Het is niet makkelijk om in Nederland minister van Verkeer en Waterstaat te zijn. De files lossen niet op, als je er wat aan wil doen krijg je bakfietshippies achter je aan en als je er niets aan doet boze hardwerkende burgers. Daarom is het lekker om af en toe de aandacht van de problemen af te leiden met een proefballonnetje.
Zo heeft die sympathieke Camiel Eurlings de deur opengezet voor 17-jarigen om hun autorijbewijs te halen. Tot hun achttiende jaar mogen deze jongeren dan alleen onder begeleiding autorijden. Mocht dit ‘nieuws’ je bekend voorkomen, dat klopt! Camiel heeft namelijk niet de moeite genomen zelf wat te verzinnen, maar een plannetje van zijn voorganger Karla Peijs gerecycled. Maakt niet uit hoor Camiel, als je maar in het nieuws komt.
Begeleid rijden wil zeggen dat beginnende bestuurders van personenauto’s na de rijopleiding en het rijexamen tot hun achttiende jaar extra rijervaring kunnen opdoen, onder begeleiding van een ervaren bestuurder die niet per sé de professionele rijinstructeur is.
Of met ‘begeleid rijden’ zowel een stukje door de provincie op zondagochtend na de kerkdienst met papa naast je in de Corolla behelst, alsook een ritje Amsterdam – Medemblik na een avondje stappen op zaterdagnacht terwijl je meerderjarige passagiers met hun ogen achterin hun kassen rollen wordt niet helemaal duidelijk, maar dit laat Camiel ongetwijfeld nog door zijn ambtenaren uitzoeken.
QuireinIngh zegt
Waarom niet 16 dat scheelt alweer 2 jaar
ShelbyGT500E zegt
hm komt er nooit door heen dit.
CasperH zegt
Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Mijn eerste ingeving is “slecht plan” doordat het mij aan Amerikaans wetgeving doet denken. Aan de andere kant: wat is er op tegen?
Maar hoe zit dat dan? Mogen ze wel rijden, maar halen ze hun rijbewijs pas op hun 18e? En hoe zit dat met aansprakelijkheid als junior een overstekend schoolklasje doodrijdt? Dubbele bediening zal niet verplicht worden denk ik?
smoke zegt
@Casper
Dit moet allemaal nog worden uitgezocht. Het BVOM van Ridder Spee weigert daarom ook nog even commentaar te geven.
ac. zegt
Dit bestaat al jaaaren in belgie! Als je dit doet ben je met een paar honderd € klaar. (In belgie dan, in Nederland moeten ze je natuurlijk meer afzetten)
ELB zegt
Als ik zie hoe mensen van 16, 17 jaar (en jonger) door de stad crossen op hun opgevoerde brommers/scooters… Ja het is stoer (ik vind van niet) en leuk, en de meeste mensen deden het vast ook toen ze zo jong waren… maar wanneer middelbare scholieren bij hun school wedstrijdjes op het fietspad houden met 80 km/h kan ik het begrip er niet meer voor opbrengen. Ze snappen het gewoon nog niet, wat is het om verantwoordelijk te zijn.
Juppe zegt
Lijkt me slecht plan, en zal er ook nooit door komen.
Een 17 jarige is immers nog minderjarig, en kan niet de verantwoordelijkheid gegeven worden voor een potentieel gevaarlijk iets als een auto besturen. De ‘begeleider’ is dan de verantwoordelijke, en aangezien dat dat geen daarvoor opgeleid persoon is, en dubbele bediening ontbreekt, zal dit nooit wat worden.
AHulsker zegt
Wanneer zou dit plan in moeten gaan dan? Niet dat het nog van toepassing is voor mij. (over een maand precies heb ik mn eerste les)
Stef zegt
Het positieve hieraan is dat als je wel een auto’tje op je eigen naam verzekerd, dat je vast rustig aan kan beginnen met het opbouwen van een no-claim. Zo kan je samen met je pa of ma lekker rond tuffen, ervaring opdoen, én verzekering opbouwen.
Andere kant van de medaille is natuurlijk wel dat er maar bar weinig mensen zijn die op hun 16e een auto kunnen kopen, verzekeren, en rijden…tenzij pappa het doet voor ze.
ac. zegt
jullie moeten het niet zo kritisch bekijken. De jongeren krijgen wel verantwoordelijkheid doordat ze mogen rijden. Er is een groot verschil tussen scooters en auto’s. Eveneens moet er een begeleider bij zijn, deze moet min. 24+ jaar zijn en minstens 5 jaar in het bezit van een rijbewijs zijn (in Belgie dan, maar in NL zullen ze ongetwijfeld iets gelijkaardigs toepassen)
Arjan zegt
Slecht plan. Je krijgt nooit de juiste begeleiding die je bij een erkende rijschool wel zou krijgen. (die mensen hebben niet voor niks diploma’s) Ome Henk kan dan nog zo goed autorijden.. iemand lesgeven erin is een heel ander verhaal!
