Morgen verschijnt de Nuna 4, de Delftse zonnewagen, aan de start van de vierde editie van de (Panasonic) World Solar Challenge. De verwachtingen zijn wederom hooggespannen, vooral omdat de Nuna 1, 2 en 3 al telkens de snelste waren. Om wederom de overwinning te behalen is de Nuna 4 behoorlijk aangepast. Zo zijn er hypermoderne lucht- en ruimtevaarttechnieken toegepast.
Alle leuke technieken ten spijt, als je met een vaartje van 150 km/u een kangoeroe aanrijdt, dan is het waarschijnlijk over met de Nuna. Maar goed, dat is de eerste drie keer ook niet gebeurd, dus laten we hopen dat dat tijdens deze editie ook niet zal gebeuren. Nog een iPodje winnen of de nieuwste iMac? Hier kun je als ‘fan’ je eigen spandoek samenstellen. Nog creatieve geesten deze avond aanwezig op autoblog?
Hieronder een deel van het persbericht:
‘Extreme make over’ voor Nuons zonneauto
AMSTERDAM, maandag 15 oktober 2007– De Nuna 4, de zonnewagen die het dit jaar zal opnemen tegen de rest van de wereld in de Panasonic World Solar Challenge in Australië, is geheel vernieuwd. De Nuna 4 is eigenhandig gebouwd door het Nuon Solar Team: elf geselecteerde studenten van de TU Delft. De verwachtingen zijn hooggespannen, tot nu toe is Nederland keer op keer winnaar van de prestigieuze race voor auto’s op zonne-energie. De Nuna’s 1, 2 en 3 waren alle drie wereldwijd de snelste.
De internationale race van 3010 km door Australië wordt voor de vierde keer gehouden. Het Nuon Solar Team is zich momenteel aan het voorbereiden in Darwin, waar op 21 oktober het startschot klinkt. Zoals bij elke wedstrijd zijn ook de supporters van essentieel belang. Daarom heeft Nuon een supportersactie in touw gezet. Op www.nuonsolarteam.nl kunnen fans een spandoek aanmaken om het team toe te juichen. De origineelste spandoektekst komt in de krant en in verschillende banners. De bedenker ervan wint de Ipod Touch en maakt kans op de allernieuwste iMac.
Om ook dit jaar weer als eerste over de finish te komen, heeft de Nuna 4 een ‘extreme make over’ gekregen. Het basisconcept is hetzelfde als de eerste drie Nuna’s. Maar nu hebben de studenten hypermoderne lucht- en ruimtevaarttechnieken toegepast. Die maken de auto nóg sterker en sneller. Ook waren de eisen voor deelneming strenger dan voorheen. Zo mag het zonnecellenoppervlakte niet meer dan 6 m2 beslaan en moet de bestuurder rechtop zitten. Kortom: de zonneauto lijkt hoe langer hoe meer op een gewone auto.
De Nuna 4 kon/kan in de Delftse Aula in de TU-wijk ‘live’ bewonderd worden.
Jan zegt
op de tweede foto zie ik eindelijk hoe groot hij is.
ik had hem me eigelijk veel kleiner voorgesteld
Joske zegt
Toch knap dat ze al 3 keer gewonnen zijn, is toch heel wat concurentie op de wereld.
Chip zegt
Die iMac win je nooit, al meer dan 1,5 km aan spandoek!
Y. zegt
Ik vind ‘m lelijk.
Floryn zegt
ik vind m er zeker futuristisch uitzien ik kan me wel voorstellen om daarin een keer de outback mee te doorkruisen. Dan moet het wel zeer gebruiksvriendelijk zijn natuurlijk en moet je ook ff een lekker dutje kunnen doen als dat ding je over duizenden kilometers op zonnekracht zoeft.
Cedric zegt
Ik ben gister nog geweest in Delft en je kunt overal een replica bewonderen, zowel in de aula als op de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek, maar de echte is hem allang gesmeerd.
Volgens mij waren de replica’s ook kleiner als ik kijk naar die tweede foto.
Maar ik hoop wel dat ze dit jaar ook winnen.
Mr. Reddingius zegt
@ Y: Hulde
“De Nuna 4 kon/kan in de Delftse Aula in de TU-wijk ‘life’ bewonderd worden.”
