Dit is de nieuwe Iveco Massif, op basis van deze terreinauto zal er waarschijnlijk een Fiat SUV gemaakt worden. Je weet wel, dat Italiaanse merk dat zo enorm uitblinkt in design…
Is dat logisch? Een SUV uitbrengen op het moment dat de trend alweer voorbij is? Ik bedoel, Audi was al hopeloos laat met de Q7, moet Fiat nu ook nog een plasje doen? Yep, zoals we reeds eerder konden melden heeft Fiat “grote” plannen met de Iveco Massif. CEO Sergio Marchionne liet weten: “I asked Fiat Automobiles CEO Luca De Meo to consider modifying the Massif’s exterior and interior styling to create a successor to the [Fiat] Campagnola.”
De Iveco Massif staat nu op de BedrijfsautoRAI en is eigenlijk nog een concept car, het productiemodel zal echter weinig gaan verschillen. Het ding heeft overigens wel wat meer kwaliteiten dan een gemiddelde SUV. De vorige Massif 4×4 staat ook bekend als Santana PS10 AKA Anibal, wat eigenlijk weer een Land Rover Defender is. Dat is dan wel weer goed.
We verwachten de Massif ergens midden 2008, rond die tijd weten we wellicht ook meer over de plannen van Fiat.
Met dank aan Jan C. voor de tip!
M Freak zegt
Die tribal mocht wel weg, voor de rest vette bak.
apos zegt
top, dacht direct aan een defender, klopt dus ook wel een beetje
Alwood zegt
dat is dan meer een terreinwagen dan een SUV… als ze deze basis nemen. beetje apart… lijkt me niet echt een ‘consumenten’ auto? Weggedrag zal toch minder zijn met starre assen en permanente 4×4.
Citrofiel zegt
Dus er komt een “spliksplinternieuwe” Fiat-SUV op basis van een LaRo Defender? Dus verouderd? Dus geen SUV, maar 4×4? Dus geen succes?
Of zouden ze het wel voor 99% aanpassen om er toch een echte SUF van te maken? :?
michiel zegt
–edit: leer eerst eens schrijven–
Gino zegt
Ik dacht dat ik eerst naar een Mercedes G-Class of een ouwe LR Defender…
Had Fiat een tijdje terug niet een aanklacht ingediend vanwege plagiaat…. Ik zeg pot verwijt de ketel!
Gino
Gino zegt
Hoort nog een *keek* na Defender.
Gino
Rick zegt
Vervanger van de santana, die santana PS10 is uit productie! denk dat dit de opvolger is!!
autoblogger zegt
Wie heeft het over een vervanger dan?
robbie zegt
@Gino, ooit gehoord van iets in licentie bouwen?
@Rick, Santana is idd overnomen door Iveco. Alleen in Spanje worden de auto’s nog verkocht onder de naam Santana in de rest van de wereld onder de naam Iveco. Onder de motorkap ligt een 3 liter dieselmotor uit de Iveco Daily.
Citrofiel zegt
@ Rick en autoblogger; “De vorige Massif 4×4 staat ook bekend als Santana PS10”
Dus een opvolger, vervanger inderdaad. D’oh.
N!SS@N zegt
Yep, er komen Fiat SUV’s… (mss dat ze uitkomen onder Iveco?)
Fiat werkt sinds een jaar samen met Suzuki ter gebruik van hun 4WD wetenschap.
RA999 zegt
Zolang die SUV maar op de Oltre concept lijkt, dat zal goed zijn voor hun street credibility.
Rick zegt
Het is me nog niet duidelijk! het is dus geen vervanger, santana word alleen nog maar in spanje verkocht, iveco heeft santana over gekocht. Huh?
NLX zegt
vette bak
robbie zegt
@Rick, zo moeilijk is het toch niet? Iveco koopt Santana en past overal de naam Iveco toe behalve in Spanje waar ze de oude naam blijven gebruiken. Spanje is toch de thuismarkt van Santana daar is het dus al een bekende naam.
Knorrit zegt
Ik neem aan dat als er een opvolger van de Campagnola komt, dat een soort van Defender of Willys Jeep zal zijn. De Campagnola was destijds een soort van Willys Jeep. Het lijkt mij niet erg verstandig om je nieuwe SUV te baseren op een ladderchassis met bladveren. Ik noem het dan althans geen SUV meer.
Jandepandaman zegt
Het ontgaat mij een beetje waarom zij denken dat waar er al een Defender en een Santana waren, er nu nog plek voor deze wagen zou zijn? Izziegoedkoper dan? Izziezoveelzuiniger dan? …Wat kan je nou nog toevoegen aan de Defender en de Santana behalve een berg extra afwerkplastic, betere vering en een andere kleur? …Ja ja, stuurbekrachtiging, andere lampen, strakke velgjes en ga zo maar door. Maar dan blijft het nog steeds het oude beestje in een iets ander jasje gemaakt door iemand aners. Nou- geweldig. Wat voegt het toe…? Nop! Nakko! Nada! Niks!
