De pk-race is on! Dodge geeft de Viper in 2008 maar liefst 90 pk extra mee!
De “stonking-big” 8,4 liter V10 levert nu 600 pk waarmee de 2008 Viper onder de vier seconden duikt voor de sprint naar de 100 en meer dan 300 km/u op de klok kan zetten. Zoals Dodge het zelf stelt: “the 2008 Dodge Viper SRT10 sets a new benchmark for the ultimate American sports car.” Nu weten we dat er een 650 pk sterke Corvette ZR-1 aankomt die de Viper wellicht gaat overtroeven. Helaas is er nog geen nieuws wanneer de nieuwe Viper de grote plas oversteekt en in de Europese showrooms te bewonderen is (via autoblog.com).
Check ook de gallery met hi-res Dodge Viper platen. Ziet er goed uit!
Derk zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Wolharig badeendje zegt
Geweldige auto!
maar wat hier vermeld staat wisten we toch al?
autogekkk zegt
Ik vind de cabrio wel mooier uitzien maarja je moet wel een eigen benzinestation hebben voor dit auto :P
RubenBaeten zegt
Dat krijg je als je een blok gebruikt met veel reserve – kun je de pk’s nog eens opschroeven, is leuker dan een bumperfacelift. :-)
BreinStein zegt
wat verbruikt deze versie? want ik ben bang dat alleen de kleur van de cabrio groen zal blijven :P
PieterA zegt
8,4 liter en redelijk eenvoudige techniek, daar moeten ze nog veel meer kunnen uitpersen. Steek dit maar eens in handen van enkele Europeanen.
Citrofiel zegt
Ziet er goed uit? Mwoah… De cabrio gaat nog, maar de coupe vind ik er persoonlijk niet uit zien…
BOL zegt
zal zo rond de 3 op 1 halen dat ding?
Totaal nutteloos maar daarom niet minder leuk.. Alleen de oerviper blijft een stuk mooier
JP zegt
geweldige auto!!
Bobbejaan zegt
65000 euro in de US
bertje zegt
Weten die Amerikanen wel dat wij hier bochten in de weg hebben?
Guan zegt
@PieterA; Idd, Europese fabrikanten halen tegenwoordig ruim boven de 100pk per liter uit een motorblok. De 9ff TRC-91 haalt ongeveer 227,5 pk uit 1 liter!
Over het verbruik, ik schat in dat dat toch meer afhankelijk is van het vermogen wat er uit de motor geperst wordt dan alleen het aantal liters. Tenzij er een erg inefficiënte verbranding is..
jurrian zegt
dat groen staat hem donders goed. doe mij er maar 1 met sinterklaas, want wat een lekker geluid zit er in die dingen
bosroamer zegt
Vraag me alleen wel af waar ze nummerplaat aan de voorkant willen gaan monteren, zou een stickernummerplaat zijn toegestaan?
Niet dat ik er 1 in bestelling heb hoor…
jordey zegt
Nooit verwacht dat die groene kleur deze droomauto voor kinderen zo goed zou staan.
maar de cilinderinhoud is dan ook vergroot. die was eerst 8.3.
V10 motoren vindt ik de lekkerste motoren die er zijn.
Zelfs de TDI V10 van Volkswagen klinkt nog lekker.
Used2B_CDD zegt
Grappig, van de oude versie was de GTS de knapste, en nu is het omgekeerd.
Maar mensen, overlaatst eentje in’t wild tegengekomen en brullen dat dat ding doet, abnormaal.
Kdurf wedden dat als je deze motor(tje?) op een savanne naar keuze laat gorgelen gelijk alle leeuwen en andere beesten met hangende poten afdruipen.
King of the jungle? Don’t think so… :lol:
Arnoud zegt
Nog meer PK in deze zeepkist. Lijkt me geen goed plan.
Used2B_CDD zegt
Maar idd, 8.4L is absurd, maar ach, niet echt van belang bij wagens als deze…
Stiggie zegt
Vipers zijn 3X nix alleen snel in een rechte lijn
Robin zegt
netjes hoor 600 pk uit zo’n klein blokje. Zal wel een fijn licht karretje zijn, zeker de cabrio. Gaat vast als een speer door de bocht.
ViperArry zegt
Strakke plaatjes… waren nog niet eerder te zien op internet!
Zie hier de allereerste auto van de band rollen (deze auto wordt verloot onder de leden van de Amerikaanse Viperclub… ze kunnen voor 125 dollar loten kopen!)
