Kennen we ‘em nog, de Nieuw-Zeelandse Saker? De auto is zo onbekend dat appeltje hem…. tja… gespot heeft dus. Even samengevat: de Saker is louter voor het circuit bedoeld, heeft Subaru boxer-motoren en is afkomstig uit Nieuw-Zeeland.
Geen idee hoe Saker er nu precies voor staat, maar een Nederlander heeft in ieder geval de handschoen opgepakt. Wegens de grote successen bij Spyker durft nu ook horecaman en coureur Laurens Meyer een nieuwe autofabriek op te starten. En hiervoor gebruikt Meyer dus de Saker om vervolgens de mogelijkheden hiervan uit te breiden. Enkele maanden geleden is in Etten-Leur zijn autofabriek voor deze raceauto’s opgestart. Meyer heeft ook een fabriek in China opgezet waar de onderdelen worden gemaakt en waar er ook geassembleerd kan worden. In Etten-Leur wordt zo voor de West-Europese markt gebouwd en vanuit China kunnen de Sakers geëxporteerd worden naar bijvoorbeeld Australië of de Verenigde Staten.
Het leuke aan de Saker is dat hij maar €42.500,- exclusief BTW kost, hoewel je voor dat bedrag dus niet de openbare weg op mag. Omdat Meyer zelf met de Saker racet weet hij precies de topsnelheden die je ermee kunt halen op Zandvoort en Spa: 226 respectievelijk 240 kilometer per uur. Vooral de bochtsnelheden schijnen erg hoog te liggen.
Een nogal ambitieus plan, vind ik, maar gelukkig beschikt Meyer over de nodige financiële middelen. Zelf zegt hij het volgende over het project: “Hier zal ik niet gauw rijk worden. Er verdwijnt snel veel geld in zo’n project. Je moet wel andere inkomsten hebben, anders houdt het vlug op” (bron: fd.nl). Meer info op sakereurope.nl.
Rijdt u even een rondje mee met de Saker?
Meer info is te vinden op hun website!
Dennis zegt
nice :-) ik wens hem veel succes toe!
Racer X zegt
Hahaha, die juichkreet na Eau Rouge.
NLX zegt
Komt er dan ook een versie die wel de weg op mag?
User zegt
Die klinken komen mij wel heeel bekend voor. Iemand enig idee van welke wagen deze komen? (of zijn deze dan toch custom build)
Hubert zegt
@NLX
Helaas (of gelukkig???) zit er voor miljoenen aan validatiekosten en jaren werk in om een auto streetlegal te krijgen.
NLX zegt
@ Hubert
als kitcar moet het toch mogelijk zijn lijkt mij
Shelby GT500E zegt
Ik heb nog wat foto’s en ook nog een filmpje van deze saker dat ie in de fik staat maar ook dat ie raced dat ding maakt echt een lkkr geluid.
knowitall zegt
kan dat stuurtje niet wat kleiner?
Wat_een_gezeik zegt
Kende ze al van Zandvoort.
De R8 van Laurens Meyer is de eerste R8 die ik in het echt gezien heb.
Man schijnt nog meer exclusieve auto’s te hebben.
Verder het verhaal gehoord dat hij de auto’s niet goed vond rijden, maar de fabriek wilde er niets aan doen. Toen heeft ie de hele toko maar gekocht!!
Dingen gaan snoei hard en maken een zeer wijs geluid.
Rick dos zegt
Van 0 naar 100 in 4,5 seconden…….en van 50.000euro naar nul in een fractie van die tijd…….
Ototaal zegt
Rijdt u even een rondje mee met de Saker?
Ja-zeker!
evo zegt
@knowitall;
Ja hè! Wat een onhandig groot stuur!
Co zegt
voor dat geld liever een ariel atom kun je ook nog de openbare weg op en is beduidend sneller 0-100 2,9 sec
wie? zegt
Hij is een kroegbaas met zijn broer in Breda
Christiano zegt
Is dat de 12 cilinder boxer van Motori Moderni, wat eigenlijk stiekum gewoon die super Alfa T33 boxer is? Iemand?
Jan C. zegt
groot stuur: licht sturen.
Christiano zegt
@Christiano: nee dat is niet deze, je bent in de war!! Dat was een ouwere….
Joeri zegt
De fabriek van Meyers staat achter mijn huis, maar nog nooit een R8 gezien?
Rickadelic zegt
hier kan je de saker ook in actie zien. effe in het begin en dan stuk verderop.
http://www.autojunk.nl/clips/view/132928
evo zegt
@Jan C.
Weleens van ironie gehoord?
frash zegt
Ze hebben ook een website
http://www.sakereurope.nl
enkele specificaties
Chassis: Stalen spaceframe
Ophanging: Verstelbare dubbele ongelijke draagarmen
Body: Fiberglass (GRP)
Motor: Subaru 2.0 liter Turbo
Vermogen/koppel: 280 pk @ 5.600 rpm; 330 Nm @ 3.600 rpm
Remmen: Tarox 6-pot voor & achter / 315 mm geventileerde remschijven
Gewicht: 765 kg (GT) / 745 kg (Sprint)
Wielen: voor 15 x 8,5 inch; achter 15 x 10,5 in
Wielbasis: 2.580 mm
Spoorbreedte voor: 1.548 mm
Spoorbreedte achter: 1.444 mm
Lengte: 4.010 mm
Breedte: 1.830 mm
Hoogte: 944 mm (GT) / 1.030 mm (Sprint)
Bodemspeling: 50 mm verstelbaar
Br1968 zegt
Als dit niet meer gaaf is weet ik het ook niet meer hoor, voor zo (relatief) weinig geld zulke tijden neerzetten op zandvoort vind ik echt bijzonder.
Zag van het laatste evenement op Zandvoort kwalificatietijden staan van
1minuut 48. Dat is toch wel serieus snel!
Daarbij heb ik me laten vertellen dat de running costs ook laag zijn. Een seizoen deelnemen in de Golf endurancecup bijvoorbeeld kost al meer!
Ik hoop echt dat we hier nog meer van gaan horen en zien
saker is the man! zegt
echt vet! ik ben zelf al helemaal fan van subaru, en nu komt er ook nog eens een sportwagen die IN NEDERLAND GEMAAKT WORD!!!!!!!!! echt vet!
saker is the man! zegt
hoe moet je eigenlijk een plaatje of smiley toevoegen?
mike zegt
Ik ken iemand die heeft te maken met de productie en het race ervan. En die vertelde dat het een monster is.En ook nog is een prachtige bak
Mitch zegt
Leuk autootje hoor :) Kheb erin gezeten, nou meer gelegen, je ligt meer dan je zit.. was op Zandvoort
Mitch zegt
Daar zit ik :D.. da gassie met die gele t-shirt :D
Bas Koeten Racing zegt
Op zondag 18 augustus 2008 nam het team van Bas Koeten Racing met drie SAKER Sportscars deel aan Bavaria City Racing. Zie http://www.baskoetenracing.nl/foto_2008/1219090875799 voor foto’s van dit evenement, een kijkje achter de schermen van het team. Bas Koeten Racing is met de #34 SAKER Sportscar de regerend kampioen in de SAKER Challenge (www.sakerchallenge.nl).
Bas Koeten Racing