Het veilen van tankstations langs de Nederlandse snelwegen heeft zijn doel niet gehaald. Deze maatregel, die in 2002 werd ingevoerd, moest er toe leiden dat de concurrentie tussen pomphouders toenam. De kleinere concurrenten kunnen echter niet tegen de grote olieconcerns op, waardoor je aan de snelweg nog steeds 8 tot 10 cent meer betaalt voor een liter benzine dan langs de binnenwegen.
Dit meldt de Bovag-afdeling ‘Branche Behartiging Tankstations’ (BBT) vandaag in het AD. Het idee achter de veiling was dat nieuwe partijen een eerlijke kans kregen zich op de markt te zetten, maar de praktijk leert dat ze er door de macht van de grote olieconcerns simpelweg niet tussen komen. De laatsten kunnen hierdoor de adviesprijs hanteren, die een stuk hoger ligt dan de prijs buiten de snelwegen, waar wel geconcurreerd wordt.
Ondertussen zeggen de grote olieconcerns niets fout te hebben gedaan. Dit klopt, ze zijn gewoon te sterk en nieuwe spelers komen er niet tussen als zij dit niet willen. De veiling is overigens 5 jaar geleden opgezet door de overheid in overleg met dezelfde grote olieconcerns.
Vorige week kwam het CDA al met kritiek dat de Nederlandse automobilist langs de snelweg wordt ‘uitgebuit’ en krijgt nu dus steun van de BBT. Over het feit dat de benzineprijs momenteel voor 61,5 % uit accijns bestaat hoorde je de regeringspartij CDA echter niet.
Dus de veiling van tankstations is mislukt. Dat is jammer, maar het was de moeite van het proberen waard. Wanneer je niet te veel voor je benzine wilt betalen staat niemand je in de weg om niet langs de snelweg en dus goedkoper te tanken.
Op de accijns hebben wij echter geen invloed, dat is simpelweg een kwestie van bukken en daarna weer doorrijden. Misschien zien we hier de pomphouders binnenkort ook wel Amerikaanse praktijken toepassen?
Bertjan zegt
Als het niet zo stuitend zou zijn, ging ik over de grond van het lachen met die CDA’ers… Hoe verzin je het als regeringspartij te zeuren over die paar centen terwijl, zoals jullie al aangeven, bijna 62% uit belasting en accijnzen bestaat…
Die hogere brandstofprijs aan de snelweg, wordt die trouwens niet mede veroorzaakt door dat veilingsysteem?? De kosten voor het opbieden en dus relatief duur betalen van die A-locaties zal uiteindelijk toch bij de consument terecht komen.
Frank deH zegt
Maar ja, ze hebben hun best gedaan. En hoe de regering is samengesteld, de automobilist naaien zal nooit veranderen.
The H. zegt
Dit slaat toch echt alles? 61.5%… tis bekend.. maar als je eraan herrinnert word is het niet leuk! :S
Roderik zegt
@ Sir Smokalot
Over het feit dat de benzineprijs momenteel voor 61,5 % uit accijns bestaat hoorde je de regeringspartij CDA achter niet.
OT: Jammer dat het zo duur is, maar in Nederland mag overal wel iets van de prijs van benzine af. In Frankrijk bijvoorbeeld is de benzine vaak veel goedkoper.
jurrian zegt
En met dat stomme veiling idee zijn hoeveel euro’s verspild door der regering in het uitvoeren daarvan?
Roadronner zegt
Het wordt tijd het belastingregime op europees niveau gelijk te trekken. Nederland is van oudsher altijd al een land met een zeer hoge belastingdruk geweest. Ik heb dit nooit gesnapt. Ik woon hier nog geen 5 km van de duitse grens af (twente), en als je de prijzen eens vergelijkt van alles wat met autos te maken heeft (brandstof, aanschafprijs nieuwe autos, enz) dan is het toch van de zotte dat een auto die hier nieuw bijv. €150.000,- moet kosten, een paar kilometer hiervandaan gewoon even €50.000,- mìnder op hoeft te leveren bij de dealer. Het gaat om dezelfde auto!! Het wordt wel erg aantrekkelijk gemaakt door je eigen regering om even te gaan verhuizen naar een paar kilometer verderop, net over de grens (zoals al vele landgenoten hebben gedaan)…
Ary zegt
Het probleem is als we het belastingregime gelijk trekken met Europa er zoveel mensen buiten de boot gaan vallen.
Neem de huursubsidie en de hypotheek-aftrek. Veel mensen hebben daarop een beslissing genomen en (zeker huiseigenaren) voor een langere tijd een verplichting aan gegaan. Een gedeelte van de belastingen die wij betalen is dus eigenlijk om iedereen die het nodig heeft een subsidie te geven. En weet je hoe dat heet: Niveleren. En wie heeft dat nu bedacht?
mashell zegt
@Roadronner
Nederland is helemaal geen land van hoge belasting druk. Tuurlijk, in Nederland zijn auto’s duur. Maar in Duitsland houd je van het hetzelfde bruto maandsalaris veel minder netto over. Een auto van de zaak wordt daar veel zwaarder belast, vooral als je even wat verder van je werk afwoont. Nederland heeft europees gezien heel gunstige belasting tarieven en constructies voor bedrijven. Voor de burgers is er iets als hypotheekrenteaftrek. Met andere woorden onvergelijkbaar.
Ik ben ook voor Euopese belastingharmonisatie maar zolang Nederlanders bij referenda over de EU tegen blijven stemmen gaat dat echt niet gebeuren.
evilmario zegt
maar natuurlijk, de overheid heeft dus wel door dat de brandstofprijzen te hoog zijn, en dat ligt natuurlijk bij de oliemaatschappijen.