Origineel formaat:
http://cgmedia.daimlerchrysler.com/d…/Viper8290.jpg
SimonMc zegt
Wisten we dit al niet?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/28/2008-dodge-viper-srt-10-update-600pk
rider zegt
idd de Corvette met 650pk is er nog niet dus de bewering dat dit de sterkste productiewagen uit USA is klopt wel.
Niek zegt
bosroamer schrijft,
26 October 2007 om 13:45
Vraag me alleen wel af waar ze nummerplaat aan de voorkant willen gaan monteren, zou een stickernummerplaat zijn toegestaan?
Niet dat ik er 1 in bestelling heb hoor…
Volgens mij is in de us of a een voor-nummerplaat niet nodig, en in de rest van de wereld zie je ‘em toch nauwelijks rijden.
Lekker kleurtje dat groen overigens.
Js zegt
Ok…eventjes voor iedereen die het constant heeft over hoe wij Europeanen 100pk/liter halen en daarom zijn wij beter dan de Amerikanen… De Viper is een BEEST ! Het is niet bestemd om gesofisticeerd te zijn of vol met technische snufjes etc. Viper is brute force, niet super engineering. Het is een straight line dragger geen track toy… 600pk voor $90,000 is echt niet slecht. En er zijn genoeg tuners en performance upgrades voor de Viper… Als mensen het willen hebben over 9ff en Porsche, kijk maar naar Hennessey Performance en de Viper…1,800 pk!
Trouwens ik wil graag weten hoeveel mensen die klagen over de slechte handling van een Viper of dat 600 pk uit 8.4 liter te weinig is, nou echt een keertje in een Viper hebben gereden.
De Viper is echt een Amerikaanse auto met een Amerikaanse mentaliteit en dat kunnen wij gewoon niet begrijpen in Europa… Bij deze zou ik zeggen dat het hoogst tijd is dat wij Europeanen stoppen met “haten” op de Amerikanen…
Js zegt
@Niek :
Nummer plaat aan de voorkant is niet verplicht hier in Florida…
Guan zegt
@Js, jij begrijpt het. Uit zo’n belachelijk groot blok kan heel wat meer dan 600 pk komen. Das precies wat ik zeg…
sjaak zegt
”Het is een straight line dragger geen track toy… 600pk voor $90,000 is echt niet slecht.”
Vind je? als ik snel in een rechte lijn wil gaan stap ik wel in de TGV, weet je wel hoevaak je daar een ritje in kan maken voor 90k?
Ik snap echt de lol van hard in een rechte lijn rijden niet. Het voelt niet zo snel, want je zit vaak op een afgelegen baan dus weinig om je snelheid van af te lezen en je hebt er ook totaal geen skills voor nodig. Iedereen kan zijn stuur recht houden en het gaspedaal indrukken.
Voor die 90k zou ik toch echt een z06 halen of iets als een elixe/exige of misschien een atom als je vooral op het circuit wil.
Davidov zegt
@ Js: Ben ik het ook mee eens. Het is gewoon een machtige auto.
Stiggie zegt
@JS
Ik laat de experts wel oordelen over de handling en die zijn anuniem.
En met 1800 Pk gaat hij niets beter de bocht om.
Benjamin zegt
@bosroamer & Niek
Meestal zit er bij dit soort auto’s een sticker als “kentekenplaat” op de voorkant. Het mag officieel niet hiero in dit kikkerlandje, maar het wordt bij dat soort auto’s meestal wel gedoogd. Al zullen er ongetwijfeld koos spee likkers zijn die je er een bekeuring voor geven of zelfs je kenteken papieren ervoor in willen vorderen :S
Brute kar. Kheb wel eens in het eerste type gereden en reken er maar op dat ook al rij je alleen op een recht stuk, het gaat hard, heel hard.
Doe mij die maar :D
Js zegt
@Stiggie
Je mist de hele punt van de Viper… het is niet bestemd voor het fijne bochtenwerk… daarvoor koop je een Exige ofzo..
1,800 pk is bestemd voor de rechte lijn… the 1/4 mile…. since when does horsepower reflect handling ? Thats why there are suspension and chassis upgrades.
@Sjaak
Ok have fun in the TGV…. ik zit veel liever zelf achter het stuur met mijn hand op de pook en mijn linker voet op de clutch pedal … En, even een prijsvergelijking voor autos met 600pk+ :
Ferrari 599 GTB = 200k+
LP640 = 200k+
Carrera GT = 400k+
SLR = 400k+
Ferrari Enzo = 1 Million+
Bugatti = 2 Million +/-
Dodge Viper = 90k (MSRP $84,000)
Ik heb even de creativiteit losgelaten :
[URL=http://img166.imageshack.us/my.php?image=dodgeviper07rn0.jpg][IMG]http://img166.imageshack.us/img166/9164/dodgeviper07rn0.th.jpg[/IMG][/URL]
Js zegt
@Stiggie :
Je mist gewoon de punt van de Viper… als je bochtenwerk wil, koop een Exige..
