Haal een paar spuitbussen witte lak, zwarte velgen, donkere folie en je kunt klusjes klaren die eigenlijk onmogelijk zijn. Het werkte eerder al prima op de Ford Mondeo, maar zelfs de oersaaie Volkswagen Jetta stationwagen geef je met deze wonderingrediënten een enigszins redelijk voorkomen.
Deze Jetta TDI Sportwagen heeft Volkswagen bij zich op de SEMA show van dit jaar. Hij staat op 19 inch Sportec velgen, is verlaagd met H&R veren en uitgerust met Brembo remmen. Onder de motorkap is het allemaal iets minder indrukwekkend. Daar ligt een tamme 2,0 liter 140 pk sterke TDI, goed voor 319 Nm koppel.
Smaak is heel persoonlijk en natuurlijk moet de zwart-wit-combinatie je wel aanspreken, maar iedereen zal met mij eens zijn dat deze uitvoering er een stuk beter uitziet dan het burgerlijke standaardmodel.
Maar Volkswagen heeft meer nieuws vanaf de SEMA show, namelijk over de Jetta TDI Cup race series.
Motorsport is Volkswagen niet vreemd en ook diesel aangedreven raceauto’s zijn geen vreemd verschijnsel meer. Echter wat de Jetta TDI Cup race series uniek maakt is dat de auto’s geen grammetje koolstofdioxide uitstoten. De Volkswagens zijn uitgerust met de nieuwe 2,0 liter TDI motor, goed voor 170 pk en 407 Nm koppel, een DSG 6-versnellingsbak. Wil je er het fijne weten, lees dan onderstaand persbericht even door, want lui als ik ben, ga ik dat helaas niet helemaal voor je vertalen.
Persbericht Volkswagen Jetta TDI Cup race series
Volkswagen of America, Inc. announced today that it will bring TDI clean diesel technology to select North American race tracks starting in May 2008. The Jetta TDI Cup series will be sanctioned by the Sports Car Club of America (SCCA) Pro Racing Inc., and will appear at up to eight major racing venues in North America during 2008.
“The Jetta TDI Cup racing series will celebrate Volkswagen’s diesel technology and heritage in motorsports as good, clean fun,” said Stefan Jacoby, CEO, Volkswagen of America, Inc. “Not only will the young drivers gain real-life track experience in a factory-prepared race vehicle, it will allow them to develop their own mindset of today’s clean diesel technology, and foster increased awareness of its advantages in this new era of environmental sensitivity.”The Jetta TDI Cup shifts gears from the previously announced GTI program, allowing Volkswagen to showcase the power and performance of its new clean diesel technology, available in the upcoming 2009 Jetta TDI sedan and SportWagen. With up to 30 Jetta TDI’s competing in the hands of aspiring, young drivers, this unique motorsport offering will highlight a new, exciting platform of racing that does not currently exist – a full field of clean diesel powered vehicles.
“With the Jetta TDI Cup, Volkswagen has created an amazing platform to develop young drivers and expand their knowledge about clean and quiet diesel technology,” said Robert Wildberger, president and CEO, SCCA Pro Racing, Inc. “We look forward to the series in hopes that it will attract more attention to the drivers and advantages of diesel power.”
The Jetta TDI Cup racecars will be optimized for track performance and safety. To focus on the skill of the young drivers and to ensure performance parity, proper maintenance and safety standards, all vehicles will be owned and maintained by Volkswagen. The heart of the Jetta TDI Cup racing vehicle will be the all-new, high-tech 2.0-liter four-cylinder TDI clean diesel engine rated at 170 horsepower and nearly 300 ft.-lbs. of torque in racing trim. The Jetta TDI race vehicles will be outfitted with a six-speed automatic DSG® transmission, electro-mechanical power rack-and-pinion steering system, and advanced multi-link fully independent race-tuned suspension, driver airbag supplemental restraint system, and four-wheel ABS racing brakes.
Signifying Volkswagen’s environmental commitment, the Jetta TDI Cup series will be certified as CarbonFree by Carbonfund.org. Additional program details will be available at www.vwmotorsportusa.com by mid-November 2007.
z1p zegt
Wat een monster :|
Jan zegt
Inderdaad schone wagen
Stiggie zegt
Schoon is hij zeker, dat moet ook wel voor zo’n grote show ;-p
Maar hij is ook nog eens erg mooi. :-)
besaram zegt
Weet je wat ik nou ECHT helemaal niet snap gewoon bij de eerste foto van de eerste station wagon, en je kijkt naar het achterwiel als de wagen inveert raakt hij dan niet de wielkast vanwege te brede bande? Ik heb zelf ook wat bredere banden onder mijn corolla en die slijten gewoon weg aan de wielkast HEEEL slecht ik weet het. Maarja dan vraag je je wel af wat er hier gebeurt aangezien het een station wagon is en je wat wil vervoeren?