Iemand vaardig maken met de handelingen om een auto te besturen vind ik op zich niet verkeerd (dus op eigen terrein), maar je moet ook leren kijken/opletten in het verkeer. Daarom vind ik het een belachelijk idee!
Enzo zegt
“Of met ‘begeleid rijden’ zowel een stukje door de provincie op zondagochtend na de kerkdienst met papa naast je in de Corolla behelst, alsook een ritje Amsterdam – Medemblik na een avondje stappen op zaterdagnacht terwijl je meerderjarige passagiers met hun ogen achterin hun kassen rollen wordt niet helemaal duidelijk, maar dit laat Camiel ongetwijfeld nog door zijn ambtenaren uitzoeken”
PRACHTIG!!! ik zie al zoontjes van maffiabazen met een (meerderjarig) lijk in de kofferbak voor me!
ML zegt
@Arjan
Ze hebben dan toch al hun rijbewijs gehaald? (geexamineerd door een examinator. Dus ze kunnen toch rijden. Het gaat om dat ze onder begeleiding meer ervaring op doen.
Carabo zegt
Ik denk dat een grote groep onder de 18 nog niet genoeg besef heeft van verantwoordelijkheid in het verkeer. En wie gaat controleren of ze ook daadwerkelijk begeleid gaan rijden? De drempel om even snel de wagen te pakken voor een ritje zonder begeleider wordt wel erg laag zo, met alle risico’s van dien.
Jeroen zegt
Wat een onzin laat ze lekker de leeftijd 18 houden en dan tussen 18 en 19 begeleid autorijden.
Pieter zegt
Als 16 jarige vind ik dit een uitstekend idee!
Jan C. zegt
Het klinkt leuk, maar aangezien ik hier zie wat er met zulke types gebeurd en het feit dat het vrijwel niet te controleren valt zal het hopelijk niet doorgaan.
In Ierland en UK moet je namelijk een L-sticker op je auto plakken. Maar als je dat niet doet weet de politie ook niet dat je een “Learner/Learning driver” bent. Verzekeringskosten in deze landen, zeker in Ierland, zijn het viervoudige van dat in NL, als het niet meer is, vanwege het risico, autobestuurders in deze landen snappen vaak niks van wat autorijden inhoudt (met 40 de snelweg op rijden, rechts voorsorteren en dan linksaf willen slaan. e.d.)
LeonVermaas.nl zegt
Ik zou best willen autorijden als ik 17 ben. :) Alleen is het onzin dat er dan iemand anders naast moet zitten.
Mr Wolf zegt
@Arjan
Je krijgt net wel de juiste begeleiding (ik spreek dan over België; ik heb ook deze rij-opleiding vanaf 17 gevolgd).
Je bent (hier) immers verplicht eerst een behoorlijk lesuren met rijschool-instructeur af te leggen, nadien kan je een jaartje oefenen met je eigen begeleider en vervolgens op je 18 je rijbewijs halen. Je krijgt dus het beste van beide werelden: enerzijds professionele opleiding, anderzijds zijn er je begeleiders om je het eerste jaar wat in toom te houden…want zeg nu zelf: als je onmiddellijk los kan, is de kans groot dat je onmiddellijk aan het (onverantwoord) gassen gaat.
Zafer zegt
LAat maar komen, dan heb ik nog maar 3 maanden te gaan, hehe! :D
Stefan zegt
Wel jammer dat gelijk ALLE jongeren onder de 18 zwart worden gemaakt omdat ze zogenaamd niet “verantwoordelijk” zijn. Ik ken genoeg mensen die WEL verantwoordelijk zijn met hun scooter/brommer. Alleen die vallen dan niet op.
JA ik rijd opgevoerd, en NEE ik vind nie tdat ik onverantwoord rijdt, en ik erger mij altijd dood aan de zogenaamde “scootersjonnies”, die 1 cm van de bumber afrijden, door rood rijden, en met zonder helm rijden.
Ik vind het gewoon een beetje stom om te zeggen dat je onder de 18 gelijk onverantwoord bent, er is maar een kleine groep die zo idioot rijd, de rest houd zich gewoon aan de regels.. (behalve de snelheid dan 30 km/h in de bebouwde kom???)
Bramzel zegt
17 jarigen die onder begeleiding van 18 jarigen mogen gaan autorijden? (bron: nu.nl) Is die Eurlings helemaal van de pot gerukt?
Laat het mooi bij 18 jaar, dat werkt, dat gaat goed.
