Het lijkt erop dat de overheid eindelijk serieus werk gaat maken van de fileproblemen in de Randstad. De afgelopen jaren begon het er sterk op te lijken dat het economische hart van Nederland zou sterven aan een verkeersinfarct. Maar vandaag hebben tientallen lokale bestuurders en zes bewindslieden in de Ridderzaal hun handtekening gezet onder Programma Randstad Urgent. Dit programma omvat plannen voor het aanleggen van tientallen nieuwe wegen in de Randstad zoals onder andere het doortrekken van de A4 door Midden Delfland, de ontsluiting van Almere en de Tweede Maasvlakte.
En om het geheel soepel te laten verlopen zijn er per project twee bestuurders aangewezen zodat er geen verdere vertraging opgelopen zal worden. Volgens Eurlings is er ook geen nieuwe wetgeving nodig voor de projecten aangezien de wet ruimtelijke ordening zogenoemde ‘aanwijzingsbevoegheden’ biedt om tegenstribbelende gemeenten in het gareel te krijgen. Het zal je niet verbazen dat geitenwollen sokken partij GroenLinks en Milieudefensie tegen het plan zijn (via nu.nl).
Tim zegt
Milieudefensie maakt meer kapot dan je lief is.
audicoupe84 zegt
Daar zijn ze reeds goed mee begonnen: afgelopen week de IJtunnel zonder waarschuwing gewoon zonder opgave van reden afgesloten. En dan nog die eindeloze afsluiting van de Piet Heijntunnel dat ook al meer dan een jaar duurt. Als er iemand niest in de Coen of Zeeburgertunnel kom je Amsterdam niet eens in of uit.
AJ zegt
Het zal me benieuwen..
rickadelic zegt
ga ze er wat aan doen meen je dat werd eens tijd.
maar eerst zien dan geloven he
Vamos zegt
Oh mèn het is al zo’n bouwput aan mislukte projecten hier :(
Guan zegt
“per project twee bestuurders aangewezen” -> Da’s voor als er een neergeschoten wordt, dan hebben ze back-up.
Het zal mij ook eens benieuwen, ook wanneer ze eens met slimmere maatregelen komen dan wegen verbreden. Want sorry hoor, breedte x lengte = volgens mij al jaren t zelfde gebleven!
NLX zegt
gaan ze nou alweer de breikbaarheid verbeteren? heb ik dat niet vaker gehoord
lincoln zegt
slim plan hoor .. zie je nou wel .. ambtenaren zijn hartstikke wakker .. en regeren is vooruit zien …….. het zal toch eindelijk eens tijd worden ook want met die A4 zijn ze al 5 kabinet periodes bezig .
reken ook maar op een belastingverzwaring als dank voor hun cordate optreden.
Juppe zegt
@Guan,
Hoezo slimmere maatregelen? Gewoon verbreden die hap, slimme maatregelen hebben al genoeg geld gekost, en niets geholpen. Als eerste maar ’s die onzinnige wisselstrook op de A1 wegtrappen, die neemt al ruimte in voor 2 a 3 rijstroken.
’t staat altijd vast daar, en er is al tijden niks aan gedaan. Ik zeg: de schep in de grond daar!
Bramzel zegt
Het nadeel van verbreden is ook dat het op den duur weer terug moet van 4/5 stroken naar 2/3. En daar genereer je dan ook weer een file. Dat is meer het probleem verplaatsen dan oplossen dus.
Ik ben benieuwd waar ze mee komen; zoals iemand eerder al zei, eerst zien dan geloven.
Juppe zegt
@Bramzel,
Dat klopt op zich wel, maar liever 1 bottleneck onderweg, dan bv 5. Scheelt een hoop ergernis, vervuiling, aanrijdingen etc lijkt mij. En dan terug naar 2/3 kan ook na een knooppunt, ipv ervoor. Dan ben je weer een hoop auto’s kwijt.
