Struin de wereld af op zoek naar mensen die niet enthousiast zijn over de nieuwe Fiat 500. De kans is groot dat je niet verder komt dan een handje vol azijnzeikers, want de nieuwe kleine is een publiekslieveling. Bijna net zo vertederend als een labradorpuppy, dus zo’n autootje moet je ook niet willen tunen, maar gewoon schattig laten zijn.
Fifth Gear is (bijna vanzelfsprekend) ook behoorlijk enthousiast over de 500 en gingen een stukje rijden in de uitvoering met een 100 pk sterke 1,4 liter zestienklepper motor. (via: autoblog.it)
Enzo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Knorrit zegt
En terecht. Ik word in ieder geval helemaal knettergek, elke keer als ik dit autootje zie. Ik MOET er een hebben (al zal dat jammergenoeg nog wel even duren hehehe)!
Mr.X zegt
Ik vind hem niet bepaald schattig, je kunt er overigens veel leuke onderdelen aan monteren…..
Maar best wel een krachtige motor voor zo’n kleing wagentje….
joep zegt
Het is natuurlijk ook wel echt een heldending die 500….
Saab 9-5 zegt
Ik vinnem vet! En 5* @ Euro NCAP!
F. zegt
Zelf heb ik gereden met de 1.2 8V, de 1.4 100PK en de 1.3Mjet en ze reden elk zeer goed! Zelfs de 1.2 is zeer soepel en de multjet is zeeeer geruisloos. Het afwerkings niveau is zeer hoog en ver boven het gemiddelde van andere wagens uit deze klasse. Het grappige van een ritje 500 zijn al de blikken van voorbijgangers en tegenliggers, gewoon iedereen staart de 500 na.
Frank zegt
haha, “Look, it’s got bumroom” :)
Wat een toppertje die 500, ik probeer ‘m al aan mijn vriendin te slijten maar die moet nog steeds het rijbewijs halen!
BreinStein zegt
bedankt dat ik uitgemaakt word voor azijnzeikers. het design is zo jaren ’50, betaal je teveel voor matige kwaliteit en zometeen zie je ze weer met bosjes rijden.
Kyanite zegt
@BreinStein wat vind je dan van de Mini? Dat model is ook 100 jaar oud en nog steeds populair, dat wordt deze 500 ook. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Statler&Waldorf zegt
jammer dat de uploader hem net afgekapt heeft voor de prijsvraag… Deksels!
Mr.Abarth zegt
@ Breinstein: jij bent dus in mijn ogen ècht een azijnzeiker, want je denkt dat de 500 slecht gebouwd is..
Dus denk je vast ook dat de Renault Modus slecht gebouwd is, want beiden hebben 5 sterren bij de Euro NCAP! Dat zeg toch wel iets over de goeie kwaliteit.
Ga maar lekker sikkeneurig auto’s afkraken, iets beters heb je blijkbaar niet te doen.
Dat je m niet leuk vindt, moet jij weten, niks mis mee, maar ga niet zeggen dat het een inferieure kwaliteit is, terwijl je m zelf nog niet gereden hebt.
rider zegt
het is een heerlijk handzaam autootje. niet te duur (zoals mini en new beetle) en toch retro. oja, en verrassend ruim van binnen. Want one!
autoblogger zegt
Ik ga grotendeels met Breinstein mee. In mijn ogen is het een lelijk klein kuthok. Als het een Chinees was geweest dan had iedereen hier staan schelden, het is echter een Italiaan en dus is het all good. Jammer hoor. Want none!
SugarFree zegt
Van mij mag tie een regelrechte topper worden.
Gewoon deksels goed over nagedacht, over dit wagentje.
Smoelt perfect, heeft precies de juiste looks.
Zelfs mannen zullen het een leuk autootje vinden (met bovenstaande uitmonstering zeker).
Eindelijk een leuk tegenwicht tegen de bijna saaie (nieuwe!) Mini.
RubenBaeten zegt
@autoblogger: Als het een Chinees was geweest, was ik steil achterover geslagen dat ze blijkbaar toch zelf iets kunnen bedenken.
Bisazza zegt
@Breinstein:
Je bent idd. een azijnzeiker. Nog geen recensies gelezen? Dat roemen ze de afwerking en kwaliteit van bijv. de 500 en Bravo. 5 sterren in de NCAP… prima toch? Anyway ik vind het een guitig autotje!! Maar ik houd het toch bij mijn Cooper S!…….
twannie bravo zegt
Ik vind dat fiat echt goed bezig is, maar ik verwacht wel dat hier alleen maar vrouwen in rond zullen rijden. Eigenlijk net zoals bij een mini een beetle en een bmw 1 serie.
Daarom ga ik voor bravo
Zorn zegt
Over kwaliteit ga ik (nog) niets roepen, maar ik ben bang dat Breinstein wel gelijk heeft over het “met bosjes rijden”. Voor mij hoeft het dan ook niet meer.
Frari zegt
Ze horen ook met bosjes rond te rijden, net als de gouwe ouwe 500 gebruiken, rijden en iedereen uitlachen met zo’n ding.
Hopelijk komt er een leuke abarth uitvoering van met een motor die uit de motorkap steekt oid.
BreinStein zegt
@ een boel lui:
wat heeft de NCAP crashtest met bouwkwaliteit te maken? leuk die crashtest, maar aangezien merken het als marketing gaan gebruiken (door bijvoorbeeld knieairbags standaard te maken voor de extra ster, en ESP en ABS niet op hun modellen leveren) heeft het voor mij geen toegevoegde waarde.
