Wat iedereen al had verwacht is nu waarheid geworden: de Europese rechter heeft vanochtend uitspraak gedaan in de zaak omtrent de omstreden ‘VW-wet’ en deze verboden. Dit maakt de weg vrij voor Porsche om een meerderheidsbelang op te bouwen in de fabrikant uit Wolfsburg.
De VW-wet bepaalde dat de aandeelhouders, ongeacht hoeveel aandelen zij in handen hebben, een stemrecht van maximaal 20% konden krijgen. Dit was ingevoerd om te voorkomen dat een bedrijf dat een meerderheidsbelang in VW zou opbouwen ook daadwerkelijk alle macht kreeg. Fabrikant Porsche, dat al geruime tijd op VW aast, had onder deze voorwaarden natuurlijk geen zin om zijn aandeel te vergroten. Nu de hoogste Europese rechter de wet als onwettig heeft bestempeld is het probleem aan de kant en is het slechts een kwestie van tijd voordat Volkswagen zijn zelfstandigheid verliest.
Overigens zal Porsche niet meteen toeslaan. Vorige week liet het weten de overname waarschijnlijk pas volgend jaar af te ronden. Porsche heeft namelijk al flink wat opties op aandelen Volkswagen, die te zijner tijd verzilverd kunnen worden. Het wil zich echter niet onder tijdsdruk laten zetten. Porsche pakt sowieso flink wat winst als de opties verzilverd worden, de VW-koers is de laatste tijd alleen maar gestegen en de verwachting is niet dat deze binnenkort daalt. Het aandeel VW is binnen een jaar met maar liefst 146% gestegen. Dit was de voornaamste oorzaak voor de recordwinst van Porsche dit jaar.
Dat er flink met het aandeel VW gespeculeerd ging worden viel te verwachten. Slechts 2 1/2 uur na de uitspraak was er al voor meer dan een half miljard euro aan aandelen verhandeld, meer dan 3 keer zo veel als de nummer 2, Siemens.
In een reactie liet Porsche-chef Wendelin Wiedeking weten blij te zijn met de uitspraak. Ook sprak hij de hoop uit dat Minister-President Christian Wulff van Nedersaksen (met 20% de op een na grootste aandeelhouder van VW) lid blijft van VW’s Raad van Toezicht. Nedersaksen liet al eerder doorschemeren niet van plan te zijn zijn aandeel in Volkswagen van de hand te doen.
Wat betekent een Porsche-overname voor Volkswagen? In de eerste plaats betekent dit dat het bedrijf is beschermd tegen hedge-funds en private equity funds. Tegen een meerderheidsbelang valt immers niet te speculeren.
Voor Nedersaksen is het slecht nieuws. Zij hadden immers al een belang van 20% en daarmee maximaal stemrecht. De rol die de Duitse deelstaat binnen VW betekent wordt na het afschaffen van de wet hoe dan ook gemarginaliseerd.
Voor de Ondernemingsraad van VW en voor diens Chef Bernd Osterloh in het bijzonder is jhet eveneens slecht nieuws. Osterloh zette vorige maand een ramkoers in tegen Porsche en ik verwacht dan ook dat hij na een overname zeer snel van het toneel zal verdwijnen.
Volgens een studie van de Hogeschool van Gelsenkirchen is een overname positief voor Volkswagen. Wiedeking staat te boek als een keiharde manager, dus waarschijnlijk zal elk VW-merk grondig worden doorgelicht. Alles wat zwak presteert zal waarschijnlijk verbeterd worden of van de hand worden gedaan. Al met al moet dit de efficiëncy van Volkswagen verder vergroten. Het bedrijf presteert trouwens de laatste jaren al erg goed, maar het kan altijd beter. Het meest waarschijnlijke doelwit zal het ondermaats presterende Seat zijn, snel groeiende onderdelen als Audi en Skoda zullen waarschijnlijk minder te vrezen hebben van de storm uit Stuttgart.
Uiteraard hebben zowel VW als Porsche inmiddels een persbericht naar buiten gebracht, deze zijn HIER(VW) en HIER(Porsche) te bekijken.