Maar idd, al die auto’s moeten ergens naartoe, dus er zal altijd een druk punt zijn.
Citrofiel zegt
Nieuwe wegen?! Ze hebben het eindelijk door!!
Armada zegt
Mogen ze eens een keer beginnen met het verbreden van de A4 bij Leiderdorp. Dat viaduct is al jaren lang een bottleneck.
Ejay zegt
@ Bramzel. Op een knooppunt is het druk. Daarna gaat men weer zijn eigen weg en neemt men afslagen. Verder zal het snelheidsverschil in de auto’s zorgen dat er meer ruimte komt naarmate men verder van het knooppunt afgaat. Oftewel, terug naar 4/6 baans moet je pas veel later doen of gewoon alles 10 baans maken.
daniel zegt
in amsterdam steken ze zoveel geld in vervoer onder de grond, in het buitenland zie je dat ook veel meer(misch ook meer ongelijke grond)
maar waarom niet hier…. gewoon een lange rechte weg onder de grond af en toe een afslag naar boven.
vang je meteen alle uitlaatgassen op zodat daar wat mee gedaan kan worden, energie opwekken ofzo.
ongelukken enzo zijn naar mijn idee daar toch ook wel net zo goed op tevangen als boven de grond.
gaat alleen een hoop geld kosten.
maar ik las niet zo lang geleden dat er maar 11.4% word gebruikt van wat wij betalen…. dus als ze nu is goed investeren.
dan kunnen ze misch eindelijk voor de feiten uitlopen
Guan zegt
@Juppe, Bram geeft je mijn antwoord. Ik sta gelukkig (bijna) nooit in de file, maar als kapitein aan wal heb ik het idee dat t misgaat op het punt waar mensen van hoge snelheid naar lage snelheid moeten, en waar men van meer naar minder banen moet.
-Ofwel, banen niet zomaar op laten houden, maar liever alleen bij uit-voeg mogelijkheden (waarvan geteld is dat er een evenredig aantal mensen uit voegt)
En anders niet verbreden, maar de verbreding juist bij het stadscentrum nooit inzetten (dan sta je in de file op de parkeerplaats, reken maar dat mensen dan liever 10 minuutjes langer doorwerken, zorg dus voor betere spreiding.)
-Daarnaast zorgen voor langere afritten, zodat een rood stoplicht beneden niet voor rare situaties beven zorgt. (meer buffer dus)
-Vervolgens meer en betere B wegen, en minder op en afritten op de snelwegen.
-Beter en slimmer openbaar vervoer.
-En last but not least: betere landschaps indeling, zodat mensen in de buurt van hun werk kunnen wonen!! (en gewoon lekker gezond op de fiets kunnen ;) )
Kortom: Guan for President!
Rudolf zegt
Het is hoog tijd dat met name de gemeente Delft er op gewezen wordt, dat ze de economie van Nederland in de weg staan. De geplande weg langs Delft heeft geen grote natuurproblemen tot
gevolg. Willen ze niet luisteren, dan gewoon zonder hun instemming de snelweg aanleggen.
Ik rij nu al jaren lang om, omdat rijksweg 13 niet meer vodoet. Het instellen van de 80km heeft
de zaak nog erger gemaakt. Wordt wakker en besef dat je in een klein klote land woont.
Er is in Nederland nog veel natuur, maar zonder economie is Nederland NIETS.
Juppe zegt
@Guan,
Helemaal mee eens, zomaar een lap asfalt erbij slinger is de oplossing ook niet. Maar ipv daarvan op de juiste plaatsen, zoals knooppunten waar mensen moet optrekken en invoegen (schijnt nog steeds moeilijk te zijn).