Enzo zegt
@ besaram
de wielkasten van deze auto zullen ongetwijfeld aangepast zijn op de wielen die eronder zitten, bovendien is dit een show-auto dus zal er niet zoveel mee vervoerd worden.
ben zegt
die witte is toch gewoon de golf station??
http://images.worldcarfans.com/articles/2007/2/26/2070226.002/2070226.002.1M.jpg
IbiTDI zegt
“The Jetta TDI race vehicles will be outfitted with … driver airbag supplemental restraint system …”
Een airbag in een raceauto?
LJ zegt
ziet er wel beter uit(H)
Juppe zegt
Dennis, lui als je bent, heb je ook ff niet doorgehad dat we het hier niet over koolstof uitstoot hebben, maar co2? Hier is de milieukotsbak ook van toepassing maar das weer een ander topic. Koolstof uitstoot noemen we roet of fijnstof, en reken maar dat deze circuitdiesels daar niet zuinig mee zijn.
Het hele gebeuren mbt racen met diesels vind ik niet zo boeiend, maar goed, het is een brandstof dus waarom zou je er niet mee racen? Maar helaas wordt het nog altijd als innovatief en milieuvriendelijk bestempeld.
Dennis zegt
@Juppe: Ik heb het inderdaad niet over fijnstof. Koolstof moet natuurlijk koolstofdioxide zijn.
110% zegt
Vind die witte station best een mooie auto! En dat verhaal van die velgen dat is toch vaker zo? Bij mijn eigen Golf Gti zijn de wielkasten ook flink aangepast om het hele spul er in te krijgen en heel te houden.
Juppe zegt
Oke, aangepast zie ik. ‘T is een beetje jammer dat in een hot topic, waar zoveel verschillende mening bestaan, en nog meer misvattingen over bestaan nog zoveel fouten in teksten voorkomen. Maar ik ging er idd al vanuit dat je niet fijnstof bedoelde ;)
appel zegt
Ga eens kijken op de site waarover ze het hebben: carbonfund.org
Het verhaal daar gaat wel degelijk over CO2 (carbon dioxide oftewel koolstofdioxide).
dat “CarbonFree” doen ze dan door de CO2 uitstoot te “compenseren” (alhoewel…) door ergens anders evenveel CO2 uitstoot te verminderen, bvb. door productie van hernieuwbare energie. Want verbranden van een fossiele brandstof produceert nu eenmaal een zekere hoeveelheid CO2.
M.a.w. ze maken een auto die niet zoveel CO2 uitstoot en de overblijvende uitstoot gaan ze ergens anders verminderen, en dan is zogezegd de uitstoot van 1 wagen geneutraliseerd. Rare redenering als je het mij vraagt.
De andere compensatie staat nl. los van de wagen – het blijft zo dat als je dan de wagen niet gebruikt je NOG minder uitstoot…
En inderdaad, ook roet / fijnstof / zuivere koolstof (C) kan je bij diesel niet tot 0 herleiden.
Conundrum zegt
@ ben
Dat lijkt mij ook ja. Of bestaan er net als vroeger bij de bora een varriant versie van de golf en van de jetta.
Juppe zegt
@Appel,
Helemaal correct. Maar in de tekst noemen ze carbon (waarmee ze carbon dioxide bedoelen, wat al fout is), en dit werd door Dennis vertaald als koolstof (wat opzich een juiste vertaling is, van een foutieve tekst). Maar het ging idd over co2, en dat staat er inmiddels ook.
En dat compenseren… ‘alhoewel’ is wel van toepassing.
Rimmert zegt
Is het niet zo dat Jetta het best verkopende model is in Amerika, en hier de golf? Dus dat ze er hier de batch golf variant op plakken en in Amerika Jetta Wagon?
Aangezien de Amerikaanse namen wel vaker afwijken van de Nederlandse.
pelezinho zegt
die witte break lijkt mij precies gewoon een golf V break
Flox zegt
voor het eerst dat ik bij dat 2e artikel overeenkomsten met een seat cordoba zie..
vla zegt
als ik me niet vergis heeft Alpina dat trucje beter onder de knie met 200 pk uit een 2 liter diesel
http://www.autozone.be/auto_j2ee/gg/pag/a_detail.jsp?pLandTaalCd=BE_nl&pZoekId=855365&pStrippen=false&pCss=&pActief=occ
interesse?
