Dat het hebben van een Bugatti Veyron een niet vrijblijvend dure hobby is, dat hoef ik je natuurlijk niet te vertellen, want je hebt niet veel fantasie nodig om je voorstellen dat aan een beurtje van een auto van 1,8 miljoen, een ander prijskaartje hangt dan aan een beurt van een Volkswagen Polo. Dit ondervonden ook de Nederlandse Veyron eigenaren computeronderdelenboer Michel Perridon en vastgoedondernemer Harrie van de Moesdijk.
Ze zijn beide met hun bolides langs de garage geweest voor een pitsstop en ondanks hun dik gevulde portemonnee schrokken zij van de prijs. Michel Perridon mocht onlangs een slordige 10.000 euro aftikken voor een nieuwe remschijf. Volgens Bugatti-importeur Hessing moet de schade zijn ontstaan door een incident, maar Perridon bestrijdt dit en heeft een onafhankelijk onderzoeksbureau is in de arm genomen om zijn gelijk te halen. Perridon zit niet echt te wachten op een rekening van 10K voor een nieuwe remschijf, duh!
De lichtblauwe Veyron van Harrie van de Moesdijk mocht terug naar de fabriek in Molsheim voor een nieuwe motorkap en grille. Ook hij kreeg een dikke factuur van 20.000 euro. Dus mocht je een Veyron overwegen, dan is mijn tip: bezin eer u begint! (via: quotenet)
ForrestGrr zegt
Ze hebben verlies gemaakt op de productie en verkoop van de auto’s, dus misschien proberen ze hun winst te behalen met onderdelen?
Sjoerd zegt
Beetje onnozel van die figuren. Tuurlijk zijn die onderdelen zo duur. Anders kan je bijna goedkoper die auto in elkaar zetten met onderdelen dan er eentje nieuw kopen. Ze moeten niet zo huilen, als je zo’n auto kan kopen is 10000 niks.
Appie zegt
Als je kijkt wat deze auto procentueel gezien duurder is dan een standaard auto dan valt de prijs voor de remschijn bijna nog mee!! ;-)
MarcO zegt
Wat een kleine kinderen. Eerst wel de bink uithalen, kijk mij eens rijk zijn, en dan gaan mopperen over een beetje onderhoud. Wees nu ook een vent, en tik lachend die kosten af.
Arodin zegt
Waarom denken jullie dat die heren zoveel geld hebben dat zij een Veyron kunnen kopen? Dat is heus niet omdat zij met geld smijten, juist het tegenovergestelde.
JH zegt
Ik denk dat de verkoper dat “vergeten” is te melden bij het verkoopgesprek ;)
Sjoerd zegt
@ arodin: volgens mij komt een van hen aan zijn geld met inferieure china computerzooi onder de naam trust. Wat een zooi is dat zeg.
ShelbyGT500E zegt
Ja it is logies clarskon zij toen toch ook toen ie der in reed dat alle knopjes van magnesium alleen al 10000 euro kosten. dus laat staan een paar speciale remschijven en moetje na gaan wat je moet betalen voor een nieuw paar banden.
Jaap zegt
Tsja,het heeft inderdaad iets dualistisch ;)
Enerzijds ben je een van die ‘lucky few’ die de duurste/snelste produktie auto ter wereld in de garage heeft staan en anderzijds klaag je over een reparatie die 0,5 % van die auto kost.
Maar moet toegeven, één remschijf kan natuurlijk nooit 10K kosten, en ook al is het door een ‘accident’, zulke klanten moet je natuurlijk ook een beetje te vriend houden lijkt me :)
Jaap
Jos J zegt
Zij willen geen winst halen op de veyron, productie kosten liggen boven de 5 miljoen euro, het is puur een projectje geweest van piech, daarnaast, alles is bijna met de hand vervaardigd, dus vindt je het gek dat er een leuke prijs aan die onderdelen hangt…
Marc zegt
Het is enigzins zo dat met een exclusieve auto de losse onderdelen ook meer waard zijn.. Logisch gevolg niet waar? Voor een Veyron-deur ga je niet even naar je lokale oudijzer-handelaar..
Voor een Veyron die iets meer als € 1 miljoen zou moeten kosten (jaja.. zonder BPM en shizzle) is het dan ook niet vreemd dat je meer moet betalen he?
Maar € 10.000 voor een remschijf is wel erg overtrokken……. Zeker weten dat het alleen de remschijf was en niet ook direct alle service kosten?
