Gisteren ben ik teruggekomen van een tweedaagse trip naar Sardinië. Autoblog was uitgenodigd om ter plekke een stukje te gaan sturen met de nieuwe A4. Aangezien ik al een tijdje niet buiten was geweest leek me dit een goede mogelijkheid om eens tussen de mensen te komen.
In een charter vol met vrienden uit het autojournaille werd koers gezet naar het idyllische Italiaanse eiland. Het uiteindelijke reisdoel was hotel Cala di Volpe. Een zeer nette verblijfplaats mag ik wel zeggen, het is dus geen verrassing dat het hotel voorkomt op allerlei internationale lijstjes, ach ja… Tevens is het hotel bekend uit de James Bond film “The Spy who loved me“, waarin we die witte Lotus Esprit mochten bewonderen.
Enfin, het ging hier om de nieuwe A4. De A4 is al jaren het bestverkopende model van Audi en er is geen twijfel mogelijk dat deze nieuwe versie opnieuw een bestseller wordt. Persoonlijk vond ik het jammer dat de designers zich hebben ingehouden wat betreft het uiterlijk, maar toen ik de auto “in levende lijve” zag staan werden de verschillen toch wel erg duidelijk. Vooral de LED-verlichting in de koplampen valt op, dit ziet er echt zeer strak uit en zorgt tevens voor een nieuwe “brand recognition” van het Duitse merk. De R8 heeft het immers ook en we mogen verwachten dat deze koplampunits in de toekomst op alle modellen worden ingevoerd. Helaas is de LED-verlichting niet standaard, je mag eerst voor 1699,- een Xenon pakketje aanvinken.
Volgens de marketing-slang van de Duitse persvoorlichter is de nieuwe A4 een benchmark in zijn klasse. Het model is lichter, ruimer, zuiniger, etc. Heel goed natuurlijk, maar ik krijg altijd het idee dat dit soort zaken redelijk marktconform zijn. Wat niet wegneemt dat het een knappe prestatie is.
Volgend jaar verwacht ik overigens een 3.0 TDI e-model, handig voor de energielabels!
Enough about the small talk, how’s that car driving? Welnu, dat is een goede vraag. Ik heb namelijk weinig opmerkingen over deze toekomstige leasetopper. En dat heeft veel te maken met het Audi Drive Select. Deze feature maakt het oa mogelijk om het onderstel wat sportiever af te stemmen. Door middel van drie settings (comfort, auto of dynamic) kun je de rij-ervaring aanpassen naar je eigen wensen. In de dynamic-stand reageert de auto bijvoorbeeld sneller op het gaspedaal, schakelt de tiptronic-versnellingsbak over bij hogere toeren, wordt de besturing directer en de afstemming van het onderstel steviger (of stijver, zo je wilt). Via het welbekende MMI-systeem is het op die manier mogelijk om 24 variabelen in te stellen, waardoor je eigenlijk een soort maatwerk weggedrag kunt creëren.
Verder kan de nieuwe A4 oa uitgebreid worden met Side Assist (waarschuwingssyteem voor de dode hoek), Lane Assist (vibrerend stuur indien je afwijkt van de wegmarkering), Dynamic Steering (minder stuurbeweging nodig dankzij automatische correcties), Adaptive Cruise Control (zorgt voor een constante afstand tot de voorligger), en Adaptive Light (meebewegende koplampen op basis van stuurrichting).
Ik heb gereden met de V6 3.2 FSI (265pk) en de V6 2.7 TDI (190pk). De FSI was favoriet, mede vanwege de aanwezige (maar toch beschaafde) soundtrack. De prijs voor de 3.2 V6 met quattro aandrijving begint bij 52.665,- Euro. De 2.0 TDI zal waarschijnlijk het meest verkocht gaan worden, deze is beschikbaar vanaf 39.900,- Euro en heeft een 65 liter brandstoftank waarmee het mogelijk is om 1100 kilometer af te leggen! De echte instapper is de 1.8 TFSI, die is er vanaf 33.150,- Euro.
De videocamera en het fototoestel had ik expres thuisgelaten om optimaal te kunnen genieten van deze trip. Als extraatje heb ik daarom de video’s van onze Duitse en Engelse testcollega’s even opgezocht…
Auto Express:
Auto Motor und Sport:
Abenteuer Auto:
VivelaFRANCE zegt
Geef mij maar de fantastische nieuwe Citroën C5!
Lout zegt
subtiel,… camera thuisgelaten :p
estingo zegt
Netjes
Supreem zegt
Proportioneel klopt er toch een en ander niet met die A4. Ongetwijfeld zeer competente wagen, maar eens te meer een gemiste kans qua design.
evo zegt
Als je met protserige kerstlampjes het uiterlijk van je auto’s moet opfleuren, dan ben je als fabrikant volgens mij niet echt goed bezig…
Shelby GT500E zegt
Super geil super classe. und neu de RS4 klasse.