Marex zegt
volgens mij is het ook een golf station, een jetta station heb ik nog nooit gezien! of ik ben in de war. Ik denk dat het gewoon de golf is.
Neluhz zegt
@ de vlaeminck: Dit is een standaard motor, die van alpina is getuned..
overigens haalt bmw ook al meer dan 100 pk/liter uit een diesel, dus daarin is alpina niet meer uniek..
Ganryu zegt
Wat is er leuk aan een Jetta? Ook al geef je een aap een gouden ring…
Als je er 1 wilt kopen, koop ‘m dan voor je schoonvader.
Rick zegt
De eerste is een Golf Variant, Misschien in amerika Jetta?
Marex zegt
t zou inderdaad kunnen, als ik een jetta in de binnenspiegel zie in de verte is het verschil niet te zien, het front is kwa model indentiek, behalve de kleur van de grill, lijkt net een r32 bij de jetta.
Rick zegt
Ja, er zijn toch echt verschillen! het cchrome middenstuk van de R32 is een beetje gevouwen de rand om gegaan, en dat is niet zo bij de jetta ;)
Jos J. zegt
het wachten is op de ultieme golf/jetta GTD
Citrofiel zegt
In Amerika heet de Golf Variant inderdaad Jetta mensen!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Voor als Sjonnie en Anita (per ongeluk waarschijnlijk…) een kindje krijgen?
LOL
Rick zegt
Haha die GLI TDI pace car!
Jasper zegt
Leuke familie auto, idd mooie velgen. Maar ik houd het lekker bij mijn Mercedes E500 SW
Rick zegt
Ik blijf de variant een mooi auto vinden!
Berton zegt
Ik vind die TDI stickers van die Golf Variant wel mooi. Weet iemand misschien waar je dergelijke mooie stickers kunt kopen?
Ik ben namelijk op zoek naar enkele leuke stickers die een extra tintje aan de wagen geven (maar ze mogen dan weer niet te sjonnie-achtig zijn).
Weet iemand ook toevallig van welke tuner de front – en achterspoiler komen?
Willy zegt
Die zwart gespoten bumper spreekt mij niet aan, is veel te hoog sjonniegehalte, maar voor de rest wel ok.
Hilgert zegt
Er komt zowel van de Jetta als de Golf weer een Variant uitvoering. Net zoals dat bij de Bora ook het geval was. Die kon je ook beide krijgen in Variant uitvoering.
Het enige verschil was dan het front en de motorisaties. Bijvoorbeeld de V5 en V6 motoren waren wel in de Bora Variant te krijgen, maar niet in de Golf Variant. Die moest het met 4 pitters doen.
Hilgert zegt
@berton: als je deze plaatjes uitprint en meeneemt naar een goede stickerboer, maakt ie zo de hele set voor je na. De voor en achterspoiler zullen ongetwijfeld speciaal gemaakt zijn, maar ga er maar van uit dat de duitse tuners met hetzelfde spul op de proppen komen. Kijk een sop http://www.duw.de
TheEdge zegt
Waarom geen 4 pijpjes? :(
Spaz zegt
Ik vind m zeer geslaagd, ook de blauwe remblokken staan m goed.
Hilgert zegt
remklauwen bedoel je
The Devil Tuner zegt
ziet er snel uit…. al denk ik dat dit ding niet vooruit te branden is… ;)
911 zegt
die stickers moeten ze er echt af flikkeren, dat verpest het heel erg
Sven zegt
Wit willen ze. Op de weg zie je erg weinig wit. Uit ervaring weet ik dat ik een witte auto heel moeilijk goed gepoets krijg. Ik heb echt zitten boenen om een soort zwarte vegen uit de lak te krijgen. Zweten. En in Nederland is het niet altijd goed weer, dus een witte auto kan eruit zien alsof die al 2 jaar niet meer gepoetst is. Het interieur is weer een ander verhaal. Wit wordt langsaam geel. Dus altijd plasic folie om de zetels heen spannen. Op witte auto’s lees ik vaak de tekst VIES. Geschreven met vingers van mensen die een witte auto vuil aangetroffen hebben. Jammer, want ik vindt wit uiterst sportief uitzien.
rutger zegt
ik begin al die getunede modellen in het wit met zwarte velgen nu wel een beetje zat te worden, voorlopig wil geen kip in een witte auto gezien worden..
petter solberg wrc zegt
echt een vette auto, alleen weinig verschil met de golf variant