We hadden het al eerder over de nieuwe Mazda6, maar toen waren nog niet alle gegevens bekend. Daarom nog even wat extra info over dit model. De nieuwe Mazda6 Sedan en Hatchback zijn langer (4.735 mm + 65 mm), breder (1.795 mm + 15 mm), hoger (1.440 mm + 5 mm) en hebben een grotere wielbasis (2.725 mm + 50 mm) dan hun voorganger. De SportBreak is zelfs nog wat langer (4.765 mm + 75 mm) en hoger (1.490 mm + 10 mm) dan het vorige model. Verder zorgt een verbeterde aerodynamica voor een Cw-waarde van 0,27 voor de Hatchback en Sedan en 0,28 voor de SportBreak. In combinatie met de gewichtsreductie van maximaal 35 kg zorgt dit uiteraard ook voor zuinigere modellen.
In de motorisering valt de komst op van een nieuwe 2,5 liter benzinemotor. Met 170 pk en 226 Nm levert deze motor 4 pk en 19 Nm meer dan de vorige 6. Naar 100 km/u sprinten kost nu 8,0 seconden om uiteindelijk te stoppen met versnellen bij 220 km/u. Het verbruik gaat in vergelijking met het vorige model daarbij omlaag met 6,9 %.
Daarnaast maakt de 6 ook gebruik van de ‘oude’ motoren:
De tweede generatie van de Mazda6 erft drie pittige en zuinige motoren van zijn voorganger, alledrie gemoderniseerd voor een lager verbruik. De populairste motorvariant is de 2.0-liter CiTD common-rail turbodiesel met partikelfilter (DPF). Deze motor produceert 103 kW/140 pk bij 3.500 t/min en 330 Nm koppel bij slechts 2.000 t/min, en verbruikt 6,7 % minder brandstof dan de vorige 2.0-liter turbodiesel (Sedan). Ook de 1.8-liter en 2.0-liter benzinemotoren zijn oude bekenden uit de oorspronkelijke Mazda6. De 2.0-liter levert 108 kW/147 pk bij 6.500 t/min en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4.000 t/min. Het brandstofverbruik ligt 10,3 % lager dan voorheen (Sedan). De 1.8-liter basismotor levert 88 kW/120 pk bij 5.500 t/min en een maximumkoppel van 165 Nm bij 4.300 t/min. Het brandstofverbruik ligt 11,7 % lager dan dat van zijn voorganger (Sedan).
Hierbij moet opgemerkt worden dat deze technische specificaties onder voorbehoud zijn in afwachting van homologatie in Nederland.
Qua veiligheid lijkt het ook wel snor te zitten. Niet alleen werd er 7% meer staal gebruikt met een hogere treksterkte, ook is elke 6 bovendien standaard uitgerust met ABS, EBD, remassistent, TCS en DSC. Verder zijn vóór-, zij- en gordijnairbags standaard.
Alleen de prijzen ontbreken helaas nog. De Mazda6 wordt begin 2008 in Nederland geïntroduceerd. Meer foto’s zijn hier te vinden.
B100 zegt
Whow! Meer getallen dan in de lotto!
Joske zegt
K vind het echt een prachtige auto, en waarschijnlijk ook betaalbaar.
Mr. V8 zegt
Mooie wagen sowieso de mooiste uit het segment!
Zoef zegt
Wat een makke benzinemotoren. Deze wagen verdient een zescylinder met 211 pk.
En bovenal een Wankeluitvoering! Liefst met dezelfde deurenconfiguratie als de RX8.
lincoln zegt
@zoef .. ik snap je niet helemaal .. maar een v6 zou em inderdaad goed doen.
De Oerknal zegt
@ Zoef
Misschien moet je dan een.. uh.. RX-8 kopen? ;)
Aselu zegt
Levert de nieuwe 2,5 liter 4 pk en 19 Nm meer of minder…?
evo zegt
@Aselu; thanks. Maar zou je echt niet geweten hebben of er meer of minder moest staan? ;)
Aselu zegt
@evo
Nou ja, het is toch te hopen van wel hè?
GezondVerstand zegt
Voor degene die hem op de Mondeo vinden lijken: deze is van binnen ook mooi.