Jan C. zegt
@evo: origineel (Teveel TG gekeken?)
Sjefke zegt
Gewoon een mooie wagen voor de middenklasse :) Wat is eigenlijk de full-option prijs? die zal wel “iets” hoger liggen…
wimbers zegt
ik snap niet waarom bij vag altijd de stations / avants later op de markt moet verschijnen terwijl het 40% van de markt is.
als dat ding rond maart niet in de showroom staat gaan ze een hoop klanten verliezen naar het franse / japanse kamp vrees ik
evo zegt
@Jan C.; werkelijk geen flauw idee! Is de A4 daar ook besproken? Ach, ik zie het maar als een compliment dat ik soortgelijke opmerkingen maak als Jeremy… ;) Overigens is het niet de eerste keer dat ik dit over die LED-jes zeg…
Maar even serieus; haal die LED-jes weg en je houdt wel zo’n enorm conservatief ontwerp over… Goed het heeft idd een degelijke uitstraling en dat is natuurlijk precies wat Audi wil beogen, maar spannend? Kijk eens naar een 159, zo veel aparter!
Alwood zegt
ik moet zeggen… die duitse merken zijn op het moment al hun kleinere modellen aantrekkelijker aan het maken en de grote vind ik steedsminder aan! :o De A6, 5serie en E (CLS) zijn allemaal gygantische slagschepen… en de 3serie, A4 en C zijn allemaal geen kleine auto’s meer!
De kleinere modellen vind ik ook een stuk mooier vormgegeven met uitzondering bij de CLS van mercedes. Bij audi is de A6 avant ook nog steeds een hele mooie wagen maar een BMW5 ziet er eigenlijk gwn niet uit.
maw: Ik vraag me af wanneer ze het modellengamma om gaan gooien en de A6 een 8 word, de 4 een 6 en de 1 concept toch als 3 op de markt komt.
Jan C. zegt
en wordt zoveel midner verkocht… geen wonder dat VAG conservatief is…
akin zegt
ik vind het maar een wagen die zoveel op de audi a5 lijkt egt en als die ledjes er niet waren zouden ze hem niet mooi vinden ik vind hem ook niet spannend
Henk Timmer zegt
heb echt medelijden met de topic starter…
zo’n matig hotel, en dan nog zo’n matige auto… :P
jezus Some guy’s have all the luck in the world!!!
Jaloers:$
JD zegt
Wat heeft iedereen toch met die stomme ledjes? Ik vind het er maar dom uitzien. (p.s. de A5 heeft die ledjes toch ook? Niet alleen de R8)
evo zegt
“de 3serie, A4 en C zijn allemaal geen kleine auto’s meer!”
@Alwood; de 3-serie, A4 en C-klasse zijn nou juist de enige auto’s in de (premium-)middenklasse die nauwelijks zijn gegroeid. De S40 is zelfs kleiner geworden! Het zijn met name de Fransen die echt met bakken zijn gegroeid (en de Passat en de Mondeo). Een C5 Break meet nu zomaar eventjes 4,83m en dat is even lang als een Volvo V70, 5-serie Touring of een E Kombi. In de meeste gevallen is hij zelfs ook nog iets breder dan laatst genoemde modellen.
Je rijdt dus in een auto die qua afmetingen in een segment thuis hoort waar de basisprijzen 20 mille hoger liggen! Behoorlijk bizar als je het mij vraagt…
AMG zegt
Mooie kar! Vooral die koplampen.
evo zegt
@Alwood;
Bovendien zeg je dat je de grotere modellen minder vormgegeven vindt dan de kleinere modellen. Dit ben ik absoluut met je oneens. De 5-serie Touring en E Kombi vind ik ook beide nog zeer fraaie auto’s. De A6 Avant vind ik met z’n 4,93m bijna té groot worden! Maar de A6 Avant blijft ook wel een zeer mooie Estate.
GerreLekker zegt
Tjah, wat moet je er van zeggen. Degelijk maar saai zeker?
Echt lelijk zijn die kerstboom koplampen en voor die achterlichten hebben ze veel te veel naar BMW gekeken, met die hoek-plooi-schuin-uitpuil-kneep-achter-recht-maar-toch-scheef-achterlichten.
Luc zegt
echte leasebak, maar dat itnerieur,
saaie middenconsole, dat hout vloekt bij bij de leren bekleding en vooral de leren bekleding in de deur
Juppe zegt
Ja, mooie auto hoor! Maar dan post Evo hier een plaatje van een 159, en dan denk ik: Wat moet je nou met zo’n saaie Audi? (Behalve als je het hebt over afschrijving etc., maar dat terzijde)
Das ist nicht Geil jah! zegt
Tjonge jonge, is dit nu een Duits hoogstandje? Moet dit ontwerp nu leidend zijn voor de Duitse markt? Dat beloofd wat voor de toekomst. . . . .
