Audi zet zijn groei-offensief kracht bij. Topman Rupert Stadler heeft laten weten binnen de komende 5 jaar maar liefst 10 miljard euro te reserveren voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Nog beter nieuws is dat de nieuwe design-chef Wolfgang Egger heeft aangekondigd dat de verschillende Audi-modellen in de toekomst beter van elkaar te onderscheiden zullen zijn.
Op korte termijn heeft Audi aardig wat nieuwe modellen op het programma staan, zoals de A7 en de Q3. De Q1 is nog niet officieel, maar het zou een logische stap zijn, aangezien rivaal BMW reeds met zijn X1 aan het testen is.
Een reactie van Audi kon ook niet lang uitblijven, na het ontvouwen van de toekomstplannen door BMW. De Müncheners hebben zichzelf tot doel gesteld de jaarafzet in 2020 tot 2 miljoen voertuigen te doen groeien, in Ingolstadt ligt het doel op 1,5 miljoen Audi’s in 2015.
Ondertussen gaat Audi van verkooprecord naar verkooprecord. In de eerste 9 maanden van 2007 heeft Audi circa 740.000 modellen verkocht, dat is 8% meer dan in het jaar ervoor. Dankzij de komst van de nieuwe A4 hoeft Audi zich geen zorgen te maken over een nieuw verkooprecord (bron: automobilwoche).
Ollie zegt
Kijk, de A5 is al een stap in de goede richting. Net als de A6 en nieuwe A4. Ben heel benieuwd wat de uitkomst van die €10 mld zal zijn.
snuru zegt
pff beetje veel voor alleen modellen .. doe dan nog meer
onderzoek naar meer power uit kleinere blokken ofzo ..
Leooow zegt
goeie zaak :P
g55amg zegt
audi zal nooit slagen in zijn doel,als je alle audi modellen naast elkaar zet zie je toch de gebroeders dalton naast elkaar he
Davidov zegt
De Q3 lijkt me iig een fraai model te worden :)
Frank zegt
Dus de A staat straks niet meer voor Anoniem?
Of antwoord A Weet niet / Geen mening
Ze mogen potdomme wel eens met wat actie komen die saaie gasten.
Al die A modelletjes uitmelken…getverderrie
A4 van een 1.6 tot 4.2 V8 ofzo…slaat echt nergens op
AppieFlappie zegt
OH ja de concurrentie heeft ook vergelijkbare motorene en blijkbaar is er een markt voor. Mss niet zo groot als voor de sterkere motoren, maar er is een markt voor.
Armada zegt
@ snuru
Ze zullen ook heus wel geld investeren in het ontwikkelen van nieuwe motoren. Vergeet niet dat ze dit voor een groot deel doen met VW.
Zoepie zegt
Of ze geen verkoopsucces zullen hebben met hun A4 wil ik nog wel eens zien. Der zijn veel mensen die gerust met een kleinere variant op de A5 willen rijden. Maar ik kan begrijpen dat mensen die wel het geld hadden om een A5 te kopen en dat dan ook gedaan hebben zichzelf in de kl*ten getrapt voelen omdat het kleiner broertje veel minder kost maar er als twee druppels water op lijkt.
BreinStein zegt
Frank, ik kan je een eind volgen, alleen jammer van die laatste zin.
MarcO zegt
Kan ik niet 1% van dat budget op mijn rekening gestort krijgen? Dan beloof ik plechtig hiervoor minstens 1 dure audi terug te kopen. Ik zit nu ff te denken aan een RS6. Bovendien moet dat er makkelijk vanaf kunnen, want om te verzinnen dat de modellen meer van elkaar te onderscheiden moeten zijn, had ik ze ook gratis kunnen vertellen, daar heb ik geen 10 mld voor nodig.
Wel leuk hoor dat alle automerken aan dikke vette groei zitten te denken. Dat strookt ook lekker met de milieuproblematiek, en al helemaal met de hoeveelheid snelweg die we hebben….. NOT.
AppieFlappie zegt
Typisch hollandse opmerking. Geef me geld. Als je dat geld nou eens zelf gaat verdienen….
Barry330cd zegt
Gelukkig dat er Europese fabrikanten zijn, die zoveel geld willen en kunnen investeren in nieuwe modellen. Daar kunnen ze in Detroit alleen maar van dromen.
Markus zegt
Dit zegt toch helemaal niets. Andere fabrikanten investeren ook miljarden, die schreeuwen het alleen niet van de daken.
