De Japanners blijven de Amerikaanse Grote Drie pijn doen op hun eigen territorium. Na 9 maanden autoverkopen heeft Toyota meer dan 2 keer zo veel passagiersvoertuigen verkocht dan Ford, dat vijf jaar geleden nog de onbetwiste marktleider was.
Met 454.298 verkopen noteert Ford een stevige min van 31% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toyota zet met 917.264 verkopen een plus van ruim 8% neer. Chevrolet en Honda hangen hier met resp. 675.272 (-6%) en 601.484 (+8%) verkopen tussenin.
Een bijkomend probleem voor de Amerikanen is dat de luxe-verkopen, gedomineerd door Lexus, Infiniti en de grote Duitse merken, zijn uitgegroeid tot meer dan 10% van de totale markt.
Wanneer alle merken bij elkaar worden geveegd is GM nog steeds marktleider. Echter, als de verhoudingen in het huidige tempo blijven verschuiven, kan het stokje al vanaf 2009 door Toyota zijn overgenomen.
Wanneer de zgn. ‘Light Trucks’ worden meegerekend staan er 3 merken dicht bij elkaar aan de top. In de juiste volgorde: Chevrolet, Toyota, Ford. Echter ook hier noteert Toyota, vorig jaar nog derde op de ranglijst, een flinke verkoopstijging tegenover een forse daling bij de twee Amerikaanse merken.
Moeten de Amerikaanse merken zich zorgen gaan maken? Ja. Als het zelfs met flinke premies al niet lukt om je producten te verkopen en de concurrentie je aan alle kanten inhaalt kan je wel stellen dat je een probleem hebt. Het is te hopen voor de Amerikanen dat ze zichzelf snel weer aantrekkelijk kunnen maken voor hun eigen consumenten, want nergens slaan dalende verkoopcijfers zulke diepe wonden als op hun thuismarkt. (via Automotive News)
johnson zegt
tja neem er zelf eens een kijkje!…. bezine prijzen die afgelopen jaren verdriedubbeld zijn…. ligt nu op een kleine 3 dollar, 2.89 precies per gallon… en ze beginnen nu ook in te zien dan een 2 litter turbo net zo goed kan zijn als je logge 4.0 v6…. ik geef t nog een jaartje…
Juppe zegt
Ja, die Amerikanen willen nou eenmaal japanse auto’s. In de jaren ’70 kwamen die daar sterk op (oliecrisis), en bedreigde de eigen productie. Ze hebben toen een invoerbeperkng opgesteld, gevolg daarvan was dat de overgebleven productie van de japanners in Europa verkocht werd (er was vraag genoeg).
Maar de Amerikanen wilden nog steeds de japanse auto’s kopen, en op verzoek zijn er toen japanse fabrikanten met een fabriek in Amerika begonnen.
Er is toen zelfs een tijd geweest dat een zeer groot deel van de japanse auto’s in Japan uit Amerika ingevoerd werden :)
Citrofiel zegt
Wat minder van die gigantische pick-up trucks zou het straatbeeld óók nog eens gigantisch verbeteren!
Jan C. zegt
Nieuwswaarde vrij laag, dit wisten we al. Echter zou dit bij GM en Ford toch wel moeten zorgen voor een radicale koerswijziging (en dat bedoel ik dan niet op de beurs)
DennieFR zegt
@ Jan C.
Wie zijn ‘we’?
Ik wist het nog niet omdat ik mezelf er niet mee bezig houd,dus nieuwswaarde is goed genoeg.
the dubble zegt
wel.. minder…
ik vind die dikke cadilac het toppunt van amerika..
maarjah… altijd zit er zoon zware v8 in…
dus GM maak een escalade met een hybride;)
kijk des noods maar af bij toyota
Chip zegt
Ze moeten eens met de tijd meegaan: Zuinigere motoren, veiliger en vooral kwalitatief beter. De Amerikanen maken daar nog auto’s waar geen enkel stukje moderne technologie in zit, echt dramatisch.
smoke zegt
Amerikanen zijn al volop aan het downsizen en persen de laatste jaren steeds meer pk’s uit hun beschikbare cc’s.
Bovendien is de maatstaf qua motorisering er nog steeds minimaal 2-2,5 liter en zes cilinders, ook voor Europeanen en Japanners. Van ‘onze’ modellen die die kant opgaan gaan eigenlijk alleen de topmodellen, zuinige dieseltjes of kleine viercilinders moet de gemiddelde Amerikaan nog steeds niet hebben.
Dus dat argument gaat niet meer helemaal op…
LeipeGassie zegt
Ja, ik zag laats ook op TopGear, toen ze een hele reis maakte Captain Slow (James), Hamster (Hammond) en Jeremy en hij moest per se een Ford GT per de paar kilometers moest hij bijtanken en benzine is ook duurder en die Ford GT is ook niet bepaald goedkoop.
C6.R zegt
Oh, dus door die dure onzuinige Ford GT gaat het slecht met Ford?!
Feit is dat een groot deel van de verkopen van Toyota ook uit dikke onzuinige pickups bestaat. De japanners kunnen gewoon goedkoper betere auto’s produceren.
Maar geef mij een amerikaan anyday! Die hebben tenminste nog emotie en uitstraling!