Fiat’s staan niet bekend om hun betrouwbaarheid en goede afwerking, en daar doelde ik meer op. ik ga er dan ook niet vanuit dat dit ineens is opgelost.
wat ik van de Mini vind? Niet bijzonder. het is geen onaardige auto, zal vast goed rijden, maar het origineel blijft toch een stuk beter.
en laat mij dan maar de sikkeneur zijn die auto’s afkraakt, een eenheidsworst die maar met de massa mee gaat kan je mij in ieder geval niet noemen.
en Bisazza:
welke recensies moet ik dan gelezen hebben? toch niet van dat nederlandse gesponsorde wc-papier waar ze een auto op afdrukken of wel?
bmw zegt
@BreinStein
Dat je de auto niet leuk vindt, dat is inderdaad goed mogelijk. Dat je de huidige Fiats (en meteen die uit het verleden ook) afkraakt omwille van “onbetrouwbaar” bewijst dat je er niets van kent. Dankzij mensen als jou zijn Fiatjes relatief goedkoop tweedehands te krijgen, dus eigenlijk moeten we jou dankbaar zijn om ons voor aanvaardbare prijzen met leuke auto’s te laten rijden.
Ik begrijp niet dat mensen zo’n gewoontedieren zijn dat ze maar steeds diezelfde onzin blijven herhalen. Ik en mijn ganse familie erbij hebben nog nooit met iets anders dan Fiat gereden (noem een model en we hebben het gehad) en wij hebben nooit van die zogenaamde rotbakken gehad. Vroeger niet en nu ook niet. Ik vind het echt grappig hoe bevooroordeeld heel wat mensen over die auto’s zijn. Ik weet wel beter ;-)
RubenBaeten zegt
@Breinstein: een eenheidsworst die maar met de massa mee gaat kan je mij in ieder geval niet noemen.
Zo kan ik jou wel noemen, want er is niets zo voor-de-hand-liggend als roepen dat bouwkwaliteit of afwerking van Italiaanse auto’s niet in orde is. Wel eens in de Grande Punto gezeten?
Knorrit zegt
@ Breinstein:
Pfffff… laat maar zitten. Hahaha!
@bmw
Je bent niet de enige! Ben er ook mee opgegroeid, en weet óók wel beter. Misschien is dat ook maar beter zo, zoals jij ook al aangaf.
Silverarrow zegt
Briljante auto! Ik zou de 1.4 kopen, laten chiptunen, dempers + veren aan laten passen en een setje van die OZ Superleggera jetsers eronder gooien :D
Stefan Schuilenburg zegt
De afwerking en bouwkwaliteit is al lang niet meer onder de maat bij Fiat. Breinstein, mag ik vragen of je in de Grande Punto / Bravo of 500 gezeten hebt? Of zelfs in enige mate de Stilo..
VeyronLover zegt
@Breinstein: Leve fiat!
Wij rijden bij ons met een Croma, zalige auto!!! het topmodel kost maar 35 000 (2.2l multijet, leer, gps, 18″ metaal, dakrails, xenon, metaalkleur, …)
dus kraak de 500 maar af zoveel als je wil, maar mijn en veel anderen hun mening krijg je niet veranderd…
leve de 500!
TomS zegt
Noem mij een huidige auto die geen steken laat vallen!!
Er wordt erg hard gewerkt aan imago en dat lijkt nog altijd te lonen.
Vergelijk het met de dikke vrouw die heel erg lijnt en toch 1 keer per maand friet eet en alle ogen op zich gericht weet. Mensen zien toch wat ze willen zien.
Iedere auto heeft betere en mindere modellen. Je moet soms wat geluk hebben.
Ik kom gevoelsmatig meer fiat panda’s tegen dan toyota starlets..
Ik moet zeggen dat ik het een leuke autootje vind.
De auto is fantastisch in de markt gezet door Fiat.
Het is lang geleden dat een auto voor jan modaal zoveel aandacht heeft gekregen en dat mensen zo naar de introductie uitkeken.
En omdat de auto naar eigen smaak op te bouwen is zul je het verschil tussen de auto’s beter zien dan bij de meeste andere merken.
Van mij mag het een succes worden.
Dat gun ik Fiat wel weer een keertje.
Zo hoop ik ook dat Lancia het gaat redden en weer echt aansprekende modellen in de markt weet te zetten.
MGT zegt
@ Breinstein: Volgens mij heb je de laatste 5 jaar onder een steen geleefd. De afwerking van de huidige Fiats is echt wel goed. Zelf rij ik in een nieuwe Bravo en het ziet er niet alleen geweldig uit van binnen, het zit ook nog es heel degelijk in elkaar.
Van betrouwbaarheid heb ik nog geen idee, maar na 10.000km heb ik nog geen enkel gebrek hoe klein ook kunnen vinden (motorisch, elektronisch en bouwkwaliteit).
Brian zegt
Kan iemand mij uitleggen wat er zo ontzettend sexy is tov andere kleine autootjes? Begrijp me niet verkeerd, vind nieuwe Fiat designs prima te verteren.
Maar, ik heb twee maal een zwarte 500 met Belgische platen op de A9 zien karren. Het is toch gewoon “yet another boodschappen autootje?”
Birger zegt
Ik ben blij dat Fiat het zo goed stelt en dat er nog vele mensen zijn die mijn mening delen, ze zullen het straatbeeld opfleuren die 500’s
Brutus zegt
Je hoeft niet te wachten op 2008 hoor.. Er staan er al redelijk wat op autotrader bijvoorbeeld.. Wij hebben er zelfs 1tje op de zaak staan!!