Ik kan me namelijk een post herrineren van een SLR waarbij toen met 1 storing de halve auto uit elkaar getrokken moest worden? (anyone?)
Master zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/21/carbon-keramische-remmen-meer-mainstream
Mr. Marteen zegt
een eerdere wagen(clio 1.8 16v,137pk) van mij kostte 1000 euro, een nieuwe remschijf 75 euro, en heb ik dat ding er zelf onder gezet. kosten ten aanzien van de aanschafprijs is 7,5%
Veyron(1001pk) 1.800.000 euro , reparatie remschijf kosten 10.000 euro , dat is ten aanzien van de aanschafprijs is 0,55%
En misschien heb ik wel net zoveel plezier gehad met dat ding, dan nu de mensen die een veyron hebben.
10.000 / 1000 per clio = 10 clio’s wat gelijk staat aan 1370 pk….
Dennis zegt
@Mr. Marteen: Een soortgelijke vergelijking maakte ik al eerder. Voor de prijs van een Veyron koop je ook 257 Daihatsu Cuore’s.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/23/bugatti_veyron_of_257_x_daihat
Frank zegt
10k… ongeacht de kosten van die remschijf.
Wat is dat dan in godsnaam voor remschijf?
Volgens sommige moet dan bv. het ruitenwissermotortje dan ook maar 23.000 euro kosten omdat de auto zo duur is en het motortje dezelfde is als in een Polo…
rare jongens die duitsers.
Marc zegt
gevonden….
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/29/en-toen-ging-de-airco-van-je-slr-mclaren-stuk
Jan C. zegt
Maar wil je, als je zoveel geld heb liggen, 257 Daihatsu Cuore’s hebben?
Robert zegt
Dan ben ik ook wel benieuwd wat een regulier onderhoudsbeurt je kost..!!
RMC zegt
Ik vrees dat dit meer ene principekwestie is. Wanneer er een jaar volledige garantie op zo’n ding zit moet dit binnen de garantie vallen. Hij zal van die 10000 echt niets merken, maar als ie ze niet hoeft uit te geven zal hij het liever niet doen natuurlijk.
LeonVermaas.nl zegt
Gister heb ik de Veyron van Perridon gezien bij Hessing. Alleen zat er een doek overheen. :(
The Devil Tuner zegt
wahahahahahahahaha……….
als ik een veyron kon betalen had ik die rekening gewoon betaald…. maarrrrrrr, ik kan niet ontkennen dat 1 remschijf een aanslag is op je portomonee…
en @ShelbyGT500E
inderdaad die banden zijn ongeloofelijk duur… (we praten hier over een setje michelin pilot sport 2 banden met extra wangverstevigingen en speciale rubbercompound… speciaal voor koenigsegg en bugatti…. doe geen moete om aan een ander setje te komen bij de kwik-fit….)
banden kosten 8000 eurie per setje…
een velg (22 inch velgen met speciaale superlichte legering) kost 14000 euro…
een richting aanwijzertje kost 5000 euro…
motor en versnellings bak kosten 250000 euro…
een voor nieuwe achter-spoiler moet je minstens 75000 aftikken..
een nieuwe voorspoiler (puur koolstofvezel) kost 7800 eurie…
een volle tank is 100 euro…
een remschijf is dus 10000 euro…
en de auto zelf kost een miljoentje….
om je ff een idee te geven van wat zon ding kost…
clijde zegt
Ik vind het erg normaal dat de schijven zo duur zijn, ga maar na wat de ontwikkeling van de Veyron kost. Je kunt ze ook niet even bij Heuts halen, de schijven zijn ook niet van pisstaal. Keramiek (wat het wel zal zijn) is erg duur vergeleken met staal. Als je die schijven moet bestellen zijn ze dus exclusief genoeg. De uber-rijken moeten gewoon niet zo zeuren. Wat een kinderen. Laat ze dan gewoon een normale auto nemen.
Dennis zegt
If you can’t stand the heat, get out of the kitchen.
U wilde exotisch, u heeft exotisch en nu niet piepen over dat het zoveel centjes kost.
H.J. Vaesen zegt
Dit gaat nergens over, die € 10k is één procent van wat het ding nieuw kost. Dit betekent dat je voor een ‘vergelijkbare’ Ford Mondeo van € 30k je € 300, = neertelt voor een grote beurt..
Vaesen vindt het redelijk, dus lappen vriend.