Jeffrey zegt
Op zich is het geen slecht idee, mits gebonden aan strenge regels. Zoals:
– 17 jarige mag alleen rijden met iemand die minimaal 5 jaar zijn rijbewijs heeft
– 17 jarige mag alleen rijden met iemand die ouder is dan 24?
– 17 jarige mag niet rijden in auto met aanhanger
– 17 jarige mag niet rijden met auto’s met meer vermogen dan 100PK?
– 17 jarige mag alleen rijden buiten de spits
Dan kan het best wel bijdragen aan de ervaring…
En ik heb nog altijd liever Amerikaanse praktijken dan Belgische praktijken :)
Je kunt een hoop van Eurlings zeggen, maar hij is de eerste minister van verkeer die in ieder geval moeite doet om met zijn tijd mee te gaan en vooruit denkt. Ook al halen niet al zijn plannen het, misschien komt het in mindere mate nog terug of krijg je door dit soort testen inzicht in andere aspecten van verkeersveiligheid.
Tomek zegt
wat zijn jullie toch gekke hollanders,
Je moet geen schrik hebben, in België doet men dit al jaren. Ikzelf heb ook zo mijn rijbewijs gehaald. Vanaf 16 jaar en 9 maanden ben ik opgegaan voor mijn theorie en vanaf 17 jaar ben ik begeleid gaan rijden. Eerst gaan er 10 lessen met de rijschool aan vooraf en daarna kan je een jaar lang rijden met begeleider (ouders, …).
Op mijn 18e verjaardag rijexamen gedaan en ik had mijn rijbewijs (van de eerste keer geslaagd) en je ziet het verschil wel. Als ik hier in België 1 euro kreeg voor elke keer dat ik bijna door een hollander zijn onverwachte en onlogische manouvres een ongeluk heb gehad dan was ik nu miljonair.
het merendeel (niet iedereen) van jullie hollanders rijdt echt ronduit gevaarlijk (en verschrikkelijk traag, 40 rijden waar je 90 mag enz.)
Ik hoop trouwens ook dat dat wegenvignet er komt … dan houden jullie misschien eens op met mijn leven en dat van andere belgen in gevaar te brengen… haha
lodewijk zegt
hihi, in belgië mag dat al lang hoor xD.
lodewijk zegt
@ Tomek
I love you, whahaha
vØlvØ frǽk zegt
@Jeffrey
– 17 jarige mag niet rijden met auto’s met meer vermogen dan 100PK
in wat voor tijd leef jij? zelfs onze oude 240 van 20 jaar heeft meer dan 100PK.. en zeg nu zelf, dat is geen bak om mee te scheuren.. dat lijkt me niet erg realistisch..
maja ontopic: als 17 jarig vind ik dit natuurlijk een super plan, maar van de andere kant heb ik er toch niks meer aan, want tegen de tijd dat dit is ingevoerd rij ik allang rond.. met roze pasje ;-)
maarten zegt
ik zou een gat in de lucht springen als ze deze erdoorheen krijgen gedrukt
maarten zegt
ik zou een gat in de lucht springen als ze deze erdoorheen krijgen gedrukt
Pannekoek zegt
Hmmm, als dat met een half jaar allemaal geregelt is vindt ik het best, ik heb genoeg voor rijbewijs.. :)
Solstice zegt
Simpel maar doeltreffend idee het aantal auto’s op de weg naar beneden te krijgen?
Joske zegt
Er worden hier boven al tig redenen geplaats om het bij 18 te houden en niet naar 17, en daar ben ik het volledig mee eens! Er zullen er best zijn die er met 17 geschikt voor zijn, maar 80 % gewoon niet.
Ik snap die gedachtte ook niet van Eurlings, wel lkkr kinderen van 17 laten auto rijden die er totaal nog niet veranwoord voor zijn, maar iemand die al 30 jaar zijn rijbewijs heeft is wel heel gevaarlijk bezig als die 105 in plaats van 100 km/h rijd.
Owja en Eurlings moet zich met dit soort zaken niet bezig houden, allemaal verspilde moeite, dat die maar zorgt dat er meer asfalt komt.
Golfke zegt
Het valt mij op dat de meeste er negatief tegenover staan, maar er wordt vergeten hoe blij men was toen ze eindelijk 18 werden en mochten beginnen met rijlessen.
Het plan om een 17 jarige laten rijden is denk ik helemaal niet zo slecht.
Geef 17 jarige de kans om te starten met rijlessen en laat ze een speciaal rijexamen doen, zodat ze onder begeleiding mogen rijden.
Laat ze op hun 18 het echte rijexamen doen, en hun rijbewijs halen zodat ze zelfstandig mogen rijden.