Een rode, echt een bommetje dus!
Brian zegt
“Wij hebben er zelfs 1tje op de zaak staan!!”
Whaha, sluikreclame tijd
Brutus zegt
Brian snapt um al.. :D
Rick zegt
Leuke auto, maar zo achterlijk duur!!
jakob zegt
achterlijk duur? en de mini dan :)
Jan zegt
lig
w0o0dy zegt
wat mensen aanspreek (denk ik) is dat deze auto precies de juiste hoeveelheid “Cute” combineert met “kleintje met attitude”. Tuurlijk zit er veel retro in de auto, maar toch is het een modern ontwerp. Verder zijn de proporties echt erg goed gelukt (beter nog dan bij de New mini). Het interieur is echt mooier en origineler dan in 3/4 van de auto’s in de middenklasse. Dit is wat de New mini had kunnen zijn als ze het niet verprutst hadden. Die is te groot, te zwaar, veel te weinig ruimte en teveel retro op sommige punten…..en veel te duur! In verhouding is zelfs deze redelijk prijzige 500 een koopje.
Gerben zegt
@ Woody
ik zou het zelf niet beter verwoorden.
De nagel op de kop.
Rick dos zegt
Hallo azijnzeiker hier of in een normale wereld ook wel realist genoemd…..
Ik heb deze auto al een paar keer gezien (voor de geinteresseerden die rondom Den Haag wonen. Er staan er twee in Wassenaar bij de Lancia dealer (?) langs de A44 but that´s beside the point.)
Maar de lyrische uitspattingen die hier ten toon gespreid worden snap ik ècht niet. Ja, het is een leuk autootje zoals zovele dat zijn. Oké, dit heeft net dat beetje extra net zoals de MINI dat ook heeft. MAAR! Beide auto´s hebben niet dat beetje extra meer om de hysterie die hier ten overvloede is, te rechtvaardigen.
Het feit dat dit Italiaans is, is al genoeg voor velen om zich geroepen te voelen om mee te moeten lopen met de rest. En wat doen ze dan? Precies, roepen dat het zo mooi en gaaf is en dat ze hun rechterarm voor deze auto willen geven.
Mensen ajb zeg, het is een leuk autootje en een vrouwenautootje daar bovenop ook nog. Maar doe alsjeblieft niet alsof de Mesias zelve is opgestaan…..
Rick dos zegt
Messias….maar daar ging het niet om….. :D
Apache zegt
bwa, kan mij niet echt bekoren qua uiterlijk… kruising tussen Mini cooper one en vooral Ford KA.
– Apache
Marcovanwensveen zegt
Het is niet omdat het Italiaans is dat mensen zo hysterisch zijn. Alleen italianen kunnen zulke mooie auto’s bouwen!!!!!
Van 500 tot quattroporte, het is toch kunst met een grote K.
Auto’s, opera, kleding, meubels, huizen, eten en drinken, het is toch allemaal veel fraaier dan waar ook!!! Het zit gewoon in de genen.
Net zoals het bij de jappen in de genen zit om goede maar lelijke auto’s te bouwen.
Thibaut zegt
Schitterend wagentje. Jammer dat je ze binnenkort overal zal zien en net zoals bij de mini allerhande persoonlijke touches zal moeten toevoegen om nog op te vallen.
bmw zegt
@Rick Dos
Mooi gezegd. Zeg nu hetzelfde nog eens maar vervang “Fiat 500” door “BMW M3” en “Italië” door “Duitsland”… Ik ben het met je eens, maar zullke hysterie krijg je hier op autoblog wel vaker en dan nog meestal om dure auto’s… Vandaar dat het leuk is dat een Fiaaaatje de eer te beurt valt.
Ik verzet me niet tegen mensen die het ding lelijk vinden, wel tegen de mateloze vooroordelen t.o.v. Italiaanse auto’s. Immers, zoals sommigen alles wat Italiaans is positief vinden, zo denken anderen dat Italianen in elk geval niets van goede kwaliteit kunnen bouwen… En dat is al even kortzichtig.
autoblogger zegt
@Ruben: ik zie geen verschil…
http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/21/chery_qq_ultieme_lowbudgetauto
Rick dos zegt
@bmw
Ben ik het niet helemaal met je eens, voor wat betreft hetgeen dat je schrijft over het vervangen van de woordjes Italiaans en 500.
Ik heb het al vaker gezegd, het feit dat deze auto bijv. het 8 uur journaal haalt, dat vind ik persoonlijk al van de zotte. Het lijkt wel of er niets belangrijkers in deze wereld gebeurd. Dat heb ik nog niet zien gebeuren met een auto uit Duitsland laat staan voor een BMW.
Daarbij is het meestal (als we dan de comments hier op Autoblog als graadmeter nemen) zo, dat de grote meerderheid die niet een fanboy van de “grote 3” is, niet tot zulke hysterische taferelen leiden.
Want laten we eerlijk zijn, had er een andere merk op gestaan of een ander land dit gemaakt zou hebben, dan zouden de commentaren voornamelijk bestaan uit “lelijk” en “vrouwenauto”.
En wat betreft de betrouwbaarheid van FIAT. Het begint me nu ook op te vallen dat we ineens gaan ontkennen dat FIAT een slechte reputatie heeft voor wat betreft z´n kwaliteit. Ook hier weer is het je goed recht. Ik persoonlijk vind het ontkennig. De statistieken wijzen al lange tijd anders uit. Waar Toyota op nr.1 staat, staat FIAT daar lijnrecht tegenover.