Tephlon zegt
Ik denk dat het probleem eerder ligt in dit zinnetje: “Volgens Bugatti-importeur Hessing moet de schade zijn ontstaan door een incident, maar Perridon bestrijdt dit en heeft een onafhankelijk onderzoeksbureau is in de arm genomen om zijn gelijk te halen.”
Ik denk eerder dat het gaat om een fabrieksgarantie…
Maarten zegt
Tja, wat hadden ze dan verwacht voor een auto die 1.8 miljoen kost? Een rekening van een paar honderd euro?
Luc zegt
jullie doen nu wel dat ze zo rijk zijn en die 10k niks uitmaakt, ik kan je vertellen dat 10k toch behoorlijk veel is, al heb je veel geld
Bertjan zegt
@ Mr. Marteen
Dat zijn nog eens leuke vergelijkingen :-)
Helemaal mee eens.
Zorn zegt
Ben het met Frank eens, waar slaat het op dat een remschijf 10 k kost?
En waar ligt dan de grens?
Bij een auto van 5 miljoen worden we dan ook geacht een 25 k voor een remschijf neer te tellen?
bradley zegt
wat hebben mensen toch met het feit als je een dure wagen hebt dat je ook duur onderhoud met een glimlach moet betalen?
Je moet ook niet met geld smijten…iedereen moet voor zijn geld werken.
Wohoow zegt
hihi wat een grap. De auto is een technisch wonder, en zit zo ingenieus in elkaar, dat het heel veel werk is om een nieuwe schijfrem erin te zetten.
Dus het is wel een gewone prijs voor die auto.
Stefan Schuilenburg zegt
Ik denk dat weinigen hier begrijpen waar het werkelijk om gaat.
“Michel Perridon mocht onlangs een slordige 10.000 euro aftikken voor een nieuwe remschijf. Volgens Bugatti-importeur Hessing moet de schade zijn ontstaan door een incident, maar Perridon bestrijdt dit en heeft een onafhankelijk onderzoeksbureau is in de arm genomen om zijn gelijk te halen.”
Een onafhankelijk onderzoeksbureau in de arm nemen is vast ook niet gratis, dus ik denk dat het vooral een principe-kwestie is.
thijs zegt
Wel goed blijven lezen hè? Er staat:
Michel Perridon mocht onlangs een slordige 10.000 euro aftikken voor een nieuwe remschijf. Volgens Bugatti-importeur Hessing moet de schade zijn ontstaan door een incident, maar Perridon bestrijdt dit en heeft een onafhankelijk onderzoeksbureau is in de arm genomen om zijn gelijk te halen.
Dus dat betekend dat meneer Perridon het niet eens is dat hij dat moet betalen, omdat ie vindt dat het zijn schuld niet is en dat het dus onder de garantie valt. En reken maar dat meneer Perridon er van op de hoogte was van die hoge onderhoudskosten. Het is niet de eerste exoot in zijn garage.
Solstice zegt
En maar klagen… ik dacht dat dat typisch iets voor het plebs was.
sven zegt
En weeral een schande om zoveel geld voor zo iets bangelijk te vragen !
Zo’n remschijfje kost in aanmaak mss tussen 750 en 1000 euro !
Typisch volkswagen , alles te duur verkopen !
Jos J zegt
`denk niet dat het een standaard remschijfje is sven…..Bijna elk onderdeel van de veyron wordt met de hand gemaakt…
user888 zegt
@Sjoerd: ja, Trust no one. Bagger merk. Doen niets anders dan logo’s plakken.
Sander zegt
Las net op een andere site het volgende:
Wist je dat de Veyron na elke 7000km een nieuw setje banden nodig heeft, en na elke 21.000 KM moet ie een nieuw setje velgen hebben.
Worden dure onderhoudsbeurten dan
FrankyCash zegt
Waarom moet dat doek voor een Veyron nou weer helemaal precies op maat zijn? Kost zeker ook €3000 ofzo?!
d3s zegt
Dit is zo typisch he, ik werk in een garage en hoe vaak als er iemand met een nieuwe auto binnen komt met stukken!
Dat ze zelf hebben gedaan en maar proberen de garatie erbij te halen!
niek zegt
Ik heb ooit eens een keer een online quote gevraagd voor het verzekereren van een veyron (all risk). Ik kwam uit op 30.000 euries ofzoiets.