Meer rijervaring lijkt mij alleen maar veiliger of niet?
jamesBrown zegt
@ac.: een paar 100 euro?
Ik woon zelf in belgië, en als je hier van de eerste keer voor je praktijk/theorieexamens slaagt, ben je met een €50 klaar.
Als je 2x zakt voor je praktijk word je wel verplicht 6 uur rijschool te volgen, maar het blijft niet veel.
Het komt allemaal neer op een verantwoordelijke begeleider; als je niet ervarn genoeg bent om rustig te rijden in de spits, moet de begeleider dat weten. Een pk-beperking is ook redelijk suf; welke serieuze familie-auto heeft er tegenwoordig nog
uitlaatklep zegt
@ volvo freak
Off-topic: ik denk niet dat een 240 van 20 jaar nog 100PK heeft :) Vele van deze PKtjes zijn vervlogen.
On-topic: In Belgie kan dit! een probleem: de begleidende persoon kan niets ondernemen als dochter- of zoonlief de rem niet vindt! (enkel roepen of nog erger de handrem gebruiken!)
Juppe zegt
Zeg, stelletje belgen hier. We gaan toch geen belgische praktijken met nederlandse vergelijken? In Nederland is het aantal (dodelijke) ongevallen (zowel per inwoner, als per gereden kilometer) al jaaaren lager dan in Belgie, en en Nederland daalt dit nog steeds, terwijl het in Belgie stijgt.
Laten we hier in Nederland dan vooral niet gaan kijken wat onze zuiderburen doen. Of juist wel, en dan de conclusie trekken dat het geen slim plan is. (Niet dat ik hierbij beweer dat het aan 17 jarigen ligt, zeker niet)
bmwF zegt
haha, superorigineel? zoals sommigen hier al zeiden.. dit bestaat al 1 of 2jaar in België, het buurland met wel de zelfde verstaanbare taal. dus niks superori.
Sander zegt
@ Tomek
Wat zijn jullie toch gekke belgen
Silverarrow zegt
@ Tomek: Ga je nu zeggen dat belgen beter kunnen rijden dan nederlanders? :P
Zorgen jullie belgen nu eerst maar eens dat jullie fatsoenlijke wegen krijgen, en dan praten we verder.
OT: Voordat ik 18 werd (en dus mijn rijbewijs had) was ik erg voor dit soort regels, gek genoeg ben ik, nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald, van mening veranderd. Het feit dat je eerst wat lessen moet hebben gehad en tot je 18de alleen onder begeleiding mag rijden lijkt me noodzakelijk.
Toch, decennia lang werkt het systeem dat we nu hebben prima, waarom moet het dan veranderd worden? Laat ze eerst de problemen die we nu hebben oplossen, voordat ze er nieuwe bij gaan creëren.
sabberjoch zegt
Ik vindt het een goed idee. Want als je dan 18 bent en zonder begeleiding mag rondrijden heb je al meer ervaring opgedaan. En even onder ons. Wie heeft er nou niet eens “stiekem” met zijn vader op een verlaten weggetje gereden terwijl hij geen 18 was. Dus je snapt heus wel hoe je moet rijden. En de begeleiders zijn dan zelf verantwoordelijk voor jouw rijgedrag. Hun moeten dus een beetje jou begeleiden. Eerst kun je dan op lege wegen rijden en zo maar door naar wegen met weinig verkeer. Tot dat je ook op drukke wegen kunt rijden. Ik zeg LAAT MAAR KOMEN.
Mr Wolf zegt
@ bmwF
Bestaat al langer dan 1 of 2 jaar in België hoor… ondertussen zijn er toch al 11 jaren voorbij gegaan sinds ik op 17 jarige leeftijd mijn voorlopig rijbewijs ging afhalen, :-)
2SLOW4ME zegt
komt er never nooit doorheen,, aangezien je pas mag stemmen als je 18 bent, en iedereen die ouder is dan 18 er niet aan wil denken om die randdebielen (qua rijgedrag…) van 17 op de weg te zien…
ed van der meulen zegt
‘k Dacht dat milieu ook nog meetelde. Maar misschien vergis ik me. Ik zou eerst een klein proefje doen. ’t Lijkt me ook een risico. Net als d’ anderen zeggen.
smoke zegt
@2SLOW4ME
Dacht je dat we er een referendum over gingen houden ofzo? :)
maarten zegt
@2SLOW4ME
maar denk je nu echt dat hier een referendum over komt?
N!SS@N zegt
Waar kan ik tekenen?!
maarten zegt
@Sir Smokalot
haha, briljant mind think alike
maarten zegt
minds*
lodewijk zegt
@2SLOW4ME
Leer eerst met de fiets rijden voor je commentaar geeft
Pannekoek zegt
Sjongejongejonge..