Dus twijfels hebben over kwaliteit is in mijn ogen een valide. Wellicht en ik hoop (want ik heb persoonlijk niets tegen FIAT) dat ze dat nu onder controle hebben. En dat zou alleen maar mooi zijn, maar tijd zal dat moeten uitwijzen.
Rick dos zegt
Zo, e n dan nu in de herhaling, Rick….
“Daarbij is het meestal (als we dan de comments hier op Autoblog als graadmeter nemen) zo, dat bij de grote meerderheid (die niet een fanboy van de “grote 3″ zijn) een Duitse auto niet tot zulke hysterische reacties leidt.
Want laten we eerlijk zijn, had er een ander merk op gestaan of had een ander land dit gemaakt”
lincoln zegt
ja daaaag rick .. en had er m3 op een a4 .. dan had het voor jou ook een wereld van verschil gemaakt.
on-topic .. ik weet niet of je iets van de beurs meekrijgt .. maar fiat barst van het zelfvertrouwen op het moment .. en die klinkt ongetwijfeld door tot op de werkvloer….
Knorrit zegt
@ Rick Dos:
“De statistieken wijzen al lange tijd anders uit. Waar Toyota op nr.1 staat, staat Fiat daar lijnrecht tegenover.” Welke statistieken dan?
Bij de Autoweek Tevredenheids Trofee waren het juist de Franse merken die problemen hadden (Renault en Peugeot). Denk aan de Laguna, en niet te vergeten, de 307.
Zelf heb ik nog nooit een slechte Fiat meegemaakt in mijn leven (en dat zijn er aardig wat), dus ik raak al snel geïrriteerd als mensen weer gaan rondspuien dat Fiat zo verschrikkelijk onbetrouwbaar is en dat het van die roestbakken zijn. Zelfs in de Autoweek zitten ze er altijd weer over te zeiken, terwijl dat verhaal al zó verschrikkelijk oud en afgezaagd is.
Ik wil best geloven dat er rotte eieren zijn, en dat die bij het ene merk vaker voorkomen dan bij het andere. Maar er bestaat ook nog zoiets als een mythe. Als je maar blijft volharden in het verhaal dat iets niet goed is (en daar heeft NL een uitstekend klimaat voor), dan gaat men het vanzelf wel geloven. En dat is hier denk ik ook het geval.
Rick dos zegt
@lincoln
Het tangetje die het varkentje slaat, ziet overeenkomsten met jouw comment.
@Knorrit
Zie onderstaande link:
http://www.jdpower.com/corporate/news/releases/pdf/2006079.pdf
Het zijn geen mythes……
Knorrit zegt
@ Rick Dos:
Maar de factor ‘Quality and Reliability’ weegt daar maar voor 30% mee… Dus dat vind ik niet representatief voor de kwaliteit.
http://www.autoweek.nl/tt2006.php?overzicht=11&cache=no
w0o0dy zegt
mensen die beweren dat Fiat’s niet betrouwbaar zijn hebben er volgens mij geen, mensen die er wel één hebben weten wel beter. Tuurlijk waren de oude Fiats (eind jaren 70, de jaren 80 en begin jaren 90) niet op het niveau van de concurrentie, maar de mankementen zitten vaak in kleine dingen. Kijk maar eens naar wat er langs de weg stilstaat….. ik kom (bijna) geen gestrande Fiatjes tegen. Technisch zitten die auto’s goed in elkaar en reparaties (als ze nodig zijn) zijn nog goedkoop ook. De Fiat’s vanaf de eerste generatie Punto zijn gewoon prima, alleen het interieur en de electronica zijn niet echt super, maar ach een rammeltje of een niet werkend lampje daar valt prima mee te leven. Langs de kant van de weg komen te staan is veel erger en die kans is met een Fiat echt niet groot.
bmw zegt
Zonder er een polemiek van te willen maken, maar:
– Fiat komt niet uit al die statistieken even negatief;
– Fiat heeft wel degelijk een aantal problemen gekend, maar niet op de schaal van de geruchten die daarover de ronde deden;
– uit pechverhelpingsstatistieken (dat is wat anders dan bevragingen van eigenaars, want ik vermoed dat daarbij ook diezelfde positieve en negatieve vooroordelen een rol spelen) komt Fiat helemaal niet slecht uit. Merken als Volkswagen, waarvan je verwacht dat ze aan de top zouden staan, blijken echter vaker last te hebben van pannes onderweg;
– je moet een onderscheid maken tussen types van problemen. Daarmee bedoel ik dat een geblokkeerd knopje van de hoofdsteunregeling niet van dezelfde aard is als een lekke cilinderkoppakking of een kapotte startmotor. Laat Fiat-motoren nu net enorm betrouwbaar en degelijk zijn…
– ik geef toe dat Fiatjes meer liefde nodig hebben. Daarmee bedoel ik dat je ze niet kan afjakkeren zoals Opels of VW’s door 15 verschillende personeelsleden, de ene al vriendelijker voor de koude motor dan de andere, de ene al sneller over die harde verkeersdrempel dan de andere… Dat is een feit, je moet je Fiat soigneren… Maar dat gegeven zijn het heel keurige auto’s, zeker voor die prijs!