Ik sta gelukkig ook niet vaak in de file, maar als het gebeurd is dat op invoeg punten etc. Rij je over een 2 baans weg (4 eigenlijk), moeten er 3 auto’s invoegen. Bam file. 500 meter verderop rijdt het weer. Dus op dat soort plaatsen heb je meer asfalt nodig, bv in de vorm van langere invoegstroken, gescheiden banen voor afslaan of rechtdoor (zie hoevelaken, al is het invoegen daar richting apeldoorn ook veel te kort)
Heb je helemaal gelijk in dat het later dan alsnog in moet voegen, maar dat lijkt me een stuk soepeler gaan (gaat het meestal ook) als er al snelheid in het verkeer zit. En langere invoegstroken zodat vrachtwagens ook snelheid kunnen maken, dus niet zoals de A27 bij de stichtsebrug (of hoe heet dat ding) richting Hilversum, waar de vrachtwagen eerst een helling met bocht op moet, en dan een kort stukje heeft zodat ie met 60km/h in moet voegen. Ff een kilometertje 3 baans en iedereen is blij. Staat vaak vast daar.
Die klassieke sportauto’s (ferrari’s etc) hadden ook niet voor niets kelken op de carburateurs ;)
Juppe zegt
Eh, misschien bedoel ik niet Hoevelaken. Iig daar waar je vanaf de A27 de A1 opgaat richting het oosten.
Bramzel zegt
@daniel; onder de grond bouwen is 2x zo duur als boven de grond, dus dan ben je 2x zoveel geld kwijt aan dezelfde afstand. Dan kunnen ze goedkoper werken met 2 lagen boven elkaar lijkt mij.
joost zegt
Men dronk een glas, met schreef nog een adviesrapportje, men deed een plas, en alles bleef zoals het was.
Moet hier eerst een flinke rechtse wind gaan waaien. En dan bedoel ik dus 76 zetels voor de rechtse partijen (daar versta ik dus ook geen VVD onder)alvorens er ingrijpende en structurele oplossingen tav de verkeersproblematiek kunnen worden verwacht.
U dacht toch niet niet dat die linkse kerk die nu in het pluche ook meer een snelweg gaan verbreden!
Franco zegt
@Lincoln,
met die A4 zijn ze al ruim 40 jaar bezig hoor! Woon er vlakbij, dus kan het weten!
@Joost,
Trieste reactie. Nederland is vaker door centrum-rechts geregeerd en die deden ook niets…
En wat versta je onder “rechtse partijen”, als de VVD jouw niet rechts genoeg is?!?
Is o.a. het Nederlands Volksunie (hopelijk) wel rechts genoeg voor je?
lincoln zegt
@Franco .. wist ik niet precies en wilde op save spelen .. ik sta de laatste tijd al veelste veel voor joker op autoblog d.m.v. ongefundeerde uitspraken.
ELB zegt
Ik woon naast de langste bouwput van Nederland, de A2. En het is elke dag filefeest, eh… fileleed. Overal moeten de viaducten tussen Utrecht en Den Bosch weg, en alle bruggen moeten worden verbreedt. Het viaduct bij Culemborg waar ik woon heeft zon 2 jaar gekost. En het voorbereiden van de extra rijstroken ookal een half jaar. Ik wil de som van de totale tijd die het gaat kosten om de A2 tussen utrecht en Den bosch niet eens meer maken…
Thomas zegt
wat een Bullshit, laten ze de bereikbaarheid BUITEN de randstad maar eens vergroten. Ik noem een verbreding van de A1, tussen deventer en Hengelo, een n18 ombouwen naar een a18, een 3baanssnelweg tussen amersfoort en Zwolle en ga maar zo door.
Wat ongelooflijk jammer dat heel Nederland altijd alleen maar om de randstad moet draaien. Ik ben zelf chauffeur van beroep en het valt me altijd weer op hoe slecht het Oosten en Noorden van het land te bereiken zijn. Gek genoeg sta ik vaker buiten de randstad in de file dan binnen de randstad.
