De concurrentie is zwaar in de automobiel industrie en groot zijn hoeft niet te betekenen dat je altijd sterker staat. Reuzen als Ford en General Motors zijn de afgelopen twee jaar door diepe dalen gegaan. Groter worden door nieuwe vriendjes te maken kan echter ook vruchtbaar zijn en daarom is Carlos Ghosn die aan het roer staat bij Renault en Nissan, al een poosje op zoek naar een nieuw vriendje.
Eerdere gesprekken met GM liepen op niets uit, maar dat wil niet zeggen dat Ghosn zich daarbij neerlegt. Geregeld laat Ghosn weten nog steeds op zoek te zijn naar een alliantie, liefst met een Noord-Amerikaanse partner. Ghosn is zo tevreden over de samenwerking tussen Renault en Nissan, dat hij sterk de behoefte heeft om dit verder uit te breiden, maar dat kan alleen wanneer beide partijen er een even goed gevoel bij hebben en dat was eerder met GM niet het geval. Tot nu toe hebben ook Ford en Chrysler nog geen interesse getoond, maar wellicht dat Nissan met de komst van de brute GT-R een stuk sexyer wordt.
De alliantie tussen Renault en Nissan kwam in maart 1999 tot stand. De twee hebben aandelen in elkaars bedrijven, waarbij Renault de grote broer is. Technologie, productiecapaciteit, marketing operaties en ICT worden gedeeld en tevens hebben Nissan en Renault een gezamenlijke inkooporganisatie. (via: automotive news)
Ejay zegt
Reden dat Renault wil samenwerken met een amikaanse partner is natuurlijk om renault goed te launchen in de USA. De amerikanen zijn ook niet gek. Kunnen ze beter gewoon Nissan vragen hoe ze dat met Infinity gedaan hebben.
Davidov zegt
Of fuseren met Nissan, lol.
huub Vanderlubbe zegt
General Motors is veel te groot en te sterk!! Het credo voor het restant: ZOEK EN GIJ ZULT VINDEN.
Armada zegt
Ik denk niet dat ze van Ford wat hoeven te verwachten. Die hebben immers al Mazda (samen met Xedos, voor zover dat nog bestaat) denk niet dat ze op concurrentie binnen de gelederen zitten te wachten. (heb al verschillende malen gehoord dat Mazda trouwens wat minder is geworden sinds Ford er met de scepter zwaait)
Dotternetta zegt
Haha, als Renault gaat samenwerken met een US automerk gaat de kwaliteit nog verder achteruit! Misschien worden we dan eindelijk eens verlost van Renault en kan Nissan zich weer richten op kwaliteit!!
RScosworth zegt
@ Dotternetta
Ja dan kan Nissan weer in problemen komen net als voorheen zodat ze weer de hulp van Renault in kunnen schakelen.
Haha
Chrizzzie zegt
Misschien dat ze wel een partner hebben in Chrysler. Ligt ernaan of dat mogelijk is naast de samenwerking van Chrysler met Daimer. Maar goed Daimler gaat ook “genoeg” vreemd dus waarom Chrysler niet?
Het is jammer dat Ghosn mede libanese afkomst genoot Nasser niet meer de touwtjes in handen heeft bij Ford (Als hij dat uberhaubt ooit heeft gehad) aangezien zij zo´n goede vriendjes zijn.
Misschien dat Ghosn eens een knappe franciouse moet sturen die met de Amerikanen gaat praten, misschien dat ze daar beter naar luistern
N!SS@N zegt
Volgens Onze (officieele) Nissan-Dealer zijn Renault en Nissan als zo’n jaar weer gesplitst. Nissan heeft ze teruggetrokken en uitgekocht. De reden waarom is nog niet egt duidelijk, maar er gaan geruchten (alias roddels) dat de onderdelen in het ‘magazijn’ van Renault ,waar de Jappen gebruik van mochten maken bij het produren van nieuwe auto’s, kwalitatief niet goed genoeg waar de gemiddelde Nissan rijden die ander toch pure degelijkheid krijg voorgeschoteld. In de periode van de sammenwerking is er slechts een model (personenwagen) geproduceerd. De NOTE. Alle latere modellen (de Micra, Qashqai, X-trail II) hebben geen Renault onderdelen meer die voortkomen uit de sammenwerking. De enigste sammenwerking die Nissan op dit moment nog heeft met Renault zijn de bedijfswagens. Dit zijn gewoon Renault-Klonen met een ander logo (en 2 jaar langere garantie). Maar volgens de Dealer wil Nissan binnen 2 jaar een eigen bedrijfswagen-lijn hebben zodat zei ook op dat vlak niet meer afhankelijk zijn van andere Merken. De Atleon bedrijfsbus is nieuw leven ingeblazen en meer modellen zullen waarschijnlijk volgen.
