Een dikke Amerikaan in een strak Italiaans maatpak. Niets iets waar ik graag naar kijk, maar dit is een uitzondering.
Dit is de Pininfarina Rondine Corvette, slechts één exemplaar van gemaakt, welke in 1963 geïntroduceerd werd op de Paris Motorshow. Hij schijnt model te hebben gestaan voor de styling van de Fiat 124 Spyder. Tot op de dag van vandaag is deze prachtige Corvette eigendom van Pininfarina, maar niet lang meer… De auto staat namelijk te koop! Wat ‘ie exact moet kosten is niet bekend, maar goedkoop zal het niet zijn (via autoblog.com).
Momenteel zijn er slechts twee gegadigden, iets wat ik me niet kan voorstellen, dit is toch een pracht van een wagen? Hebben de rijken onder ons geen gevoel voor stijl? Of zal het vooral komen door het interieur, wat standaard gebleven is (correct me if I’m wrong)?
Alwood zegt
dat is wel een héle mooie wagen inderdaad! :o je ziet er zelfs nouwelijks nog vette in terug… en denk dan het geluid er bij :D
lancia delta 1.8 lx zegt
//Een dikke Amerikaan in een Italiaans maatpak. Niets iets waar ik graag naar kijk//
beste blogger, ik hoop dat je jezelf geen autokenner noemt.
ISO grifo, rivolta, lele
deTomaso mangusta, pantera
Michiel_vd_Brink zegt
Cool!
Deze Corvette is overigens al een besproken in een column van me.
Zie hier een vergelijkbaar design van Pininfarina, maar dan op Alfa Romeo 2600 basis.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/19/niets-is-wat-het-lijkt
Guan zegt
beste lancia delta 1.8 lx; blogger doelt w.s. op vleselijke uitvoeringen..
lancia delta 1.8 lx zegt
aaaaaaaaaah, dan neem ik mijn woorden terug.
maar de verwarring is toch begrijpelijk?
Mikeee zegt
Erg mooi ja. De eerlijkheid gebiedt mij wel te vermelden dat indien dit een recente conversie was geweest ik het heiligschennis had gevonden.
Boss zegt
Ik tracht mijzelf vaak buiten de ‘eeeh, het lijkt op een…’ opmerkingen te houden, maar inderdaad, zoals ‘lancia delta 1.8 lx’ al noemde een ISO (Grifo of wat dan ook, daar ben ik niet helemaal in thuis).
Het komt wel enigzins overeen, al ben ik beschonken. En er zijn inderdaad meer italianen met een amerikaans hart. DeTomaso is wel ‘one of my favourites’.
ZwerverRoodbaard zegt
Misschien is dit iets voor in de verzameling van Jay Leno :S
rotorhead zegt
lancia delta 1.8 lx: ik bedoelde inderdaad vleselijk ;)
Het is al laat he, kan gebeuren :P
lancia delta 1.8 lx zegt
ik vind alles best als het maar niet te vaak gebeurt…:)
Juppe zegt
DeTomaso “italiaan met een amerikaans hart”, en die is dan weer door een nederlander getekend (de Pantera, waarschijnlijk voor een deel). Hoe heet ie? ’t is al laat….
Die Corvette doet me sterk denken aan sommige ontwerpen van Albrecht Goertz (Nissan 2000GT, 1e fairlady etc.), of werkte die toendertijd bij Pininfarina? Weet jij dat Michiel?
PieterA zegt
Werkelijk een gigantisch mooie auto. Zo zien we ze niet meer vandaag.
Gerben zegt
Mooie wagen,
maar eigenlijk vindt ik die alfa geslaagder.
De achterkant van de vette ziet er wat sixties futuristisch uit, en een beetje te uitgerekt. Ietwat overstyled zeg maar….
