Dat auto’s op waterstof niet persé met traag geassocieerd hoeven te worden wisten we al. Toyota bewijst nu dat echt zuinig ook heel goed mogelijk is.
Toyota heeft het namelijk voor elkaar gekregen om op waterstof van Osaka naar Tokio te rijden, een afstand van zo’n 560 km, zonder te hoeven tanken. Dit is gedaan met de FCHV, wat staat voor Fuel Cell Hybrid Vehicle. Tijdens de rit stond de airco continu aan. De FCHV is voorzien van een nieuw regelsysteem welke het vermogen van de brandstofcel en het op- en ontladen van de accu regelt. Dit zorgt voor een 25% stijging van het rendement. Daarnaast zijn de waterstoftanks vervangen door exemplaren met een hogere druk en dubbele capaciteit, waardoor het mogelijk moet zijn zo’n 750 kilometer af te leggen op één tank.
Nu maar wachten op de juiste infrastructuur.
BMW Freak zegt
Niet echt vernieuwend zou ik zeggen…
Een 330d gaat op een tank van Amsterdam naar Warschauw, das meer als duizend km….
rotorhead zegt
die d in ‘330d’ staat voor, ehm… Daterstof? ;)
BMW Freak zegt
rotorhead: nee voor diesel:s
rotorhead zegt
Precies ;) Iets anders dus.
speedlimit zegt
Wel flauw maar moet ’t toch ff zeggen…zelfs ’n kleuter weet dat diesel en waterstof 2 verschillende dingen zijn.
Prioriteit bij waterstof is dat er geen uitstoot is,ja water…punt 2 is pas zo veel mogelijk km’s maken ;)
BMW Freak zegt
@ Speedlimit, dat weet ik ook heus wel, t verschil tussen waterstof en diesel. Het punt is alleen dat toyota hier de loef wil steken met een actieradius van 750 km.
Ik wou alleen maar even aangeven dat dat niet meer zo heel innovatief is…
S(wift)ubaru power zegt
Nette prestatie. Ik haal dat niet op mijn tankje :P
Ik vind die auto wel veel op subaru forester lijken alleen dan met toyota embleem
Thomas zegt
@ BMW Freak
Ben je nou echt zo achterlijk of doe je alleen alsof? Ik haal met een citroen c4 op 60 liter ook 1280 km.
Dit is waterstof eihoofd. Dit is veel lastigere techniek om lange afstanden mee af te leggen….
Ontopic: knappe prestatie! Zeker met 750km een stukje (toekomst)techniek die snel realiteit zal worden.
Gerben zegt
mooi zo, dit is dus echt vooruitgang.
Laten we dat hoofdstuk van die zinloze hybrides maar meteen afsluiten….
speedlimit zegt
@ BMW Freak
Het gaat hier alleen om de actieradius op waterstof…dat jij dan interessant wil doen door diesel erbij te halen is hierbij niet van belang.
Een Boeing 747 haalt nog veel meer km’s op ’n tank en dan hebben we ’t nog niet eens over de laadruimte.
Beetje appels met peren vergelijken lijkt dit me of niet soms?
@ Thomas
Goed gesproken ben ’t er helemaal mee eens ;)
jamesBrown zegt
Die vergelijking diesel/waterstof is idd belachelijk. De actieradius wordt hier genoemd in vergelijking met andere waterstof-technologie. En die duizend kilometer is vast nog steeds schoner én goedkoper dan je diesel :P
Bliz zegt
Dat is in vergelijking met de waterstof auto van bmw een hele verbetering. Erg fijn dat je 750 km op een tank kan rijden. Wel erg benieuwd welke constructie ze hebben gebruikt voor de tank.
Bliz zegt
De actieradius van de BMW 7 serie op waterstof is 200 km
Chip zegt
@ Bliz
Ja, maar die gebruikt vloeibare waterstof die heel erg wordt gekoeld (wat natuurlijk energie kost).
Auto’s op waterstofgas laten rijden is iets makkelijker, gewoon mengen met zuurstof en je hebt stroom.
Japie zegt
Nou,…als dit nog een beetje doorontwikkelt wordt heeft dit zeker de toekomst,….tot onze regering er lucht van krijgt,…..krijgen we wateraccijns!!
Sorcerer zegt
Hebben ze dat hele stuk 90 in de 6 gereden ofzo? :P
Anyway, het gaat de goeie kant op. Nog een paar jaar lekker doorknorren op benzine en benzine-met-hybride (zoals BMW nu), en dan kunnen we serieus gaan overstappen op waterstofvarianten :)
Leejon zegt
Er stonden zeker geen files ;)
je oma zegt
Waarvoor hebben die Jappen vaker zo’n extra spiegeltje op de motorkap?