De regering maakt het Oosten en Noorden echt onbereikbaar, door de situatie te laten zoals die is. De A1 zal op korte termijn (binnen 5 jaar) geheel vaststaan. Nu al is het zo dat het van Hengelo tot aan Amersfoort 1 lange lint van vrachtwagens is op de linkerbaan waar je ook niet meer tussen kan komen. 1 Opa op de rechter rijbaan en je kunt 100 km lang 90 km/u gaan rijden.
lincoln zegt
@joost .. je zal het wel goed bedoelen .. maar een ambtenaar is een ambtenaar .. wel zijn er werkers/zakenlui/rekenaars nodig met frisse gezonde koopmansgeest en boeren wijsheid.
daniel zegt
@Bramzel
kan ook,
maar op een gegeven moment word de natuur belangrijker en gaat daar weer een hoop geld in, en ik heb ook wel is wat gehoord over 2 lagen.
weet niet wat ze daarmee willen doen in de toekomst, maar ik denk dat als je kosten afweegt onder de grond en boven de grond, de natuur meetelt en de grond die overhoud voor huizen het toch wel interresant is om onder de grond te gaan
Thomas zegt
Rechterbaan bedoel ik natuurlijk.
Maarten zegt
Twee bestuurders per project? Werkt dat niet juist tegen? Nou ja, het zal allemaal wel… houden ze er dan wel gelijk rekening mee dat tegen de tijd dat deze plannen gerealiseerd zijn, dat het verkeer ook weer is toegenomen? Niet dat ze dan nog wederom achter de feiten aan lopen
Hans de groot zegt
Wordt weer een grote flop…niet dat de nieuwe wegen niet goed zouden zijn, maar zodra er meer ruimte komt voor economische ontwikkeling in het westen, dan komt die er ook. Of terwijl 50% meer wegennet betekend gewoon 50/70% meer auto’s. Je moet er toch niet aan denken dat je elke dag 2ot 3 uur in de auto moet zitten in het westen van het land. Geboren en getogen in Groningen en daar vond ik het de afgelopen jaren al drukker worden dan me lief is. Woon sinds 3 jaar nabij Biarritz en hier heb je tenminste nog de ruimte. By the way, mij lijkt het verstandig om geld te investeren in spreiding van het economische centrum van Nederland. HSl doortrekken naar Leeuwarden, Groningen (bremen, Hamburg) Vliegveld in Lelystad uitbreiden en meer centraal stellen in de lange termijn planning, Zuiderzeelijn en dit in combinatie met rekening rijden. De meeste mensen in het westen weten toch ook wel dat je het fileprobleem niet oplost door meer wegen aan te leggen. Ik weet ook wel dat er nog een boel verbeterd kan worden, maar iedereen die denkt dat die a-dam den haag op een werkdag in een half uurtje kan doen…..moet onmiddelijk stoppen met de drugs….
Peter zegt
In midden limburg valt het nog mee maar probeer eens smorgens in Eindhoven te komen dan breekt de hell los elke keer weer het zelfde
Bas zegt
Ja jongens bouwen jullie er maar lekker een paar straatjes bij. Totdat jullie (daar in de rand-gevangenis-stad) erachter komen dat jullie niet met zn 4.000.000n tegelijk moeten beginnen en eindigen met werken….blijft er lekker file staan, kun je straatjes bouwen wat je wil :)
Beaten zegt
Het probleem is gewoon dat we hier met teveel mensen wonen..
Vooral met VEEL kortzichtige/simpele mensen, die NIET auto kunnen rijden.. niet weten wat telewerken is.. of nog nooit van carpoolen gehoord hebben.
[trekt een dik boek uit de kast met landen waar ik wel naartoe zou willen emigreren]
Juppe zegt
Oh, stop maar met het wegen bouwen! Half nederland gaat toch emigreren, ruimt lekker op zo ;) Doeidoei!