Ik begrijp ook niet zo erg de kritiek over de modellen. Volgens mij moet je naar de opticien als je een A4 niet van een A6 of A8 kunt onderscheiden. En een grote variatie van motoren is toch alleen maar goed? Voor ieder wat wils.
MarcO zegt
@ AppieFlappie
Geen opmerkingen maken als je de situatie niet kent….
Ik werk 7 dagen in de week, heb 3 bedrijven, maar dat wil niet zeggen als de economie zogenaamd in de lift zit, dat dan alle bedrijfstakken daarvan profiteren. En om dan te lezen dat ‘de grote jongens’ (niet alleen audi) miljarden kunnen uitgeven om de problematiek, die per dag merbaarder wordt, alleen nog maar te vergroten, dan wringt dat bij mij…. Typische commerciele opmerking: Meer, groter, expansie, groei. Ik vraag me af wanneer ‘de groten der aarde’ zich realiseren dat groei eindig is.
Juppe zegt
@Marco, om de problematiek op te lossen koop jij een RS6? :)
MarcO zegt
@ Juppe.
;) . Ik moet audi toch ergens mee lokken. Als ik voor een 1.6 A3 ga, krijg ik die 1% nooit. ;).
Maar even serieus. De kans dat ik dergelijke wagens zal rijden is erg klein. Natuurlijk schuilt er nog jongetje in mij die wel eens lekker wil scheuren in toffe bolides, maar ratio wint bij mij toch langzaam van emotie. Het is nederland al helemaal technisch niet meer mogelijk fatsoenlijk te scheuren (lekker in de file). En sociaal/maatschappelijk gezien ook niet. Ik heb dan ook inmiddels een afkeer ontwikkeld tegen SUV’s (hoe mooi ik sommige ook vind). Die PK race gaat ook nergens over. Laten ze die miljarden maar eens steken in duurzame ontwikkeling van mobiliteit, en niet om 2 modellen meer te hebben dan de concurrentie.
Jeroen zegt
@MarcO;
Damn wat een irritant gedoe…. laat het lekker die ontwikkeling ze besteden al genoeg aan de ontwikkeling van milieuvriendelijke voertuigen. Dit is een extra budget….. Go Audi…
Heb het liever in deze topic over de modellen die je graag zou willen zien bij Audi……
student zegt
…. beetje tempo met die R4 s.p.v.!! :P
Chief_S5 zegt
Hoe meer ziel, ehh motoren, hoe meer vreugd! ;) Ik vind het allemaal best hoor. :) Nu nog die RS6 Sedan, RS4-meute en we zijn klaar. ;)
Windhoos zegt
Waarom reageren als de reactie bij voorbaat al negatief is? Dan kunnen sommigen hier imho net zo goed niet reageren………
Persoonlijk vind ik Audi gewoon goed bezig trouwens
Nick zegt
@Frank: Dat is met elke merk het geval.
Zo heb je de 316i én zo heb je de M3.
@snuru: Power, hoe leuk het ook klinkt is niet alles.
Ondanks het hele vermogen-koppel verhaal, waar in word beweert dat vermogen en koppel helemaal niks uit maakt is koppel toch iets belangrijk.
Vermogenverlies is er altijd, koppelverlies niet perse.
En VAG motoren (of eigenlijk de complete aandrijflijn) zijn altijd koppelgericht geweest, vanaf de KdF-wagen.
De Audi A7 lijkt mij een interessante auto, ik wil graag zien hoe hij zich staande zal houden met de Mercedes-Benz CLS én BMW CS.
Zal vast wel weer een S7 beloven… Maar ik zou ook graag de W12 nog één keer willen zien.
matt zegt
Waarom altijd dat vitten op Audi’s die te veel op elkaar lijken. Bij steeds meer merken zie je die sterke overeenkomst: Peugeot, BMW, Mercedes, Volvo, zelfs Alfa. Merkgezicht heet dat. Voor de leek lijkt het vast allemaal hetzelfde, maar een beetje autoliefhebber houdt ze makkelijk uit elkaar. Oké, de standaard zwarte Audi-leasebakken (A3, A4, A6) hebben nogal wat van elkaar weg vanaf een afstandje van voren gezien. Maar als je bij het uitkiezen wat fantasie hebt en een wat apartere kleur en aankleding neemt, dan heeft niemand het meer over eenheidsworst. Ik heb zelf een nieuwe A6 Allroad in dakarbeige. Alleen die glanzende grille al is een enorme aandachttrekker.
Windhoos zegt
Uitgezonderd van de nieuwe A4 en A5 zie ik alleen met mijn ogen dicht weinig verschil……………..