Veel auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met TPMS wat staat voor Tire Pressure Monitoring System, maar veel meer auto’s hebben deze optie (nog) niet. Daar kun je voor 22 dollar plus wat verzendkosten verandering in brengen. Je krijgt dan niet zo’n luxe systeem met een waarschuwing in het dashboard op het moment dat de bandenspanning te laag is, maar er gaat een ledje flikkeren op je ventiel. Vooruit, het is een stuk minder chique, maar volgens bandenfabrikanten moet je iedere maand je bandenspanning controleren en wees eens eerlijk, doe jij dat?
Het intelligente Air Alert ventieldopje is in een setje van vier te koop bij Amazon, maar wellicht ben je iets vergelijkbaars in Nederland al een keer eerder tegen gekomen. Ik in ieder geval nog niet. Jammer is alleen dat wanneer je tijdens een rit bijvoorbeeld door een schroef rijdt, waardoor je band vaak slechts heel langzaam leeg loopt, je dit pas merkt op het moment dat je het werkelijk voelt (te laat dus) of nadat je bent uitgestapt. Met een echt TPMS systeem, ben je er een stuk sneller bij.
De productomschrijving:
The LED Tire Alert Valve Cap is a small device that will start blinking if the tire pressure falls 4 psi below the correct pressure. It is an active warning, which will be seen by the driver as she/he approaches the vehicle. The Valve Cap is designed to replace the regular dust cap on a tire. Therefore it will fit most passenger cars, pick up trucks, large trucks, tractor trailers, fork lifts, motorcycles, bicycles, lawn mowers or wheel barrels. The Valve Cap is so small (approx. 1″ x ½ ) and light (only 0.3 oz) that it will have no impact on the wheel balancing or the appearance of the vehicle.
Features of the LED Tire Alert Valve Cap: Durable design The Cap is designed to withstand even the toughest conditions. The body is made of nickel-plated aluminum and the clear cap is made of clear Polycarbonate. It has no moving parts except a membrane, which will flex slightly if the tire pressure drops. The Valve Cap is entirely sealed and therefore no moisture, dust or dirt can enter into it. Self-Calibrating The Valve Cap is self-calibrating. When the cap is mounted on the valve stem the first time, it will memorize that tire pressure. The cap is calibrated for life and does not need to, and cannot be, updated later. The Cap can be calibrated to any tire pressure between 20 and 110 psi. Since most car manufacturers recommend having different tire pressures for your front tires vs. your rear tires, the ability to self-calibrate gives you the flexibility to calibrate each valve cap to the appropriate pressure Easy to install Since the Valve Cap is self-calibrating no further calibration needs to be done by the installer. The Valve Cap is also 100% self-contained with onboard batteries. All four LED Tire Alert Valve Caps can be installed in just a few seconds more than it takes to check the tire pressure and it does not need to be done by a trained technician.
(via: autobloggreen)
D.D.B. zegt
Ja, ik check ze elke week ja.
Den_Dolf zegt
zalig systeem, en in het donker krijg je als het ware een lichtshow op de autostrade :P
Jan zegt
Ik check ze ook regelmatig maar weet dat het elke maand moet gebeuren. Maar ik denk dat ik toch elke 2 maanden ze nakijk of zo.
Mikeee zegt
Pas op met dit soort hulpjes!
Aangezien de volledige luchtdruk tijdens gebruik niet meer door het ventiel wordt tegengehouden maar door dit kapje*, wordt dit de zgn. “potential source of failure”.
* Bedenk wat het eigenlijk nog tegenhoudt. De draad waar je het op schroeft was nooit bedoeld om luchtstroom of krachten erlangs tegen te houden.
Meer hier:
http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg2.html (ong. 75% omlaag op de pagina)
Soortgelijk product: http://www.carbibles.com/productreviews.html#pressurepro
vince zegt
een vraag voor de (recente) Audi bestuurders onder ons: heeft er iemand die bandenspanningscontrole als optie? naar het schijnt is dat redelijk irritant als die waarschuwing niet uitgaat tot dat je uw banden goed oppompt. iemand ervaring mee?
Mikeee zegt
LOL @ vince
Sorry, dit mag dan geen antwoord zijn op je vraag maar ik ben blij dat er een autofabrikant is die zoiets inbouwt.
Mensen zijn soms echt niet bewust van hoe gevaarlijk verkeerde bandenspanning kan zijn. Voor de bestuurder, diens passagiers, andere weggebruikers/fietsers/etc.
Dan ben ik blij dat dat ding juist zo irritant mogelijk blijft doen tot de band(en) weer in orde zijn. Scheelt doden en verzekeringspremies.
RobTWo zegt
Vandaag nog gecheckt.
cossy zegt
Ik heb het echte systeem al gezien in een mini waarvan ik laatst banden vervangen heb.
Dan moest je het systeem even resetten en dan ging het lichtje uit.
Weet trouwens iemand hoe zo een systee juist werkt want een sensor in de velg heb ik niet zien zitten.
De eigenaar van de mini zei dat het in het ventiel zat maar dat lijkt me straf..