@Sjaak :
Ok,have fun on the TGV….Ik zit veel liever zelf achter het stuur… En even een prijsvergelijking van 600pk autos…
Ferrari 599 GTB = 250k+
LP640 = 250k+
Carrera GT = 400k+
SLR McLaren = 400k+
Ferrari Enzo = 1 Million +
Bugatti Veyron = 2 Million +/-
Dodge Viper = 90k (MSRP 84,000)
Even een tribute aan de Viper :
[URL=http://img166.imageshack.us/my.php?image=dodgeviper07rn0.jpg][IMG]http://img166.imageshack.us/img166/9164/dodgeviper07rn0.th.jpg[/IMG][/URL]
Js zegt
Ok…dan doen we het gewoon zo :
http://img166.imageshack.us/img166/9486/dodgeviper07mx4.jpg
Benny1 zegt
ow ow ow weer zo’n nutteloze discussie over wie de sterkste is of de langste bla bla …… ( VIPER IS DE BESTE !!! ) :P
Apache zegt
Luek, alleen jammer dat hij geen wegligging heeft. (zie de vergelijking met de BMW Z4M)
– Apache
GezondVerstand zegt
@Js: het is nog steeds een koopje in vergelijking met de rest van je lijstje maar die Viper gaat in NL met Balkenende toeslag toch wel € 175.000 kosten (de 500pk is nu € 153.000)
Feanatieke zegt
De Vipers blijven gewoon verschrikkelijk mooie auto’s om te zien. De prestaties, de wegligging en andere aspecten waar autoblogreageerders af en toe kritiek op hebben laat je al bijna achterwege als je het schone uiterlijk van de Viper ziet.
cossy zegt
Leuk dat er een beetje gediscusieerd wordt over het “amerikaanse” karakter van bepaalde auto’s.
Amerikaanse hebben nu eenmaal een grote cilinderinhoud met relatief weinig vermogen. Maar er is ook nog zoiets als koppel en daar kloppen ze met hun gigantische motoren wel de europese(japanse) toerenmachientjes.
En dat heeft toch ook zeker zijn charme, die loopcultuur, dat ongelooflijk rauwe geluid dat ze vaak uitstoten.
En de Amerikanen zeggen toch horsepower sells the car, torque wins the race?
RScosworth zegt
En ja hoor, daar hebben we het gezever weer van de kinderen die denken dat dit ding alleen rechtdoor kan. Ga slapen of zeg niks, jullie missen zo gigantisch hard waar het om gaat!
Alleen een blik op het logo zegt al genoeg. De slang die erop staat verraad al dat dit beest enorm giftig is. Enorm veel rauwe en brute kracht in welk toerenbereik dan ook. Alles wat deze auto te bieden heeft valt onder één woord: EXTREEM! En ja daar hoort ook het benzineverbruik bij want met een gecombineerd verbruik van 24 liter per 100 km is het niet de allerzuinigste.
Tuurlijk hij zal niet zo strak in de bochten liggen als een GT3 RS maar who the f*ck cares in een land waar haast alleen rechte wegen zijn en de benzine niet zo belachelijk duur is als hier. Daar zit je niet te wachten op een 3,6 liter boxertje als je kunt genieten van de machtige rochel van de V10. Dit is een bak voor echte mannen die hun auto niet als statussymbool gebruiken maar als lust-object.
Die lage pk’s per liter is overigens een keuze die gemaakt wordt. In 1986 bracht Cosworth een blok uit waarbij je ook in je middenklasser de beschikking had over meer dan 100pk/liter (Ford Sierra RS Cosworth). Denken jullie nu echt dat ze bij Dodge dit na 20 jaar nog niet kunnen bouwen, terwijl ze het wel voor elkaar gekregen hebben om met 1.100 rpm in je Viper 120 te rijden in de hoogste versnelling? De Viper is een auto waarbij het puur om het gevoel van het rijden gaat ongeacht het benzineverbruik of ander links gelul. Pure machtsvertoon op de highway en angstaanjagende acceleratietijden.
Voor mij is het niet belangrijk om me op deze manier te vertonen, maar dit soort auto’s toveren wel ALTIJD een erg brede glimlach op mijn gezicht wanneer ik ze zie en vóóral hoor rijden. Het charmeert me altijd nog vele malen meer dan het gejank en getier van de Europese motor(en/tjes) ookal zijn ze veel geraffineerder en doorontwikkeld.