– het verhaaltje van de roest is echt een voorbeeld van een gebrekkige kennis over Fiat. Ik zal het uitleggen: de Fiat Ritmo en zijn broertje de Regata hadden enorm te kampen met roestproblemen. Na een jaar of 4-6 begonnen de problemen en dat kon natuurlijk zo niet langer, want andere merken konden hier al wel oplossingen voor bedenken. Fiat heeft dan een hele grote stap voorwaarts gezet met het ontwerp van de Fiat Tipo. Die werd in een volautomatische fabriek geassembleerd en het was het eerste koetswerk dat volledig verzinkt werd. Welnu, kijk eens rond naar de eerste de beste Tipo die je kan vinden en zoek eens naar roest. Inderdaad, die roesten gewoonweg niet (ikzelf heb een exemplaar van 14 jaar oud staan: de rode lak is volledig afgeschenen, maar roest zal je er niet aan vinden e-en na 240000km loopt de motor nog even goed als op dag 1). Sinds de Tipo bestaat roest enkel nog in de hoofden van de criticasters…
Rick dos zegt
@knorrit
Ook uit jouw link blijkt toch dat FIAT in de onderste regionen meedoet? Dit bevestigd toch alleen maar mijn punt?
@wOoOdy
“Kijk maar eens naar wat er langs de weg stilstaat….. ik kom (bijna) geen gestrande Fiatjes tegen.”
Is dit niet een beetje een héle kortzichtige conclusie?
@bmw
De polemiek is blijkbaar al geboren. ;)
Maar goed, je repliek wordt niet gestaafd met bewijzen. Tenminste ik heb ze niet gezien. Ik heb tot in den treure willen zoeken maar kan ze niet vinden.
Hierbij nog een rapport.
http://www.gmeurope.com/news/2004/news_041119b.html
Hierin komt FIAT ook als laatste.
En waarom moeten er ineens onderscheid gemaakt worden tussen types van problemen? Zo kun je bijvoorbeeld ook wel stellen dat Franse auto´s helemaal niet slecht zijn, maar omdat de stoelen niet goed werken komen ze zo slecht uit in onderzoeken.
Rick dos zegt
Let gaarne even niet op mijn fouten……ik ben de laatste tijd nogal lekker op dreef op dat gebied…….
bmw zegt
inderdaad, leve de polemiek :-)
Tuurlijk moet je wel een onderscheid maken tussen types van problemen. Ik heb liever een krakende stoel of een achteruitkijkspiegel die door slechte lijm naar beneden valt, dan dat mijn remmen het laten afweten of iets dergelijks… Ook naar kostprijs van het herstellen kan je onderscheid maken. Gelukkig kon de leraar op school ook onderscheid maken tussen fouten en hetzelfde geldt voor meneer agent. Anders was het totalitarisme heer en meester.
Bewijzen? Pechverhelpingsstatistieken (google.be of .nl of .whatever)
Nog bewijzen: kom eens langs en ik zal je bewijzen dat de Fiat Tipo volledig verzinkt is ;-)
Maar ik vind het niet erg hoor: jouw discours houdt de prijs van tweedehandsjes laag, dus aanhouden zou ik zeggen!
w0o0dy zegt
damm hele, goed onderbouwde, reactie geplaatst inclusief de plaatsen waar de Fiat’s staan in de lijst van Autoweek van de klanttevredenheids trofee….. wordt de reactie niet geplaatst…. mooi ***** anyway ik ga het niet nog eens uitzoeken. Conclusie is…. de Fiat’s scoren beter dan bijvoorbeeld de Mini en beter dan een aantal Opels en andere duitse auto’s….. Als je de auto’s uit dezelfde prijsklasse naast elkaar zet dan doet Fiat het zeker niet slechter dan de gemiddelde europese auto. De japanners doen het wel beter, maar de franse merken doen het veel slechter….
autoblogger zegt
@w0o0dy: hmm, vreemd. Gebruikte je toevallig meer dan 10 links?
want dan komt ie in het spamfilter… en dan komt ie niet meer terug…
w0o0dy zegt
nee, er stonden wel twee lijstjes met de scores van auto’s en de plaats in de lijst. Misschien overijverig spam filter?
Rick dos zegt
@bmw
Mooi dat de lerares en agent fouten kunnen onderscheiden. Maar dat is dan op individuele basis, maar met als overkoepelende peiler, de Wet voor de politieagent en de regels van de leer voor de lerares. En zo is dat ook hier. We kunnen wel elke auto individueel gaan beoordelen, maar dat schept geen duidelijkheid in de chaos die er vervolgens in ontstaat. Daarnaast is het ook niet gezegd dat wat voor de FIAT op individuele basis geldt dat dat ook niet geldt voor een Franse auto. Maar dit terzijde.
“Pechverhelpingsstatistieken”. Niet lullig bedoelt, maar ben je
Belg? Ik ken het woord niet en als ik erop google dan krijg ik alleen maar dit
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Pechverhelpingsstatistieken&btnG=Zoeken&meta=
Dit is toch niet het soort bewijs waar je je me mee overtuigd.
Ik ben blij dat ik met mijn discours de wereld een handje help. ;)
@wOoOdy
Ja, maar niet veel beter scoren dan het achterveld, is dat dan ècht beter of is dat dan een positieve draai aan iets geven dat gewoonweg niet positief is.
Want als je die lijn volgt, dan kun je ook hier stellen dat de Duitsers kwalitatief de beste auto´s van Europa bouwen. Gezien het feit dat ook AR in de achterhoede meedoet. En volgens mij is dat niet een lijn die jij graag volgt. ;)
w0o0dy zegt
Fiat’s scoren niet in de achterhoede, ze zitten in de middenmoot (de mini scoort slechter en die wordt gemaakt door wie ook al weer?)
