Bandenfabrikant Kumho, die we onder andere kennen van de gekleurde gum-bandjes heeft een futuristische design-studie vrijgegeven van een toekomstige Le Mans racer. Deze ‘Epoch’ ziet er niet alleen heel sci-fi uit, hij is ook nog eens lief voor het milieu.
Het frame van dit concept is gemaakt van bamboe, verder zijn delen van de auto van gerecycled rubber gemaakt. Het voertuig beweegt zich voort met behulp van MagLev, waarmee op treinen in Japan, China en Duitsland wordt ge-experimenteerd.
Ontwerper Rob Dolton, die werkzaam is voor Kumho’s European Technical Centre in Birmingham (VK), is de geestelijk vader van dit extreme concept.
Het ontwerp doet ons onvermijdelijk denken aan het Silver Flow concept van Mercedes.
Het persbericht:
KUMHO UNVEILS ‘EPOCH’ – THE BLUE SKY CAR WITH BRIGHT GREEN CREDENTIALS
Forward thinking tyre manufacturer Kumho is paving the way for the world’s first truly eco-friendly racing car. Inspired by the company’s success in this year’s Le Mans 24 hour race, it decided to employ its unique conceptual abilities to show exactly what an environmentally friendly Le Mans car of the future could look like. The result is the Epoch!
Epoch by name and nature, Kumho’s revolutionary single-seater simply bristles with futuristic technology and green credentials. Its chassis is grown from bamboo, thereby providing an immediate carbon offset, while its lightweight body panels are formed from recycled tyre tread rubber.
Power comes from Maglev (Magnetic Levitation) units integral to the four-wheel hubs. Proven in the railway industry, this advanced electromagnetic technology has the advantage of zero friction as well as maximum torque at zero rpm.
As you’d expect from one of the world’s leading tyre manufacturers, the Epoch also boasts revolutionary tyre technology. Known as EAP (Electro Active Polymer), it allows the tread and even the shape of the tyres to be fundamentally altered simply by passing an electric current through the rubber. This is achieved via the positioning of magnets on the hubs and within the wheel rims. It effectively allows the characteristics of the tyre to be altered at will, to suit different tastes and conditions.
Even the car’s interior benefits from an example of Kumho’s innovative tyre technology, being clad with the type of scented ‘aroma’ rubber already available for the tyres of various luxury saloons and compact SUVs.
Epoch is the work of Kumho’s in-house designer, Rob Dolton. The only qualified vehicle designer employed within the world’s tyre industry, he is retained by Kumho’s European Technical Centre in Birmingham specifically to explore future technologies for road and track vehicles, and the tyres they run on. A graduate of the internationally renowned Automotive Design Department of Coventry University, he worked for Fiat Advanced Design in Turin before joining Kumho in 2005.
Enthusing about his brainchild Rob Dolton said, “While delighted at winning the LMP2 class at Le Mans this year, we accept that environmental pressures will not allow motorsport to carry on in its current form indefinitely. However, rather than viewing it as an increasingly antisocial pastime, we regard it as a perfect platform for developing green technology solutions. Epoch is an example of just how exciting the future could be.”
jurrian zegt
Mooi wielconcept, maar ik heb mijn bedenkingen bij practicaliteit
epo zegt
Praktisch? Ach. Voordelen zitten er best aan. Je zult je auto waarschijnlijk minder snel op blokjes terugvinden omdat één of ander randfiguur niet wenst te betalen voor velgen.
vla zegt
die Mercedes Silver Flow is echt wel (bij gebrek aan een superlatief) MOOI!
maar het is ook vooral de achtergrond die de kleuren van de auto doen uitkomen.
j2fast4u zegt
doe mij die mercedes maar, op die wielkasten/wielen na is echt een strakke auto :) bamboe? het klinkt heel grappig :p
Alec zegt
realistisch……?
Armada zegt
heel erg hip(pie)
Solstice zegt
Als Morgan het kan (Le Mans rijden) moeten zij het met hun bamboe-auto toch ook zeker kunnen?
Leozonderdeo zegt
offroad buggy!!
Chip zegt
In een crash heb je dan allemaal splinters en stukken hout in je been! Zal lekker door de NCAP komen…
Feanatieke zegt
Bij alle futuristische concepten van tegenwoordig heb ik het idee dat de ontwerpers rekening houden met toenemende abortussen en scheidingen.
Want in steeds meer van die ”auto’s” past maar 1 of passen maar 3 mensen.
bakkerst zegt
zoiets heeft mercedes ook al eens bedacht/gedaan,
een auto uit organische materialen die (bijna) volledig te recyclen is:
de Mercedes Benz Recy (zie link)
http://www.seriouswheels.com/cars/top-2006-Mercedes-Benz-RECY.htm
welke nou mooier is daar doe ik geen uitspraken over.. ;)
DeD zegt
Mooie concept, erg innovatief met die wielen.
ook slim dat ze bamboe gebruiken…is erg sterk en (het magische woord) erg duurzaam :D
jurrian zegt
@ epo
Ik zat meer te denken aan technische onhandigheden, ik denk dat je zo meer wrijving in het wiel maakt en dat je bodemspeling heel slecht is zo. en het komt niet echt stevig over
Jeffrey zegt
NOT!!!!
Lijkt me ook niet echt veilig zoiets.
Onehp zegt
Pas op, Bamboe is een zeer goed materiaal (licht en sterk), grootste probleem is de ingebouwde ‘biodegradebility’.
Maar hoe ver is dit concept uitgewerkt? ‘Iedereen’ kan iets leuks tekenen in CAD, beetje beu naafloze voertuigen te zien zonder dat er een praktische realisatie achter staat…
Rob zegt
Mooi ding! Praktische realisatie mag je heerlijk opzij schuiven bij dit soort concepten. Maar die naafloze wielen volgens het MagLev principe, waar heb ik die toch eerder gezien??? http://www.solidworks.com/pages/successes/viewsuccess.html?record=1684
Guido van H. zegt
@Rob,
Bedoel je Sbarro misschien???
Rob zegt
Sbarro was wel een pionier met naafloze wielen, maar zover ik weet niet met het MagLev principe.
In 2005 ben ik zelf met een concept bezig geweest waarbij ik beide technieken combineerde. (en volgens mij als eerste, maar correct me if I’m wrong)
http://www.robwolkers.com/promopack_g_trax/g_trax_1.jpg
Vervolgens won dat ontwerp een categorie in de SolidWorks designcontest van dat jaar, en hebben enkele internationale sites (waaronder carbodydesign.com) er wat aandacht aan geschonken. Dus of het nou stom toeval is of dat hij wat inspiratie heeft geleend, het is op zn minst opmerkelijk.
Guan zegt
@ Rob, mooi idee, knap dat je hier op gekomen bent.
Ik vraag me wel af he, bij de treinen maken ze toch ook gebruik van fase wisseling in de ‘rails’? Dit zou bij de wielen van een auto w.s. niet kunnen omdat je lastig gebruik kunt maken van elektro magneten. Kom je automatisch bij het gebruik van normale magnetische velden. Moet voor een magnetisch veld met een redelijke sterkte dan niet enorm veel gewicht in de wielen zitten?
En is het daarnaast uberhaubt mogelijk om een redelijk koppel te genereren zonder dat je, zoals bij een trein, gebruik kunt maken van een behoorlijke lengte voor magnetische velden?
Ik hoef geen A4 vol berekeningen, was nl niet van plan het verder uit te werken, maar je hebt hier wellicht wel over nagedacht, dus misschien kan je dr wat over vertellen? :)