De grote drie:
JPM zegt
Maak dan verdomme ook degelijke auto’s! Goedkoper, mooier en degelijker. Alles schort eraan op dit moment bij de Amerikanen. De auto’s zijn ronduit lelijk en vaak een kopie van een Europees merk. De prijzen zijn ondanks de subsidies nog altijd veel te hoog ten opzichte van de Japanners. En de kwaliteit is dramatisch! Waarschijnlijk het grootste probleem voor de Amerikanen is hun enorme verbruik.
Als al deze factoren tegelijkertijd aangepakt kunnen worden dan zal er neits aan de hand zijn. Als ze stoer blijven doen met hun american way of life zullen de grote bedrijven snel in een crisis raken en voor een schijntje opgekocht worden door Japanners of nog veel erger de Chinezen.
Rick dos zegt
“Die hebben tenminste nog emotie en uitstraling!”
Mja…..nou, nee dus…..de emotie en uitstraling levels ontsteigen elkaar nauwleijks……en das niet positief.
Trouwens om er een positieve twist aan te geven…..was het niet zo dat GM èn Ford laatst weer winsten hadden geboekt? Daarbij moet het effect van de overeenkomsten tussen de unions en GM zich uitkristaliseren. Dus laten we daar op afwachten voordat we defintief de condoleanceregisters kunnen ondertekenen.
M. Schopman zegt
Laat de nieuwe Ford Mondeo ook los in Amerika. Dat wordt een revolutie daar.
leipeGassie zegt
Als Er Alleen Lexus Was In Amerika Dan Waren Het Allemaal Hippies! :P
Die Auto’s Bepalen Hun Karakter.. :P
Net Zoals Met SouthPark Die Hybride Auto’s
:P
Ben 11 Jaa.. Echt 11 Jaar! :P
-edit: dus daarom moet alles met hoofletter geschreven worden?-
leipeGassie zegt
All Die SUV’s en Caddi’s :P
Maken Van Hun Onverantwoordelijk Mannelijke Mannen.. :P
leipeGassie zegt
En De Hybrides??
leipeGassie zegt
Maakt Van Hun Nichtirige Hippie’s!
Zo Gaat Het Is De VS! :P
Daarom Kozen Ze Vast Ook Niet Voor De Hybrides..
Ze Willen Geen Zielige Hippie’s Zijn! xD
danny zegt
geef mij maar een dikke V6 of V8 ipv die lamlendige 4 cilindertjes hier, goed voor mijn neefje van 15 jaar ja
die amerikanen maken ten minste volwassen auto’s en geen kinderspeelgoed zoals hier
get a life
ik vind het altijd een hele verademing als ik bv een Mustang , Corvette of Viper zie of een caddilac sts of chrysler 300C, dat zijn pas auto’s
ik ben in het verkeerde land geboren miljaar
RScosworth zegt
Jammer, echt jammer.
Ik vind Europese auto’s bloedmooi, maar als ik in Amerika had gewoond was een Europeaan wel het laatste wat ik me zou hebben aangeschaft. Kijk nou naar dit screenshot uit Vanishing Point, wat een bak die Challenger. De o zo mooie E veranderd in een neet wanneer ze naast elkaar staan.
[URL=http://imageshack.us][IMG]http://img229.imageshack.us/img229/8625/rmg3tm3.jpg[/IMG][/URL]
Nee het lijkt erop dat de machtige V8’s ten prooi vallen aan ’those damn threehugging hippies’.
@C6.R
Wat een gruwelijke foto!
leipeGassie zegt
Je hebt gelijk
Wie zal winnen??
Een Dodge Viper GTS of zo’n Toyota Hybride Auto??
Je Mag 3x Raden?? :P
leipeGassie zegt
Ok laten we het even eerlijk doen
Een Lexus LF-A Vs een Dodge Viper GTS??
Zeg Maar Dan gewoon Wie Er Zal Winne ;)
leipeGassie zegt
En Danny Als Je Dat Wil hebben
1)Slijt Geld.. En Koop Een Amerikaan In NL Misschien
2)Slijt Geld En Ga Naar Amerika En Ga Daar Wonen En Zo’n Amerikaanse Auto Kopen.. Das Dan 2 Vliegen In Een Klap! ;)
C6.R zegt
“@C6.R
Wat een gruwelijke foto!”
Thanks, en ja, ze zijn alledrie van mij! 8)
auto-f zegt
ik vind het zeer jammer…
alle mensen hier kraken US-cars altijd maar af vanwege kwaliteit enz..
bij mijn thuis hebben we een audi en chrysler, beide recente modellen.
chrysler zit bijna tegen 100.000km en audi 80.000km maar ik kan nu al vertellen dat de chrysler een stuk positiever voor mij is.
het interieur van de audi is niks waard, vanalles zit al vol met krassen (daschboard en deurpanelen) en ook onderdelen die afbreken van de stoel en handschoenkastje.
de chrysler ziet nog steeds proper uit in vergelijking met de audi.
en qua onderhoudskosten zijn we met de audi ook duurder.
dus wat dat betreft vind ik zeker niet dat jullie moeten oordelen.
het is erg jammer dat de mensen die hier vaak vanuit hun pc over amerikaanse auto’s oordelen terwijl ze zelf geen hebben, laat staan er eens een tijdje mee gereden te hebben.
maar kort samengevat vind ik het helemaal niet erg, want zo hebben we tenminste een uniekere auto dan alle dagelijkse auto’s die we hier zien, laat iedereen maar denken, wij zijn er tevreden van.
–> ps: toch gek dat mensen altijd heel positief op de chrysler reageren en dat ze dit speciale auto’s vinden….