Feit is dat de scores aanmerkelijk beter zijn dan het beeld dat mensen hebben (zoals jij bijvoorbeeld). Dat auto’s die 20% duurder zijn beter scoren is niet zo heel gek, dat sommige duurdere producten lager scoren wel.
Lees de feiten maar na, check de betrouwbaarheidstatistieken van autoweek.
w0o0dy zegt
Quod erat demonstrandum
Turbopaultje zegt
@ woody: Je bent lekker bezig. Linksrijders zoals die RD moet je gewoon direkt rechts inhalen. Basta.
Natuurlijk is Fiat goed bezig sinds 2 jaren, er is nu weer geld. Met name de geetableerde merken, de Aziaten hier uitgezonderd, zijn aan het verzaken op het gebied van kwaliteit. Neem hier VW en vooral Mercedes (!!!) als het slechte Beispiel denkbaar…….
De onomstotelijke bewijzen leveren alle onderzoeken van TÜV, ADAC/ANWB, JD Power van de laatste jaren. M.a.w. : sommige klanten laten zich eenvoudig belazeren door het mooie embleem of zogenaamde betere image van hun auto. En betalen er driemaal teveel voor: bij aankoop, extra reparaties en dan de lagere verkoopwaarde. Q.E.D
Rick dos zegt
@wOoOdy
Een plaats. 40, 58 en plaatsje 70 van de 80 noem jij niet de achterhoede, maar de middenmoot. Is het de middenmoot omdat er één op plaats 40 staat? De rest van de FIAT auto´s staan achter de door jou als geldende graadmeter (voor mij onbekende redenen) MINI.
En dat sommige duurdere auto´s beter scoren? Heb je de SKODA niet gezien, de Japanners etc.? ZELFS de KIA´s scoren beter.
Daarbij haal je deze onderzoek aan alsof het om de alleszeggende onderzoek. Zoek nog eens verder en FIAT komt nog steeds niet betrouwbaar uit andere onderzoeken.
@Turbopaultje
Wat is er knul? Weer gefrustreerd zoals gewoonlijk……
Turbopaultje zegt
@ RD: Tjsa, dat is naar voor linkrijders. Ineens keihard rechts ingehaald te worden en dan niet meer kunnen aanhaken………… 2fast 4u !
Rick dos zegt
Slapeloze nachten..
w0o0dy zegt
@Rick dos: Ik ga geen appels met peren vergelijken, dus alle auto’s die 2,3 of zelfs 4 keer zoveel kosten als de modellen van Fiat zijn in mijn ogen niet erg relevant. De positie op de totale lijst zegt dan ook weinig.
Als je naar de lijst hierboven kijkt dan zie je dat Fiat plaats 10 en 12 bezet in een lijst van 21….. noem dat maar eens geen middenmoot. Er staan welgeteld 2 auto’s van andere Niet japanse fabrikanten voor de Panda en 3 voor de Punto. Verder staan er 9 auto’s van Europese fabrikanten achter die Fiat’s…… Conclusie als je betrouwbaar en scherp geprijsd wil en je houdt niet echt van de saaie hokken als de Fabia en de Polo dan ben je met een Panda of Punto best goed af. Of dat zaligmakend is? Nee ikzelf zou met mijn eigen centen ook zeker de Swift overwegen, maar dat interieur van die auto is een enorme afknapper. Qua betrouwbaarheid doen deze modellen van Fiat het vast beter dan menig bezoeker hier had verwacht en aanzienlijk beter dan “in de achterhoede” zoals jij beweerd.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Je gaat geen appels met peren vergelijken? Maar…..dat doe je al wOoOdy. Je hebt toch wel door dat het door jou aangehaalde lijstje een optel som van alle facetten is? Dus verbruik, looks, comfort, etc. etc. En waar wij (ik) het over heb is de betrouwbaarheid c.q. kwaliteit.
Jij bent trouwens ook grappig. Wel de twee modellen naar voren halen die goed scoren, maar het 3e model achterwege laten. Want waar is het 3e model, de Stilo, dan ineens gebleven? Precies, op de 15e plaats van de 17 plaatsen…
Tussen de door jou vergruisde Franse auto´s en net onder de Alfa.
Kijk, zoals ik al reeds in een veel eerdere post heb aangegeven, ik heb niks tegen FIAT. Als ze hun kwaliteit kunnen verbeteren dan is dat mooi. MAAR! Ze zijn weer eens een nieuwe weg ingeslagen, het is afwachten wat dat weer brengt. Want laten we eerlijk zijn, hoe vaak hebben we dat verhaaltje van FIAT niet gehoord? Het zou allemaal veranderen bij de Bravo en Brava (en misschien wel eerder bij de TIPO), toen was het de Stilo en nu weer bij de Bravo en grande Punto….
Zoals de gezegde gaat praatjes vullen geen gaatjes….
Enne….
“je houdt niet echt van de saaie hokken als de Fabia en de Polo dan ben je met een Panda of Punto”
Kijk, met de Punto wil ik nog wel met je in deze beredenering meegaan, maar om nou te zeggen dat de Panda niet onder de zogenaamde saaie bakken valt…..
w0o0dy zegt
Het lijstje bevat geen Stilo want die valt in een andere klasse. Ook op het gebied van betrouwbaarheid scoren de Fiats beter dan de franse auto’s en een aantal duitse….. Alleen de betrouwbaarheid per klasse geen niet aparte indeling.
