Lotus heeft weer even goed geluisterd naar wat de klanten te vertellen hadden, zodat het modeljaar 2008 tal van wijzigingen kent. Belangrijkste nieuws: de komst van de supercharged Elise SC met 220 pk en een 240 pk sterke Exige S.
Elise SC
De nieuwe Elise SC, die naast de Elise S en Elise R leverbaar zal zijn, heeft dezelfde motor als de Elise R, maar dan mét compressor. Dit zorgt voor een 0-100 tijd van 4,6 secondenen een top van 240 kilometer per uur. Je herkent de Elise SC aan de nieuwe achterspoiler en aan een ander design van de lichtmetalen velgen. Om die velgen liggen trouwens Yokohama’s in maatje 225/45 R17.
Exige S
De oude Exige S was met 225 pk al niet slecht bedeeld, maar met de komst van de Elise SC moest het gat tussen beide natuurlijk weer wat groeien. De Exige S is vanaf nu leverbaar met een ‘Performance Pack’ die ervoor zorgt dat de Exige S over 240 trappelende paardjes beschikt, naar 100 kan sprinten in 4,2 seconden en een top realiseert van 245 kilometer per uur.
De Exige S is de ‘extreme track machine’, daar waar de Elise SC een ‘superemely fast road car’ is. Er zit in ieder geval een behoorlijk verschil in rijkarakter tussen beide lichtgewicht sportwagentjes.
Elke Elise en Exige is voortaan uitgerust met twee airbags. Daarnaast beschikken de auto’s vanaf heden over een nieuw instrumentenpaneel dat onder andere ‘scrolling’ tekstberichten kan weergeven via een LCD-scherm. Daarnaast verschijnen er lichtjes wanneer je toch echt dient op te schakelen en kun je de snelheid ook digitaal weergeven, in zowel miles per hour als kilometer per uur. Handig, voor als je later nog eens zo’n monstertje wilt importeren vanuit Engeland.
Bovendien is de Lotus meer te personaliseren. Enkele lakkleuren werden geschrapt, maar daar tegenover zijn er ook enkele nieuwe bijgekomen. Nu kun je bijvoorbeeld parelmoerlak kiezen. Vét toch! Al met al is de Lotus weer helemaal bijgeschaafd om de titel ‘King of the boerenlandweggetjes’ te kunnen blijven verdedigen.
Prijzen
Elise S €49,800
Elise R €60,550
Elise SC €67,475
Exige S €72,300
Europa S €67,950
aston martin zegt
aaardige prijsjes voor die prijs weet ik wel leukere auto`s
Juppe zegt
turbo -> compressor, das snel aangepast evo! ;)
jurrian zegt
hebbe hebbe!! alleen niet in die kleur ;)
maar bij de elise niet geheel onbelangrijk, Hoeveel zwaarder is hij er mee geworden?
Steven zegt
jammer dat ze dan weer gelijk zo duur worden.
tuurlijk superspecs, vind die nieuwe velgen niet zo mooi, maar dat spoilertje wel.
Z3 zegt
Super!! blijven vette auto’s.. kheb x samen met me pa een testrit gedaan in de R :) ziek snel!
jurrian zegt
@ Aston martin.
wat dan? ik geloof er niks van, misschien wel iets wat sommige mensen er leuker uit vinden zien, maar niets wat zoveel lol geeft
Luc zegt
ik blijven lekkere wagentjes, en niet te duur voor wat je krijgt
althan, mijn mening
Dotternetta zegt
Toyota motoren toch!? Tuuurlijk :-)
rider zegt
gelukkig is het gewicht nog lekker laag. nu met nog meer vermogen, hmmmm jammie dat smaakt naar porsches en ander duur spul verpulveren op een trackday!
carsofcoolhaven.nl zegt
Lekker scheurbakkie blijft het toch!
Bram zegt
@ aston martin
Ik kan me niets bedenken, de elise en exige zijnwat gewicht en snelheid gewoon nog steeds de meest pure rijdersauto, knappe jongen die deze auto bij weet te houden op het circuit, laat staan op de weg! De concurrentie komt met auto’s die zeker 3 maal zo duur zijn en naar mijn mening gelijk 3 maal zo saai.
Floryn zegt
ach was er niet al een versie van de exige met 255pk? ik lig hier niet wakker van dit is evolutie en zeer vanzelfsprekend maar waar ik wel een beetje van opkijk is naar het uiterlijk van het nieuwe ding een dikke spoiler en twee airbags ok ook al weegt het wat. Het mag wat extremer allemaal iets meer op sport gericht
Bobbejaan zegt
kijk voor de lol even naar een 2e hands opel speedster turbo.
voor 25 a 30k heb je een auto met nog geen 20.000 kilometer.