Wat de toekomst zal brengen zien we vanzelf, maar het lijkt er op dat onze eigen Sacha bij de Cayenne-test voorspellende vermogens had (bron: Automobilwoche).
Jordey zegt
inderdaad, was verwacht.. maar oké!
joris toekomstige autoontwerper zegt
nu hopen dat de VW’s wat spertiever worden.
Polo met 911 motor…
Hubert zegt
En porsche zit gebakken met de emissie-eisen. Die kunnen ze gewoon wegwerken tegen de polo-tjes en golfjes.
Floris zegt
Inderdaad. Porsches grote belang is bij deze dat ze naast een ijzersterke gezonde positie in de automotive markt de europese wetgeving op het gebied van emissie eisen nu wél kan halen zonder allerlei vreemde capriolen.
Chrizzzie zegt
“Ook sprak hij de hoop uit dat Minister-President Christian Wulff van Nedersaksen (met 20% de op een na grootste aandeelhouder van VW) lid blijft van VW’s Raad van Toezicht. ”
jaja dat zullen ze ook vast wel gaan doen. Vergelijk maar dat je een auto koopt maar je mag er vervolgens niet mee rijden. Nedersachsen gaat dus echt wel hun 20% verkopen maar aan wie? Porsche wil dit natuurlijk erg graag hebben want dan hebben ze precies de 51% maar tegen welke prijs? Nedersachsen zal niet blij zijn met Porsche en ze zullen hun aandelen niet tegen een vriendeprijsje verkopen aan hun.
De enige mogelijkheid dat Nedersachsen aan blijft is als Porsche contractueel de werkgarantie vast legt maar dit is echt niet iets wat past binnen Wiedeking´s manier van zaken doen.
smoke zegt
@Chrizzie
Porsche heeft al flink wat opties verzameld (hoeveel precies zeggen ze niet) en is dus niet per definitie op Nedersaksen aangewezen voor de aankoop van de aandelen.
Nedersaksen zal zich zeker niet terugtrekken. 20% stemrecht is altijd nog stukken beter dan geen stemrecht. Ook al is de wet die speciaal werd ingevoerd ter bescherming van Nedersaksen nu vernietigd, het betekent niet dat ze nu alle macht kwijt zijn. Ze zijn hooguit hun gepriviligeerde positie (terecht) kwijt.
babbaloerie zegt
Neemt Porsche dan alleen VW over? Of de volledige VAG-groep?
SugarFree zegt
Haha, Peter Paul de Vries, als hij Peter Paul Friesch had geheten en nog in het zadel zat, zou zich voor dit resultaat heel erg hard hebben gemaakt, dat is zeker :)
MiuRa zegt
dus als ze willen kunnen ze bugatti en lamborghini dumpen en zo aardig wat concurenten uitschakelen?
Pieter Bayens zegt
@ MiuRa: Lamborghini en zeker Bugatti zijn helemaal geen concurrenten van Porsche. Hooguit is de Gallardo een concurrent van de 911 Turbo, maar alle andere auto’s zijn of qua kosten of qua performance niet te vergelijken. Eigenlijk is een 911 Tubo met een Gallardo al een belachelijke vergelijking, daar de Gallardo een slordige 20.000 euro duurder is. Porsche is voor de massa, Lamborghini voor de elite :)
En laten we het over Bugatti maar niet hebben ;)
smoke zegt
Ondertussen vangt het aandeel VW flinke klappen op de beurs in Frankfurt: 4,75% in de min, met voor meer dan een miljard euro aan verhandelde stukken.
2XMX zegt
@MiuRa: Bugatti is geen concurrent en zal dat ook niet worden. Bugatti blijft zeer exclusief. Lamborghini is ook niet direct een concurrent van Porsche. Mijn gok is dat Lamborghini netjes tussen Porsche en Bugatti in gepositioneerd blijft.
Een merk verkopen zullen ze niet snel doen. Ik kan me niet voorstellen dat Audi blij wordt als bijv. BMW (wat wil uitbreiden) Lamborghini of Bugatti overneemt.
2XMX zegt
@Pieter Bayens: Je was me net voor…
evo zegt
“Het aandeel VW is binnen een jaar met maar liefst 146% gestegen”
WTF; en ik maar denken dat Fiat met z’n jaarrendement van 68% de onbetwiste nummer 1 was….