Klassiekerrally zegt
@ Juppe: je bedoelt denk ik Tom Tjaarda. Voor zover ik weet is dat echter een geboren Amerikaan. Wel van Nederlandse ouders…
lincoln zegt
tja bloedmooi natuurlijk ..
maar in die tijd vond ik de amerikanen zelf veeeel beter in het ontwerpen van auto,s ..
dit is een “one off” en daarom wat exclusief ..
transam73 zegt
Stukje geschiedenisles erbij: http://www.tom-tjaarda.net/
RubenBaeten zegt
Pinin Farina (toen nog twee woorden) ging in die tijd wel vaker met Amerikanen in zee. Voor Cadillac ontwierpen ze in de fifties een aantal showmodellen, de 1959-1960 Eldorado Brougham (200 stuks geproduceerd), en in 1961 stond in Parijs de prachtige Cadillac Jacqueline concept, genoemd naar de nieuwe First Lady. Die auto staat nu toevallig op eBay te koop, het bod is momenteel $260,000.
RubenBaeten zegt
Correctie: de veiling is al oud, de auto is in augustus voor dat bod verkocht.
Markus zegt
Mooie wagen, lijkt in mijn ogen meer een Ferrari dan een Corvette, maar dat mag de pret niet drukken. En zo te zien best een koopje, als er maar eentje van is die in uitstekende staat verkeert.
Michiel_vd_Brink zegt
Nog een Corvette in Italiaans maatpak, maar dan van Scaglietti:
http://www.michaelmccafferty.com/mmmvette.htm
Leejon zegt
Erg apart, met die grote achterruit en die lange (maar dan ook echt heel lang, volgens mij kan een SLR mclaren niet aan tippen) motorkap. Prachtig ;)
Martin zegt
Kan iemand mij misschien vertellen wat voor soort model dit is zeg maar??
Zoals sedan en hatchback maar dan voor dit type auto?
Zou daar best blij mee zijn:)
Baloni zegt
Ik heb liever een AMERIKAANSE CORVETTE!
Citrofiel zegt
:o Het wordt me maar weer eens pijnlijk duidelijk dat de Italianen toch echt de meesters van het autodesign zijn… (en niet de Fransen :cry: ;) )
alexander zegt
dat is tog egt ff een hele mooie auto
ik heb het niet zo met corvette na de stingray tot de Z06 maar dit is een kunstwerkje
Rob USA zegt
Ben het met Lincoln eens, kijk maar eens naar de ’66 stingray, mooier kan die
niet worden al zit de hele familie van Pini mee te tekenen!! :)
lincoln zegt
@Michiel van den Brink .. kan je op verzoek van minimaal 2 autobloggers een column doen over de amerikaanse auto ontwerpers .. het liefst uit de overdaad jaren 50/60 toen mensen nog niet gehinderd werden door aerodymamica/overgewicht /brandstof tekort .. kortom toen auto,s nog echt auto,s waren .. of een special over de concepts uit amerika en die tijd .
mijn dank en jouw eeuwige roem .. win/win dus.
Jesper zegt
@ Citrofiel,
de fransen kunnen dr ook wat van hoor, maar das meer een ehh… hoe zal ik t zegge… verworven smaak… niet iedereen houdt bijv. van de DS en de SM…
maar de styling is zeer zeker origineel te noemen
persoonlijk vind ik deze corvette niets voor mij, geef mij maar de ‘coke bottle’ of de europese variant, de opel GT
Michiel_vd_Brink zegt
@ lincoln: neehh, liever niet.
Toen auto’s nog echt auto’s waren? Dan denk ik niet in eerste instantie aan die overdadige Amerikaanse slagschepen… Overdaad schaadt.
lincoln zegt
behalve bij peekaas en vermogen dan zeker ..
lincoln zegt
nou .. nog mooier .. maak je een column over overdaad en teveel van het goede/slechte .. win/win/win.
Rob USA zegt
@Michiel , USA cars zijn niet alleen slagschepen en overdaad.