Er wordt alweer gedaan of iedereen op zijn 17 al direct zijn rijbewijs haald..
Ik denk ook niet dat meer dan 10% genoeg geld heeft op die leeftijd..
En waarom zou je slechter zijn als je 17 bent, 18 jarigen hebben net zo weinig ervaring als ze beginnen, dus dat maakt ook geen fuck uit. En waarom zou een 18 jarige dan wel zonder begelijding mogen rijden.?!
So what’s the fucking point of the moeilijkdoeners..?!?!?
maarten zegt
het probleem is alleen dat het niet ingedient zal worden als er geen duidelijke voordelen zijn, als het gewoon bijna hetzelfde is zal er niet zoveel moeite worden gedaan om het in te voeren, begrijp me niet verkeerd ik doe een moord om op rijles te mogen, maar zolang er geen echte voordelen zijn…
Silverarrow zegt
@ Pannekoek:
“En waarom zou je slechter zijn als je 17 bent, 18 jarigen hebben net zo weinig ervaring als ze beginnen, dus dat maakt ook geen fuck uit.”
Maar dit geldt ook voor een 16-jarige. Het gaat niet om de ervaring, maar om het inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel dat iemand heeft. Nu is dat natuurlijk per persoon verschillend, maar er moet ergens een grens getrokken worden. Nu ligt die grens op 18, wat in mijn ogen perfect werkt, dus waarom zou dit in vredesnaam veranderd worden?
Wat heeft het voor zin om mensen een jaar eerder te laten beginnen met autorijden? De mobiliteit wordt er nauwelijks hoger door (een 17-jarige heeft, in de meeste gevallen, geen geld om een auto aan te schaffen/onderhouden, en wanneer ze de auto van familie/kennis mogen lenen moet er iemand mee die zelf al minimaal 5 jaar in het bezit moet zijn van een rijbewijs) en het is nog maar de vraag of het veiliger is.
Mijn punt is dus, dat er geen echte aantoonbare voordelen zijn t.o.v. de huidige situatie.
ed van der meulen zegt
Ach ze doen maar wat. ’t lijkt knudde in het kabinet. Allen ze doen niet aan sport. Het oorspronkelijke artikel Met de bakfiets. Zal je een arme student zijn, of zo.
ed van der meulen zegt
Nog wat dit zag ik ook. Zal ook maar een crimineel worden
http://www.zibb.nl/web/Bedrijfsvoering/finance/Nieuws/Finance-nieuwsbericht/Zwijgende-zwartspaarders-lijken-dans-te-ontspringen.htm
Een bende kabinet en ze willen ook nog repect. Aan mijn hoela.
Edit:
ed van der meulen zegt
Nog wat. Wat zijn de mensen in dit kabinet. Ons aller Balkje die kleine eliteclub man die niet tegen gewone mensen kan. De CDA kapotmaker. En we is ons aardig Bosje. De elenbogen werkewr die niemand nast zich wil hebben. Dat zijn de twee kopstukken al. Moet ik daar respect vor hebben?
Ze kijken niet verder dan hun eigen neus lang is of wat zij zich kunnen voorstellen en vertegenwoordigen alleen hun eigen groepjes.
Toon mij eens iemand die zich meer kan voorstellen dat hij of zij geleerd heeft. Maar Balkje doet net of hij iederen kent in Nederland. Hij kent alleen zijn eigen millieu. En meer niet. En vertegenwoordigt dus alleen zijn eigen groepje. Ha ha. even nadenken
Johan Hurkmans zegt
Ik hoor hier en daar van belgen “Ach dit hebben wij allang”. Dat kan wel zo zijn, maar dat maakt het nog niet positief. Als ik zie hoe door en door slecht sommige jonge belgen rijden in het verkeer (in hun eigen land én in Nederland), vraag ik me af hoe positief het is dat vaders/moeders hun eigen kind hebben leren rijden. Ik geloof het best dat er sommige bij zijn die echt een professionele rijopleiding hebben gevolgd, maar het meerendeel kan gewoon niet rijden nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald. Waarschijnlijk ligt hier het niveau van het examen ook een stuk hoger, en daar ben ik zeer blij om.
Hoe vaak mensen wel niet zeuren van jongeren hebben nog geen rijervaring, dit en dat. Terwijl ik juist van mening ben dat deze jongeren vaak béter kunnen rijden dan de klagers. Misschien kunnen ze het nog allemaal niet handig in de praktijk brengen, maar ze letten veel beter op, denken veel beter na over de rest van het verkeer en zijn vanwege hun leeftijd nog veel sneller in reageren ook.
