samen met Toyota en die zullen het niet zo leuk vinden als Lotus ook nog met Honda in bed duikt….
thom zegt
Hopen dat ze er geen toyota motor in hangen dat vind ik niet echt passen bij een Lotus
bran zegt
ik ga mn oordeel niet geven over het model maar ik vrees dat de prestatie’s wat zullen tegen vallen met slechts een v6 motor thuis hebben wij een opel vectra met een v6 motor maar die prestatie’s zijn toch niet wat je nzou vrwachten hoor