Als je dat per jaar moet betalen dan kan er ook wel 20.000 euro per jaar voor onderhoud vanaf.
J. zegt
Wat een gezeik zeg, denk je dat ze die Veyron even op een vrachtwagen donderen om hem terug naar de fabriek te brengen? Dat gaat allemaal met speciaal transport, en dat kost natuurijk flinke knaken.
Als ze de auto niet ophalen moeten ze wel iemand langssturen (denk je nou echt dat MBO geschoolde mongeaul van standaard garagebedrijf aan een Veyron mag sleutelen?) wat ook weer dik knaken kost.
10.000 voor een nieuwe remschijf vind ik dan nog wel meevallen, en als je een echte vent bent pak je een goed gevulde moneyclip uit je zak en tik je die 10.000 zo op de toonbank af.
rubentjeee zegt
remschijven worden toch altijd in setjes vervangen want ik zie overal 10k voor 1 schijfje staan .maar ik heb altijd geleerd dat als je een slag in een van je schijven heb bv van een stoep randje of een of ander ongein dat je ze dan allebij moet vervangen maar dan nog blijft prijzig remblokken rondom vervangen van een 2006 730 kost je ook al 1200
Racer X zegt
Es kijken, wat zal ik eens aanschaffen… Een leuk tweedehandsje van 10.000 euro? Nee, IDEE! Ik koop een Veyron remschijf! :D
S65 AMG zegt
Hollanders he..Gierigheid.
Racer X zegt
@ Sander
Hoezo heeft zo’n ding elke 21.000km nieuwe velgen nodig..?
Luc zegt
@ racer; dat vermeld autogespot.nl / autogespot.com
maar het lijkt me toch wel erg absurt, ook na 7000km nieuwe banden en na 21.000 velgen
dure hobby dan
Lotus7 zegt
Meneer Perdon heeft ook eens in de parkeergagare bij de ABN zijn Porsche Carrera stuk gereden. Spoilert en ophangin g nar god. Moet op bewakingvideo staan, iemand?
Pieliej zegt
”Dus mocht je een Veyron overwegen, dan is mijn tip: bezin eer u begint!”
Die overweeg ik toch niet ;)
Voor dat geld eerder een Enzo, 599 GTB, F430 Spider en 430 Scuderia.
marcel zegt
Een schijf voor 10.000 in abnormaal dat betekend 40.000 voor 4 schijven die iereen met wat auto kennis kan vervangen. doe normaal.
ps het gaat niet om het bedrag als je zou weten wat deze mannen uitgeven. maar om het pinciepe
ik zou graag mij veyron voor een 60.000 beurt willen brengen.
dat word dan
Banden 15.000
velgen 40.000
Schijven 40.000
olie 1.000
filters 500
bougies 7500
db riem 40.000
dat word dan 144.000 euro aub
30.000 verzekering
1000 wegenbelasting
paaltje geraakt 30.000
10.000 brandstof
Dat word dan een jaartje bugatti rijden voor 215.000 euro
rider zegt
hoezo zou een veyron elke 21000km nieuwe velgen moeten hebben? zijn ze dan niet meer goed ofzo? waar komt die info vandaan?
wat maken die eigenaren zich eigenlijk druk om? die zwemmen letterlijk in het geld en dan gaan ze lopen zeuren (zelfs een onderzoek in stellen=kost ook weer erg veel geld) over een onderhoudbeurt van 10000 euro. zet dat eens tegen de nieuwprijs van de wagen (1,8miljoen!), dan is dat best voordelig. vroeger was je ook al enkele duizenden guldens kwijt voor een kleine beurt bij Ferrari (omdat de motor er helemaal uit moest) en die wagens kosten veel minder dan de bugatti nu.
ik denk dat deze heren eerst eens hun aankoopcontract eens moeten lezen (en dan met name de kleine lettertjes!) voordat ze zich zo druk maken over de kosten voor onderhoud. (nu wordt het allemaal nog duurder, door een onderzoekscommissie)
wie exclusief wil rijden zal ook moeten betalen!
Texter zegt
Die carbon-remschijven horen zelfs in een Veyron makkelijk anderhalve ton mee te gaan en worden met een electronenmicroscoop op haarscheurtjes getest voor ze de fabriek verlaten. In het begin dat ze zulke schijven maakten was de yield 1 op 30 ofzo en betaalde je dus voor elke goede schijf 29 afgekeurde mee.
Misschien dat Perridon met hete (800-1000 graden) remschijven door een plas is gereden ofzo.