Overigens vind VW het toch niet zo vervelend om overgenomen te worden door (het Duitse) Porsche? Porsche is dus Duits en bovendien is Piëch nog altijd nauw verbonden aan beide merken. VW zou pas echt gaan nagelbijten als een merk als Toyota VW wil gaan overnemen…
DAT zegt
Porsche moet wel heeeeel winstgevend zijn om VW over te nemen.
Waar halen ze het geld vandaan?
Floris zegt
Zie voor de laatste koers:
http://stocks.us.reuters.com/stocks/overview.asp?symbol=VOWG.DE
-6.33%. Loopt wel los :)
Armada zegt
Die wet is wel een handige manier om te voorkomen dat het bedrijf in handen van de z.g.n. durfkapitalisten valt of in buitenlandse handen. Meestal is dat het begin van het einde voor een bedrijf. (Beetje wat ze met Stork wouden doen)
Floris zegt
Die wet in ongeldig verklaard, dus zo handig is ie niet.
paul zegt
porsche is voor de massa.
tja, tuurlijk ben vanochtend in me porsche 911 4s (type 997) naar me werk gegaan. alwaar me collega timmerman al stond te wachten in zijn 911 turbo.
vervolgens kwam onze bedrijfsleider aan rijden in zijn Carrera GT.
tijdens de koffie pauze kregen we een heerlijk kopje koffie van de kantine mederwerkster die vervolgens haar porsche Cayenne S stond uit te laden want ze had net daarvoor inkopen gedaan bij de Sligro. S’middags kwam de project leider nog even langs, we hebben zo’n medelijden met die man hij rijdt een Boxster S type 986. echte kerels rijden een 911 riep een andere collega nog naar hem die net weg reed in zijn porsche 911 s cabrio type 997.
ik ben s’middags om 17.00 snel naar huis gegaan moest nog wat boodschappen doen voor me vrouw. maar toen ik thuis kwam bleek dat zij die alvast had gedaan, ze was met de cayman al vast naar de supermarkt geweest.
porsche is voor de massa jaaaaaaaa tuuuuuuuurlijk.
we hebben er allemaal 1
mashell zegt
Bugatti mag dan wel geen concurrent zijn van Porsche maar VW moet er wel erg veel geld op toeleggen. Dus grote kans dat Porsche de stekker gaat trekken.
De grote vraag is natuurlijk wat zou Porsche doen met de Audi R8. Dat is wel een echte concurrent.
luwek zegt
Porsche en VW na 60 jaar weer samen, mooi toch=)
Floris zegt
Gasten, concurrenten binnen het concern worden echt niet zomaar de nek omgedraaid. Bedenkt alleen al even dat er tussen Skoda, VW, Seat en ook Audi overlappende en concurrerende modellen zijn. Liever onderlinge concurrentie dan dat het geld naar een ander gaat.
Rick dos zegt
Zou het?! Zou het zo kunnen zijn? Dat Porsche het moet zijn om die incestueuze praktijken bij VAG aan te pakken? Of kan Porsche het niet laten en dus toch in de orgie mee zal gaan doen?
………Kijk volgende week weer, naar deze zoop……
SugarFree zegt
LOL @ Paul
Guan zegt
LOL @ Paul 2 :D
de sjonnies zegt
Sehr Schön, VAG bleibt eine Deutsche unternehmen den nicht durch Hedgefunds gekauft worden sodass mann alles was schön ist und geld macht raus hohlen kann !
ottoface zegt
Sehr schön. Die VAG bleibt ein deutsches Unternehmen das nicht durch Hedgefunds gekauft worden ist, sodass man alles was schön ist und Geld macht raus holen kann.
Hoeveel fouten?
de sjonnies zegt
@ottoface – Veel !
thom zegt
Netto winst voor bel is bij porsche al een paar jaar rond de 1 miljard
En ik denk niet dat er heel veel zal veranderen bij VW volgens mij is dat juist de hele opzet. ik denk dat ze vooral veel meer gaan samenwerken en ontwikkelen.