En ik maar al die fanmail van iedereen op deze site lezen over Duitse auto’s.
Raadsel: wat is oudbollig, heeft geen passie qua design en je hebt er een Duitse schnitzelbierbuik voor nodig. (antwoord Audi). Zet ‘m maar neer in A’dam Slotervaart en hard wegrennen daarna haha!
Sluit mij volledig aan bij het eerste commentaar van Vive La France.
flyer zegt
Mooie auto alleen jammer dat ze de BMW 3 serie hebben gecopieerd!
roadronner zegt
Gewoon strak en netjes, niks mis mee.
Niet iedereen wil immers een BMW rijden waarvan de meeste na verloop van tijd eindigen in achterstandswijken met enorme taartscheppen achterop enzo…
Stephan zegt
Juppe, waar heb je dat vandaag, dat een 159 hard afschrijft?
Stephan zegt
*vandaan*
Juppe zegt
@Stephan,
Dat heb ik nergens vandaan, maar als je zo bekijkt wat gebruikte italiaanse auto’s kosten tov duitse auto’s, dan zie ik niet waarom dat bij een 159 anders zou zijn.
Maar das mooi, dan rij je over een paar jaar voor weinig geld in een vette bak! :)
L-M zegt
Dit is gewoon de A5 4 deurs… Dusja over een nieuw model kun je niet echt spreken :)
SuperTurismo zegt
@ Juppe
Bekijk je dan ook het verschil in de nieuw prijs???
Veel Duitse auto’s schrijven VEEL harder af dan Italiaanse!!
SuperTurismo zegt
* als je het procents gewijs bekijkt!
Rick S zegt
Zoals de reporter van het filmpje al zegt:
“In the last ten yearsAudi has become the benchmark for interior quality.”
AMG zegt
ik denk dat ik ga overstappen naar audi :P Ik vind deze auto echt heel erg mooi en netjes (MB E320 is toe aan vervanging :P) Wanneer komt ie? :D
Ricavant1.8T zegt
Snap echt niet waarom sommige mensen zo lopen te zeiken over de nieuwe A4..
Het is een prachtige auto… en zal het zeker weer goed doen!
en de ledjes zijn GAAFF :P
Kees zegt
Ik geef toch de voorkeur aan de oude A4. Maar ik denk dat deze het goed gaat doen in de lease. Als ik dan toch mag kiezen voor leaseauto zou ik eerder voor Lexus gaan. En Vincent ik had graag met je willen ruilen
LC zegt
Die koplampen geven mij een kerst gevoel.
Rene zegt
die ziet er echt gewoon super uit de koplamp randjes komen ook van de r8 en de s4 maar goed hij ziet er echt strak uit
Sander zegt
Het enige grappige zijn die 1700 euro’s dure ledjes. Voor de rest is het gare baggerzooi, ’t ziet er niet uit. Doe mij maar een echte auto, doe mij maar een Italiaan.
Juppe zegt
@SuperTurismo,
Je hebt wel gelijk dat er een belangrijk verschil in nieuwprijs is. Vond hier een tabbelletje (is wel duits)
http://www.spiegel.de/img/0,1020,193209,00.jpg
Verschil is hier (Audi) 8% ten nadele van de Alfa, maar Opel en Ford staan wel veel lager idd.
alfa 159 sw zegt
mooie auto,, maar die 159 sw vindt ik tog mooier, me vader heeft er ook een..
RScosworth zegt
@LC
Als ik aan kerst denk, krijg ik het warm en denk ik aan gezellige tijden. Dat heb ik hier niet. ;)
Chief_S5 zegt
Zeer strakke bak. Wil hem graag in het echt bewonderen. Het design wordt steeds beter en beter, en het was al zeer mooi in mijn ogen. Het interieur ziet er ook zeer leuk uit. Jaja, net als de A5, maar die vind ik ook helemaal prachtig. :)
Helaas zie ik hier wel bepaalde stomme reacties. Je mag hem best lelijk vinden of minder mooi dan, maar weinig mensen hebben een goed argument. Best jammer.
alfa 159 sw zegt
alleen noch wachten op de avant;)
Frank zegt
Wat een saai kutding die ze nog willen opvrolijken met LED lampjes???
20 samsung standby lampjes bij je koplampen plaatsen…. dat geeft je echt die r8 look :)
hopeloos fantasieloze bak wederom!
Davidov zegt
Hee vet, ik wist niet dat de A4 ook LED’s had/krijgt, ziet er mooi uit.