Hier wat vb zoals de Corvette tot ´74 de Thunderbird,Mustang,Camaro tot ´74
Firebird tot `74,Charger,Challenger,Javelin,Barracuda enz.
Hier kan je boeken mee volschrijven dus een column zal ook wel lukken dan. :)
Franco zegt
Wat een machtig mooie auto!
Een beetje Iso Grifo (7 Litri) van voren, maar dat bomt niet!!!
@Michiel, eerst hakken op SUV’s en nu ook een vooroordeel over USA-auto’s?
Ben je dan zo’n simpele geest?!?
Michiel_vd_Brink zegt
Ik schrijf altijd over wat me in de afgelopen twee weken het meeste bezig heeft gehouden.
Amerikanen houden me blijkbaar niet zoveel bezig, maar wat niet is kan nog komen.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Franco: het was een antwoord op de vraag van Lincoln die schreef: “het liefst uit de overdaad jaren 50/60 toen mensen nog niet gehinderd werden door aerodymamica/overgewicht /brandstof tekort ..”
Michiel_vd_Brink zegt
En bovendien werd men toen al wel, net zoveel als nu, gehinderd door aerodynamica en overgewicht, alleen vond men het niet belangrijk of had men het niet eens door…
Rob USA zegt
@Michiel: Men was idd niet gehinderd door aerodynamica en overgewicht, ze
gooiden er gewoon een dikkere motor in. :) Van small block naar BIG block :)
En wees niet bang ze hadden het echt wel door maar wilde hun creatieviteit niet
laten beperken (zoals de rest v/d wereld) door een beetje lucht!
Sorry had die 50/60 niet gespot. Maar ondanks het groot slagschip gehalte
in die tijd zijn er zeker bergen parels tussen te vinden met zeer mooie details
en designs. Sommige hoodornaments ( beeldjes op de motorkap) zijn mooier
dan soms complete Jap/Europese auto’s. :)
Michiel_vd_Brink zegt
Aha, ik lees het al…
Zo’n column zou wel wat voor jou zijn om te schrijven, Rob. ;)
Demoniac zegt
@Franco: de eerste Iso Grifo stamt uit hetzelfde jaar als deze Corvette en lijkt er niet echt op qua looks. De latere modellen hebben er inderdaad wel wat trekjes van, maar zijn dus later ontworpen dan dit ding :)
RubenBaeten zegt
@lincoln en Rob: De belangrijkste twee op een rijtje dan maar even ;-)
Harley Earl
Bill Mitchell
classic red zegt
Deze Corvette is overigens door Tom Tjaarda (in dienst van Pininfarina) ontworpen. Dus toch een Amerikaans ontwerp eigenlijk.
Rick dos zegt
Aha! Dus daarom vind ik ´m niet mooi….
lancia delta 1.8 lx zegt
@ rob usa
ik weet liever niet alles van amerikaanse auto’s maar volgens mij zijn de small-blocks een latere v8 uitvoering dan de big blocks, waarbij ik ook nog een kanttekening wil plaatsen bij het suggererende idee dat een smallblock minder cilinderinhoud heeft. wat volgens mij niet waar is maar te maken heeft met de plek van het uithonen van de zuigerhuis.
Franco zegt
@Demoniac,
Wat ik ook bedoelde…
Rob USA zegt
@Lancia delta: Ik weet jammer genoeg niet alles van amerikaanse auto’s, ben
vooral groot liefhebber en je zou best eens gelijk kunnen hebben.
Maar ik had er niet zo diep over nagedacht en het was meer om mijn statement
te bevestigen dat gewicht en aerodynamica gewoon opgelost werd door een grotere motorinhoud en meer pk’s.
Ik ben ook niet super technisch maar het lijkt me dat je uit een big block wel
meer cilinderinhoud krijgt simpelweg omdat er meer ruimte is om uit te honen.
@Ruben Baeten: Super history en wat een supermooie en vooruitstrevende ontwerpen hadden deze mannen!