Flippie Flink zegt
@Jos J. de remschijf wordt met de hand gemaakt…right, dream on !
@Wohoow een technisch wonder en ingeneieus in elkaar? jij verwacht dat er 4 duitsers worden overgevlogen om een remschijf eronder te knallen, slaap jij ook maar verder! Karweitje van niks.
Voor de rest…tis en blijft wel afgrijselijk veel geld, 10.000 voor een remschijfje.
Joey zegt
Ik vermoed dat de hoge prijs van onderdelen te maken heeft met het feit dat iedere Veyron € 5.000.000 schijnt te kosten om te maken en met verlies verkocht word. Losse onderdelen worden misschien naar die 5 miljoen gecalculeerd.
Het verlies van de verkoopprijs compenseren ze trouwens weer doordat ze door de statusverhoging van Bugatti voor de VAG groep iedere Golf etc. €100,- duurder maken.
Wohoow zegt
@flippie flink, ik weet niet of jij die progamma van West coast customs op discovery channel hebt gezien waarin ze een Ferarri Enzo krijgen waar nieuwe banden + velgen onder moeten worden gezet. Maar dat konden ze nog nauwelijks voor elkaar krijgen, en dat duurde een flinke week voor ze achter waren hoe dat moest. En toen nog beginnen ….
Johan zegt
Van petrolhead: schijf kost: € 6.135 excl. btw en montage. Is dus € 7300,– incl. Btw. Blijft er nog een slordige € 2700,– voor het simpelweg monteren van een remschijf. Dat de schijf duur is door dure materialen en lage productieaantallen snap ik. Maar waarom kost het simpelweg monteren van een remschijf € 2700,–?????
Valleyman zegt
Dat is echt zo’n overhyped stuk dubbelgemotoriseerd salon op wielen he :-p
Oh ja laten we ff 400 gaan rijden, wel eerst ff stoppen, de deur opendoen en he sleutel erin steken, WTF? :-p
10 K voor een remschijf, 20 K voor wat bodywork, 8 K voor wat bandjes.
De Koenigsegg zou het me nog waard zijn, dat is echte technologie en niet gewoon een 2de V8 erin gepropt.
Kzou nu niet beweren dat “iedereen met wat autokennis” een remchijfje kan vervangen aangezien kennis leuk is maar de benodigde laptop noodzakelijk ;-)
Tlijkt me echt dat die wagen meer minpunten dan voordelen bezit, ik vind hem zelf namelijk zelfs helemaal niet zo mooi als zeg maar de Koenigsegg of Ultimate Aero.
Ps : mijn excuses als ik iemand tegen de schenen schop met mijn neerbuigende “dubbele motor theorie” maar kheb het indertijd velen ook horen zeggen over de Viper, “als Porsche morgen ook een motor uit ene vrachtwagen haalt zijn ze ook sneller,ditdat” en kvind het nu wel even mijn beurt.
RScosworth zegt
Het is logisch dat zo’n schijf geen 75 euro zal kosten maar dit vind ik wel heel bizar.
Bugatti verkoopt de Veyron met verlies. De merchandising was ook geen succes. Dan lossen we het zo maar op.
@ Flippie Flink
Duitsers? Tis dat Molsheim vlakbij de grens met Duitsland ligt maar het dorpje ligt nog altijd in Frankrijk! ;)
Pieter-Jan zegt
De Veyron remt in 10s van 400km/h af naar 0km/h. Die schijven zouden niet misstaan op een F1 bolide. Dat kost geld natuurlijk.
Romeo zegt
Dus als je een 2handse Bugatti kan kopen die 2 ton heeft gereden, liever niet doen omdat je rekening moet houden met serieuze bedragen voor reparaties en vervangende onderdelen?
Die Bugatti is 1 grote slechte grap…Koop ‘m nieuw en laat ‘m alsjeblieft in de garage staan. Vooral niet mee rijden, anders raak je ;m aan de straatstenen niet kwijt.
