De straten van Singapore zullen in 2008 het decor vormen van de eerste Formule 1 race die in het donker wordt gereden. Dit is inmiddels door de FIA bevestigd. Deze bijzondere nachtelijke race zal volgend jaar op zondag 28 september worden gereden en voor iedereen een speciale ervaring zijn.
Vorige maand heeft de FIA het plan goedgekeurd, nadat het parcours van 5 kilometer door de straten van Marina Bay area uitvoerig was getest onder donkere omstandigheden.
Pak alvast je agenda voor volgend jaar erbij en noteer onderstaande datums.
Formule 1 seizoen 2008:
16 Maart: Australië, Melbourne
23 Maart: Malaysia, Sepang
6 April: Bahrein, Sakhir
27 April: Spanje, Barcelona
11 Mei: Turkije, Istanbul
25 Mei: Monaco, Monte Carlo
8 Juni: Canada, Montreal
22 Juni: Frankrijk, Magny Cours
6 Juli: Groot Brittannië, Silverstone
20 Juli: Duitsland, Hockenheim
3 Augustus: Hongarije, Hungaroring
24 Augustus: Spanje, Valencia
7 September: België, Spa-Francorchamps
14 September: Italië, Monza
28 September: Singapore
12 Oktober: Japan, Fuji
19 Oktober: China, Shanghai
2 November: Brazilië, Interlagos
(via: autocar)
Juppe zegt
Nou, meer nachtraces, niet donker. Las ergens dat het beter verlicht zal worden dan een voetbalstadion. Maar wel vet die nachtraces. Kun je tenminste live volgen op fatsoenlijke tijden :)
el español zegt
nou maar hopen dat er geen stroomstoring komt…
Kom je daar net met 300+ op het eind van het rechte stuk af :-)
skinnybmw zegt
Vind die tijden midden in de nacht wel gaaf en gezellig altijd!! Melbourne is traditie!
Donstil zegt
@hierboven.
Hoezo zitten er dan geen lichten op een F1 auto ?
Citrofiel zegt
@ Donstil; Huh? Hoezo niet? Slecht voor de stroomlijn. Maar wilde je niet zeggen: Er zitten toch geen lichten op een F1 auto? Dat is nl. ook mijn vraag!
skinnybmw zegt
@hierboven:
Huh? Ich verstehe es nicht…
Citrofiel zegt
Oke, genoeg verlichting dus… Lekkere nachtrace… :roll:
skinnybmw zegt
Citrofiel….come on!
PieterA zegt
Onzin van je welste, dit is gewoon spelen met de veiligheid van de rijders. Dit voegt niets toe aan de sport want ze moeten het zodanig verlichten dat het verschil met rijden overdag gewoon gebanaliseerd wordt.
niels zegt
ooit van lantaarnpalen gehoord?
zulke zoals op een voetbalveld, die veel licht geven!
je kan die ook langs straat zetten, en dan is de straat mooi verlicht!
er stond al eens een post hierover op autoblog denk ik
Juppe zegt
@Mensen hierboven,
De auto’s zelf krijgen idd geen lampen.
Hier een nieuwsberichtje:
http://sport.fok.nl/f1/nieuws/43544
1500 schijnwerpers en een nog te bouwen stratencircuit zijn er voor nodig om op 28 september 2008 voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 een nachtrace te houden. De FIA heeft bevestigd dat deze voorlopig unieke race gehouden zal worden in Singapore.
Begin januari zullen alle systemen die benodigd zijn om de race te organiseren getest worden. Zo zou het circuit vier keer zoveel verlicht moeten zijn dan een gemiddeld voetbalstadion. Niet iedereen is blij met deze beslissing. Verschillende coureurs hadden kritiek geleverd op de plannen, maar Bernie Ecclestone is er een groot voorstander van. Voor vele Europeanen zal de race nu makkelijker live te zien zijn.
dekster (Union Fait La Force) zegt
Ik vind dit eigenlijk geen goed idee, het tast het internationale karakter van de sport aan naar mijn mening en menig F1 fan staat hier ’s morgens wel op voor de GP. (endan nog kan je de herhaling in de namiddag kijken)
J. zegt
Er komen om de 4 meter lichtmasten te staan, op topsnelheid halen de coureurs meer dan 20 van die masten per seconde in :).
@PieterA, het voegt wel degelijk iets toe aan de sport. Het grootste deel van het publiek komt uit Europa, en de FIA organiseert de nachtraces alleen wanneer de race dan in Europa ‘gewoon’ ’s middags uitgezonden kan worden.
De vraag is alleen wat er gaat gebeuren bij regen, er komt dan een gigantische spray van de auto’s af. Bij daglicht maakt dat niet uit, maar bij lamplicht wel aangezien de spray zich dan direct tussen de lichtbron en de ogen van de achterliggende coureurs zit. De vraag is of het zicht dan nog wel voldoende is om te racen.