Stel voor dat de overheid haar meerderheidsbelang in de brandstof uitbreid van 62 naar 100 procent, gewoon staatspompen.
Of misschien per politieke party:
CDA pomp (6 cent koring), VVD pomp (met rutte sticker bij volle spaarkaart) PVV pomp (extra koring wanneer u een europees model auto rijdt) en een Groenlinks pomp (korting op bio-fuel). en bij PvdA de hoogste korting, kwartje van KOK terug.
Ideetje?
Juppe zegt
@Ary & Mashell,
Eindelijk eens wat zinnige opmerkingen hier. Maar het is zo makkelijk om over voor de hand liggende dingen te gaan zeiken. Getuigd niet echt van inzicht imo. We hebben er ook zo eentje in de politiek, hoe heet die mafkees met dat rare haar ook alweer ;) Lekker zeiken, dat spreekt (kortzichtige) mensen wel aan. We hebben het hier tenslotte ook zo slecht.
Niveleren, wat is dat ook alweer? ;)
Danger zegt
“Over het feit dat de benzineprijs momenteel voor 61,5 % uit accijns bestaat hoorde je de regeringspartij CDA echter niet.”
Inderdaad zeg
mashell zegt
On topic. Stel je voor een witte pomp of ombemande pomp had de veiling voor een leuk stationnetje aan de snelweg gewonnen. Zouden die dan veel lagere prijzen gaan rekeken? Natuurlijk niet, ze zouden wel gek zijn. Getuige de omzet van de stations aan de snelweg is het publiek best bereid de forse meerprijs voor het gemak te betalen.
Twan zegt
Om echt in te gaan op het stuk hierboven. De reden dat de veiling niet van de grond wil komen staat in de onderstaande link (pdf-file) blz 30. Opzich saaie stof maar wie echt wil weten hoe die veilingen in elkaar steken kan dat hier lezen.
http://www.nmanet.nl/Images/BenzineScan2005_tcm16-87689.pdf
Dreier zegt
Alleen al het feit dat die oliemaatschappijen door de overheid gedwongen worden tegen elkaar op te bieden zorgt er al voor dat ze meer voor zo’n lokatie moeten betalen. Die meerkosten belasten ze door aan de automobilist. In feite dus gewoon verkapte belasting.
Klaas zegt
Amerikaanse toestanden? In Amerika staan er vaak verschillende tankstations bij elkaar. Je hebt dus op één locatie keus. Is dat geen oplossing? Op alle grote snelweglocaties minstens twee merken neer zetten.
Bertjan zegt
@ Juppe
Begrijp ik je goed dat als het voor de hand liggend is, het zeiken kortzichtig is?
Dat getuigt imo van weinig inzicht eerlijk gezegd. Voorbeeldje? Als ik bij jou een ruit ingooi is het nogal voor de hand liggend dat jij daarover gaat zeiken bij mij. En gelijk heb je. Zou ik niet kortzichtig van je vinden. Zo vind ik het ook meer dan begrijpelijk dat het voor mensen voelt dat er een financiële ruit wordt ingegooid als er bij even tanken 62% belasting afgetikt wordt.
Ik ga hier echt niet Wilders lopen verdedigen maar flauwe opmerkingen over zijn haar maken is net zo kortzichtig. Als jij geen probleem hebt met de constante toename van nivellering en belastingverhogingen is dat prima, zo zijn er meer in Nederland. Ik hoor daar echter niet bij; bij mij springen de figuurlijke tranen in de ogen bij bovenstaande berichten met zoveel ironie dat je het zelf niet kan verzinnen. Behalve politiek Den Haag natuurlijk…
Bertjan zegt
@ Twan
Nice, leuk dat je die link plaatst. Die topdeelregeling zorgt er dus eigenlijk voor dat een locatie alleen van eigenaar wisselt als de huidige eigenaar dat wil. Zo niet, en hij is de hoogste bieder, betaalt ie maar maximaal 15% van zijn bod. Lekker makkelijk dus om ver boven een reeël bod te gaan zitten als je dat bod toch niet hoeft te gaan betalen.
rider zegt
accijnsen mogen ze van mij best heffen maar 61,5%!? hallo kan het een beetje minder. ik las deze vorige week nog dat men de brandstof 12cent per liter te duur vond. van mij mogen ze die 12 cent er wel vanaf halen. en dan mag dat kwartje van Kok er ook gelijk vanaf gehaald worden. dan zien de prijzen er gelijk een heel stuk schappelijker uit. ja ook hier zie je maar weer, de auto blijft de melkkoe van de maatschappij.
Juppe zegt
@Bertjan,
Dat ben ik helemaal met je eens hoor, zoiets is natuurlijk ook makkelijk getypt. Maar als er weer ’s een belastingverhoging is (accijns) dat springt iedereen weer op, en klaagt hoe slecht alles is. Dat in het buitenland auto’s, benzine, huizen etc etc goedkoper is. Maar het geld komt natuurlijk niet in een schatkist, maar wordt ergens anders weer uitgegeven.
We leven in een van de dichtsbevolkte landen, en dat brengt zo z’n problemen mee. En voor sommige politici is het makkelijk om deze duidelijk zichtbare zaken aan te kaarten, daar krijg je idd kiezers mee achter je.
Ben het evengoed met je eens dat het van mij een flauwe opmerking was, en zo’n veiling kost ook weer veel geld wat ergens vandaan moet komen. Maar soms moet je wat tegengas geven ;) Nivellering ben ik ook niet voor, dat creert juist een “6jes” cultuur imo.
Bertjan zegt
@ Juppe
Okay, fair enough, snap je punt :-) Tegengas is goed, gaan mensen van nadenken en meningen geven enzo :-)