Bimmer zegt
Zit aan de binnenzijde van de velg, in de band zeg maar.
Paragon zegt
Twee punten:
1) Moet je je wielen niet opnieuw laten balanceren door dit ‘zwaardere ventiel’?
2) Ik check mijn banden spanning optisch: ik kijk ernaar. Je kunt 0,1 a 0,2 bar te laag al zien (heb ik proefondervindelijk ervaren). Kijk naar de ronding van de wang ter hoogte van de het contact met de weg (wel een vlakke weg nemen en je stuur neutraal)
Mikeee zegt
@ cossy
Heb je he-le-maal niets aan de binnenkant van de velg gezien?
Juppe zegt
@Mikeee,
Ik las dit stuk net, en wilde meteen een link naar de carbible plaatsen!
Lijkt mij ook niet fijn, zo’n ding op je ventiel. Verder geeft het onbalans, en zijn die dingen nooit nauwkeurig (zegt ook carbible). Dus pas knipperen bij 0,4 bar verlies oid.
Je kunt beter een goeie bandenspanningsmeter kopen, want die dingen aan de pomp zijn ook niet te vertrouwen! (Staat ook weer op carbible, dus ik hoef al niks te zeggen!)
Mikeee zegt
Great minds LINK alike ;-)
They’re all snake oil
Diek zegt
Ik heb van die dopjes bij mijn kinderwagen zitten, kan ik de bandenspanningn in de gaten houden … maar op zich heb ik daar niet gek veel last van onbalans :)
Wouter zegt
Af-fabriek systemen werken aan de hand van de ABS sensor. Een band met een lage druk in de band draait immers harder dan een band op de juiste spanning. De computer van de ABS vergelijkt continu de rotatie van iedere band afzonderlijk aan de hand van een vast gestelde waarde, waarbij er een tolerantie wordt geaccepteerd (in veband met hard oppompen en warme/koude omstandigheden).
Dit soort aftermarket systemen kunnen dus nooit echt goed concurerren met een fabrieksysteem, omdat er geen referentie waarde is en er enkel wordt uitgegaan van de druk op een ventiel.
Maar desalniet temin, leuke gadget!
Groeten,
Wouter
SugarFree zegt
Van de week nog gecheckt.
Doe het zeker 1s in de 2 maanden.
Juppe zegt
@Mikeee,
Haha! LINK alike :) LOL
@Wouter,
Ik denk niet dat alle systemen zo werken, want er zit een groot nadeel aan zo’n systeem. Als alle banden even snel leeg lopen, wordt dat niet opgemerkt. En een band loopt altijd een beetje leeg, dus het blijft nodig om zelf te checken.
Maar een lek die tijdens het rijden ontstaat wordt wel opgemerkt.
wijn zegt
nieuwe bmw1 serie.
na een week begint de sensor te klagen dat er een band lek is. is visueel niet te zien door de runflat banden. dus naar de dealer om te klagen over het bandespanningswaarschuwingssysteem dat wel foute meldingen zal geven. prima meneer zeggen ze daar, maar dan halen we eerst even het spijkertje uit uw achterband. werkt dus perfect, juist bij langzaam leeglopen.
het registreert idd op basis van de omvang band/rotatiesnelheid. je calibreert het na oppompen dus ook langzaam leeglopen van alle banden zou opgemerkt moeten worden.
Rob zegt
Ik heb nu in totaal drie (nieuwe) auto’s gehad met TPMS. Een audi S4 avant, een bmw 745 en een continental gt. En bij alle drie de auto’s continue problemen met dat k*t systeem! Elke keer foutmeldingen, bij de garage resetten ze het wel even maar het komt vroeg of laat weer terug.
Diek zegt
@Rob: Kom ik aan met mijn kinderwagen … :)
Juppe zegt
@Wijn,
Dat is idd een mooi systeem. Mooi simpel ook, zonder happerende sensoren in je velgen.
Maar als alle banden evenveel druk verliezen kan dat niet opgemerkt worden. Het systeem reageert alleen op een verschil in rotatiesnelheid tussen de wielen.
@Diek, pas maar op met die onbalans, voor je het weet gaat die rammelaar mee slingeren. Onderschat het gevaar niet!
Ik heb die ventieldopjes voor m’n tank gekocht. Hartstikke duur, want ik heb 143 van die schakels per kant. Alleen weet iemand waar ik die ventieletjes kan vinden?
Kevski Style zegt
Allemaal leuk en aardig, maar het is illegaal. Je krijgt er een boete voor die vergelijkbaar is met groot licht aanrijden. Immers, je voert verkeerde verlichting, ook als is het artikel bedoeld om de veiligheid te verhogen ….
sacha zegt
@Kevski: Zoals dit? http://www.autojunk.nl/2007/08/dub-pimpstar-led-wheels
Tim zegt
Het systeem wat ik op mijn auto (RS4) heb zitten vind ik toch minder ‘speels’.
air-check zegt
Deze LED Bandendruk Alarm ventieldoppen zijn vanaf nu ook in Nederland verkrijgbaar via http://www.air-check.nl.
TWJ zegt
@air-check:
Vuile spammer