We wisten reeds dat de modellen-ambities van Chrysler redelijk waren omgeslagen. Chrysler heeft inmiddels echter laten weten dat er vier bestaande modellen worden geschrapt. Vanaf 2008 zijn de Dodge Magnum, de Chrysler PT-Cruiser cabrio, de Chrysler Pacifica en de Chrysler Crossfire niet meer leverbaar. Daarnaast zal Cerberus, de nieuwe eigenaar van Chrysler, ruim 10.000 banen schrappen.
De verlieslijdende autoproducent moet snel weer gezond worden en de kosten moeten dus omlaag, dit was overigens begin dit jaar al in gang gezet. Minder modellen, minder personeel, meer focus, etc. De boel moet snel winstgevend worden zodat de private equity jongens alles weer in de verkoop kunnen zetten.
Met dank aan iedereen voor de tip!
autoblogger zegt
News of the job cuts comes less than a week after unions voted to support a four-year pay deal for workers at the company…
Via http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7073406.stm
lincoln zegt
a man got to do what a man got to do ..
ruimen die handel ..
selecteren wat een lust is of een last.
Audi a6 zegt
Jammer van die banen
snelste zegt
Als ze slim zijn nemen ze eens een itialiaans ontwerpertje in de arm, en stoppen ze eens met het op de markt zetten van hondehokken
Citrofiel zegt
3 van de 4 modellen begrijp ik, maar waarom de Magnum schrappen. Ik snap dat ze met de 300C nog een vergelijkbaar (hetzelfde) model hebben, maar daaróm juist. Ze wijken zo weinig af dat het niet zo veel kan kosten om de Magnum naast de 300C te blijven maken. Er zijn vast wel genoeg mensen die liever Dodge rijden dan Chrysler. Of zie ik dit nu verkeerd?
Rick zegt
Jammer!
De Magnum is een 300C touring, maar dan zachter geveerd, en een andere frontje!
Rob USA zegt
@Snelste: Zeker Pinnina Firina ( of hoe die heet) hij heeft die hele mooie Hyundai Matrix ontworpen !! Gatverr.. en durf daar ook nog aan de buitenkant
zijn naam op te schrijven!! hahaha. Doe mij maar zo’n een hondehok dan,..
300C SRT8 ofzo of toch maar een Vipertje SRT10 ..hmm veel plezier in je Hyundai Matrix die zeker voor je deur staat. :)
Gerben zegt
Pinnina Firina … lol
Goed bezig daar
Binnen 2 jaar de rest van de modellen schrappen en we zijn van die lelijke plastieke zooi af
De straten zijn te klein geworden om deze auto’s nog langer toe te laten
Rob USA zegt
@ Gerben : Ik zal met mijn lelijke plastic zooi ff tegen jouw auto aanrijden
en dan kijken wie de meeste zooi moet opruimen!! Dus bouw bredere straten en parkeervakken idd. :) Oftewel save the V8 monsters.
lincoln zegt
@snelste .. appeltje heeft een leuke reportage over engelse auto,s gemaakt .. volgens mij was er geen 1 ontworpen door een italiaan.
snelste zegt
Niet alleen uit Italie komen mooie ontwerpen, maar in amerika moet je wel erg je best doen om een mooie auto te vinden.
Rob USA,
Hyundai wat is dat? maken naaimachines ofzo?
Meeste van die japanse/koreaanse merken verprutsen elk ontwerp. Maken het wel weer zo standaard rond dat het er nog niet uit ziet.
snelste zegt
Rob USA
Gaaf een ford mustang
http://www.ajovalo.net/Historia/images/Ei-Suomi/USA/77FordMustangII.jpg
Zo kun je zat voorbeelden noemen……..
Maar gemiddeld zijn de italianen toonaangevend kwa design
bob zegt
Hehe … Rob USA zegt het waar het op staat :P
Gerben zegt
@Rob USA
Ik heb niks tegen de Amerikaanse powerbakken. Die zijn idd stoer en fun etc…
Moeten zeker niet verdwijnen
Mustang, Camaro, GT40, Corvette etc… prachtig
ik doelde eigenlijk meer op de middenklassers, SUV’s en kleinere wagens met goedkope plastic dashbords die uit Amerika komen. Daar heb ik dus helemaal niets mee …
Amerikaanse merken zoals Chrysler en Chevrolet proberen in Europa wagens te slijten maar het lukt hun gewoon niet, dus ik heb zoiets van geef het toch op jongens)
Voor de occasionele muscle-car die voorbij getuft komt, is er nog plaats genoeg hoor
En als die powerbakken niet bij Chrysler gebouwd worden, dan vinden ze elders wel een stekkie in de GM stal etc…
bob zegt
Chrysler heeft eigenlijk grotendeels de boot gemist .. de 300 is toch echt wel een hele mooie wagen, maar voor de rest is het nou niet echt spannend. Zelfs met de Sebring hebben ze openlijk toegegeven dat ze de concurrentie hebben onderschat.
`
Gerben zegt
enne ik geef snelste gelijk:
het overgrote deel van de Amerikanen zijn nu eenmaal echte hondehokken. Bijna nog hoekiger als volvo ze 30 jaar geleden maakte :-)
En ‘Pinnina Farina’ begaat ook wel eens een misser maar de meeste auto’s zijn wel echte meesterwerken.