Als de prijzen goed zijn dan ga ik er zsm een proefrit in maken en dan wordt ie het misschien wel. Na de duffe Mazda 626, was de Mazda 6 al een enorme verbetering, maar de nieuwe 6 is nog weer een flinke stap vooruit in vormgeving.
STJ zegt
@Zoef
In Amerika krijgt de 6 een 3.7 liter V6 met rond de 260PK maar die komt zo als bij de vorige 6 niet naar europa.
Maar de nieuwe MPS krijgen we wel die gaat ongeveer 300PK halen uit een 2.5 turbo met natuurlijk 4WD.
Autobandventieldopje zegt
Mooie Maxedus hoor!
Saab 9000 zegt
Mazda maakt echt prachtige wagens de laatste tijd en deze past daar uitstekend bij!
rider zegt
heb de auto op de iaa gezien. ziet er erg fraai uit. degelijk en ze maken gebruik van mooie materialen. ga in de auto zitten en doe de deur dicht en het valt gewoon op hoe stil het binnen is, ondanks het beursbezoek eromheen. maar aan de andere kant vind ik het design niet echt spraakmakend. het past wel bij de andere mazda’s (koplampen en voorste spatborden) maar het had net zogoed een honda of lexus kunnen zijn.
de motoren zijn wel best indrukwekkend. modern en schoon en op de mps na ook zuinig.
de prijsen zullen wel weer omhoog gaan, zoals dat gebruikelijk is bij nieuwe modellen. op de beurs konden ze me vertellen dat de auto in duitsland tot bijna 12% duurder zal worden. (dat is dan wel het topmodel) reken maar even uit. dat is dus best aan de prijs.
mazdafreak zegt
Mazda 6 sedan 1.8i-16V touring: 26.995,=
Citrofiel zegt
Prachtige auto. Het enige nadeel vind ik dit:
Snap je? Hij heeft de (lelijke) achterlichten/achterkant van de Chrysler Sebring…
JP zegt
@citrofiel: was me ook al opgevallen, maar daar zijn ze in het oosten daar goed in he kopieren ;)
Ari_M6 zegt
Jah daarm komen de meeste kopieermachines uit het oosten he ! :d
mashell zegt
@Citrofiel
Goed punt. Maar die achterlichten zijn wel veel minder erg dan van de huidige 6. En nog heel veel minder erg dan van de laatste 626, vooral de station had zulke lelijke achterlichten die moet je gewoon inhalen om er niet naar te hoeven kijken.
Citrofiel zegt
@ mashell; Vond je de achterlichten van de huidige 6 zo lelijk dan? Ik niet. Ze zouden alleen niet in Lexus-look moeten zijn (chroomkleur) maar gewoon in rood. Ik heb dat ooit gezien (op een MPS is het geloof ik wel rood) en dat ziet er stukken beter uit!
Ahura zegt
Ja de achterlampen lijken er wat op maar om dan gelijk zeggen da ze gejat zijn? Komop zeg.. het is een logisch vervolg op de huidige Mazda6 lampen maar dan met een hele bijzondere ‘inhoud’
Prachtige auto. Helaas iets te gladjes van de zijkant. Interieur kan me tot nu toe nog niet zo bekoren. Maar verder; geweldige auto met opvallende wielkasten/spatborden en lampenunits
Hij komt trouwens in vier uitvoeringen. Op http://www.mazda-madness.nl vind je nog wat meer nieuwsberichten en veel info. Ook foto’s van de Japanse Atenza en die dikkere bumpers e.d krijgen wij ook op de GT-M-uitvoering. Hier te zien: http://www.mazda-madness.nl/nieuws/141.htm
Vanaf de Touring zit al het CF-Net op het stuurwiel voor cruise control, audio, climate control en boordcomputer
Ahura zegt
Dit bedoel ik met de achterlampen; bij de huidige Mazda6 waren ze al spitsig, plat en breed
Brecht zegt
Vindt de wagens heel geslaagd, vooral de break is gewoon prachtig.
Ze hebben een goede dieselmotor om wat mee te gaan met de tijd.
De afwerking is er serieus op vooruit gegaan, enz…
Dus ik zou niet in zien wat ze nu tegenhouden voor een succes. (Misschien het imago?)
Rx-7/6Us Owner zegt
@ STJ
gewoon importeren heb ik ook gedaan ik heb er 1 turbo op zitten 2 komt mischien zelfs nog.