Thelis zegt
@ huub vanderlubbe
Groot is GM misschien wel, maar sterk kan je je afvragen. De US grote drie autofabrieken draai(d)en toch niet heel erg goed.
GM is in mijn ogen gewoon arrogant. Ze verkopen onder de Saturn-naam wel steeds meer Europese modellen (Astra etc.).
Ford draait toch ook niet echt lekker. Ze verkopen zo’n beetje alles wat de afgelopen 20 jaar vekocht hebben. Aston, Jaguar, Land Rover, Volvo en wat eigenlijk nog niet. Ik acht de Amerikanen van Ford in staat om de Europese Ford te verkopen om hun eigen huid te redden. Of dat de meest winstgevend (minst verlieslijdende) tak van Ford is?
Waarom zal je met Chrysler in zee gaan? Als het Mercedes niet lukt, waarom dan wel Renault/Nissan.
Chrizzzie zegt
@ N!SS@N: Dat verhaal lijkt mij erg sterk. Daarnaast is de samenwerking op meer gebasseerd dan alleen synergie tussen onderdelen want dit is nooit een echte reden geweest
Ultimora zegt
@ N!ss@n
gigantische BS die jullie dealer verkoopt dan…
Voorbeeld. alle dieselmotoren van de Qashqai en X-trail zijn echte renault motoren. de benzine’s zijn nissan motoren en komen ook in modellen als de nieuwe laguna.
verder worden er inmens veel onderdelen uitgewisseld tussen nissan en renault. denk hierbij aan binnenspiegels, verlichtingsschakelaars en meer van dat soort spul.
verder zal die bedrijfswagen lijn juist UIT handen gegeven worden, want nissan bedrijfswagens als de Athleon en Cabstar gaan binnenkort door Volvo bedrijfswagen deales verkocht worden.
LucV zegt
Ik zie het voordeel niet van al die fusies. In het verleden is het meer fout den goed gegaan:
Fout Goed
BMW Rover Peugeot Citroen
Mercedes Chrysler Renault Nissan
Mercedes Smart VW Audi
Volkswagen Seat VW skoda
Peugeot Talbot Renault Dacia
GM Saab Ford Volvo
Renault AMC
Heel Britisch Leyland
Fiat Alfa
Fiat Lancia
Ford jaguar
Ik denk inderdaad dat Renault is eerst zelf orde op zaken moet stellen. De winstgevendheid mag dan goed zijn maar je moet ook aansprekende modellen maken. Begin deze eeuw werden de Franse auto’s geroemd om hun design en het inspelen op de consument. Ze gingen als warme broodjes over de toonbank.
Alleen de kwaliteit was slecht. Nu pakt Ghosn terecht de kwaliteit aan maar waarom geen spraakmakend en tijdloos design meer?
RScosworth zegt
@ LucV
Om maar even ontopic te blijven, het samenwerkingsverband tussen Nissan en Renault is géén fusie maar eerder een alliantie. Toen Nissan in de jaren negentig in financiële problemen kwam werd Renault in ’99 hoofd-aandeelhouder om de problemen bij Nissan op te lossen. Renault stelde orde op zaken bij Nissan zonder dat het merk opging in een fusie.
flierace zegt
die nieuwe laguna zit nu nissan techniek in omdat ze de kwaliteit op willen schroeven
Negativan zegt
Volgens mij gaat het op het moment wel aardig met Nissan. Helaas ben ik elke dag op de ring A10 te vinden. Veel Nissan’s komen in de haven van Amsterdam aan land.
Elke dag zie ik meerdere van de bekende Koopman autotrailers langskomen.
Deze zijn voornamelijk volgeladen met de Qashqai. Ook de pick-ups (Navara) doen het zo te zien vrij aardig.
Kan me niet heugen dat ik ooit drie Almera’s samen op een Koopman vrachtwagen heb gezien.
Waarschijnlijk is mijn kijk iets te optimistisch omdat de auto’s vanuit NL verder
worden gedistribueerd.
Maar toch..