Nee, ik denk dat het verstandiger is dat we blijven doen wat we nu doen, en dat we daar nog trots op mogen wezen ook. Beter is om gewoon te blijven gedogen dat ouders met hun kroost op verlaten landweggetjes zitten te cruisen…
mauske zegt
Aaaaah, nog meer bestuurders erbij, dus nog meer auto’s op de weg, dus nog meer filerijden !!!!
Maarten G zegt
Dat mag dus mooi niet gebeuren. Heb ik net 18 jaar gewacht en ben een maandje of 2 aan het lessen, krijg je dit.. ;)
bla zegt
@Johan:
Ik zie hier in België ook genoeg Nederlanders die dan hun weg kwijtraken en de gekste dingen doen hoor, je houdt het niet voor mogelijk.
Ik heb nu een paar maanden mn rijbewijs, na een jaar gereden te hebben onder begeleiding. En geloof me, dat maakt je veel rustiger in de wagen en je weet wat te doen als er iets gebeurd op de weg. Tijdens dat rijden onder begeleiding genoeg situaties meegemaakt waar het goed verkeerd had kunnen gaan, maar nooit ook maar één klein accident gehad. Ik zou dit systeem echt aanraden, de begeleider moet dan wel minstens al 5 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs.
En al dat gezever altijd dat de jeugd een gevaar is opde weg. Ok, er zijn van die randdebielen van mijn leeftijd (18), die menen dat ze Michael Schumacher zijn in de bebouwde kom. Maar het grootste deel kan zeer goed rijden, soms zelfs beter dan hun ouders. Wat je sommige mensen van 30, 40 jaar op de weg ziet doen is te gek voor woorden.
Ik zou alleszins ja stemmen op dit voorstel.
Jandepandaman zegt
…Heeft Eurlings dan nog mooit naar verzekeringsstatistieken gekeken…? Daar blijkt dacht ik toch al jaren uit dat veruit de meeste ongelukken dodelijk en niet-dodelijk gebeuren door de groep autoijders van 18-23 jaar. Niet alleen in Nederland- ook in België en Amerika. En wat bedenkt Eurlings- Die groep vergroten door de ondergrens nog eens te laten zakken. Echt- Petje af hoor! Slim! Echt slim!
Geredeneerd vanuit de verzekeringsstatistieken zou ik juist willen voorstellen om misschien het rijbewijs pas te kunnen laten halen vanaf 26 jaar of zo…?
Ja ja- ik begrijp het- wat ik nou zeg is vloeken in de kerk en zo. Wat ik maar wil aangeven is dat als Eurings hier dan argumenten voor wil aandragen, hij wel de juiste argumenten moet kiezen en dat doet hij nou volgens mij niet…
luwek zegt
voer maar in…kan ik volgend jaar me rijbewijs al hebben=)
firefly zegt
De grote vraag is of de eisen aan het rijexamen veranderen. Is het een gewoon rijexamen waarbij je tot je 18e alleen onder begeleiding mag rijden, of krijgen we zoals sommige landen een proefrijbewijs wat veel makkelijker te krijgen is en moet het echte examen nog komen.
In het eerste geval, zie ik niet zo veel problemen. Jongeren mogen alleen een jaar eerder rijden, maar dan begeleid.
Maar bij de tweede optie maak ik me toch zorgen. In grote delen van Nederland is het 24 uur per dag druk op de weg. Leren rijden zonder een professionele instructuur zal dan veel meer gevaarlijke situaties opleveren.
2SLOW4ME zegt
@ Lodewijk, ik durf er om te wedden dat ik meer fiets dan jij ;-)… in amsterdam kom je namelijk niet zo ver met de auto :-(.. gedwongen aangezien ik openbaar vervoer haat!!
lijkt me idd ook niet zo slim in verband met die files waarvan we er al genoeg van hebbe.
@ pannekoek, je zult er nog van versteld staan hoeveel mensen daar geld voor hebben, want meestal zijn het pappie en mammie die dat voorschieten…
(jaja… verbeter mij maar als ik foutjes maak… mensen maken fouten en een foutje soms ook nog wel een mens,,…doe ik niet zo moeiljk over.. die eerste dan)
-2SLOW4ME-
2SLOW4ME zegt
nog een keer*
als een 17/16 jarige een auto koopt, kan het aan de andere kant wel zo zijn dat hij er zuinig mee doet omdat het aankoopbedrag voor hem een aardige som was..
