Of je er op zit te wachten weet ik niet, maar Volkswagen komt met een extra sportieve variant van de Touareg V10 TDI. En dat is na de Golf R32 en Passat R36 het derde R model van Volkswagen.
Exacte specifiacaties zijn nog niet bekend, maar VW zegt dat het vermogen royaal boven de 313 pk en 750 Nm van de reguliere V10 TDI uit zal komen. Dus daar kan je helemaal een Boeing mee trekken! De R50 zal officieel onthuld worden op 11 oktober in Australie tijdens de AIMS in Sydney (via worldcarfans).
sosa zegt
Heerlijke auto die de concurentie aangaat met de porsche cayenne.
ML320 CDI zegt
Porsche cayenne?? nee dat denk ik niet. Denk eerder met de Mercedes ML420CDI, de Q7 4.2 TDI en de BMW 3.0sd.
Appelflap zegt
Kan je nagaan een bugatti heeft een koppel van 1250 NM. De V10 heeft al 750 NM. Laat staan deze R50 :D
evo zegt
De 500 pk Audi-diesel?
Silverarrow zegt
Moet spontaan denken aan deze reclame:
http://nl.youtube.com/watch?v=oSsCcIDAiTI :D
Antoine zegt
Wat een geweldige auto zeg!!! zier er super uit (niet vol met tuperware) en een beestachtige motor.
robbie zegt
@evo, nope de 5 liter V10. Vandaar ook de naam R50 = 5 liter motor :D
evo zegt
Ooooo, staat die 50 daarvoor ;)
D.D.B. zegt
Zo! Daar wordt je wel even stil van! “Doe mij die maar” zullen we maar zeggen. Briljant!
KoboC zegt
@sosa: Een porsche cayenne??? Is dat niet gewoon een toureag met eeen andere badge dan?
Waar gaat het heen met de pk-strijd? Beetje waanzin om alle auto’s steeds maar meer vermogen te geven. Ik zie liever de prijzen omlaag gaan. In de file heb je niks aan die 313pk… Maar als ik dan een SUV met teveel pk’s zou willen, dan zou het een toureag zijn.
Barry330cd zegt
Toch liever de X5 met 286 PK diesel, is gewoon een fijnere auto met betere wegligging, comfort en verbruik plus echte “fahrspass”
jos zegt
ik heb de R-line gezien op de IAA die zag er al ubervet uit…
wil nie weten hoe deze er in t echt uit gaat zien….dat moet wel megabruut worden:D
ik zou het iig wel weten als ik een suv nodig heb
Mr.X zegt
Wel een leuke auto, maar het is een zinloze strijd
paul zegt
Barry330cd schrijft,
4 October 2007 om 11:24
Toch liever de X5 met 286 PK diesel, is gewoon een fijnere auto met betere wegligging, comfort en verbruik plus echte “fahrspass”
Pfff, hoe moet jij dat nou weten ?
Heb je al gereden in deze auto dat je de wegligging, comnfort etc. al weet ?
RScosworth zegt
Allemaal leuk en aardig die R modellen maar het was fijner geweest als ze de Golf R32 aan zouden pakken. Die laat zich door zijn 2 liter concurrenten voorbijrijden met een 250pk sterk blok wat haast net zoveel zuipt als een echt snelle auto. Hoewel het wel een erg leuke auto is om mee te rijden.
Waarschijnlijk komt het doordat ik niet zo’n dieselaar ben maar is 313pk niet heel weinig voor een 5 liter diesel? Of maakt dat geen zak uit met een koppel van 750Nm? Die zwarte ramen achter zijn wel verschrikkelijk trouwens, zo staan de Touareg’s er voor de coffeshops ook altijd bij.
Jesper zegt
hebbe hebbe hebbe!! :D
rus zegt
Doe mij maar een Cayenne Turbo. Ik heb echt een hekel aan diesels.
Zoef zegt
“Waar gaat het heen met de pk-strijd?”
de PK “strijd” is eigenlijk geen strijd. Het is gewoon technologische ontwikkeling. De mogelijkheden nemen toe en dat hoort ook zo, en wat pakweg tien jaar geleden alleen op circuits en in labo`s bestond, kan nu aan een bereikbare prijs bij de consument worden geleverd. Dat is vooruitgang.
Ook toen verbrandingsmotoren van 5 pk uit 1910 evolueerden naar 30 pk in 1920 vond men al dat het einde zoek was. Dat je 30 pk niet onder controle kon houden.
Zelfde verhaal nu. Maar het kan gewoon wel, samen met verbeterdende roadholdingtechnologieën.
In het begin van de recente “powerboost” dacht ik dat de superwagens nu zinloos zouden worden. Onzin dus, die evolueren gewoon mee. 500-600-700-800 pk wordt nu bereikbaar voor deze wagens.