DennieFR zegt
Ik vind deze uitvoering [standaard is ie uiteraard veel meer ingetogen] gewoon prachtig,hij lijkt ook erg groot van achter.
Maar Audi is dan ook alleen maar aan het groeien,en terecht!
lala zegt
In feite, ik vind hem prachtig (in dit wit) !!
@ alfa 159 sw: daar staat dus idd ik vind
Weliswaar is de concurrentie in deze klasse bikkelhard aan het worden. Ik zou zelf niet meer weten wat te kiezen sinds de komst van deze A4…
Apache zegt
Deze auto is een spamming van het 3-serie/S60/C-klasse/159/IS/TL segment. Het exterieur is een belediging en een optische vervuiling voor het asfalt waar het zich op waagt en het interieur en vooral die “zetels” zijn lelijker dan het excretieorgaan van een baviaan. Maar ik kan wel begrijpen dat mensen met gelijkaardige “kwaliteiten” opteren voor een auto die op voorgenoemde wijze prachtig hun persoonlijkheid weerspiegelen.
Laat on aub wachten op de nieuwe S60, waarover Volvo onlangs gezegd heeft een nieuw model in overweging te nemen. Een bericht over de officiële aankondiging ervan zou een zilveren rand op de duistere bewolking van dit segment als voorbode van zonneschijn zijn.
– Apache
fransen michel zegt
het is net de oude a4 buiten de koplampen en de kont (achterkant).
hij is echt nagemaakt op de a5 vooral de kont.
Edwin Coenders zegt
Ik heb jaren Italiaanse auto’s gereden het is altijd wat, staat meer in de garage als thuis,voor de extra kosten kun je een audi kopen heb dit dan ook gedaan,
rijd trouwens ook veel beter
Ken ook veel mensen die hierdoor ook hun Itliaanse auto hebben weggedaan.
Job zegt
prachtig alleen die achterlichten vallen me tegen.
LC zegt
@RScosworth
Dat geldt ook voor mij ;) Ik krijg het juist warm die Alfa 159
Rick dos zegt
De LED´jes doen me altijd denken aan Manga films. Vooral aan huilende meisjes in Manga films zoals hier:
Om een huilende expressie te krijgen maken ze een dikke rand net onder de ogen. Zo ook bij deze en de andere Audi´s. En ook hier weer moeten ze BMW nadoen…
Chief_S5 zegt
@ Autoblog: Hebben jullie die eerste foto ook als wallpaper ergens? Ik vind em echt supercool. Alvast bedankt. ;)
bartholomeo zegt
ach, de volgende versies van elke bmw serie hebben binnenkort 20 lampjes in de koplamp tov de 19 van audi :)
slk zegt
Hele mooie auto.Deze gaat het zeker goed doen naast de c klasse .In vergelijking met deze twee is de bmw 3 een hopeloos model.
flierace zegt
die lampjes heb ik ook elk jaar in de kerstboom hangen ha ha en bmw is gewoon de ubber duitse auto daar kun je gewoon niet om heen
matt zegt
Ik vind de LED’jes in werkelijkheid overdag wat tegenvallen (gezien op enkele A5’s en een RS6 met handelsplaten). In het donker nog niet gezien. Het is net iets over the top. Maar ja, ik ben dan ook niet zo objectief, want ik heb ze niet op mijn A6 Allroad van 2007 (die heeft wel de LED’jes achterop overigens).
Voor mij hoeft het voorlopig niet. Eerst eens kijken hoe die trend zich voortzet. Misschien ben je met die witte LED’s een trendsetter maar voor hetzelfde geld rijd je over een paar jaar voor gek met die dingen. Dat verwacht ik overigens wel van de nieuwe modekleur wit, die nu op steeds meer auto’s (vooral Audi’s lijkt het wel) opduikt maar die misschien zo weer uit de mode is.
slk zegt
Wat loopt men nou te zeuren over die leds.Ziet er gewoon mooi uit en het valt op.!
CSL zegt
Audi begint echt een Chinees bedrijf te worden, Jezus wat kunnen ze kopieren zeg!!
Ari_M6 zegt
Mij niet gezien in dat ding hoor…
Hij lijkt veel te veel op de oude.
Ze kunnen blijkbaar niks beters verzinnen
w0o0dy zegt
die ledjes passen beter op een botsauto dan op een sjieke middenklasser. Overigens…. 4,70m? Da’s wel een behoorlijk grote wagen.
Viel me trouwens op dat die vent in het eerste filmpje wel erg beroerd achter het stuur zit…. lijkt wel alsof ie 1,30 groot is….. lol Zou iemand hem niet even op de hoogteverstelmogelijkheden van het stuur kunnen wijzen?
