Suzuki laat op de SEMA van zich horen met een schepsel op basis van de SX4 sedan. Aangezien de Japanners nog steeds het best zijn in het maken van tweewielers (in plaats van tamme vierwielers) hebben ze even bij de motor-divisie gekeken wat er op de plank lag. Het uitlaatsysteem en de spiegels van de GSX-R 1000 (aka Gixxer) bleken wel onder de SX4 te passen, zodat de SXForce een beetje motor-DNA meekrijgt.
Op deze manier is die ‘hardcore’ SX4 er toch nog gekomen, hoewel ik de kont tot een van de lelijkste reken die ik in tijden heb gezien. Hoewel hij niet te vergelijken is met het Yamaha Tesseract-concept valt het wel op dat er steeds vaker gebruikt wordt gemaakt van sportieve styling-elementen uit de motorwereld binnen het automotive design.
De afstand tussen auto en motor is bij Suzuki sowieso klein, aangezien het 1300 cc sterke Hayabusa-blok regelmatig als donor voor het een of andere lichtgewicht-projectje op vier wielen dient.
Aan de binnen- en buitenkant is het een carbon-tentoonstelling met de verstelbare achterspoiler als middelpunt. Toegegeven, de scherpe neus oogt lekker agressief en de dikke sloffen met dito Enkei-velgen mogen er wezen, maar die achterkant…..
Onder de kap schuilt een geblazen 2 liter motorblok die 250 pk levert en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Het vele oranje rond de motor trekt de aantrekkelijkheid van de Soes weer een beetje op.
Aangezien de auto van de hand van Road Race Motorsports (eigenaar van ‘Santa Fe Springs’) komt, zit het met de vering van de SXForce wel snor.
De SXForce biedt plaats aan 2 personen, want de achterbank is opgeofferd om plaats te maken voor de in de VS zo populaire audio-pimperij. Het Rockford-Fosgate audiosysteem produceert de nodige herrie om zo de voor de Amerikanen toch wat lullige viercilinder te kunnen overschreeuwen.
Het persbericht geeft hoog op over het motor-DNA van de SXForce, hieronder het belangrijkste gedeelte:
While the SXForce is sure to be a showstopper on display, it was designed to look even better on the road. The fully drivable, track-tested SX4 Sport concept receives several performance enhancements, including a fully tuned performance suspension system, F1-style outlet gills to help underhood air flow, tailored rear bodywork with carbon fiber diffuser, Carbontrix rear wing, Tein coilover suspension height and damper setup, and reinforced structure to further enhance rigidity for optimal handling. The SXForce is outfitted with 18-inch Enkei racing wheels and a staggered high-performance Toyo T1-R tire package – 225/45-18 in the front and 235/40-18 in the rear. It also is equipped with Rotora six-piston calipers with two-piece 355mm rotors for sportbike stopping power.
The motorcycle theme continues inside the SXForce, beginning with suede and leather seats and interior appointments, mimicking sportbike leathers. Other interior enhancements include motorcycle instrument cluster and controls, roof air intake for optimal breathing and a revised track-themed interior, featuring carbon fiber components and accents. Engine vitals are monitored via a Zeitronix ZT-2 wideband data logger. All vital engine parameters are logged on a laptop and viewed on the ZT-2 gauge mounted on the Hayabusa handlebars. The SXForce is equipped with an integrated Garmin navigation system, and its rear seats have been removed and replaced by a high-output Rockford-Fosgate audio system.
(via)
Ton Jansen zegt
Hier word ik niet vrolijk van
Johan zegt
alleen de motor is leuk
Juppe zegt
Moet die oplopende achterkant op een motorfiets lijken oid? Erg lelijk iig.
En hoe kun je nou het uitlaatsyteem van een 1000cc onder een 2 liter turbo plaatsen?
@Sir Smokalot, wat bedoel je met tamme vierwielers?
BOL zegt
Bwaahaha pimp dan een Dacia Logan MCV ofzo :-S
LC zegt
Dit doet me aan autoscupltor denken van nfs Carbon. Daar kan je de bumpers ect ook zo verkrachten. :)
jort zegt
motor ruimte ziet er leuk uit en specs zijn ook wel best
alleen de rest van de auto moeten ze denk toch maar ff overnieuw en volledig anders doen:P
vla zegt
zéér mooi blok, dat maakt het geheel weer goed!