Het gaat gewoon door. In 2050 hebben we allemaal 500 pk wagens en het zal gewoon leuker zijn.
Als we tenminste niet voor pseudogroene maatschappijsaboteurs blijven stemmen.
Frank zegt
@ Antoine…plastic genoeg te zien hoor.
Blijft een waardeloze wagen die Touareg, in het terrein bakt ie er niks van en om zon bakbeest dan zoveel vermogen te geven dat ie op de snelweg meekan lijkt me vrij nutteloos. Dat ding moet toch een keer de bocht om.
Los van dat is dit een van de minst lelijke touaregs die ik ken :)
SugarFree zegt
Als ik veroordeeld word tot een SUV zou deze nog redelijk meevallen.
De Cayenne’s (zonder of met tupper) was ik, ben ik, en blijf ik zat worden ;)
En inderdaad, je trekt je Boeing er zelf mee naar de baan :)
smokin zegt
@Sugarfree:
Hij zou er minimaal 3 a 4 moeten kunnen trekken, aangezien de gemiddelde echte Airplane Tractor het met een kleine 100pk moet doen.
pdf alert:
http://www.fmctechnologies.com/upload/b400.pdf
vla zegt
@ iedereen
wat denk je? Volvo R-series of Volkswagen R-series
ik vind de Volvo R-series mooier en beter
bertus zegt
Als deze net zo goed is als de al bekende mag je hopen dat je buren geen emmer water weggoien als je langsrijd doet ie het nooit meer fijne suffe terrein bak
Chris zegt
@smokin
jij snapt niet helemaal was pk’s zijn ofwel?
smokin zegt
@Chris:
Ironie, not a fan?
Ik probeer alleen even aan te geven, dat de Boeing-pull actie an sich niet een opzienbarend feit is.
nichos zegt
als ik mij niet vergis is een touareg behoorlijk sterk in de modder, tot spijt van wie het benijdt..
Appelflap zegt
Dames en heren. GOED LEZEN.
De huidige V10 heeft 313 PK. Dus de R50 gaat ruuuuuuim over de 313 zoals die meneertje van VW zei.
Nietrijker zegt
Zoef schrijft: “Als we tenminste niet voor pseudogroene maatschappijsaboteurs blijven stemmen.”
En daar ben ik het helemaal mee eens!!!
Auto’s zijn gemaakt om brandstof te slurpen. Ik ben onlangs op de IAA geweest en zag ontzettend veel millieu geneuzel ipv coole auto’s. Aan de zogenaamde groene debielen: Ga toch lekker met het openbaar vervoer. Dan hebben de echte liefhenners tenminste meer ruimte op de wegen…
Ik ga voor een Hummer H2. Heerlijk 6,2 liter mengsel verbranden per slag van de cylinders…
Nietrijker zegt
en dan een beetje meer on-topic: Cool van VW om ook de prachtige V10 TDI eens lekker onder handen te nemen. Wat zal ABT of MTM met deze bak gaan doen…?
Solstice zegt
Meer dan 313pk en 750 Nm is niks. De MAN TGX biedt met 2 cilinders minder 680pk en 3.000 Nm. En veeeeel meer laadruimte ;-)
mout zegt
@Solstice: En dan heb je nog echte VAG-kwaliteit ook! ;)
rider zegt
een beetje chiptuner haald er al 920Nm en 400pk uit. dus VW zal ook wel aan die cijfers komen. ik schat met het bruikbaar houden van de motor (betrouwbaarheid, Co2 uitstoot enzo) dat VW het bij 380pk houd en 850Nm.
standaard loopt dat ding al 225km/h, deze zal dat dat 235 van maken. maar ik hoop wel dat ze het verbruik dan ook gelijk verbeteren want dat is nou niet bepaald goed te noemen. lees veel te hoog! de V12tdi van Audi is zuiniger en veel krachtiger. hetzelfde geld voor de V8TDI. die is zuiniger en heeft meer PK’s en Nm’s dan de V10 van VW. dus VW moet wel aan de slag.
stoes zegt
is de r36 al te koop dan.
Nick zegt
RScosworth: Dat is vaak bij Audi/Volkswagen, liever een hoog koppel en een lekkere koppelcurve dan een hoog vermogen.
Kijk maar naar de 4.2 V8 FSI, je hebt er één met 354 pk en 440 Nm én één met 420 pk en 430 Nm.
De 420 pk versie gaat iets sneller, maar de 354 pk versie rijd veel soepeler.
Heeft geloof ik vooral te maken met de vooropening én nasluiting van de kleppen, want de 420 pk variant heeft meer last van backfires dan de 354 pk variant.
Én backfires zijn niks voor mensen die rustig willen cruisen en af en toe toch de Golf/Kadett/316i rijder naast hen een poepie laten ruiken.