Sysopje zegt
dat Italiaanse merk dat zou enorm uitblinkt in design, moet zou niet zo zijn?
–edit: dank u, is gefixt–
Maar ik ben benieuwd wat Fiat ervan bakt.
Rick zegt
@Robbie, ahh juist, ja santana is spaans fabriek stond in dezelfde provincie aar wij op vakantie waren, heb in totaal maar 1 santana gezien!
Klassiekerrally zegt
Ik vind die tribal nogal suv…
Geef me 1 reden waarom ik dit zou kopen in plaats van een Defender?
(al geef je me er tien, de Defender zou toch m’n voorkeur genieten ;) )
niels zegt
Lachen dit. Wat een lelijk ding :-) Het is dat het een echte terreinwagen is, dat maakt weer een boel goed. Starre assen, bladveertjes, chassis. Lief hoor, maar kan die neuscorrectie ongedaan gemaakt worden?
g55amg zegt
dames en heren,santana heeft rover helpen bouwen aan de eerste land-rover,de fabriek staat in granada, andalusie dus,en ja klolopt santana is door iveco overgenomen dus fiat en word enkel in spanje op kenteken gezet als santana
Alwood zegt
@Klassiekerrally
nou… ik weet er wel 2 sterke
Uitgaand van de santana… die is goedkoper en zal waarschijnlijk veeeel minder problemen met elektroni.. eigenlijk alles hebben! ;)
defender heeft uiteraard nog steeds dE uitstraling en het gevoel wat je in een ander nooit krijgt.
lincoln zegt
wacht maar .. fiat gaat straks dikke defensie orders binnen slepen ..
Luuk zegt
moet die sticker nou echt ?
Jan C. zegt
In Spanje zie je dat voornamelijk het leger enzo deze wagens heeft. Op Gran Canaria worden ze gebruikt voor o.a. ambulance (op het strand) en safari’s
Super zegt
Dus als ik het goed begrijp gaat Fiat een RangeRover proberen te maken met als uitgangspositie het in Spanje nagebouwde onderstel van de Defender van vlak na WorldWarII, net nu de Suv-rage net een beetje overwaait?Sucses!
Jan C. zegt
@Super: Nee, de Santana PS10 was welliswaar gebaseerd op de Defender, maar had wel degelijk veranderingen, waarin de Massif nog verder gaat.
Super zegt
dat begrijp ik wel, maar om sucsesvol te zijn zal dit voertuig ook een beetje op straat moeten kunnen presteren en dat zie ik met een Iveco turbodiesel en 1 elleboog tegen de deur nog niet gebeuren. De Defender komt ermee weg wegens zijn ‘heritage’. Dit lijkt mij gewoon een bedrijfswagen, meer utility dan SUV.
player zegt
Ja, ik ga hem kopen, als die een scherpe prijs heeft, alleen zonder stickers, en die banden mogen iets minder ”off road”
apos zegt
Santana heeft zelfs Defenders aan Landrover geleverd.
Vandaag op de RAI de Massif bekeken gave bak moet je zien als tegenhanger van een mercedes G-klasse alleen mooier afgewerkt.
Ooit werd er gezegd dat Santana ook Hummers in licentie zou bouwen, dit is waarschijnlijk niet doorgegaan omdat er nu productie in z-afrika van Hummer is.
Wie weet hier meer van?
Esprit_de_Flandre zegt
Is ook geen SUV, ’t is een werkpaard. Daarom is het een Iveco. Als er een Fiat-versie van komt, dan zal die gewoon wat luxuezer aangekleed zijn.
autoblogger zegt
Meer info: http://www.off-road.iveco.com/
citrofiel evil twin zegt
Ik had liever een productieversie van dit gezien.
Axel zegt
Defender is een rammelcar, vraag maar aan de gene die er 1 heeft. Massif (zonder stickers, natuurlijk en de plastieke bumpers vervangen) bestel ik asap. Eindelijk een echt werk-beest op wielen.
Seth zegt
Dit is gewoon de opvolger van de PS10. En de PS10 heeft inderdaad grote raakvlakken met de defender omdat men deze techniek bij Santana al had liggen. En door de jaren heen heeft de techniek van de Defender zich bewezen. Inmiddels heeft Iveco, die daarvoor vooral dieselmotoren bouwde voor Santana, het merk volledig overgenomen. Dus daarom heet dit voertuig nu Iveco. Hetzelfde geval had je met een een Daewoo Matiz die nu Chevrolet Matiz heet.
En dit zal nooit een SUV gaan worden. Deze auto is vooral ontwikkeld voor mensen die zware eisen aan hun voertuig stellen. Mocht je dagelijks een minikraan op lokatie moeten afleveren, zijn er niet veel voertuigen waar je uit kunt kiezen. Nu is de keuze iets groter geworden.
Jan C. zegt
@Seth: Mijn ervaring met minikranen is dat men meestal een auto kiest op trekcapaciteit in die branche, niet terreinvaardigheid.