Schoonheid moet je in Italie zoeken
Degelijkheid in Duitsland
Technisch vernuft in Japan
en Kracht in Amerika
Het zijn clichés maar ze kloppen wel
Gerben zegt
oh ja en dan heb je die rare kwieten uit Frankrijk nog….
tja die willen gewoon anders zijn. :-)
lincoln zegt
@gerben .. de gemiddelde koreaan , jap , fransoos , duitser , italiaan zijn ook honden hokken .
en schoonheid is al lang en breed geen italiaanse monopoly meer.
G. de Groot zegt
de Dodge magnum wordt hier in Europa verkocht als de 300C Stationwagen, dus die stopt ook :o. Wat wel jammer is, maar zolang ze de sedan nog blijven maken :).
Golfke zegt
Ik snap die gasten niet :S Hebben ze een Pacifica op de markt in de US, brengen ze hem niet in Europa uit… Hebben ze een Magnum voor de US, die minimaal afwijkt van de 300C Touring (en dus weinig kost om te produceren) gaan ze die uit de schappen halen. Tsja, en de rest die zullen we niet missen.
Ik heb altijd gedacht dat Daimler gek was om Chrysler te verkopen, maar misschien zijn ze zo gek niet.
Ben zegt
EINDELIJK weg met de PT cruiser… Niks was lelijker dat dat… Maar Waarom de Crossfire? Daar was toch niks mis mee? Dat is tenminste een beetje een auto die in europa verkocht kan worden..
Wel weer zonde van die banen.
autoblogger zegt
Geen gevolgen voor Nederland:
Behalve het op termijn verdwijnen van de Chryslers Crossfire en PT Cruiser Convertible, heeft de uitvoering van de herstructurering geen gevolgen voor de Nederlandse markt. Marco Broere, directeur van Chrysler Nederland BV: “Deze harde maar gezond makende maatregelen passen in het scenario waarbij Chrysler LLC zich steeds meer op Europese markt gaat richten. Daar hoort bij dat er steeds meer ruimte komt én gemaakt wordt voor modellen die voldoen aan de wensen van de veeleisende Europese consument. Chrysler LLC heeft nu al een breed gamma modellen met bijvoorbeeld efficiënte viercilinder (diesel)motoren. De compacte Jeeps Compass en Patriot en de komende Dodge Journey zijn daar goede voorbeelden van. Met de Journey heeft Dodge overigens al een zeer krachtig statement afgegeven: het is het eerste model van Chrysler LLC dat zijn wereldpremière buiten Amerika beleefde (op de IAA in Frankfurt). Daarmee onderstreepte Chrysler nog eens welk belang het aan de Europese markt hecht. Ook in Amerika ontstaat steeds meer ‘ruimte’ voor zuinige en ‘groene’ auto’s – niet in het minst door de sterk stijgende brandstofprijzen in de Verenigde Staten. In de toekomst wordt het portfolio uitgebreid met onder meer hybride-versies, andere (gedeeltelijk) elektrisch aangedreven voertuigen en modellen die geschikt zijn voor het gebruik van alternatieve brandstoffen zoals biodiesel en E85. Het feit dat de (vraag van de) internationale consumenten nog meer centraal komt te staan, komt ook tot uiting in de ontwikkeling van een kleine auto in het B-segment. Daarvoor is Chrysler een samenwerking met het Chinese Chery aangegaan. Ook in andere opzichten klinkt het ‘Customer First’ steeds nadrukkelijker door bij Chrysler LLC en dat komt onder meer tot uiting in een verdere verbetering van de kwaliteit van de producten.”
2XMX zegt
Tja, het wordt echt tijd dat die Amerikanen eens modernere auto’s gaan bouwen. Zeker Chrysler en GM.
Ik heb daar deze zomer een weekje in een Ford Fusion (USA model, vegrelijkbaar met Mondeo) en een Mercury Sable (is ook een Ford) rondgereden. Hoewel het beide Amerikaanse auto’s waren, deden ze erg Europees aan (hulp van Volvo en Mazda wellicht?). Ik was er best enthusiast over, eerlijk gezegd. Sportief en degelijk.
Daarna heb ik nog een kort ritje in de nieuwe Chevrolet Impala gemaakt. Wat een afgang was dat zeg. Alles deed el-cheapo aan, ondanks dat het de duurste versie was. En de rij-eigenschappen waren al helemaal een triest dieptepunt.
bob zegt
@2XMX De Fusion is gebouwd op basis van de Mazda6 en rijdt daarom zo goed. Op zich eigenlijk een behoorlijk goede auto voor weinig geld.
Nick zegt
NIET DE CROSSFIRE! :(
jappie zegt
Dodge Magnum is nu juist de mooiere versie van de 300cc met die lage verduisterde ramen. jammer hoor.
2XMX zegt
@bob: Ik vermooedde het al. En inderdaad erg goedkoop, ik geloof dat de 2.3 4-pitter onder de 14.000 dollar zit.
Mark zegt
Jammer dat die Pacifica niet in ons land te koop is. Dat de Crossfire nix wordt hebben ze aan zichzelf te danken. Met een oud goedkoop SLK dash ben je er niet en voel je je tweederangs. Afwerking..
pimmert zegt
Snel een PT cruiser cabrio kopen luitjes! Die auto wordt later een zeldzaamheid!