RScosworth zegt
@ Pieter-Jan
Ik denk dat je dan wel van betere huizen moet komen. Leuk stukje;
An average F1 car can decelerate from 100-0 km/h (62-0 mph) in about 17 metres (55 ft), compared with a Dodge Viper (considered one of the best mass-production street cars for braking), which takes around 34 metres (112 ft). When braking from higher speeds, aerodynamic downforce enables tremendous deceleration: 4.5 g to 5.0 g (44.1 to 49 m/s²), and up to 5.5 g at the high-speed circuits such as the Circuit Gilles Villeneuve (Canadian GP) and the Autodromo Nazionale Monza (Italian GP). This contrasts with 1.0 g to 1.5 g for the best sports cars (the Bugatti Veyron is claimed to be able to brake at 1.3 g). An F1 car can brake from 200 km/h (124 mph) to a complete stop just 2.9 seconds, using only 65 meters (213 ft).
Nu heeft een F1 auto ook niet het gewicht van een verlengde bestelbus maar toch een leuke vergelijking. :)
thom zegt
Wat is de meerprijs van keramische schijven op een normale sportwagen? (zitten al zeer goede schijven onder)
Is dit een normale sportwagen? 2000+ kg 400km/h
Ik vind 10k niet vreemd
bartholomeo zegt
wtf kan 10 000 euro je nou schelen als je de mogelijkheid hebt om daar 1 miljoen euro neer te tellen. Dit is gewoon een principe kwestie.
thom zegt
Alleen door de downforce “aerodynamic downforce enables tremendous deceleration” remt een F1 auto sneller dan een normale sportwagen. En wat dacht dat je motor doet als bij 19000 rpm je gas los laat, die remt ook heel hard mee, motor loopt niet vanzelf 19000 rpm
ik denk dat ze voor f1 vooral te groot en te zwaar zijn :)
Fasten your Seatbelt zegt
http://www.petrolhead.nl/2007/10/beurtje_bugatti_part_ii.php
€60.000 beetje veel niet…?
Vincent zegt
De Veyron fabriceren kost VW per stuk: € 4.000.000 de auto kost € 1.800.000 mln… koopje toch?
Rob USA zegt
Ik hoor niemand over garantie, het is nl. GEEN onderhoudsbeurt.
Ik vind dat je met een auto van dat geld niet dezelfde garantie wil hebben als een VW polo. En als Hessing ff nadenkt, Michel P. heeft een garage vol exoten
en die zou ik als klant graag behouden. De verkoper van de Maybach kan daar over meepraten: Hij kwam zijn afspraken ook niet na en toen annuleeerde hij de Maybach en kocht gelijk de Carrera GT.
toyotafreak zegt
K heb vandaag zoon ding gezien in Eindhoven met een duitse plaat Gaaf man :P
C30CDIAMG zegt
@Vincent,
Maar VAG verdient er geen 1,8mln mee. 700.000 BPM en 200.000 BTW dus VAG verdient er +/- 900.000euries mee. De helft van wat jij zegt dus
Frank deH zegt
laatst een Veyron ventieldopje gevonden, toch mooi €1000 waard…
Dick zegt
Als je zoveel korting bij aanschaf hebt gehad moet je in eerste aanleg niet zeiken, tenzij het garantie is! Het is wel knap om een rem te slopen. Onafhankelijk onderzoekje in deze is niet zo verkeert, bepaald de deskundige wie gelijk heeft.
Een (nagenoeg) buurman van Perridon heeft ooit Ferrari aangeklaagd, omdat ie met z’n 456 in de vangrail aquaplande! Hij vond t gek, dat een auto met die aanschafprijs, dat overkwam!
C30CDIAMG zegt
@ Dick,
en de uitslag??
Xpert zegt
Helemaal met Luc eens..
Er is een verschil met Vermogend zijn en de bink uithangen.
mashell zegt
Hulde voor Peridon en zelfs Harrie van de Moesdijk, ze blijken namelijk te rijden met die dingen en ze niet in de garage te zetten en dan te zeggen “kijk ik heb een Veyron met 34km op de klok”.
Rob USA zegt
Ik heb trouwens in deze auto gezeten ( die van Michel P.) Nu nog rijden :)
Echt ubersuperauto!
Pieter-Jan zegt
Zoals Thom zegt, als je in een F1 gewoon het gaspedaal loslaat, dan vertraag je al met 3G door de luchtweerstand van al die aerofoils. Een F1 zal ook tussen 1:3 of 1:4 van het gewicht zijn van een Veyron. En geen enkele F1 waarvan ik weet gaat naar 400km/h.
Hoe sterk je kan afremmen is meer afhankelijk van de grip van de banden. Maar hoe lang die remmen het uithouden, hangt af van hun vermogen om warmte af te bloeden. Een Veyron heeft veel meer momentum dan een F1, en dat momentum moet door de remmen in warmte worden omgezet.
