Ik ben officieel in de war. Een milieuvriendelijke race Volvo is daar verantwoordelijk voor.
Milieuvriendelijk en Volvo kan ik nog met elkaar rijmen, maar milieuvriendelijk en racen al weer wat minder. En racen lijkt me ook niet heel erg veilig, dus waarom Volvo dat dan nog doet?
Terug naar het nieuws: de C30 Green Racing heeft een 2.0 vijfcilinder motor die op E85 ethanol 280 pk en 320 nm levert. Met een drooggewicht van 1.134 kg zal de C30 best redelijk vooruit willen. Ik snap alleen niet waarom we bio-racers willen, ga dan gewoon fietsen.
Mustang zegt
Niet lelijk..
MurcieBoy zegt
ziet er goed uit ;)
ferrarifreak zegt
mij maakt het niet uit waarop ze rijden of hoe schoon ze zijn, als ze maar dezelfe prestaties houden.
Ziet er niet verkeerd uit;)
Citrofiel zegt
Tjsa. Het lijkt inderdaad moeilijk met elkaar te rijmen.
Btw, ik zou hier wat aan veranderen ;) : “Een milieuvriendelijke race Volvo is daar verantwoordelijk voor.”
Racer X zegt
Zolang bio-racers maar race-herrie maken en niet klinken als een opgefokte Black&Decker, vind ik alles goed…
Bert zegt
Racen op ethanol is verreweg van CO2-neutraal.
Wat mij betreft marketing prietpraat van een merk, dat nog nooit een goede raceauto heeft gebouwd. Behalve de 360 geen-Modena dan :-)
Pim zegt
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar volgens mij is 280 + 320 uit een 2-litertje ongeblazen best een knappe bak werk. Ergo: dat spul is gewoon vreselijk krachtig (wat overigens niks nieuws is). Argument wordt daarmee: het gaat gewoon harder.
Dat daarbij de uitstoot beperkt blijft (?) & het milieu-vriendelijk gewonnen wordt, is een dikke bonus – al maakt Volvo van die bijzaak dan de hoofdzaak, a la.
mattie zegt
Waarom zijn sommige mensen tegen alles wat met milieuvriendlijkheid te maken heeft. Zuinig rijden scheelt namelijk ook in je eigen portemonnee. En het is een feit dat aardolie en aardgas opraken, dus je hebt niet eens de keus. Wen er maar alvast aan.
Als coureur merk je niks van die E85, of eigenlijk wel je hebt namelijk meer vermogen da op gewone benzine.
carnie zegt
ik blijf de C30 zijn kont lelijk vinden…
NB: Biodiesels zijn zelfs milieu onvriendelijker dan gewoon diesel ,zelfde prestatie, meer moeite met productie en zorgt voor een groot ecologisch onevenwicht( kijk maar nu dat de prijs van graan enzo 30% omhoog gaat)
Het enigste waarvoor biodiesel goed voor is, is het volgende: het zorgt voor een hefboom tegen de opec.
polomen zegt
:-S
Apache zegt
Wat is dat nou? Als Volvo milieuvriendelijk de beste uit zijn (enige) raceklasse is, dan mag dat toch gezegd worden? En Volvo raced om het plezier van z’n modellen, en de C30 in het bijzonder, te benadrukken. En het is nog mooi ook.
@ Carnie
E85 is ten eerste een mengeling van Ethanol en een beetje benzine. Waar jij die biodiesel vandaan haalt, dat is iets heel anders…
Ten tweede: die productieproblemen die voor een “groot ecologisch evenwicht” zorgen… Het aanpassen van die motor is heus niet zo’n heksenkunst, een fractie van het werk om de oorspronkelijke motor te maken…
Ten derde: graanprijzen hebben niet veel te maken met E85 brandstof, die voornamelijk uit suikerplanten gehaald wordt. De productie van E85 uit graan is zo onrendabel dat er eigenlijk niet al teveel energie meer in gestoken wordt.
– Apache
Xiphos zegt
Ik vind het een goed idee, om de biobrandstof te promoten, is egt een tijdelijk goed compromie, en het spul is zo te zien ook erg goed voor meer vermogen :D ik zeg laat maar komen
Iwan zegt
Mooi ding, maar wat is dat voor circuit zeg? Lekker hoogteverschil lijkt het.
volvo-adept zegt
Aangezien de massa zich, zonder kritische houding, laat voorliegen door de milieumaffia en onnadenkend achter Al Gore c.s. aanrent, is het prettig om te weten dat dat gelukkig niet betekent dat er geen fun-cars meer gemaakt kunnen worden. Bijkomend voordeel is dat we wat minder afhankelijk worden van de OPEC.
jack zegt
Zeer mooie vondst bij volvo, mag van mij part aardig wat subsidie op. En dan niet op ontwikkeling van de auto. Maar dat het spul ook bij alle tankstations te verkrijgen is. Wanneer ze dat redelijk vlug voor elkaar krijgen, dan is dat E85 gewoon wondermiddel in mijn ogen.
