Veel nieuws over TVR hoorden we, afgezien van de soap, de afgelopen maanden niet meer. Het bedrijf, dat overigens nog altijd in handen is van de Rus Nikolai Smolenski (en dus niet de zakenlui uit Florida), heeft een noodplan opgezet. Na 18 maanden van denken, brieven schrijven en nog maar weer eens denken, wil men in 2008 daadwerkelijk weer auto’s op de weg gaan zetten.
Een aantal leveranciers hebben de handen ineen geslagen om onderdelen te leveren die vervolgens bij Bertone in Italië geassembleerd kunnen worden. Design zal verzorgd worden door TVR zelf in Lancashire. Ricardo Engineering tunet de zescilinder TVR-motor naar 400 pk en Euro 5 specificaties. Ook zijn er leveranciers opgestaan die vervangingsonderdelen zullen leveren aan dealers.
De TVR’s, ontworpen en ontwikkeld in 2007, zullen in Italië gemaakt worden totdat in 2009 de vernieuwde modellen zullen verschijnen. Begin 2008 moeten er weer auto’s verkocht worden: 2000 stuks in 2008 en in totaal 5000 voor het jaartal 2010.
De managers van TVR willen de contracten met de grotere leveranciers eind oktober getekend hebben zodat de productie spoedig weer op gang kan komen. Hoewel het bedrijf optimistisch is over de nieuwe plannen, blijft de vraag hoe een en ander gefinancieerd moet worden onbeantwoord. Ach, de 27-jarige Smolenski zal vast nog wel een paar miljoentjes over hebben (bron: Autocar).
Frits zegt
TVR, harde club…
gilein b zegt
ik hoop dat ze dan een auto bouwen waar niet constant de knopjes van het dashboard vallen of de electra gewoon plof zegt. das ook helaas tvr
NLX zegt
grote plannen….
rider zegt
mooie plannen. nu hopen dat ze ook haalbaar zijn in de praktijk. de soap TVR mag niet stoppen. dit is te uniek. ik hoop wel dat het design er net zo radikaal uit komt te zien als nu, dus typisch TVR. wel mag de kwaliteit er op vooruit gaan. iets waar TVR nou niet bepaald in uitblinkt. en nu ook maar hopen dat ze een echte supercar gaan bouwen in de vorm van bv de speed 12.
RScosworth zegt
TVR moet inderdaad door gaan. Een aantal maanden geleden voor het eerst een Sagaris zien rijden in Nürburg en voorheen nog nooit zoiets extreems over de weg zien rijden. Ik hoop ook echt dat ze iets van een Speed Twelve in elkaar gaan zetten voor productie.
CasperH zegt
Een uniek merk als TVR moet gewoon blijven bestaan. Maar inderdaad, die kwaliteit daar moet iets aan gebeuren. Ik denk dat dat ook het grootste bezwaar is onder potentiële kopers. En misschien het venijnige karakter, dat die auto’s rijdersfouten zo keihard afstraffen.
PieterA zegt
Onlangs in een gesprek met de TVR dealer/invoerder in België heb ik het over gehad en daar hoorde ik toch nog wat andere verhalen. Zo hadden ze 5 voorschotten gekregen van klanten en overgemaakt aan de fabriek maar die hebben ze niet teruggezien en dan uiteindelijk zelf mogen terugbetalen aan de klanten. Ook wist hij mij te vertellen dat het clientèle van TVR de no nonsense aanpak graag wil behouden. (niets van elektronica dus die tussenbeide komt in de rijervaring). Mensen die TVR rijden kopen uiteraard de auto niet met volle verstand maar dat is net de charme van het merk en mensen willen het graag zou behouden zien. Ik ben sceptisch over de terugkeer maar als het gebeurd dan ben ik des te blijer. Ik hoop ooit zo’n Sagaris te kunnen zien maar er is er maar één in de Be-Lux. En die zit dan nog in Luxemburg.
RScosworth zegt
@PieterA
Één nog maar? Die ik heb gezien had inderdaad Luxemburgse platen maar dat er maar 1 in de Benelux was had ik niet gedacht! Best wel geluk gehad dan. :)
Jesper zegt
waarom moeten die klote russen alles opkopen wat mooi is en het dan weer laten pleuren en afsterven als ze het verneukt hebben… je kan bijna nergens meer heen en niets meer kopen of er heeft een rus mee te maken… :(
CasperH zegt
@ PieterA; natuurlijk snap ik dat TVR-eigenaren het compromisloze rijden mooi vinden, maar als je in 3 jaar 5000 auto’s wil verkopen moet je je misschien op een ruimer publiek richten, dat bedoel ik te zeggen.