Als je 18 bent ben je klaar met shcool en heb je meer tijd om te werken, dus meer geld int zakkie.
de verzekering zal daar waarsch ook niet blij mee zijn nee, opeens stijgt het aantal verkeersdoden met 10%.. ruimt aan de ene kant lekker op, maar het is zo lullig als het nou net jouw zoon was…
Flippie Flink zegt
kan de gemiddelde autoblogger ook eens achter het stuur kruipen :D
Berbertjes zegt
Mooi so nog maar
3 jaartjes wachten :) dan
Nog mooier is vanaf 16 alleen denk ik dat er dan veelste veel ongelukken gebeuren dat er nog meer files zijn :D
ed van der meulen zegt
Iedereen in zich zelf geinteresseerd. doei. ‘k weet het zo langzamerhand wel.
Do zegt
Alsjeblieft niet zeg,doe normaal.
Als je ziet hoe ze scooterrijden………..Laat staan een auto…….
Dit is dus ook niet de oplossing voor het fileprobleem.
Wordt zo alleen maar drukken en GEVAARLIJKER vooral met die jonge mensen :(
KABINET waar zijn we mee bezig ? ?? ? ? ? ?
Is Nederland ‘zo’ al niet rommelig genoeg ? ? ? ?
samira zegt
Wat een slecht plan zeg! Jongeren van 18 rijden al roekeloos, laat staan 17-jarigen… En denk je nou echt dat die mensen die dan hun rijbewijs halen, alleen met een ervaren bijrijder gaan autorijden? Ik denkt het persoonlijk niet. Laat alles gewoon zoals het nu is, dan ben ik tevreden.
Robert zegt
Fijn! ene kant: minder domme aso’s op de scooter…andere kant: in de auto zijn ze nog gevaarlijker…
Doe maar niet.
Robert zegt
@DO: sorry, had over je reactie heen gelezen!
Maarten zegt
Feitelijk heeft Eurlings dus geen vertrouwens in het rijexamen. Je rijopleiding is immers toch om te leren hoe je je moet gedragen in het verkeer? En je rijexamen moet je ook aantonen dat je verantwoordelijk in het verkeer kan gedragen. Echter, nadat die jochies hun rijbewijs hebben zijn ze alles al weer “vergeten”.
Mij lijkt het gewoon een slecht plan, om dat de gemiddelde 17jarige niet echt aantoont zich verantwoordelijk in het verkeer te kunnen gedragen, geldt trouwens ook voor de wat oudere jongeren.
Onder begeleiding rijden is leuk, maar het helpt toch niet. Ongetwijfeld zal het voor een deel wel helpen, maar anderen doen toch lekker wat ze leuk/stoer vinden zonder begeleiding.
ed van der meulen zegt
Ik heb rijexamen gedaan toen ik 24 was. Maar 17 waarom dan geen 16 of 15. Wat maakt dat nog uit. Ik veranderde in die jaren niet zoveel.
Juppe zegt
@Flippie Flink,
LOL :) Zou ook niet best zijn als die mogen rijden, want de meesten schijnen te denken dat 400pk weinig is ;)
sjaak zegt
Tslaat allemaal nergens op. Kheb ook fijn tot me 18e moeten wachten en dat Amerika geweldig moet spelen door de jongeren daarzo al op hun 16e de straat op te sturen met de chevy van pappiej en mammiej is al helemaal van het zotte. Je hebt vlotte rijders die net als 2fast2furious hun autootje ritsend en wel lekkr door de file dauwen wanneer er weer een idioot 20 meter ruimte tussen hem en zn voorganger open laat staan en lekkr links blijft rijden om zo rechts ingehaald te worden en je hebt die malloten die door denhaag op een fietspad een file bij de verkeerslichten proberen in te halen omdat ze denken slim te zijn en een verkeerslicht proberen te omzeilen. Het verkeer is geen spelletje en officieel ben je volwassen als je 18 bent. Laten ze maar bij het rij examen een test uitvoeren of het verstand dan ook daadwerkelijk 18 is of nog steeds CartoonNetwork en dan zal je zien dat er heel wat minder files zullen ontstaan aangezien de vergrijzing hierzo gaat zorgen dat er aardig wat automobilisten de auto thuis zullen laten staan!!
Eric zegt
waarom geen rijbewijsstop? het is gelukkig niet al druk genoeg op de wegen.. maak het ff nog drukker..
dan nog wat, 50+ = verplichte rijtest. Zakken = inleveren, slagen = 5 jaar geen zorgen.
Zo doen we nog is wat aan de overbevolking aan de weg en aan het milieu.
Kan ook gelijk de dieselprijs omlaag, aangezien de diesel en bezine tegenwoordig nog maar een miniskuul verschil hebben in de prijs per liter. Maar de wegenbelasting wel heel fijn ruim 3x zo duur is.
HELP NEDERLAND MAAR WEER GOED NAAR DE KLOTE!!! Ik hoop dat de economie weer eens goed in elkaar zak… verhuis ik lekker naar onze zuiderburen die zonder BPM & dat soort onzin (lees:geldklopperij) leven.