Jesper zegt
ik sta hier voor de volle 100% achter! laat maar es zien dat je nog steeds snel bij het stoplicht (of startlijn) kan wegkomen zonder het millieu te verkloten.
@ Iwan; waarschijnlijk een testcircuit van volvo in zweden ofzo… of misschien gewoon een binnenweg… ik herken t iig niet
Gerben zegt
ja tuurlijk is dit marketingpraat maar wie bezondigd zich daar niet aan…
de ene keer wordt ons wijsgemaakt dat we 500 pk voor een straatauto nodig hebben en de andere keer dat biodiesel goed is voor het milieu (ja ik heb door dat dit niet over biodiesel gaat)
Wat Biodieselbetreft ben ik van mening dat dit even onmilieuvriendelijk is of zelfs meer dan normale diesel….
maar op een andere manier….
er worden miljoenen hectaren grond beplant om deze zogenaamde biodiesel te produceren….
en @Apache
tuurlijk stijgen de prijzen van andere akkergewassen hierdoor aangezien er minder grond voorhanden is om deze voedingsstoffen te produceren terwijl de vraag dezelfde blijft. Het land wat je voor een gewas gebruikt wordt niet voor een ander gebruikt. Zo moeilijk is dat toch niet.
Wat Volvo met deze marketingcampagne aangeeft is… is hetzelfde als Honda in de F1 doet. Gewoon laten zien of de mensen doen geloven dat ze bezig zijn met de ontwikkeling van ‘milieubewuste’ wagens.
autosport en milieubewust lijkt een contradictio in terminis
maar de boodschap kan ook zijn…
Je kan nog steeds plezier hebben in een wagen en toch rekening houden met het milieu.
monk zegt
wouter:
“Ik snap alleen niet waarom we bio-racers willen, ga dan gewoon fietsen.”
leg eens uit…
carnie zegt
@ apache
op je eerste punt: de productiekost van bioethanol (of E85 zoals jij het wilt noemen) is redelijk hoog en zal wrs nooit aan de pomp komen. Men wil met deze stunt biobrandstoffen promoten en welke biobrandstoffen zullen voor de consument beschikbaar zijn? Biodiesel en daar heb ik het dus over… maar mijn punt is evengoed geldig voor bioethanol(E85) het is niet groenen of milieuvriendelijk dan gewone benzine
Op je 2de punt: ik heb het over een ecologisch onevenwicht (niet evenwicht) en dat gaat over de productiekosten van het bioethanol of biodiesel, ik weet niet over welke productiekosten jij het hebt… of verwar je productie met aanpassing?
Op je 3rde punt : zoals gerben al zei ernet… en weeral heb ik het toegepast op biodiesel door het feit dat biodiesel wrs de meest courante “groene” biobrandstof is die voor ons consumenten beschikbaar gaat zijn
Davidov zegt
Binnenkort gaat het WTCC toch ook het gebruik van bio-ethanol verplichten?
vØlvØ frǽk zegt
op E85 leveren ze toch juist meer vermogen? Er was toch laatste ook een saab hier op autoblog met meer als 500pk op E85??
maar die spoiler staat hem in elk geval niet, voor de rest niet verkeerd
Forze zegt
Racen en duurzaamheid kunnen wel degelijk samen
In 2008 begint de allereerste raceklasse op waterstof, Formula Zero, waarbij water de enige uitstoot is:
http://www.forze-delft.nl
Peter zegt
@carnie
E85 is in Zweden anders gewoon aan de pomp te krijgen.. ja het is duur om te maken, maar als de overheid milieuvriendelijk nu eens zou belonen door de belasting op dergelijke brandstof te verlagen, zou het nog wel eens wat kunnen worden.
In Zweden krijg je een forse belastingkorting op je auto en kan je bv. in sommige steden goedkoop/gratis parkeren met je milieuvriendelijke auto.
Nick zegt
@Bert:
Ethanol zelf is niet CO2-neutraal, omdat het sowieso een koolstofverbinding is.
Maar de productie ervan is vrijwel CO2 neutraal, het destilleren, kraken en raffineren van benzine uit petroleum is allesbehalve CO2 neutraal.
En Volvo heeft weldegelijk race historie, kijk maar naar Renault Sport of naar Williams. ;)
Ik rol zegt
Volgens mij is de E85 motor geen 5 cilinder maar een 4.
Helaas.
En dan is het een Ford motor.
Maar ben er niet zeker van.
Tombnolz zegt
Slim idee om mileuvriendelijke wagens ook op het circuit in te zetten. Als je er dan zelf ooit eentje koopt, weet je dat het wel snor zit met de duurzaamheid.