We zijn vandaag lekker bezig in het kader van ons mileu. Na de berichten over de onzin van milieubelasting en de verplichte milieuwaarschuwingen in autoreclames, posten we voor de volledigheid van ons dossier dan ook nog maar even een berichtje over de gevreesde CO2 norm.
Gisteren werd duidelijk dat autofabrikanten van een meerderheid van het Europees Parlement langer de tijd moeten krijgen om hun auto’s zuiniger en schoner te maken. In plaats van de 130 gram CO2 per kilometer in 2012, moet de norm dan naar in 125 gram in 2015. De autobouwers krijgen daarmee 3 jaar langer de tijd, maar de nieuwe norm is wel iets strenger. Natuurlijk waren er in het parlement weer een paar hippies behoorlijk teleurgesteld. Die zien het liefst een limiet van 120 gram in 2012, gevolgd door 80 gram in 2020.
De Europese Commissie werkt nog aan een concreet wetsvoorstel waarin definitief zal worden vastgelegd hoe fabrikanten aan de nieuwe norm van 130 of 125 gram CO2 per kilometer moeten voldoen. Dit kan bijvoorbeeld een gemiddelde per land zijn, of per fabrikant. Wanneer het voorstel er ligt, moet het worden goedgekeurd door het Europees Parlement en door de regeringen van de Europese Unie (via: zibb).
Sorcerer zegt
Heel leuk, maar hoe zit het dan met Ferrari’s en Lamborghini’s? Mogen die dan niet meer gemaakt worden ofzo?
Of komt er een soort supermilieubelasting voor dit soort auto’s? Want verbieden kun je het niet lijkt me. Ook de hele autosport gaat er dan aan…
Verder denk ik wel dat het haalbaar is. Kijk bijvoorbeeld naar BMW Efficient Dynamics: dat is al een stap in de goeie richting (ook qua performance: win-win!), en dat zijn nog niet eens echte hybride auto’s :)
vinox zegt
80 gram???? Omfg, das écht wel sUperweinig hè!
Elvis zegt
hoe zit het dan eigenlijk met de hoogpresterende auto’s (Mpower, RS, AMG, Brabus… enz)
wat moeten zij doen?
zij kunnen auto’s niet meer verkopen?
Jan zegt
Maffo’s.. Dat lukt ze toch nooit.
Ze moeten gewoon een maximum aantal gram CO2 uitstoot per PK invoeren, dat is tenminste haalbaar.
Quepee zegt
Lache man om de 2 – 3 berichten gaat over dat schijt milieu …
Zoef zegt
De oorlog tegen de auto is goed op gang.
Vergis je niet, dit is een oorlog tegen de auto en de gehate kapitalistische auto-industrie, even sterk als die tegen de tabaksindustrie.
Je moet deze jongens WEGSTEMMEN.
JLJ zegt
Per land lijkt me een beetje raar, Autofabrikanten zijn tegenwoordig niet meer echt landgebonden, maar zeer internationaal. Ik denk ook niet dat het een probleem voor Ferrari of Lamborghini wordt, die maken al deel uit van een veel grotere groep waarbij hun aandeel in CO2 wordt gecompenseerd door de kleine Fiats, resp. VWs (tegen die tijd komt er wel een of andere contructie dat ze ook echt deel gaan uitmaken van resp. Fiat en VAG). Dat is denk ik ook een van de redenen waarom Porsche zoveel interesse heeft in VW: juridisch wordt het één bedrijf, waardoor Porsche gerust boven die limiet kan komen.
Het zal ook niet zo worden dat wanneer een automerk niet voldoet aan de norm, dat ze geen auto’s mogen verkopen. Ze krijgen gewoon een extra belasting, waardoor ze hooguit duurder worden. IMHO is het een storm in een glas water.
RA999 zegt
@Sorcerer
Het gaat om de gemiddelde uitstoot per concern. Ferrari hoort bij Fiat S.p.A. dus zij mogen hun uitstoot compenseren met de fiat 500’tjes en de Lancia Ypsilonnetjes van deze wereld.
En Lamborghini hoort natuurlijk bij VAG en daar hebben ze van die leuke Bluemotion modellen om de uitstoot mee te compenseren. Bij VAG hebben ze trouwens nog wat werk te doen aangezien ze ook Bentley en Bugatti te compenseren hebben.
RA999 zegt
En weer heb ik niet op F5 gedrukt, foei RA…
Dennis zegt
Quepee: Ik weet het. Daarom begin ik mijn bericht ook met: “We zijn vandaag lekker bezig in het kader van ons mileu.”
Soms heb je nu eenmaal van die dagen. ;)
Juppe zegt
80 gram per km, das dus een verbruik van 1:29,5 voor benzine, en 1:33,4 voor diesel. Zuinig autootje ;) Hybride lupo 3L ?
peter zegt
Ik vraag me vooral af hoe de koreaantjes dit gaan doen. Aangezien ze het (in België toch) vooral van hun SUVs moeten hebben die nu niet bepaald milieuvriendelijk zijn. Ik weet dat ze stadsautos hebben, maar die zie je niet zo vaak.