En ja, dat zou wel afbreuk doen aan het TVR zoals we het kennen, maar zaken doen is soms compromissen sluiten…
ShelbyGT500 zegt
Top ben blij dat ze weer met een nieuw model komen. maar ze maken nu toch ook gewoon nog de Tuscan en de Sagaris want zoals het hier staat lijkt het wel of ze niets meer maken en dat klopt niet volges mij. Trouwens meschien word die nieuwe TVR wel die super sport car de opvolger van de Speed 12.
evo zegt
Ik kan je vraag begrijpen ShelbyGT500, ook ik vond het lastig om dat uit de bron op te maken. Er staat echter dit:
“(…) and TVR’s managers want contracts with major suppliers to be signed by the end of the month, so production can be re-started quickly.
Dan ga ik er toch vanuit dat het even heeft stil gelegen…
SugarFree zegt
Kijk, dit is goed en écht autonieuws.
TVR is de aangewezen partij om écht spannende auto’s te maken. Exclusief, extreem en een design om je vingers bij af te likken.
Nu nog zorgen dat ze ook betrouwbaar worden.
Dink zegt
Daar gaan we weer . . .
Luukyday zegt
Ik vond de MkII van de Tuscan eigenlijk veel minder mooi dan de MkI, die wel schitterend is. Ik ben benieuwd waar ze nu mee gaan komen.
sjaak lombok zegt
@ PieterA;
Alleen al in Nederland zijn er 2! Een ‘klantenauto’ en een van de BV Nimag, importeur en dealer!
Verder is dit natuurlijk super nieuws -als het doorzet! Als er veranderingen komen in de visie van TVR (the ultimate driving experience), dan zullen er wel meer mensen over de aanschaf gaan nadenken. Echter haalt het natuurlijk wel een deel van de fantastisch charme weg. Hoe dan ook, TVR moet blijven, het lieftst zo gek als een deur!
Klassiekerrally zegt
Eerst zien, dan geloven… Na al die toestanden van de afgelopen jaren ben ik niet zomaar meer enthousiast over dit soort berichten.
Statler&Waldorf zegt
Als ik 27 ben wil ik ook mijn eigen supercarbrand hebben; ik ben alleen bang dat ik een beetje achter loop op de planning. Ach ja tijden kunnen snel veranderen.
Gil zegt
Ik ken toevallig meneer smolenski persoonlijk en het is echt de grootste klootzak die je maar kan bedenken..!!
die gast weet niet wat hij met z’n geld moet doen en geeft echt geen ene moer om anderen!!
zelf deed hij ook erg geheimzinnig over tvr toen ik hem er mee confronteerde..
Laat die smolenski maar de boel lekker snel verkopen!!
XXXX
Yannick zegt
Vette bak!(H)
heidekonijn zegt
Je vraagt je af hoeveel Marcos TSO’s er ondertussen verkocht zijn.
Gestyled door een ex-TVR designer, gebalanceerd onderstel, dikke V8, lekker licht,… en daar hoor je toch ook maar weinig van.
Dat doet weinig goeds hopen over die bepaalde nichemarkt.
Fingers crossed.
realcar zegt
Heb zelf 7 jaar een TVR Chimeara gehad. Geweldige auto, vooral het geluid en design. Kwalitatief niet slecht, nooit mee gestrand. Wel slecht ontworpen dus hoe zaken inelkaar zitten, veel gelijmd of onbereikbaar. Superstijf frame en kunstof carosserie welke niet roest. Carosserie is vrij grof inelkaar gezet met brede naden. Toch de aankoop van mijn leven nooit berouwd. Bij de verkoop stond mijn vrouw te huilen!!!!
Citrofiel zegt
@ realcar; Waarom heb je hem dan weggedaan? Of ben jij zo iemand met een stenen hart die niet geeft om een huilende vrouw? ;) :P Maar serieus: Waarom?
PieterA zegt
@sjaak lombok: ik zei dan ook de Be-Lux en niet de Be-Ne-Lux ;) De invoerder in België is namelijk verantwoordelijk voor die 2.
@ShelbyGT500: de productie heeft echt wel stilgelegen (nu nog steeds), en alle werknemers hebben hun ontslag gekregen.
Michael zegt
Heeft een van jullie die Wikipedia entry aangepast? Of tond het altijd al zo?
Want het is hetzelfde als de tekst hierboven en “fear” is geschreven met een “e”.
sjaak lombok zegt
@ PieterA; ik d8 dat je gewoon te laks wasom benelux te typen:D
en de productie ligt inderdaad al een behoorlijke tijd stil.
@ Realcar; zoals citrofiel al vraagt: waarom heb je em weggedaan dan?
Dink zegt
Sagaris met dikke V8 zoekt sponsoring:
http://pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=165&t=457275&i=999999