Nog iets dat me opviel: Vroeger hadden auto’s van die beugels om de achterklep dicht te laten scharnieren…. die kwamen lekker de kofferbak in en konden mooi je bagage kraken…… Deze A4 heeft die nog steeds! Alleen zitten ze netjes weggewerkt achter een paneeltje. Toch wel apart vrijwel iedereen heeft subtiele dempertjes…. maar deze a4 heeft echte ouderwetse beugels.
citrofiel evil twin zegt
Die techniek met die ledlampen wil audi stilaan bij alle modellen toepassen zo zie je op http://www.worldcarfans.com/9071016.013/audi-tt-s-spied-with-led-headlamps een gespotte audi TT met ledlampen techniek.
Golfke zegt
Mooie wagen, ik vindt de achterkant niet echt nieuw en lijkt op de facelift van het vorige model. Maar wat mag je voor 40 mille verwachten?:D
Hilp zegt
Die LED’s ‘brand recognition’?! Weg met die jaren-80-feestjes-met-tuinslang-verlichting. Een reden om geen snelle A of S te kopen…
Ik rol zegt
@ Hilp,
Mee eens, weg die autostyle zooi.
Voor de rest een aardige (netjes gezegd) auto
C30CDIAMG zegt
Leuk man, een 4-deurs audi a5 uuuuuuuhhh a4 natuurlijk
autoblogger zegt
@Chief_S5: hier staat ie (nu ook klikbaar via bovenste plaatje):
http://www.autoblog.nl/images/wp2007/big/Audi%20A4%20water.jpg
Sdb. zegt
De vorige A4 was tenminste een Audi…
Deze doet me denken aan de VW Passat…
Zou eerder de Passat kope dan de A4, goedkoper en mooier.
Ze zijn fout bezig met die ledjes in elk model te stoppen. Is maar een mening eh:)
Chief_S5 zegt
@ autoblogger: Thanx. ;) Echt een superfoto.
S4Avant zegt
Strakke kar zoals ik van Audi gewend ben….
Maar ik moet wel even lachen om die gast die hier een Audi vergelijkt met een Alfa….hahaha
Het gaat zo goed met Alfa dat ik me niet kan bedenken waar de dichstbijzijnde Alfa dealer zit…..zijn die er uberhaupt nog?
Ik ken iemand die had een Alfa GTA….was blij dat hij dat kreng kon lozen na 1 jaar en weer een VAG auto kocht…..
Maaar goed Audi..:) hele gave bak die nieuwe A4.
Sorcerer zegt
Ik lees niet echt veel over het rijgedrag van de auto… alleen dat je het in kunt stellen en dat de 3.2 het lekkerst rijdt. Ook lees ik niks over veranderingen t.o.v. de oude A4 (zoals het veel rijkere interieur). Of eventueel een vergelijking met de A6.
Op de site van RTL-autowereld staat een uitgebreidere beschrijving in de column van Pilarczyk:
http://www.rtl.nl/automotor/rtlautowereld/column/
Hij beschrijft het interieur als zelfs mooier dan dat van de A6. Is dat zo? Het kan niet wat uitgebreider, deze review? Stuur mij volgende keer maar naar Sardinië dan…
autoblogger zegt
@Sorcerer: gelukkig doet iedereen het anders, wij proberen hier op autoblog een wat andere insteek te gebruiken (afhankelijk van de blogger).
Anyway, als je een fan bent van Pilarczyk, dan ben je iig op de verkeerde site.
Rutger zegt
Ik weet niet of het thuis laten van video en fotocamera gaat leiden tot een uitnodiging voor de introductie van een volgende Audi. ;-)
Gewoon een mooie auto in een segment dat qua design steeds dichter na elkaar toegroeit.
Vive la France? De C5 probeert heel duidelijk een A4 te zijn. Vernieuwd voor een Franse auto, niet voor dit segment.
Superkoerier! zegt
Die achterlichten lijken wel een beetje (veel) op de (overigens mooie) achterlichten van de 3-er coupe. Maar verder weinig mis met de nieuwe A4. Het is wachten op de avant….
Kevin_BMW zegt
had hem al ruimschoots bewonderd op de IAA
vind hem zeker mooier da de voorganger
vooral de ledjes
Sorcerer zegt
autoblogger: ik bepaal zelf wel of ik wel of niet op de verkeerde site ben. En begrijp me niet verkeerd, er staan erg veel leuke/interessante stukjes, ook van jou, op deze site. Artikel over hoe burgerlijk wit begint te worden vind ik meesterlijk, om maar een voorbeeld te noemen…
Maar! Gewoon ff lekker goedkoop of gratis naar Sardinië afreizen, lekker rijden in de nieuwe A4 en dan vervolgens een stukje schrijven met info die je ook uit de foldertjes kunt halen, dat vind ik beneden peil. Neem een voorbeeld aan de V8 Vantage-test van sacha, niet lang geleden. Maargoed, dit is ook maar een Audi hè…
Ik ben trouwens geen fan van Pilarczyk, maar een Audi-fan, en had simpelweg gehoopt iets meer te lezen over deze auto.