Rob USA zegt
@ JS: Ik ben het natuurlijk met je eens! En sommige mensen hier denken dat
wij simpele bestuurders van autootjes ons kunnen meten met prof coureurs.
Dus of te wel wij zullen dat verschil in wegligging niet of nauwelijks merken misschien alleen als je ermee het circuit op gaat!
Gewoon een hele brute wagen en ik kan het weten ik heb er 1 een weekend gehuurd in LA. Wat een sound, medeweggebruikers stoven opzij. :)
R. zegt
die dichte versie is toch ook wel hendig dik eh ;)
Rick dos zegt
@Js
Mooi betoog, wil je tot op een zekere hoogte wel volgen.
Je wilt iedereen die vooroordelen heeft over deze auto op z´n nr zetten. Heel begrijpelijk allemaal totdat je dit schrijft……
“De Viper is echt een Amerikaanse auto met een Amerikaanse mentaliteit en dat kunnen wij gewoon niet begrijpen in Europa…”
Door te stellen dat dit een èchte Amerikaanse auto is, bevestig je toch juist de vooroordelen?! En nee, al die minpunten die hier al eerder geroepen zijn, kunnen wij inderdaad niet begrijpen hier in Europa….. :D
Js zegt
If you say so Rick dos….
Davidov zegt
@ RScosworth: Wat een prachtverhaal, denk niet dat mensen hier iets zinnigs tegenin kunnen brengen :)
Rick dos zegt
Mja…….maar hij was leuk! Geef toe….. :)
Istweervandat zegt
# Derk schrijft,
26 October 2007 om 12:47
-edit: nutteloze bijdrage-
Zouden wij eens moeten zeggen over de zoveelste nutteloze post…
Istweervandat zegt
En aan diegenen die ondereen ruzieën over dewelke de snelste is, leer eerst zelf eens een auto van 200 pk meester te zijn (op de limiet dan) alvorens je je gaat uitlaten over wagens met meer pk’s. Dan pas weet je waarover je spreekt.
Thomas zegt
Wederom een hoop dom gelul. Deze auto is gewoon een statement. Ze zijn ooit begonnen door een soort van grap met de ontwikkeling van de Viper, zeker als je begrijpt dat er een vrachtwagenmotor in het vooronder ligt.
Het grapje groeide langzaam uit tot een statussymbool en nu beweerd hier iedereen dat de viper zeker terug moet gaan naar een 3 liter v6 met 2 turbo’s???
Het valt me op dat er op deze site tegenwoordig maar weinig mensen zijn met enige kennis van de automobielindustrie. De viper behoort gewoon rauw, bruut en gruwelijk snel te zijn met een enorm kopper waarbij je alles en iedereen het nakijken geeft en dat is precies wat deze nieuwe viper doet. Daarnaast heeft de viper qua exterieur toch wel 1 van de beste in zijn klasse. De prachtige horizontale lijn vanaf de motorkap totaan de kofferklep is behouden, geweldig!
Ja doe er mij maar 1!
Voor de liefhebbers:
http://youtube.com/watch?v=1UfRVdVI4Ro
Thomas zegt
en hier in de prachtige groene kleur:
http://youtube.com/watch?v=9brEjn9WVpY
Rick dos zegt
“Wederom een hoop dom gelul.”
Kijk eens aan, iemand die al kritisch is voordat ie een verhaal afsteekt…..petje af hoor!
Turbopaultje zegt
Viper is megabruut, hyperbruut. De überanabole MX 5. Alleen die kleur groen…………….
Davidov zegt
Hehe, wat een boel positieve reacties opeens
lincoln zegt
viper = spuuglelijk .. onhandelbaar .. luidruchtig .. onveilig .. onhandig .. overdone .. jaren 90 .. overpowered .. onstabiel .. oncomfortabel .. opzichtig .. kort om een echte mannen auto….
Pieter-Jan zegt
Vermogen in peekaas is vooral een factor van toerental. Pk is een relatief willekeurig gekozen eenheid die het “werk vermogen” van een paard moet beschrijven. Dit was tentijde dat motoren paarden moesten vervangen, en door de pk eenheid kon men zogezegd gemakkelijk de vergelijking maken.
Een gemiddeld paard heeft trouwen 15pk voor korte periodes, en 0,7 pk voor lange periodes.
Nu. Omdat peekaa berekend word met Nm en toerental, en toerental in de duizenden loopt, tegenover Nm, is de peekaa berekening altijd in het voordeel van motoren die een hoog toerental gebruiken. Motoren die het moeten hebben van koppel en lage toerentallen zullen meestal lage peekaa cijfertjes neerzetten. Bij lage toerentallen heb je echter minder parasitaire verliezen. Denk maar aan diesels. Hoewel die effecienter lopen (dóór het lage toerental), en meer werk kunnen verzetten, krijgen ze minder “vermogen” toegeschreven.