Mikeee zegt
Hier mijn voorkeursmaatregelen:
1 (werd al genoemd) Telewerken. Meer bedrijven zouden zich hierin moeten verdiepen. Voor die sectoren die dat kunnen implementeren valt er louter winst uit te behalen. Zelfs management-mensen zouden regelmatig thuis kunnen werken. Zelfs vergaderingen kunnen via het net ge-streamed worden.
2 Arbeidstijdenspreiding. [ http://www.b-society.org/ ] Het idee dat “werken” ’s morgens vroeg moet beginnen is een achterhaald concept uit de tijd dat 95% van de wereldbevolking agrariër was en er geen kunstmatig licht bestond. Je moest opstaan met de dieren en gebruik maken van het zonlicht wat je had.
Niets staat een bedrijf in de weg om de werktijden de verplaatsen in een moderne maatschappij.
(Oké, behalve de achtergebleven confessionele partijen zoals CU, SGP, CDA die werk het liefst indelen zoals ik het hierboven beschreef; op z’n archaïsch.)
Als een gedeelte van de maatschappij ’s avonds en ’s nachts zou werken zou je bijv. van 18u tot 3u kunnen werken en daarna nog met je collega’s een borreltje nemen of je boodschappen kunnen doen en naar de sportschool gaan. Ik zou het persoonlijk prima vinden.
Ben ik gelijk van de ellendige (en ongezonde!) tweedeling van weekritme en weekendritme af.
Mr Type R zegt
I (L) Asfalt….haha…..Deze klussen zijn weggeleg voor mij!
fred zegt
Het is goddomme bewezen dat wanneer de reistijden korter worden, mensen verder weg gaan wonen
Yellomello zegt
Ik rij nu 60.000 km per jaar voor mijn werk (dat zich in heel NL afspeelt) maar als ik de kans had om met klanten ook op andere dan kantoortijden af te spreken zou ik het doen. Ben zowiezo geen fan van vroeg opstaan.
[ http://www.b-society.org/ ] is voor mij een prima optie, kan de (r)Overheid gelijk de toekomstige snelwegtolheffing daarop aanpassen, ter stimulatie.
Ik ben trouwens net terug van vakantie (Antillen) en ben weer volledig uitgerust, ik rij niet eens meer (iets) harder dan toegestaan, zouden meer mensen moeten doen, haalt een hoop ergernis uit het verkeer… :)
Sommetje: te veel verkeer op de weg * te weinig doorstroming * geergerde bestuurders = veel ellende
Sommetje: te veel verkeer op de weg * te weinig doorstroming * relaxte bestuurders = minder ellende!
Uiteraard valt me dit (rust die je overhoud van een vakantie) iedere keer op als ik van vakantie terug ben maar het is in ieder geval mijn nieuwe voornemen: lekker chilled out rijden!
Medeweggebruikers; succes!
Varel zegt
Wat ik nooit tegenkom in dit soort discussie’s is de vraag wat voor beroepen de mensen hebben die elke dag s’morgens vroeg in de files staan.
Kantoor personeel zit echt niet al om 5:45 op de weg,terwijl er dan al op sommige plaatsen files staan.
Dus lijkt het erop dat het merendeel een beroep in de bouw heeft.
Is het niet zo dat de bedrijven zelf meewerken aan al dat fileleed,enzo ook de regering,de auto is een melkkoe.
Ik woon in brabant en sta elke dag ruim 1a2 uur in de file vanwege mijn werk in het midden van het land,dit mede veroorzaakt door mijn bedrijf waar ik werk,ik zit nl in de elektro en er schijnen in het midden van het land geen electromonteurs of bouwvakkers te wonen.
Maar kijk ik s’morgen naar de andere kant van de weg dan zie ik bouwvakkers,electrobedrijven,loodgieters en meer richting brabant rijden.
Zou het niet eens tijd gaan worden voor de Heren ondernemers in de bouwwereld om de koppen bij elkaar te gaan steken en de mensen niet meer dan 35km van hun woonplaats te gaan laten werken.
