En ja hoor, we hebben weer een handige knutselaar gevonden. Deze keer gaat het om een Amerikaan die blijkbaar toch niet helemaal tevreden was met het vermogen (64 pk) van zijn Triumph Spitfire uit 1976. En dus besloot hij om er maar de motor van een Nissan Skyline in te bouwen. En om precies te zijn een RB20 (2 liter 6 in-lijn) met maar liefst 425 pk! En dat laatste is te danken aan een turbo en methanol injectie voor de intercooler.
En als ik je dan ook nog eens vertel dat deze Spitfire slechts 815 kilo weegt dan begrijp je wel dat deze auto retesnel is (in elk geval rechtdoor). Maar de eigenaar is deze Brit met een Japans hart inmiddels alweer zat en heeft em via eBay verkocht voor $4.500, je moet het er maar voor overhebben zeg ik altijd maar (via: carscoop).
ThoMaster zegt
Die motorkap is toch wel het toppunt van lelijkheid
dennis zegt
houdt de aandrijving dat dan wel van zo`n oude auto, dar is ie toch lang neit voor gemaakt…
Markus zegt
Idee een 8, uitvoering een 4, als ik zo de foto’s zie.
ShelbyGT500 zegt
haha dat intreur lijkt wel van karton en goed koop tik tak hour
Raptor zegt
wij hebben ook een spitfire, helaas zonder skyline motor…
babbaloerie zegt
4500 dollar is ook niet veel voor een auto met 425pk
Vaudtje zegt
Een Skyline met een Spitfire motor (zo’n Rolls Royce uit het vliegtuig dus) lijtk me leuker!
Fej zegt
Als de eigenaar hem dan niet veel later voor het belachelijke bedrag van 4500$ verkoopt kan je al raden hoe het met de kwaliteit en rij-eigenschappen van deze wagen gesteld is!
Chip zegt
Een 2 liter met 425 pk, nice!
Maar het ziet er wel afschuwelijk uit! Die motorkap en vooral die voorbumper, gadver!
Schoolbord zwart moet niet op dit soort auto’s, dikke onvoldoende!
RScosworth zegt
@ Fej
Een blik op die aanhangwagenstyle wielen in combinatie met 425pk zegt mij ook al voldoende over de rij-eigenschappen ;)
Stef zegt
@Robbie:
Doe wel even je huiswerk de volgende keer.
Een RB20 is een 4 cilinder 2.0 blok, een DET is een turbo blok.
RB20 is nooit als 6 in lijn geleverd, dat was pas vanaf de RB25DET.
robbie zegt
@Stef, ik ben natuurlijk geen Nissan/Skyline kenner. Maar met wat ik op wikipedia kan vinden kom ik toch tot het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_RB_engine#RB20
2.0 L RB20E I6
2.0 L RB20ET I6
2.0 L RB20DE I6
2.0 L RB20DET I6
2.0 L RB20DET-R I6
Het feit dat er nu een turbo op deze motor zit hoeft nog niet te beteken dat die er ook al op zat toen het blok de fabriek verliet ;)
Maar je mag me altijd verbeteren :D
alexander zegt
hij heeft hem tog wel zwaar verpest hoor orgineel was wel oke
Klassiekerrally zegt
Tja, sommige mensen snappen niet dat meer pk’s niet altijd gelijk staat aan betere rij-eigenschappen :)
Knorrit zegt
Volgens mij kan dit geval nu beter een Triumph Sh*tfire worden genoemd. Met 64pk klapten de deuren al open bij het nemen van een scherpe bocht, door het torderen van het chassis.
Hans zegt
Is geen skyline motor maar motor van 200sx of zo of 240sx
skyline is RB26DETT en zo
Nick_BE zegt
Ik was ook al aan het denken dat de motor waarschijnlijk eerder van een Nissan Silvia afkomstig is dan van een Skyline. Nu ja, maakt niet zoveel uit aangezien het alleen maar om de motor draait.