Vincent zegt
Als ik zie hoe kinderen van 16/17 op hun scooters rijden en zelfs kinderen ouder dan dat. Kinderen van 17 die het verantwoordelijks gevoel hebben mogen van mij rijden onder begeleiding maar het is lastig om die kinderen te onderscheiden van de kinderen die dit gevoel niet hebben.
Het is lastig om ze allemaal eruit te pikken dus om het zeker voor het onzekere te nemen zou ik deze regeling niet in laten gaan als ik hun zou zijn.
Vincent zegt
Om terug te komen op Eric, ik geef je groot gelijk. Ook ik denk hier net zo over… die nieuwe regeling die binnekort ingaat is echt belachelijk voor worden en bovendien mensen van boven de 50+ zou ik verplaatsen naar 60+ met de hierboven eerder genoemde regels van jou (Eric).
ed van der meulen zegt
Wie heeft er nog een ezel?
Harmen-Tom zegt
Ik weet dat er maar een hele kleine kans is dat dit word doorgevoerd, maar ik denk zeker dat het een goed idee is. Ze moeten die 17 jarigen wel eerst een test laten doorlopen. En alleen op tijden wanneer het rustig is op de weg, dus zondagmorgen naar de kerk. Randstad valt denk ik dus al af. Van mij mogen ze hier vandaag nog mee beginnen.
mashell zegt
Slecht idee. Maar als ze het invoeren wil ik ook een compensatie regel. De minimum leeftijd voor brommer/scooter/snorfiets/brommobiel gaat naar 18 jaar. Op die manier zullen de gevaarlijke, lawaaige en milieuonvriendelijke dingen voor een groot deel uit het straatbeeld verdwijnen.
bozewolf zegt
Compleet ende totaal off topic:
Maar wat lag ik in een kriek om die laatste alinea. Mooi geschreven. Daarom kom ik hier graag. heh
*grinnikt wat na*
op zich geen slecht idee denk ik.
bozewolf zegt
HAHAHAHAHA! “avondje stappen” linkt naar Thunderdome trailer. godverdomme, jullie zijn me een zooitje Witzenmachers daaro.
Gerben zegt
Ik stel voor dat we iedereen onder de 18 in een gesloten instelling stoppen. Dan heb je er helemaal geen last van. Eens 18 laat je ze los en eens kijken hoe verantwoordelijk te zijn.
Enfin wat ik wil zeggen is verantwoordelijkheidszin krijg je door te leven en door fouten te maken. Vroeger waren kinderen gemiddeld sneller van school, stonden sneller op eigen benen, kregen sneller zelf kinderen etc… en waren bijgevolg ook sneller verantwoordelijk.
Nu studeren ze gemiddeld langer, blijven thuis wonen etc… dus echte verantwoordlijkheid komt later…
Dus die grens van 18 is helemaal subjectief en door maatschappij bepaald.
Verder is het ook logisch dat de grootste groep ongevallen van 18-23 voorkomen aangezien zij het minste ervaring hebben.
Als je iedereen pas vanaf 30 jaar achter het stuur zou laten kruipen dan zouden de meeste ongevallen bij 30-35 jaar liggen.
Ik ben ervan overtuigd dat als je vanaf 17 de jongeren goed voorbereid (en ja vader of moeder volstaat in de meeste gevallen).
Iedereen hangt hier nu ook ivm scooters de moraalridder uit… maar bij mijn weten gebeuren daar nog altijd nauwelijks dodelijke ongevallen mee in tegenstelling tot auto’s en motoren waar de zogezegde verantwoordelijke rijders zitten.
En blijkbaar zijn de meesten hier ook vergeten hoe plezant het was om een brommertje op te fokken en wat rond te crossen.
Maar ja nu zijn jullie oud en wijs geworden… en die plezante en avontuurlijke tienerjaren liggen al ver weg in het geheugen begraven.
Af en toe wordt er gedacht…. toen was het leven toch mooi…
Nickel zegt
Er gebeuren ontzettend veel ongelukken met scooters en brommers, als de grens voor een auto naar 17 gaat dan zullen die andere vervoermiddelen minder gebruikt gaan worden.
Valencia zegt
soooooooo wat zijn jullie een stelletje haters zeg!
waarom geven jullie de kans niet aan jongeren van 17 jaar , ik bedoel er zijn ook serieuze 17 jarige die serieus hun rijbewijs willen halen of gewoon willen rijden een auto is tegenwoordig nodig voor iedereen
tsjongeeee leeftijd is maar een nummer.
REMEMBER ITS JUST A NUMBER!!!!!!
IK gun hett ze van harte!