Nog wat leesvoer?
http://www.reliabilityindex.co.uk/trends7.html?apc=3128339010848601
Rick dos zegt
Nee, dat was me al duidelijk, maar het is natuurlijk nogal selectief.
Hier nog wat meer leesvoer…
http://www.reliabilityindex.co.uk/man_index_2.html?searchtype=relindex&apc=3128339010848601#
Trouwens ook wat recentelijker leesvoer? ;)
Rick dos zegt
En trouwens, waarom steeds de referentie naar Franse auto´s?
Dat kun je toch niet als benchmark zien?
w0o0dy zegt
Tuurlijk kun je franse auto’s als benchmark zien……. voor hoe het niet moet!
w0o0dy zegt
overigens…. dit lijstje is ook wel schrikken voor sommigen:
Worst performing car makes http://www.reliabilityindex.co.uk/top10_worst.html?apc=3128339010848601
Rick dos zegt
Aha! Dus zo gaat de beredenering… ;)
Ennuh laat Citrofiel het maar niet merken maaruh……nrtje 10 al gezien in deze lijst?
http://www.reliabilityindex.co.uk/top10.html?apc=3128339010848601
w0o0dy zegt
tja hoe meer je zoekt hoe wisselvalliger het beeld. De duitsers beweren dat de duitse auto’s het best zijn (they would wouldnt’ they) In de Engelse onderzoeken doen de japanners het uitstekend, maar de duitsers duidelijk minder en in NL doen de Franse merken het dramatisch maar opel en VW scoren ook niet al te best. In NL scoort de mini dramatisch in duitsland wint ie in de kleinste klasse….. go figure.
Punt blijft…. die Fiat’s zijn vele malen beter dan het beeld dat veel mensen hebben en sommige merken die door mensen als betrouwbaar worden gezien zijn dat echt niet.
Rick dos zegt
En daar verschillen we van mening.
Japanners worden de wereld over (ook in duitsland) geroemd om hun betrouwbaarheid.
http://www.gmeurope.com/news/2004/news_041119b.html
De top staat meestal vast het is of Toyota of Mazda of Honda die op 1 staan. De middenmoot fluctueert nogal en dan met name tussen de Duitsers.
Echter, is het ook een gegeven dat de Italianen (FIAT en Alfa Romeo) en de Fransen de lijsten afsluiten. De meest positieve uitslag, voor een FIAT, die ik tot nu toe heb gezien is de 40e plaats (en dus de middenmoot) in de Autoweek trofee. En dat overtigd mij niet van mijn ongelijk.
Maar zoals gezegd je weet niet wat de toekomst brengt.
w0o0dy zegt
@Rick dos: Dat japanners beter zijn daar zijn alleen de duitsers niet van overtuigd (check de uitslagen van de ADAC maar eens). Overigens zijn er meerdere verklaringen voor verschillen in de lijsten…. hoe worden de cijfers van de ADAC gemeten? Enquete of waarnemingen van de ADAC monteurs? Dure duitse auto’s (en daar rijden er meer van dan van de goedkope kleine modellen) hebben allemaal een pechservice van de fabrikant/importeur en worden meestal beter onderhouden dan goedkope auto’s. ETC.
Dat je auto’s van een totaal andere prijsklasse gaat vergelijken met de doorgaans goedkope producten van Fiat lijkt me niet reëel en daar zit het grootste verschil van mening. Een Lexus, BMW, Audi of een Mercedes vergelijken met auto’s van minder dan 25 mille (het overgrote deel van de verkochte Fiat’s blijft daar ruim onder.) is in mijn ogen de zaak flessen. Lagere kostprijs= goedkopere materialen en minder ontwikkelingsgeld dus is een goedkope auto niet te vergelijken met een grote middenklasser van 50 mille.
Hans zegt
Een andere belangrijke reden dat statistiek je behoorlijk kan bedriegen is dat je de aanname doet dat de berijders hetzelfde met hun auto omgaan…
Bijvoorbeeld, de onderhoudskosten van een Mazda 323 veregelijken met die van een Alfa147 is totale onzin.. de gemiddelde rijder zal totaal anders zijn.. De Mazda komt wss nooit boven de 3000rpm, en de alfarijder heeft er plezier in om eens lekker een bochtje te pakken en het motorvermogen aan te spreken… dat deze auto daardoor regelmatig de rubbers van zijn wielophanging kwijt is, ligt dus niet helemaal aan de auto…
het is appels met peren vergelijken… of zoals in bovenstaand voorbeeld stront met slagroom… (met je ogen voel je het verschil niet eens)
Turbopaultje zegt
Het gaat om echte customer satisfaction, en niet dat virtuele gemouw. En daar is JD Power gewoon de standaard. Hier wat citaten van Autobild uit de 2007 Survey:
“Mehr als 20.000 Kunden haben ihre Autos bewertet
Bei der Befragung haben dieses Jahr mehr als 20.000 Kunden mit durchschnittlich zwei Jahre alten Autos teilgenommen. Um in die Wertung zu kommen, müssen mindestens 100 Fahrer einer Marke die Bewertungsbögen ausgefüllt haben, bei einzelnen Modellen genügen 50. Das erklärt zum Beispiel, dass sowohl Porsche als auch Lexus nicht vertreten sind. ”
“Die Studie von J.D. Power erfasst im Übrigen nicht die tatsächliche Qualität und Zuverlässigkeit von Autos, wie sie etwa in Pannenstatistiken erhoben werden. “Wir wollen ganz klar die Zufriedenheit der Fahrer mit ihren Autos ermitteln”
“Nach einem deutschen Auto sucht man in den Top 10 schon traditionell vergeblich, als einziger europäischer Hersteller schaffte die tschechische VW-Tochter Skoda mit dem Superb auf Platz vier den Sprung in die Spitzengruppe. Der BMW 5er kommt als bestes deutsches Auto auf den zwölften Platz. “Die deutschen Hersteller haben aber insgesamt einen sehr großen Schritt nach vorne gemacht, besonders in den Bereichen Qualität und Attraktivität”
en als dat nog niet genoeg info is, nog wat hardware van de ADAC. Let vooral op de cijfers van 2006….. dan piep je wel anders :
http://www.adac.de/images/Pannenstatistik2006_tcm8-179730.pdf
bmw zegt
Tubropaultje en co: ik vrees dat R. Dos niet te overtuigen is, hij heeft gelijk en zal er argumenten voor vinden… Maar alleszins goed om te zien dat Fiat op de goede weg is. De doorsnee-consument ziet dat ook en dat is het belangrijkste. De doorsnee-consument heeft trouwens geen geld voor een bmw of iets dergelijks. Dat we dat maar niet vergeten.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Nu begin je mij iets in de schoenen te schuiven wat helemaal niet klopt. Laat mij één keer in mijn comments zien dat ik de FIAT vergelijk met een BMW, Mercedes, Audi of Lexus.