De Viper V10 heeft een laag toerental, omdat het een grote motor is met grote onderdelen die moeilijk gaan meekunnen op hoge toerentallen. Het voordeel is echter dat hij veel koppel produceerd op lage toerentallen, en met gepaste schakelbak verhoudingen niet moet onderdoen.
Het chassis is op zijn Amerikaans. Maar enkele jaren terug waren de Vipers GTS onverslaanbaar in de lange afstands wedstrijden, ten nadele van talloze Porsche elfjes. Misschien hebben de Porsches wel meer peekaatjes per litertjes, maar daar zijn ze vet mee, want ze verloren toch. Dus het potentieel zit er wel degelijk in.
zwaantje zegt
Laat ze eerst maar eens wat aan dat verschrikkelijke interieur doen. Dat kan toch echt niet langer! Het is bijna 2008 for fucks sake.
Istweervandat zegt
Het valt me op dat er op deze site tegenwoordig maar weinig mensen zijn met enige kennis van de automobielindustrie.
SO VERY TRUE, zowel in de commentaren van de bezoekers als de posts van de makers!
phantom zegt
@ lincoln, vet hoor ;)
phantom zegt
@ lincoln, die laatste zin klopt maar alles daarvoor niet, nou ja bijna alles niet
Nick zegt
@Js: Nou, dan weet ik het wel voor zo goedkoop mogelijk aan 600 pk komen.
Ultima GTR. British engineering with an American heart. ;)
En hij kan nog door scherpe bochtten ook. ;)
Nick zegt
Oh besides, 600 pk is een hoop.
Maar 300 pk met minder dan de helft van de voertuigmassa is vele malen leuker. ;)
Valleyman zegt
bwahahahaha ik kan niet geloven dat hier mensen de speeltjes van 9ff willen gaan vergelijken met American Muscle.
Ok… kom met je schattige 9ff eens naast een Hennessey Viper ofzo staan?
Of je Veyron for that matter, was dat ook niet onlangs bewezen?
Europa kan dit, Europa kan dat, kzie het… Een Bugatti met een dubbele motor om toch maar de 400 te kunnen halen en de SSC Ultimate die hem gewoonweg voorbij vliegt EN dan nog een officieel record durft te zetten, in tegenstelling tot Bugatti.
Bentley’s meest wijze woorden kwamen hierop neer : “Turbo’s zijn voor loozers, wil je meer pk? bouw een grotere motor” (ook niet “steek 2 motoren met 4 turbo’s voor alle duidelijkheid”).
Voor een project als de Koenigsegg kan ik daarentegen nog een grenzeloos respect opbrengen, maar neem nu die Enzo?
Wat levert die? 660 paardjes?
WAUW super hoor en die staat in status, prestige en prijsklasse hoever boven de Viper?
Natuurlijk is een Viper ontwikkeld voor mannen (en sommige vrouwen) met cojones aan hun lijf en niet voor decadente Ferrari eigenaars die het belangrijk vinden dat ze tegen 200 nog steeds een hand vrij kunnen maken om hun sigaar aan te steken.
Toegegeven dat hij veel qua uiterlijk veel van zijn machokarakter verloren is (naart schijnt heb je tegenwoordig zelfs ramen die open kunnen op de roadsters, hell, die ramen alleen al)
Tuurlijk zijn er ook jochies als Lincoln die buiten de laatste zin van hun post in het duister tasten, ooit al eens gehoord van team Oreca, Anthony Kumpen, Torquenstein?
Die heren lukt het handelen van zoiets onhandelbaars anders goed maar ik neem aan dat in dit tijdperk van automaten en computers niet iedereen wat gevoel in de koppeling en het gedrag van een wagen gegunt is.
En ja de meesten kennen de wagen het best vanuit hun geliefde racespelletjes waarbij gevoel in de wagen totaal ontbreekt dus je met een serieuze handicap rijdt en dan maar spinnen en door de grindbak gaan en als volleerde racer gaan argumenteren dat hij voor niets goed is, zeer professioneel.
Ik kan er uren over doorbrammen maar het feit is dat de wagen in de jaren ’90 is ingeslagen als een bom en de krater er nog steeds is, zelfs de Corvette, “The true American sports car” was in die tijd geciviliseerd door de oliecrisis, de Viper was een statement… en he’s here to stay and kick ass.
Cemro zegt
2008 Viper SRT-10 + Henessy = :)