De rolkooi zal hopelijk wel voor een pak extra stevigheid van het chassis zorgen. Andere bandjes eronder zou ook wel mogen eerlijk gezegd.
robbie zegt
@Hans & Nick_BE , weet je dat zeker?
The first RB20E/ET/DE/DET engines were fitted to the R31 Skyline.
@Stef,
The RB engine is a 2.0L to 3.0L straight-6 four-stroke gasoline engine from Nissan.
Robbie roept niet zomaar iets ;)
Y. zegt
Dit is niks bijzonders. Er zijn honderden Triumph Spitfires over de hele wereld gemodificeerd met de meest belachelijke motoren, van elektromotoren tot big block Chevy en wankelmotoren. Je kunt het zo gek niet bedenken of het past erin, want het losse chassis leent zich uitstekend voor modificatie.
Deze modificatie lijkt me overigens niet één van de meest elegante. Dan is er op het web wel heel wat mooiers en professionelers te vinden, bijvoorbeeld via deze site: http://www.britishv8.org/Photos-Triumph-Conversions.htm
En @Knorrit:
Niet te veel in de kroeg rondhangen, daar ga je maar dom van praten. Een goede (als in niet verrotte) Spitfire tordeert nauwelijks. De latere modellen (MkIV en 1500) gaan zelfs goed, veilig en gecontroleerd de bocht om en de vroegere modellen zijn op dit punt makkelijk aan te passen. Het zijn heerlijk lichte en simpele auto’s, ideaal om zelf aan te werken. Tijdig aankomen op je bestemming is niet standaard, maar een optie. Maar dat behoort allemaal tot het avontuur dat Spitfire rijden is.
Y. (Spitfire-eigenaar)
Klassiekerrally zegt
@ Y.: van al die conversies spreekt me deze toch ’t meest aan…
smaakversterker zegt
knorrit heeft gelijk, ik heb ook een spitfire gehad en de wegligging was ronduit rampzalig, met 40 per uur uit een bocht gevlogen, ik denk dat je dat met weinig andere auto’s kunt nadoen :-)
mitsustiggi zegt
had liever een skyline met 16,5 litermotor uit een spitfire weet je wel zon ding met vleugels
rider zegt
o heerlijk is dat. zou wel super zijn als je van trackdays houd. daar is hij ideaal voor. veel vermogen met een laag gewicht. over het uiterlijk zullen we het maar niet hebben. met name de motorkap is een gedrocht. dat hadden ze wel even anders kunnen oplossen.
Stef zegt
@Hans,
De RB26DETT is alleen in de GT-R uitvoeringen van de R32, R33 en R34 geleverd. Wel compleet verschillende technieken in de blokken, maar Skylines werden ook met 2.0 en 2.5 liter blokken uitgerust
@Robbie,
Ik ga mijn bronnen hier even over na slaan, ik mag hopen dat ik niet in de war ben met een SR20, gezien dat wel een 4 cil is…
carsofcoolhaven.nl zegt
Bloody hell wat een lelijke bouw! Maar verder niet zo heel erg bijzonder, zoals al opgemerkt door eerdere posters. Tis een heerlijk goedkoop, makkelijk en betrouwbaar karretje om mee aan het knutselen te gaan. Het lijkt wel een kever ;-)
maxim medved zegt
hey man veel respect dat je voor nissan motor hebt gekozen en doet hij het goed ben zelf liefhebber van skyline en ik kan zeggen dat je voor engoed motor hebt gekozen doei en ik wacht op u antword
Lars zegt
Ik heb zelf een skyline r33 gtr met rb26dett blok is twin turbo 2.6 liter als ik naar dit blok kijk is het hoogst waarschijnlijk een rb25det uit een r33gtst zit namelijk een enkele turbo op en geen twin heeeeel misschien is het een rb26dett blok met een big single (enkele turbo) conversie maar lijkt me stug en een beetje zonde een twin turbo setup moet je lekker twin houden maar het is dus gewoon een rb25det lol
greetzzz,
Lars
Igor zegt
En vervolgens rij je iedere porsche-rijder het snot uit z’n ogen……………………tja da’s pas echt vet !