De enige die hier een vergelijk maakt met een duurdere auto dat ben je zelf. Zie je vergelijk met de MINI….
Ik persoonlijk bekijk het objectief. Als FIAT goed zou scoren dan zou je mij niet horen. Echter, feit is, en ik zie dat nogal wat mensen hier in ontkenning leven…. dat als je bekijkt waar FIAT terechtkomt ten opzichte van zijn concurenten dan zie je dat dáár een verschil in zit. Daarbij kun je wel stellen dat die auto´s van goedkopere materialen zijn gemaakt, maar daar staat tegenover dat de duurdere auto´s met meer geavenceerde technieken rondrijden en dus ook grotere kans maken op storingen c.q. pech. Dus zo balanceert het ene het met het andere….
@Hans
Mij wijs je op het feit dat ik een aanname doe en vervolgens doe je zelf een paar aannames. Namelijk, je geeft aan dat de Mazda-rijder een rustige rijder is. Op welke basis doe je deze uitspraak? En ten tweede doe je de aanname dat een Alfa-rijder een ruige rijder is. Ook hier weer, op welke basis doe je deze uitspraak?
Daarnaast doe je nog een aanname namelijk, je stelt dat de pechgevallen in deze statistieken veelal c.q. allemaal door kapotte wielophangingen komen vanwege het rijgedrag…
Mijn uitspraken zijn gebaseerd op onderzoeken van mensen die zèlf zo´n auto bezitten….ik ga er een beetje van uit dat deze mensen wel doorhebben welke mankementen hun eigen schuld is (lees ruig gebruik) en welke niet aan hun aan te merken is.
@Turbopaultje
Nee, het ging mij toch ècht om betrouwbaarheid. En ook in jou limkje pakt dat niet al te gunstig uit voor FIAT.
@bmw
Nee, dat ben ik niet vergeten, maar jij bent blijkbaar wèl vergeten dat er ook nog zoiets is als concurent automerken en dat FIAT niet de enige is in de segmenten waar het in opereert…
Rick dos zegt
Concurrent………jouw linkje…….ikke ische maar weer isch gaan…..
w0o0dy zegt
mijn punt is dat de zogenaamde achterhoede positie gebaseerd is op de totale lijst waarin ook bmw, audi, lexus, mercedes etc in staan. Dat soort auto’s van (50 tot 100mille) kun je niet vergelijken met auto’s van 8 tot 30 mille.
Rick dos zegt
Het begint mij duidelijk te worden dat men hier hun eigen realiteit zit te creeeren.
Als we het dan over de prijsklasse hebben en de bijbehorende kwaliteit. Hoe kunnen de Japanners en in mindere mate de Duitse auto´s beter scoren?
Maar goed, het zal allemaal wel……
bmw zegt
@Rick Dos: dat bedoel ik nu met dat je steeds je argumenten verdraait om gelijk te hebben/krijgen… Het gaat hier niet om de concurrenten, het gaat erom of jouw vooroordelen over de betrouwbaarheid van Fiat kloppen. En verschillende lezers hier hebben dat al ruimschoots genuanceerd. Dus we gaan het gesprek nu niet in nog een andere richting duwen he ;-) Natuurlijk is er concurrentie, gelukkig maar, maar wat je beweert over Fiat is voor een groot deel gebaseerd op foute vooroordelen en een gebrek aan eigen ervaring, denk ik?
Rick dos zegt
@bmw
Je punt was me volkomen duidelijk, mijn comment was er meer om te doen dat je laatste opmerking kant noch wal raakt…. ;)
Bisazza zegt
Iemand zin in een kopje koffie? :)
En ooooow… wat ben ik blij met mijn cooper s…… !!!
Maar ik vind de 500 gewoon geen verkeerde auto…. ik hoef hem alleen niet te kopen…
Mielie zegt
Ik ga een nieuwe auto kopen, dat word mischien een 500 maar het kan ook een Mini zijn wat vinden jullie?
Lybra SW formely known as Dedra Turbo zegt
koop een 500, kleur de straten eens want ze zijn terug grijs en donker… en bruin, jah bruin dat is een kleur van auto’s die ik de laatste tijd veel zie precies een terugkeer van de jaren 70 :-) omg ik heb slaap nodig