Audioot zegt
Jammer van al die puberale reacties en met name over die LED’s.
Dit is slechts een detail! Ik hoor niemand over die fantastische wegligging volgens de journalisten, de topkwaliteit, de rust in het interieur, de verdere
verfijning van de motoren, de toegenomen ruimte achterin ….
Nee de meesten praaten elkaar maar na als kuddedieren probeer eens objectief te zijn. Natuurlijk heb je een voorkeur voor een bepaald merk of model maar je kunt ook overdrijven.
slk compressor zegt
Helemaal eens met audioot.
Hugo zegt
Net als Sorcerer mis ik in het verhaal een verhaal over de ervaringen die je met de A4 had, vooral over de rij-eigenschappen. Dat Audi drive-select lijkt mij ideaal, maar is het ook onder het rijden even te wijzigen? Bijvoorbeeld als je na een stuk snelweg een leuk binnenweggetje gaat pakken… of als je een hobbelweg tegenkomt en de vering even wat soepeler wilt zetten.
autoblogger zegt
@Hugo: yep, je kunt het bijna instant aanpassen (tijdens het rijden dus).
@Sorcerer: dat is ook de reden dat Sacha vaak de rijtesten doet;)
Sorcerer zegt
Ok dan autoblogger, het zij je vergeven ;)
Volgende keer als er een Audi getest moet worden, geef mij die uitnodiging dan wel. Dan produceer ik helemaal gratis een epistel van meerdere pagina’s en doe ik er wat foto’s bij.
Bernd zegt
@ evo: Je vergelijkt appelen met peren. Kom met toch niet met dat eeuwige design van een Alfa-Romeo af. Dat is precies het omgekeerde: een wagen die op menig vlak niet deugd en het onderspit moet delven, maar met een zogenaamd leuk design alles moet wegmoffelen.
evo zegt
Zo slecht zijn Alfa’s de laatste tijd niet meer hoor (ook blijkens de tevredenheidstrofee 2007)…
w0o0dy zegt
@evo: wat had je verwacht van iemand met de naam Bernd? Plaat voor de kop, als het maar duits is?
evo zegt
Exactly!
Bernd zegt
-edit: ok, dit zeggen we dus even niet-
Bernd zegt
@ Wooody: Blijf ajb bij de feiten want op grond van jouw voornaam zou ik nu ook vanalles beginnen insinueren… Ik ben Nederlander NB: dit is een autoblog, geen politieke blog.
Incognito zegt
Eh evo? Tevredenheidstroffee?
Alfa-Romeo scoort als volgt;
#33 Alfa Romeo 159 101,7
#45 Alfa Romeo 147 100,2
#79 Alfa Romeo GT 95,6
– Gemiddelde score van 99,2. Dit is dus gewoon onder het gemiddelde, dezelfde score als een KIA Sportage ;) Qua uiterlijk wint een Japanner (Lexus) en scoort de 159 een 13e plaats, de GT en de 147 vind je terug op de 28ste en 30ste plaats.
w0o0dy zegt
@Bernd: kun je doen maar of het zin heeft? Jouw eigen uitlatingen getuigen vooral van jouw vooroordelen ten opzichte van Alfa’s en dat is een feit.
Jij komt met de bewering dat de 159 op menig vlak niet deugt en het onderspit moet delven. Dat is geen feit dat is een mening tenzij je feiten hebt die die mening bevestigen. Ga je gang ik ben benieuwd: op welke vlakken deugd de 159 niet?
De torsiestijfheid van de auto is bijvoorbeeld groter dan van vrijwel alle concurrenten en scoort zelfs hoger dan de meeste auto’s uit andere prijsklassen. Alfa’s 159 is volgens een aantal tests (met meetbare waarden als meetlat) op vele vlakken beter dan de meeste concurrenten. Ik zal niet beweren dat de betrouwbaarheid 100% is, maar die auto zit wel goed in elkaar.
Bernd zegt
@ Woooooody: Het feit is dat jouw vakkundigheid gewoon verpletterend is en dat je met torsiestijfheid alleen geen goede auto’s maakt. Alleen Alfa-fanaten vinden objectief gesproken een Alfa een superieure auto in zijn prijsklasse. Je geeft het zélf toe, de auto is niet betrouwbaar, geweldig tóch? Ik ga hier trouwens niet de vergelijkingstest voor je opstellen. Dat documentatiewerk moet je zelf wel doen.
evo zegt
@Incognito;
Dat zeg ik! Voor een Alfa fantastische waarden! ;)
Incognito zegt
@ evo en Woody
Ik snap dat ik op je bijbel sta te springen, maar zet die bril eens van je hoofd. Want het ís gewoon niét zo. Om nog even tevredenheidstroffee er bij te pakken, verzameling van heel veel meningen. Een 159 scoort gemiddeld op het gebied van comfort, legt het af tegen de 3 serie, Lexus IS, Honda Accord, Mercedes E-klasse, 5-serie en Impreza wat betreft rijprestaties.