Dit moet live zijn
Verder rest ons niets dan duimen voor onze jongens! (en meisjes)
evo zegt
@Mr. Reddingius;
Er was net het nummertje ‘Life’ van Haddaway op de achtergrond. Ik denk dat dat er iets mee te maken heeft ;) Thnx!
lincoln zegt
lekker milieu vriendelijk met zijn alle naar australie ..
ik heb sterk het vermoeden dat dit project nog milieubelastender is als een heel seizoen formule 1
Joske zegt
Zag net op Rtl7 dat het toch niet helemaal goed ging. Hopen dat ze hem nog kunnen maken.
mattie zegt
Nuna is wederom favoriet, maar we hebben ook nog de Twente One van utwente/saxion en Umicore Infinity uit belgie.
Alle drie de auto’s behoren na de kwalificatie tot de top 5 van de wereld!!!!!
twente heeft overigens veel meer obstakels gekend, hebben afgelopen weken in ploegendienst aan de auto gewerkt, 24 uur per dag dus.
joejojo zegt
Volgens mij zijn dat de medewerkers van Spyker….ook in het oranje.
Spyker heet nu meen ik ForzaIndia…………………..alweer een naamsverandering aldaar.
bmwF zegt
hehe, de Belgische staat 2de met qual. mijn neefk doet eraan mee.
Shelby GT500E zegt
@bmwF Alleen won nl al 3 jaar.
Ik heb zeker weer het vertrouwen dat het ze weer gaat lukken. natuurlijk dankzij nuon.
Diederik zegt
@ Lincoln
één race met uitstootloze auto’s door Australië waarvoor de teams één keer naar Australië en weer terug vliegen zou vervuilender zijn dan de gehele F1…!?
Ik kan niet wachten op je onderbouwing.
Anyhow….
Ik hoop dat ze ook dit jaar weer als winnaars finishen! Zet ‘m op!
lincoln zegt
@diederik .. camera ploegen .. catering .. bezemwagens .. tentenkampen .. ontwikkelingskosten .. windtunnel enz. tuurlijk is de nano zelf zo dood als een stilstaande vrachtwagen van het renault team maar heeft WEL de nodige milieu-onvriendelijke stappen ondergaan als een formule 1 team. en voor wat ???? gewoon ordinaire prestige …. helemaal nix meer ….
Floryn zegt
@ Diederik
Lincoln heeft wel vaker meningen die niet helemaal logisch klinken ;)
lincoln zegt
@Floryn .. daar heb jij dan weer gelijk in .. want aan het eind van het verhaal levert een hoop “knowhow” op voor de mensheid .. wat exact ??? dat weet ik nog niet .. maar aan de ruimte vaart bijvoorbeeld hebben we toch een teflon anti-aanbak laag in ons pannetje … de best besteede dollars ooit…
lincoln zegt
o,ja .. de vergelijking met een seizoen formule 1 .. dat is natuurlijk volledig uit de lucht gegrepen .. dat weet ik gewoon weg niet .. maar het zou mij nix verbazen in ieder geval ……
RobTWo zegt
@Lincoln, ja die dollars leveren de pannenfabrikanten een boel omzet op, sinds de introductie van de teflon anti-aanbaklaag worden koekenpannen veel vaker vervangen dan daarvoor.
Rickert zegt
@ joske ja ik lees het op internet er was een probleem met de motorsturing
hier het artiekel:
http://www.nu.nl/news/1281834/86/rss/Haperende_start_voor_zonnewagen_Nuna4.html
sjorsx87 zegt
@ Y. : Het gaat niet om het uiterlijk maar de functionaliteit bij deze wedstrijd!
sjorsx87 zegt
Y. : maar je mag er natuurlijk wel je mening over geven;)
mark zegt
De leuvense studenten van Groep T deden het een tikkeltje beter.
Blackmore zegt
Yep, goeie kans dat de winnaar uit de Lage Landen komt (Groep T Leuven aan de leiding, wordt close call met Delft). Toch wereldtop!
Goed gedaan jochies.
Joris zegt
De volgwagens en vrachtwagen zijn niet echt millieubewust.Is deze race wel nodig om te experimenteren,of is het reclame?
JH zegt
Ze flikken het weer: http://www.telegraaf.nl/binnenland/73737391/Team_TU_Delft_wint_zonne-energierace.html?p=3,1
Klasse…gefeliciteerd!
Nickcob111 zegt
wooowww ik heb naast de nuna 4 gestaan! kwam op mijn school de auto