Dotternetta zegt
De voorkant vind ik mooi. Kleuren zijn ook goed gekozen. Achterkant is heel vreemd. Ik wil hem eerst wel eens zien rijden…
Br3chtje zegt
-edit: moiee-
smoke zegt
@Juppe
De pk-arme, over het algemeen behoorlijk suffe auto’s die Suzuki op het moment en masse produceert. Is nogal een contrast met de zeer sportieve 600/750/1000 cc motorfietsen.
Hopelijk wordt het met de uitwerking van het Kizashi-concept trouwens wat beter.
Alwood zegt
Maaar… als ik het goed begrijp is deze wagen dus: Niet sneller, Niet meer wendbaar, Niet functioneler en naar mijn mening absoluut niet mooier :| het nut ontgaat me dan ook volledig.
Het zou nog iets zijn als ze ook 200kg hebben bespaard op het gewicht en als er daadwerkelijk een GSXR1000 blok in ligt. Het zou ook nog iets zijn als de wagen voor een bepaald doel (circuitrijden?) extra geschikt gemaakt is. Maar niets van dit alles?! :? Dan deden ze het op de rai toch beter met die sneeuw vitara!
clijde zegt
…met je reet op een versterker…
Alwood zegt
… en ja ik heb gelezen dat er grotere remmetjes onder zitten… maar als de wagen niet optrekt heeft dat afremmen ook maar weinig zin! En tegenwoordig noemen ze alles sportonderstel! zodra er andere schokbrekers onder zitten is het ineens sport. maar sneller lijkt deze wagen met niets.
Ik zit nog steeds te wachten op een Swift met soort van honda v-tech blok maar dan van soekiesoekie.
Juppe zegt
@Sir Smokalot,
Ah, op die (motor)fiets. Bij Suzuki komt idd niet veel spannends vandaan (oke, die swift is wel geinig, maar verder niet spectaculair).
Nick-G zegt
Wtf hebben ze met zn kont gedaan? :P
Enzo zegt
Kont doet me denken aan een oude nascar… wel grappig, kunnen ze daar niet aan meedoen?
rikkon zegt
@ nick-g wtf kont = nascar-kont
Top gedaan voor US, komt hier wat minder over, is gebrek aan onze opvoeding…
Doe je nix aan.
CasperH zegt
Die achterkant, damn. Heeft wel wat weg van NASCAR, maar daar is het zelfs subtieler, en heeft het tenminste een functie.
ELB zegt
Only in Need For Speed…
Juppe zegt
@Rikkon etc.
Lijkt idd wat op een Nascar als je beter kijkt. Maar wat heeft dat nou met het motorfiets thema te maken?
Ik dacht dat het op een oplopende achterkant van een motorfiets moest lijken, zoals deze: (Niet dat het daar op lijkt maar oke, idee is er)
Fastback zegt
Ze hebben die achterkant zo hoog gemaakt omdat je er wheelies mee moet kunnen maken. Das toch logisch?
vla zegt
@ Rikkon
geniaal idee!! hiérmee zouden zze moeten NASCAR doen!! ziet er veel beter en strakker uit dan die plastic ondingen (jaja kweet wat voor motor erin zit en wat voor ‘genialiteit’ schuil gaat in de aerodynamica)
CasperH zegt
Nu ik er nog eens over nadenk: iets voor “Star in a reasonbly priced car”!
Rick zegt
Voorkant is vet, achterbumper: te hoog!
gilein b zegt
leuk totdat je de achterkant ziet
Solstice zegt
Nou nog een remparachute aan de achterkant om de illusie compleet te maken. ;-) Wel mooi afgewerkte motorruimte (geen plastic! :-) ) trouwens!
phantom zegt
die kont is net zo’n afgezaagde eendensnep
rob zegt
@ juppe gewoon 2eronder leggen dan heb je genoeg flow voor een 2 liter en wat dan nog motordempers zijn mèestal toch hol :P