Bella Machina legt het op uiterlijk af tegen;
Lexus IS
Audi A3
Audi A4
Volvo V70/XC70
Mercedes-Benz C-klasse
Audi A6
Volvo S60
Volvo S40/V50
Mercedes-Benz E-klasse
Smart forfour
BMW 3-serie
Er is eigenlijk geen enkel punt in het onderzoek waarin de 159 uitblinkt.
Incognito zegt
Daarnaast scoort de auto ook nog slechter dan gemiddeld;
– rammels
– lakwerk
– verbruik
– aandrijving
– mechanische deel van de motor
Incognito zegt
En dan wil ik er ook nog aan toevoegen, dat het grootste deel van de 159’s Diesels zijn, en ik vind – een diesel Alfa, is geen Alfa. En dat vind jij ook. Het is jammer maar zo gaat dat, het is een ordinaire leasebak geworden.
Ben zelf gek van de IS, kwestie van tijd voordat Louwman en Parqui die ook met veel geweld en ondersteuning de zakelijke markt opschopt.
evo zegt
Hoe kun je het nou qua uiterlijk ‘afleggen’? Is toch puur subjectief? Leuk dat het uiterlijk van een Smart forfour hoger gewaardeerd, maar ik kies toch echt voor een Alfa mocht ’t om de looks gaan…
Citrofiel zegt
@ incognito; Liefde voor een merk is niet rationeel te verklaren.
Barry330cd zegt
Liefde maakt blind! De Audi adepten zijn in hun sas met de saaie nieuwe A4 incl kerstboomverlichting. De Alfa mannen zijn trots op de 159. Qua looks is hij iig vele malen mooier, dan welke Duitser dan ook. Maar de nieuwe C5 wordt echt de winnaar denk ik.
Citrofiel zegt
@ Barry; Denk ik ook. Zie ook de ‘peilstok’ bij autoweek: http://www.autoweek.nl/peilstok.php?id=408
39% kiest voor de C5, en 44,5% voor een Duitser. Dat is een gigantische verschuiving!!
Barry330cd zegt
Ik hoop echt dat de kwaliteit deze keer ook bovengemiddeld zal zijn, want dan ga ik hem leasen. Ben na vele vele BMW’s inmiddels wat uitgekeken op het merk. Te weinig value for money inmiddels.
Citrofiel zegt
@ Barry; :shock: :o :) :D
Ik hoopte dat al, en nu nog meer. Een BMW-adept naar Citroën… :D :P ;)
Barry330cd zegt
Ik hoop echt dat de kwaliteit ook een sprong voorwaarts heeft gemaakt. Ben inmiddels na vele, vele BMW’s wel toe aan wat anders. Een auto met meer value for money. En ik hoop dat de nieuwe C5 dit gaat bieden.
Barry330cd zegt
Dan zal ik mijn naam ook moeten wijzigen uiteraard;)
w0o0dy zegt
@Bernd: kon je nou echt geen enkel feitje vinden om je mening te onderbouwen?
@incognito: rijprestaties…… jaja en wat verstaan we daar onder? Qua wegligging is de 159 wel degelijk beter dan vrijwel alles in de klasse….. zelfs Auto Motor und sport moest toegeven dat de auto beter bestuurbaar was dan de bmw 3 serie…. dus…. wat verstaan de mensen die de autoweek tevredenheids trofee gegevens hebben geleverd onder rijprestaties? Comfort? ehm als je je benen moet laten amputeren om achterin te kunnen zitten dan zorgt dat bij mij voor een slechte score…. enfin….. ik zie meer subjectieve zaken dan keiharde feiten.
Dat er mensen zijn die een andere smaak hebben dat is prima, dat er mensen zijn die in mijn ogen geen smaak hebben daar kan ik ook wel mee leven. Dat mensen hun vooroordelen neerplempen als feiten daar heb ik meer moeite mee. But hey, its a free world so…. if it makes you happy, knock yourself out!
