Het lijkt er op dat Ferrari een oogje heeft op de A1GP, de race-concurrent van het Formule1-circus. Stefano Domenicali, sporting director van het F1-team, was eind september aanwezig tijdens tests in Silverstone (voorafgaand aan de A1GP-race in Zandvoort). Hierdoor kwamen de geruchten snel op gang. Een Ferrari-woordvoerder heeft nu bevestigd dat er gesprekken gevoerd worden.
Maar wat heeft het merk uit Maranello in deze klasse te zoeken? Op het moment heeft de A1GP dezelfde leveranciers voor zowel chassis als motor, respectievelijk Lola en Zytek. De contracten lopen echter aan het eind van het seizoen af.
Wat er met ingang van het nieuwe seizoen zal gebeuren, daar spreken de verschillende media elkaar over tegen. Volgens de één is een deal tussen Ferrari en A1GP al rond, volgens de ander wordt er nog onderhandeld. Wat wel duidelijk is, is de interesse van Ferrari.
De A1GP heeft verder de ambitie om in de nabije toekomst met milieuvriendelijke brandstoffen te racen (30% bio-ethanol). Als de laatste horden hiervoor worden weggeruimd zou dit voor Ferrari zeer interessante gegevens en know-how opleveren om in hun productiemodellen toe te passen. Tegelijkertijd zou het een uithangbord zijn om te tonen ‘hoeveel Ferrari geeft om het milieu’, iets wat een fabrikant van supercars niet slecht zou uitkomen.
In de Formule1 zelf gaat verder het gerucht dat Ferrari onderhandelt met Tony Teixeira, de Zuid-Afrikaanse zakenman die, sinds Sheikh Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum zijn aandeel verkocht, de grote man is in de A1GP. Teixeira zou Scuderia Toro Rosso kopen, waardoor Ferrari het tot een volwaardig satelliet-team zou kunnen omvormen. Op het moment levert Ferrari al de motoren voor Toro Rosso (via motorauthority).
jochem zegt
dat wisten we al, dat was toen met zandvoort al bekend ofzow, en heel toevallig was daar een ferrari als sc
San Sebastiano zegt
Als het waar is: goed nieuws!!
CasperH zegt
Het zou de A1GP ook niet slecht uitkomen, want het zou een kwalitatief sterker image opleveren denk ik.
Brutus zegt
Gaat nog leuk worden dan..!
ShelbyGT500 zegt
Dan word het intresant in nl
Susp1cious zegt
@Casper,
Wat jij zegt slaat echt helemaal nergens op. Lola en Zytek zijn beide twee gerenomeerde bedrijven die zeer goede motorsportproducten leveren. Wat het belangrijkste is, ze zijn allebei onafhankelijk.
Ik ben een Ferrari-fan in hart en nieren, maar ik denk niet dat het een goede zet van de A1 zou zijn om deze samenwerking aan te gaan. Juist het onafhankelijke image maakt de A1 zo sterk en zorgt ervoor dat dingen gewaarborgd blijven. Belangenverstrengeling is niemand bij gebaat.
Wally zegt
Lijkt me heel kick!
En wie gaat er in rijden? …
Sjon zegt
Lijkt me juist goed voor het image. Een merk als Ferrari is zowat de droom van elk kind. Ferrari verdient ook meer aan de merchandise dan aan de auto’s. Ferrari heeft gewoon de associatie het moet wel goed en snel zijn.
Dat Lola en Zytek beide goede dingen maken, is helemaal prima, maar ze zijn beide alleen bekend onder autosportliefhebbers en waarschijnlijk Amerikanen.
Jeroen zegt
Oud nieuws inderdaad het is al helemaal rond voor de A1 GP.
Zie nieuwsbericht van enkele dagen geleden:
Ferrari deal met A1GP rond
De organisatie van de A1GP World Cup of Motorsport heeft een negenjarige deal gesloten met Ferrari voor de levering van motoren en chassis’. Dat zal vanmiddag op Circuit Park Zandvoort worden bevestigd.
Tony Teixeira
Vanaf het seizoen 2008/09 levert de Italiaanse autobouwer de chassis’ en motoren leveren voor alle teams in de landencompetitie. Vanmiddag maakt A1GP-baas Tony Teixeira de overeenkomst met Ferrari bekend.
Bron: RTLGP
Ramshoek zegt
@Susp1sious
Er zijn meer bedrijven met een enorm grote naam in de industrie. Dallara wellicht voor de chassis. Judd of Mugen voor de motoren, om maar eens een paar te noemen.
Voor het grote publiek geld dat Ferrari een veel grotere naam is als Lola of Dallara, Zytek of Mugen.