Leejon zegt
Elise SC graag :D Maar die zal niet veel sterren van EuroNCAP krijgen met zen 2 airbags ;)
Poekie Lauda zegt
De vetste auto’s worden nog wat vetter! Dit zijn mijn absolute favoriete auto’s en alle veranderingen die Lotus doorvoert maakt ze alleen maar beter, maar jammer genoeg ook een stukje zwaarder :(
Brecht zegt
Dit zijn héél leuke autotjes waar het FUN gehalte geen enkele auto aan kan tippen. Ze verbruiken eigenlijk relatief niet zo véél, zijn hoogtoerige moto’s (hou ik zo véél van ;) ) en trekken abnormaal snél op.
Alleen de prijskaartje houd het succes spijtig genoeg weg…
Zelfs met een luligge 136pk sterke benzine motor heeft de exige maar 6.0 sec nodig voor de honderd :O
Dus vind ik ze qua technisch gebied zeer goed.
Het uitgebalanceerd ontwerp is ook vrij goed…
Alleen wacht ik ongeduldig op lotus Esprit V8 !!!!!
Heeft iemand daar meer informatie over?
Alvast dan bedankt ;)
Floryn zegt
ik vind het design wel inmiddels enigzins bedaagd en de kracht van het dimpele design van het begin raakt er ook stees meer vanaf met al die opsmuk ze zouden het ding weer eens op een dieet moeten zetten en overboord gooien wat overboord kan
Jonas zegt
zeeer mooie wagens aan al even schappelijke prijzen!
Go lotus
Scooperdepoep zegt
kennuh we ‘m nog ergens configureren?
Bram zegt
Zo’n beetje alles is er standaard al af op een elise/extige. Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe Esprit! Niemand wat nieuws daarvan? Verder vraag ik me af op de Second Eleven al straatlegaal is in nederland….?
Klassiekerrally zegt
Mmm… Forse meerprijs voor de compressor :(
Maar het is wel een van de meest begeerlijke scheurijzers die ik ken…
r3fl3x zegt
Wat een hondslelijke spoiler en wat een afschuwelijke kleur :S
Qua design vind ik de Elise S nog steeds verreweg de mooiste. Twee dikke uitlaatpijpen aan weerszijde, niet twee van die dunne rietjes in het midden.
AlwinH zegt
Helemaal goed, als 2e auto dan… doe mij zo’n Exige S.
Leukere auto’s voor dat geld? Wat dan?
MARCO! zegt
Kun je ‘m ook zonder die lelijke spoiler bestellen?
Bertus zegt
Sinds ik in een “standaard” Elise heb mogen rijden is e nog maar een auto waar ik voor ga. Dit is puur autorijden, skelteren bijna. Geweldig!! Geen gel*l met elektrische ramen, airco, stuurbekrachtiging en al die andere moderne flauwekul die alleen maar handig zijn in je woon-werk middenklasser.
Wie van puur autorijden houdt weet dit ding te waarderen, de verwende luxepopjes kopen maar zo’n lelijke zware Audi TT of zo.
heidekonijn zegt
@Bertus
Klopt, had net hetzelfde toen ik voor de eerste keer met een Elise reed. Alleen jammer dat het een tijdje duurt in een std Elise voordat je wat snelheid haalt, maar dat is met zo’n compressor waarschijnlijk wel verholpen.
Die spoiler en de velgen hadden ze wel mogen laten. Lijkt wel een 80/90 revival.
Dink zegt
Kijk voor de gein eens naar de Silverstone Performance kit voor de MR2 SP240: 240 pk.
heidekonijn zegt
Yikes..zonder kooi?
http://www.youtube.com/watch?v=t4PJH3JEhp0
Snel zat, maar een Elise is het toch niet..
Wat_een_gezeik zegt
Dit vind ik nou echt vette wagentjes, vooral die Exige en ook dat geluid heerlijk.
Als ik het geld had……….
Racer X zegt
Heel vet…
…maar toch kan ik niet wachten tot de nieuwe Esprit onthuld wordt!
Yves zegt
Als eigenaar van een MK2-120pk met de nodige tweaks. Merk ik enkel op dat ik tijdens ritten steeds minder mee kan op de snelle stukken, echter voor de rest geen probleem. Enige waarom ik zou veranderen is bij problemen met de Rover motor, ze hebben nu inderdaad een pak meer PK’s maar hebben tal van luxe dat ik mijn Elise niet nodig heb. Mocht ik 220pk willen dan ga ik voor de Exige, die heeft nog andere aanpassingen die de wagen een echte fun race wagen maken. En vindt het inderdaad zalig om een porsche mijn achterste te laten ruiken, echter is mijn nadeel op iets hogere snelheden dat ik een stuk te kort kom en een deftige diesel al sneller optrekt naar bv 170km/u.
Frank zegt
Lijkt me toch leuk om met 240 pk op een willekeurig circuit een rs6 aan snot te rijden :)
Oeps, moet u daar al remmen? Ik rij nog even door :)
C30CDIAMG zegt
@ r3fl3x
Sla jij daar toch eens even de spijker op z’n kop. Dat wilde ik ook net zeggen, wat een poepkleur. Die spoiler hadden ze ook wel kunnen weglaten idd