Citrofiel zegt
@ Barry; Dat zal wel heel anders klinken…. BarryC52.?HDi… Wat zou het worden… De 2.2 of de 2.7? Gezien wat je nu rijdt een 2.7? Maar laat ik niet op de feiten vooruit lopen en de kwaliteit (duimend) afwachten…
Citrofiel zegt
@ Barry; Van BMW naar Citroën. Ik kan nog steeds niet geloven dat iemand die stap ook maar overweegt! Ben jij niet heel erg gehecht aan de ‘rijbeleving’ en het ‘contact met de weg’ waar BMW-rijders altijd zo in hun nopjes mee zijn? Citroën schijnt dit niet te bieden, of veel minder.
w0o0dy zegt
Een redelijk gerespecteerde auto journalist over de 159: “But the engine, torquey, powerful and smooth though it may be, is not the best part of this car. That accolade goes to the steering. It’s fast, sharp, more informative than the internet and more tactile than a freshly carved stone otter.
The handling is also sweet and yet the ride isn’t even slightly uncomfortable. Which means that the 159 drives and feels like no other car in its class. If you have even the faintest trace of petrol in your veins, if you are even on nodding terms with the concept of simple, good engineering, you should drive this car. Because it doesn’t matter what you have now, you’ll be smitten. I was.
This is one of those cars that’s demonstrably and appreciably better than any other mid-range four-door family saloon. And unlike any Alfa of the past, you don’t have to machete your way through a million inconveniences to find the point. This car does not hide its gold watch up its behind. It is an absolute gem.”
Jeremy Clarkson, From The Sunday Times, March 26, 2006.
birdie zegt
Hahaha hoe diep kan een mens vallen…?
Van een BMW overstappen naar een C5 !!! :-)
Wollie zegt
@ Vive la FRANCE!: mij ook. Liever de nieuwe C5!
@ Citrofiel: Wat nou geen rijbeleving in een Citroen? Heb je wel eens een klaverbladje genomen in een Xantia V6 activa? Dat houdt geen BMW bij!
Wat ik bedoel omtrent die nieuwe A4, mooi natuurlijk, maar wel meer van hetzelfde.
Wollie zegt
@ birdie: Bonjour, wake up man. Durf er gewoon eens voor uit te komen dat de C5 een schitterende auto is. Kijk zelf maar even hier: http://www.c5.citroen.com/nl/index.php, dan weet je waar ik het over heb. Kun je tenminste meepraten.
birdie zegt
Iemand die droomt van Citroën is hoogstens een kneuteraar die een prijsje koopt, geen autoliefhebber. Dankjewel.
Stefke van A4 Global Drive zegt
Beste,
Afgelopen weekeinde, mocht ik een ritje doen in Oostenrijk. Dit met het nieuwe model A4. Het was een quatro 3.2L. Bij het aanschouwen kon ik enkel vaststellen dat alle opties aanwezig waren op een trekhaak na…
Wij hebben zowel op gewone vlakke wegen alsook in de bergen mogen rondtoeren, en het motortje eens degelijk mogen uittesten. Zalig in gebruik zeker als je de mogelijkheden erbij neemt van de instelling van de auto/motor/scholdempers ( comfort – dynamic – auto )
Alle opties ook uitgetest. Zoals automatische cruise-control watching e.d.
Ook eens nagegaan of het mogelijk was om vanaf een snelheid van 50km/h over te schakelen van 1° naar 5° versnelling en dan optrekken tot 150km/h. Dit werd mij gezegd dat dit mogelijk was…. Verliep vrij vlot, welk ander voertuig kan dit aan zou ik zeggen…. Al bij al een zalige ervaring. Helaas ist nu nog wachten op het Avant model….. Wel al foto’s van gezien alsook de prijs…. Zou beginnen op 31.000,-Euro standaard…
Wie zich wil laten bekoren en het kan raad ik zekers aan een A4 uit te testen tot zelfs mogelijks aan te kopen ! ! !
Super zegt
kun je die ledjes ook ala knight rider heen en weer laten gaan?
Stefke van A4 Global Drive zegt
Hey Super,
Helaas zul je dit niet kunen doen, of je moet via een laptop extra software moeten inbrengen denk ik,… Maar tja met zoiets is alle smogelijk tegenwoordig. Let wel de ledjes zijn extra kosten = extra optie
sloeber zegt
Ik kan de mijne in augustus maar krijgen ;
heeft er iemand al ervaring mee met de a4?
Stefke van A4 Global Drive zegt
Beste Sloeber,
Ik rij al ettelijke jaren met de avant versie. Maar ik moet zeggen de nieuwe is zalig om mee te rijden. heb er een weekeinde mee mogen rondrijden en testen. Was wel een quatro-versie, maar toch. Ik kijk er al naar uit als ik mijne nieuwe mag gaan bestellen,maar dit zal nog wel ff duren….
janklaassen zegt
Deze heeft papaaaa.
egt een geweldige auto
Fock niet met de LED’s!
Ferrari, alfaromeo, lancia, Opel, Mercedes enz hebben ze nu ook
misschien wel een voorsprong ea?!
FOCK NIET MET AUDI LED’S.