Dat een deal tussen Ferrari en Tony Teixeira aangaande complete A1 wagens én de creatie van een satelliet team in de F1 (wat McLaren volgend jaar hoogst waarschijnlijk ook heeft door Prodrive van wagens te voorzien) een goede zaak is voor Ferrari is duidelijk. Of het ook slecht zou zijn voor de A1GP, kan ik niet zondermeer doorzien…
smoke zegt
@reaguurders boven
De verschillende berichten spreken elkaar nogal tegen geloof ik…
Lustigson zegt
@ Ramshoek
Precies, en het grote publiek is nu net waar het de organisatie en sponsors om gaat.
autoblogger zegt
@Jeroen: de enige die schrijft dat het allemaal rond is, is RTL…
Waren dat dus niet gewoon geruchten? Men wilde het bekendmaken maar er is uiteindelijk niks bekendgemaakt??? Er is alleen bevestiging gegeven dat ze met elkaar praten…
Redelijk betrouwbare bron: http://uk.reuters.com/article/motoringMotorSportsNews/idUKB55355120071007
CasperH zegt
@ Susp1cious; right.
Die namen zijn inderdaad groot in de sport, maar ik denk dat 70 á 80% niks voelt bij die namen. Dat komt doordat ze die namen niet kennen of ze niet op waarde kunnen schatten.
Ik zeg niets over de kwaliteit van de auto’s. Ik heb het over het image, dat dat erbij gebaat is.
jochem zegt
@wally,
jij hebt dus geen verstand van de a1
als ferrari het chassis en de motoren gaat maken rijd iedereen er mee omdat bij de a1 is alles gelijk(behalve dan bij een race de afstelling :P )
autoblogger zegt
@jochem: volgens mij vraagt wally zich af wie er dan voor Toro Rosso gaat rijden…
Jeroen zegt
@ autoblogger; Tja volgens mij is het formeel al rond en komen ze er van de week mee naar buiten. Ik hoorde het via de vriend van mijn zusje = goede vriend Jeroen Bleekemolen.
Chrizzzie zegt
Ook al is die sjeik niet meer de eigenaar van A1 nog evengoed hebben er nog veel partijen uit het midden-ossten er mee te maken. Eigenaar van Ferrari is niet alleen Fiat maar ook de regering van Abo Dhabi. Het kan goed dat zij achter deze deal zitten
Chrizzzie zegt
Ik hoop trouwens wel dat ze die Teixeira een beetje uit de F1 weten te houden. Deze kerel heeft een nogal lugubere reputatie binnen het toch al zo zwaar getroffen Afrikaanse continent. Hij heeft nogal een reputatie met zijn “blood diamonds” en levert olie aan controversiele regimes en rebellen groepen.
Ik denk niet dat het de reputatie van de F1 goed zal doen. Hij heeft wel veel geld dus zal hij het toch wel voor elkaar krijgen.
Mille Miglia zegt
Zoals Jeroen (en RTL) al aangeeft is de deal inderdaad rond (bron intern).
mitsustiggi zegt
mooi kunnen ze elk jaar het constructuurs kampioenschap winnen zonder rechtzaken
Bleh zegt
Ik denk dat het goed zalo zijn voor de sport, niet zozeer dat het materiaal per defenitie beter is, maar vooral dat het meer publiek zal gaan trekken en daar is toch waar zo’n klasse om draait.
En of het rond is sja, laten we er van uitgaan dat ze nog maar in gesprek zijn, zoals uit officiele bronnen is vernomen en niet op een vriend van de oom van de neef van zijn zusje die ooit de schoenen heeft mogen poetsen van bleekemolen ;)
rider zegt
dan mogen ze de productiefacaliteit wel uitbreiden als ze ook nog alle A1GP motoren en/of de chassis willen gaan maken. ik weet niet precies hoeveel teams er nu in de A1GP rijden maar dat zijn er nogal wat.
het zou wel erg mooi zijn als ze de motoren zouden maken. dan krijg je weer die mooie V8 brul van een Ferrari te horen maar dan heel veel! Ik denk wel dat ze de motoren kunnen/willen maken, al is het puur om know how te vergaren.
dekster (Union Fait La Force) zegt
Ferrari lijkt wel de mafia van motorsport, overal steken ze hun neus tussen…
M@RS zegt
Legendary Italian sportscar manufacturer Ferrari will design and build engines for the new A1GP World Cup of Motorsport car, officials have announced today.
As A1GP prepares for its second round this weekend in Brno, Czech Republic, series Chairman Tony Teixeira confirmed that Ferrari will supply the engines, as well as consult on the design and manufacture of the new A1GP car. The Ferrari partnership begins next season (2008/09), as part of a six-year deal with the firm.
The partnership with Ferrari extends to an exclusive licensing agreement for all A1GP merchandise to use the Ferrari name and phrase ‘Powered by Ferrari’ from January 2008.
Ferrari will also supply the engines and consult on the design and manufacture of the chassis for A2GP – a new regional open-wheel feeder series to A1GP. Testing is scheduled to begin for the series in 2009.
For more on this breaking news story, including exclusive analysis and reports, please CLICK HERE to go straight to http://www.a1gp.com.