Er wordt de laatste 72 jaar al over een samenwerking tussen VW en het Maleisische Proton gesproken, maar concreet is er wat dat betreft nog niets gebeurd. De kans op een samenwerking wordt er verder alleen maar kleiner op nu een studie is verschenen waarin wordt aangegeven dat Proton helemaal niet zo’n interessante partner is voor VW.
Dit meldt het Duitse “Handelsblatt”, dat een exemplaar van de studie in zijn bezit heeft. Onlangs verschenen er juist weer berichten dat Volkswagen een meerderheidsaandeel in Proton zou nemen, maar deze lijken steeds onwaarschijnlijker te worden.
In het due dilligence-onderzoek dat is uitgevoerd door adviesbureau A.T. Kearney wordt aangegeven dat Maleisië voor internationale ondernemingen geen interessant land is. De kosten liggen er hoger dan in andere Aziatische landen en het land heeft een begrensde afzetmarkt. Een samenwerking met Proton, waarbij het Maleisische merk als bruggenhoofd voor andere Zuid-Oost-Aziatische markten zou moeten fungeren lijkt dan ook een slecht idee.
Bovendien heeft Proton in eigen land last van hevige concurrentie. Het heeft te kampen met sterk dalende verkopen en is zijn positie van marktleider ook al kwijt aan een binnenlandse rivaal.
Dit alles leidt tot het advies aan VW om maar snel uit de Proton-boot te stappen in plaats van er een huwelijksbootje van te maken. Als het dit advies opvolgt blijft voor Proton alleen GM nog over als onderhandelingspartner, daar PSA (Peugeot Citroën) al eerder de onderhandelingen afbrak. (via)
Ton Jansen zegt
Zit er iig niet op te wachten, vind ze zo best mooi
pietje puk zegt
“Er wordt de laatste 72 jaar ”
Ik dacht dat VW pas 60 jaar bestond? :)
jurrian zegt
Proton hoort toch bij GM? en ik dacht dat het eigenaar was van Lotus. en het volgende plaatje doet vermoeden dat het ook wat samenwerking heeft met mitsubishi :
http://rallye-info.com/images/photos/general/2004australia/dan/saturday/740/DSC_5565.jpg
Ted zegt
@ Pietje Puk
Het ontwerp Volkswagen is gestart in 1934 en dus 73 jaar oud. Het merk is 60 jaar in Nederland. De fabriek in Duitsland is gaan produceren in 1939. Ik weet niet of ze daar in 2009 een feestje voor gaan bouwen…
Lustigson zegt
@ jurrian
“Proton hoort toch bij GM? en ik dacht dat het eigenaar was van Lotus.”
Klopt. Lotus Engineering is eigendom van Proton. Team Lotus daarentegen van David Hunt, broer van de Formule 1-kampioen van ’76 James Hunt.
@ Ted
“De fabriek in Duitsland is gaan produceren in 1939. Ik weet niet of ze daar in 2009 een feestje voor gaan bouwen…”
Een beetje beladen jaar, 1939. ;-)
Chrizzzie zegt
@ Lustigson: Proton is eigenaar van The Lotus Group waaronder Lotus Cars, Lotus Engineering, Lotus Finance, en Lotus motorsport valt.
Proton behoort op dit moment bijna geheel tot de Malasian overheid. In het verleden hadden ze een strategische samenwerking met Mitsubishi en sinds 2004 met Volkswagen.
Volkswagen heeft echter interesse in de productiemogelijkheden die vrijgekomen zijn door de slechte verkoop van Proton. Proton wil deze eigenlijk niet verkopen dus de enige manier van VW is om Proton op te kopen.
Nu blijkt dus dat deze productiemogelijkheden VW minder voordeel oplevert als eerst, echter wetgeving van de malasian regering kan dit veranderen en daarom zal dit report wel als pressie middel gebruikt worden in de onderhandelingen door VW.
Er is ook de mogelijkheid van VW om van Proton te maken wat Dacia is voor Renault. Echter in dit geval zal toch de productie in Europa moeten plaatsvinden (Uitbreiding Skoda?) want het blijkt nogal te duur en te onbetrouwbaar te zijn om auto´s vanuit Azie naar Europe te transporteren
smoke zegt
@Chrizzzie
De Maleisische overheid heeft via een holding 59% van de aandelen Proton in handen.
Dit is een ruime meerderheid, maar er is nog steeds 41% niet in overheidshanden.
Ted zegt
@Lustigson
Inderdaad een beladen jaar. In Wolfsburg is het zo ongeveer not done om over de oorlogsperiode te spreken. Ook het persmateriaal is heel geraffineerd samengesteld. Dus nee, het wordt geen feestje. In 2014 misschien 40 jaar VW Golf.
@Chrizzzie: …want het blijkt nogal te duur en te onbetrouwbaar te zijn om auto´s vanuit Azie naar Europe te transporteren.
Eh…. daar denkt Japan toch anders over. Overigens denk ik dat VW de productie in China op zal voeren.