@Citrofiel, nee er komen inderdaad geen lichten op de race auto’s. Het kan wel zo zijn dat de FIA vraagt of alle coureurs hun regenlicht aan willen zetten. (één rood knipperend achterlicht in het midden van de auto.)
pelezinho zegt
weet niet waarom, maar ik heb hoogstaande sportwedstrijden altijd een stuk interessanter gevonden als ze plaats vinden als het donker is, gwnweg super
Josje zegt
yeey! en een race EXTRA :D
skinnybmw zegt
“De vraag is alleen wat er gaat gebeuren bij regen, er komt dan een gigantische spray van de auto’s af. Bij daglicht maakt dat niet uit, maar bij lamplicht wel aangezien de spray zich dan direct tussen de lichtbron en de ogen van de achterliggende coureurs zit. De vraag is of het zicht dan nog wel voldoende is om te racen.”
Bij daglicht maakt dat ook wel degelijk wat uit…zicht is vaak 0,0…
dikke richard zegt
Goed voor ’t milieu,goed voor de veiligheid,het is gewoon gevaarlijk,en al die sjankerts die een race live willen zien:sta dan op tijd op,of vraag je moeder of je wat langer op mag blijven.
Jan zegt
een achterlichtje hebben ze al, dus ze zouden nu wat LED lichtjes in de spiegel moeten monteren en ze zijn klaar
Jandepandaman zegt
Ja hoor- Nachtraces voor F1…
Als jullij me dat kunnen laten begrijpen is het knap- De FIA doet meer en meer zijn best om die auto’s zuinig te leren rijden met minder benzineverbruik en zo- beter voor het milieu en zo. En wat gaan ze dan vervolgens doen- NACHT-races waar je dus meer elektriciteit voor de verlichting van het parcours voor nodig hebt dan voor … de gemiddelde stad van 30.000 inwoners of zo.
En kijktijden…? Wat een larie- lokaal moeten ze dan dus midden in de nacht naar de racebaan om te gaan koekeloeren zodat de rest van de wereld tv kan kijken…? Vaag man- We doen het toch al jaren andersom en dat gaat toch ook?
Ik weet het niet hoor, maar zijn ze soms vergeten dat daar al wat uitvindingen tegenover staan die al die verlichting overbodig maken…?
– Moeder Natuur kwam met …. jawel: DAG-licht… ! Ja ja- niet gedacht he…?
– Om het spannender te maken en toch in de nacht te kunnen rijden- Als ze het bij de 24 uur van LeMans kunnen doen, waarom dan niet bij F1- Gewoon straatlegale verlichting op die auto’s laten monteren? Goed, dan is dat maar slecht voor de stroomlijn- als het wordt afgedwongen door de regels dan vinden de raceautofabrikanten gegarandeerd een manier om die lampen er op te krijgen. Dat is tot nog toe met elke verandering van de regels gebleken.
– En anders om het nog spannender te maken: Geef alle coureurs en kijkers 5e generatie nachtzicht-kijkers! Dan heb je zelfs helemaal geen lampen meer nodig!
En ooooh wat een feest wordt het als iemand (de natuur, de falende techniek of iemand met gevoel voor Jackass-type practical jokes) op de gedachte komt op het kritieke moment tijdens de race de stoppen op te blazen…………….. :-D :-D :-D
Nick zegt
@PieterA: Dat is waarom ze dit doen.
De sport is té veilig geworden, vandaar dat het aantal kijkers snel slinkt.
Ze moesten wel iets vinden, de prijzen van merchanidse en kaartjes werden te hoog omdat de kijkcijfers omlaag gingen en er minder merchandise werd verkocht.
Ik vind overigens dat Formule 1 weer zoals vroeger moet worden.
Geen pneumatische kleppenregeling, wel variabele kleppentiming + 2-gangs spruitstuk, geen traction control, zelf zorgen voor tussengas bij terugschakelen…
Wel flexibele downforce.
Conundrum zegt
@ Jandepandaman
Klopt ze hebben meer verlichting nodig. Alleen ze hoeven minder te koelen omdat het s’nachts koeler is. Kortom de Airco’s kunnen uitblijven.
Juppe zegt
@Nick,
Dat de sport erg veilig is geworden klopt, en dat is imo maar goed ook. Zoals de crash van Kubica, die een paar jaar geleden fataal zou zijn geweest. En over een paar jaar zal er weer iets gebeuren, wat door veiligheidsmiddelen die er nu nog niet zijn ook goed zal aflopen. Lijkt mij ook niet dat een nachtrace minder veilig zou zijn, dan zouden ze het nooit doen.