Dit zou ontzettend veel aan files schelen!!!!!
De regering kan hier ook aan meewerken door een extra hoge heffing op te leggen aan bedrijven wanneer mensen onnodig meer dan die 35km moeten gaan reizen.
Maarja de auto is een melkkoe en dus zal de regering zich daar niet mee gaan bemoeien.
Groetjes(een noodgedwongen filerijder)
Varel
Turbopaultje zegt
Nix nwe wegen, een doorgedraaide wethouder heeft dit plan bedacht:
KM-heffing hoofdstad 14 cent.
In het gunstigste geval zal het verkeer met dertien procent afnemen. De rest moet zwaar betalen. Het tarief gaat gelden van 7-9 en van 16-18 uur.
Landelijk gaat de boete op autorijden in 2014 gelden. Amsterdam wil echter eerder geld van de automobilist. Herrema wil de spitsheffing gaan controleren met camera’s op alle uitvalswegen.
John zegt
Eeehh, sorry heb ik iets gemist? Ze zijn toch al meer dan 30 jaar bezig met een betere bereikbaarheid van de Randstad?
Onderzoek heeft aangetoond dat de 80 kilometerstukken verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de toegenomen filedruk => draai die maatregel terug en een deel van het probleem is opgelost ZONDER DAT HET EEN CENT KOST!!
Dan kun je vanuit die basis verder gaan werken. Verlaging van de snelheid gaat ALTIJD
John zegt
oeps wat doet-ie nu?
ALTIJD ten koste van de doorstroming => veroorzaakt op de aankomende wegen vertragingen en files, dus ze zouden eens logisch moeten gaan denken en met oplossingen komen waardoor we veel langer met hogere snelheid door kunnen rijden.
Die oplossing zijn er wel, plannen zijn er al voor gemaakt, maar ja, die zijn de laatste tijd nu niet echt politiek correct geweest, dus werd er maar niet over gesproken
Juppe zegt
@John,
Wat je zegt klopt helaas niet. Een hogere rijsnelheid geeft juist een lagere capaciteit, dit omdat er dan meer afstand tussen auto’s zit. Het optimum ligt tussen 50 en 60 km/h. (2000 voertuigen per rijstrook per uur, bij 120km/h is dit ongeveer 1500)
Jeroen zegt
Groningen Almere Amsterdam :
* die onzinnige betonstellages met rijrichtingen en hefbomen bij Muiden per direkt verwijderen en per direkt 3 nieuwe banen (i.p.v. 1 omslachtige ) baan creëeren , ruimte is er genoeg voor, zelf al lang bekeken !
* werkzaamheden verplicht alleen s’nachts laten plaatsvinden en kan allemaal binnen 3 weken voltooid zijn bij voldoende manschappen en materieel >> weg files !!
Alternatief voor direkte oplossing :
* laat het leger iets nuttigs doen en een aantal kilometers ponton-brug realiseren Amsterdam noordring ( ijburg ) naar almere-lelystad , fluitje van cent en groot plezier
* inmiddels teken ik voor het bedenken van een uniek ontwerp dat landschap en weg verbind op een mooie zinvolle ‘zwevende ‘ manier , mikpunt is dezelfde route, wijs zou het zijn de weg ergens tussen almere en lelystad uit te laten komen
Bij voornoemde punten en oplossingen is het ook zo dat de ‘op slot zittende huizenmarkt ‘ in de randstad ook ontsloten wordt op die manier, zo kan het veel goedkopere alternatief in flevopolder en het noorden erbij betrokken raken., duss!
Jammer dat er niet in ons land leidende mensen zijn met visie en die per direkt kunnen inzetten en uitdragen op tijd. Het is immers toch veel te laat al deze bevindingen en acties!
Wat dat betreft vind ik een land als Frankrrijk met president een stuk interessanter bij de aanpak van problemen en beetje ‘groter denken’.
Jeroen Monnikendam