1*murci,1*aston zegt
P=T*w
Dus wat zit iedereen toch altijd te janken over dat koppel. Dat maakt helemaal niets uit, het koppel verloop is al een andere zaak.
@Barry330cd
Hoe weet jij nu dat een R50 slechter rijdt dan een X5? Ik heb er althans nog nooit mee gereden, met die R50 dan, met een X5 al wel en ivg met een merc G is dat playmobile.
Jos zegt
Ziet er goed uit. Lekker dik! Maar ik vind dat oranje ding waar Jason van Fifth Gear in de laatste aflevering in reed ook wel vet. Weet ff niet precies meer wat de naam was, maar het was iets van een omgebouwde freelander ofzo. Met 500 pk uit een ethanolfuel engine
Johan zegt
@ Nick: Dat vehaal over backfires kan je gewoon vergeten.
Het blok dat in de RS4 hangt heeft een ander inlaatlengte dat past bij het verhogen van je toerental. Hierdoor wordt het rendement bij lagere toerentallen minder. Heel verhaal met stromingsleer en resonanties om dat uit te leggen, ga ik niet doen.
@ RScrosworth: Dat motorblok is al 5 a 6 jaar op de markt. Ga er dus maar vanuit dat dat blok totaal al 7 a 8 jaar oud is. Diesels zijn (vooral VAG-diesels) pas de laatste jaren veer sterker geworden.
Berbertje zegt
:O Kwijlt eerst de R36 Ook niet verkeerd komen zie hiermee :D
Moet het een soort W12 Sport worden ? wel zelfde kleurtje
jordey zegt
deze is al über dik, hoe wordt die W12 6.0 Touareg dan wel niet??
troyk zegt
PoePoe..313 Pk uit een V10.
XC90 heeft er 315 uit een V8.
Vindt ’t weinig indrukwekkend hoor een SUV met 300 pk.
Er is maar 1 wagen die indruk maakt die ook de looks heeft van een jeep:
Je raadt ’t al: Brabus GV12.
bradley zegt
voor het verbruik zul je deze diesel niet moeten kiezen ;)
de v10 tdi zat al mooi boven de 10l/100km gemiddeld verbruik
speedlimit zegt
@ troyk
Die volvo v8 waar jij ’t over hebt is geen diesel ;)
Gideon zegt
@smokin:
Ooit gehoord van grip? en wil je zo’n vliegtuig kunnen trekken, zul je toch eerst iets moeten doen aan de ratio van de versnellingsbak.
Jeffrey zegt
Deze R50 krijgt naar verwachting 350 pk en koppel van 800 nm, de prijs zal rond de 140.000 euro liggen net onder de W12 prijs.
cossy zegt
Een r-model gaat naar mijn mening niet echt samen
met een mazoutstoof in het vooronder….
Een héééle mooie touareg, dat wel maar een dikke benzinemotor zou
hem nog zoveel mooie maken.
Aselu zegt
@ Solstice
En hoe zit het met de cilinderinhoud dan?
RobTWo zegt
@ KoboC (“In de file heb je niks aan die 313pk…”) Met zo’n auto hoor je niet in de file te staan, maar door het gras ernaast te rijden.
marruk zegt
oeh die nieuwe MAN TGX is wel heel bruut!
Ik vond de oude al mooi maar deze?! :D
amaai (L)
een 680 is ook weer lekker de zwaarste V8
die ze hebben heh maargoed haha.
een 580 of 620 mag ook wel hoor ;)
OT: idd liever een zware X5 diesel,
of je er nou ervaring mee hebt of niet.
BMW of VW, maakt niet uit welk type,
de BMW wint het toch altijd wel..
Qua afwerking, rijtechniek, alles.
Dat het ietsje duurder is is het ook wel waard
smokin zegt
@Gideon:
Die grip heeft die Touareg van zichzelf ook niet, ik meen dat ze er destijds ruim 4 ton aan ballast in heb gelegd om de wieltjes nog enigszins in de buurt van het asfalt te houden.
En die versnellingsbak, tja, die kan inderdaad ook niet standaard zijn.
M.a.w. Ze hebben gewoon zo’n airplane tractor nagebouwd met een Touareg hoesje erom. Dat had net zo goed een Twingo, CinqueCento of Kia Rio hoesje kunnen zijn.
mashell zegt
En de gewone V10 TDI was al zo leuk.
For(d)ever zegt
Een goede keus van Volkswagen. Ziet er supermooi uit.. beestachtige motor :).. kom maar hier er mee!.. mooi wagentje om te zien.. en in te rijden :D
Floryn zegt
ik vind de w12 mooier
erik zegt
Hallo,
Ik ben de bezitter van R50 afgebeeld op autojunk, kun jij mij de originele foto’s mailen dank je.
hij rijdt als een raket, droom auto volgende week weer de zomerbanden eronder en gas erop.
Graag zie ik de foto;s van Pieter
Dank je
Erik