Maar ben wel met je eens dat er meer ‘geraced’ moet worden. Daar is ook een commissie voor ingesteld, die er voor moet zorgen dat er weer meer ingehaald gaat worden (door aanpassen van de wagens). Hopelijk komt daar wat goeds uit. Al moet ik zeggen dat het afgelopen jaar verre van saai was!
Pneumatische kleppenregeling hebben ze trouwens niet, en traction control is volgend seizoen al verboden (waar ik erg blij mee ben, weer ’s een start met rokende banden :) )
Ik vind het wel gaaf dat ze dit doen, en ben benieuwd naar de race. En dat die lampen energie verbruiken.. lekker boeiend, is toch niks vergeleken met de energie die verbruikt wordt voor de ontwikkeling, vervoer etc etc. Als ze al iets mbt milieu willen doen, laat ze dan bv een maximaal verbruik voor de wagens instellen. Dan wordt er tenminste nog iets ontwikkeld. Maar de ontwikkeling van motoren is toch al voor tig jaar bevroren.
Markus zegt
Is er niemand die dit onzin vindt om deze reden: je wilt ’s nachts rijden, vervolgens plaats je zoveel bouwlampen dat er op het circuit net zoveel licht is als overdag…
Dan is overdag racen toch wel makkelijker ja. En goedkoper. En milieuvriendelijker.
heidekonijn zegt
En zo vond men toch het antwoord op de vraag : “wat is er slaapverwekkender dan een F1 wedstrijd?”
jort zegt
waar kan je je druk om maken snachts kijke is ook best maar ja het draait niet om de echte fans maar kijkcijfers dus als je dan een race overdag kan houde kijken er meer mensen en dat betekent meer geld en het is wel in het donker maar volgens mij wordt het circuit nog meer belicht dan door de zon zelf dus zo bijzonder is het denk ook weer nie om te zien
verder zeg ik dat de f1 kapot wordt gemaakt door de fia al die regels ja het is er veiliger op geworden maar echt boeiender niet maar ja
RobTWo zegt
Is er wel eens iemand hierboven in S’pore geweest? Overdag is er gewoon teveel verkeer voor een race. ’s Nachts is het gemakkelijker een deel van de stad af te zetten. Let wel het is een eiland, dus omrijden kan niet altijd.
Ik denk dat het een geweldige ervaring is om zo’n nachtrace mee te maken. Ik denk er zelfs over om er heen te gaan.
Ascari zegt
Ik vind het totale onzin de fia doet er alles om te besparen en te auto’s en te circuits veiliger te maken en ze komen met zo een argument af het is al gevaarlijk bij gietende regen bij dag wat zal het dan zijn bij nacht.
RRPhantom zegt
Datums=data maarja boeie ik word er mee doodgegooid op school dus leren jullie ook nog wat :)
firefly zegt
Formule 1 en Bernie Ecclestone worden steeds gekker. Steeds minder races in Europa, maar wel in allerlei uithoeken met half volle tribunes. En omdat de Europeanen wel de belangrijkste kijkers zijn, gaan ze ’s nachts races om het bij ons op een gunstige tijd op de buis te krijgen. Ik had liever gezien dat klassieke circuits als San Marino niet uit de kalender waren schrapt.
En met het voornemen om ook de F1 groener te maken wordt ook steeds hyprocrieter. Een baan van 5 km vier maal zo sterk verlichten als een voetbalveld, hoeveel energie kost dat wel niet.
Guido van H. zegt
Ik begrijp niet waarom de tegenstanders van dit plan zo zitten te “mauwen”!!!
In de IRL/CC/NASCAR rijden ze ook ‘snachts en dat zonder een enkel probleem! Het geeft gewoon een extra dimensie aan het racen. Zo zou ik ook graag meer stratencircuits willen zien!
thom zegt
In de VS wordt er toch al regelmatig in het donker geracet ,is juist spectaculair Wat een geleuter over het milieu et zijn maar 22 auto’s die laten de poolkappen echt niet smelten hoor en volgens mij wordt er al heel veel gedaan om die dingen relatief zuinig te houden niemand wil onnodig veel kilo’s aan brandstof menemen, als je in 1 race 10 of 20 kilo brandstof bespaart scheelt dat al heel veel
m5 zegt
tijdens een f1 weekend hoor je ‘s-nachts met een pilsje in een bar te staan ‘s-morgens nog effe de bbq aan en een hamburgertje erbij opruimen en ‘s-middags f1 kijken
voor mij hoeft het niet ik kom er gewoon om 4 uur m’n nest voor uit
Rick dos zegt
Ik ben in ieder geval benieuwd. Tenzij het licht zo fel is dat het gewoon weer dag lijkt…..
Zal wel mooi zijn als je de remmen ziet opgloeien….