RScosworth:
Interessant tekstje. Is “G” niet het gewicht van de wagen in NewtonMeter. Voor een zwaargewicht als de Veyron is dat straffe kost.
Orichinals zegt
Waar gaat het hier om? Volgens mij, gaat het om het feit, dat de schijf krom is en hoe, of waar dat eventueel door komt en er wordt nergens gezegd, ik heb het nergens kunnen lezen, dat die 10.000 euri, veel geld is voor een remschijf, volgens de genoemde heren. Alle tekst, die om de feiten heen zijn geschreven, zijn door desbetreffende journalisten bedacht, om het geheel een smeuïg verhaal te laten zijn, maar dat is weer het doel van dit blog en veel ander leesvoer, geloof ik. Misschien kunnen de heren zelf uitsluitsel geven?
Het blijft een onwaarschijnlijke sportauto, met die verstanden, dat de onderdelen en onderhoudskosten exclusief en daardoor duur zijn.
Ja, schade rijden is nooit een pretje, wie zijn schuld het ook is en in wat voor een auto je ook rijdt. Maar gelukkig wordt er met deze sportauto’s gereden, dat is ook belangrijk.
RScosworth zegt
@ Pieter-Jan
Ik zal het je eerlijk zeggen, ik heb geen flauw idee! :D
Ik vond het stukje alleen erg gaaf door de extreme cijfers die erin staan en wilde het daarom jullie niet onthouden. :) Natuurkunde is nooit zo’n sterk vak van mij geweest. ;)
Natuurlijk is het geen goede vergelijking aangezien een Veyron leeg ik geloof 1880 kilo weegt en een formule 1 auto alleen zijn motor mee hoeft te dragen waarvan ik het exacte gewicht niet weet. Ik geloof dat het bodywork bij elkaar 50kg weegt ofzo. Ik stond een keer bij een motorloze F1 auto van Albers en dat ding kon je met één hand optillen.
Even voor de gijn, wat zou zo’n carbon-composiet schijf van een F1 auto kosten?
Rick zegt
Een nieuwe set velgen en banden kost al zo’n €60.000,- per stuk.
Citrofiel zegt
@ Rick; Wat is het nou? €60.000 per set of per stuk? Je zet het nl. beide neer…
Citrofiel zegt
@ Rick; Heb het al gevonden (via linkje in een eerdere reactie). Per set dus. Dat tikt aan… :o
Nick zegt
@RScosworth: Ik weet wel zeker dat die keramische remschijven van de Veyron beter staan onder een F1.
Bij Formule 1 gebruiken ze allemaal carbon-op-carbon remschijven.
Het lijkt op het keramische materiaal, alleen zijn carbon remschijven puur koolverbindingen en een kunsthars. (acryldraden in pyrolytische reactie)
Keramische remschijven zijn van siliciumcarbide bekend van verschillende slijp- én polijstmateriaal. (zand + koolstof in pyrolytisch reactie)
Siliciumcarbide is zeer hittebestendig, vlamvertragend én zeer slijtvast.
Carbon is een beetje hittebestendig en niet zo slijtvast vanwege de draadvorm die krom trekt. (Hoewel koolstof van nature wel vrij slijtvast is)
Hayabusa zegt
Ach…. als je een Veyron kunt dokken , dan kun je rest ook wel dokken :-)
niels van wersch zegt
éém remschijf van een ferrari enzo kost maarliest 30.000 euro!! jaaa haloo die zijn echt GESTOORD!
m5.20, zegt
zijkerd, reken dat remschijfje ook gelijk ffe met een stoere lach op je smoel af als je wel 2 milj over heb vor zo’n auto waar je niets mee ken in nederland, doe niet zo moeilijk man@!!!
GasBas zegt
Oud nieuws. Stond 2 weken geleden al op Petrolhead!
kasper zegt
Als je een auto van zo’n geld bedrag koopt weet je toch wel dat die onderdelen zo duur moeten zijn.. dat stukje frame kost echt geen miljoenen, deze schrijven zijn van speciaal materiaal waarom denk je dat die van ferarri zo duur zijn: CARBON Tjhaa.. wil je nu kwaliteit of gewoon een auto kopen van 1000 euro..;)
markeeveyron zegt
er staat nu een licht blauwe te koop voor (ongeveer) € 850.000,00!
wie altijd al 1 had willen hebben dit is je kans!!!