Terwijl het de Duitse autofabrikanten voor de wind gaat hebben de leveranciers het beduidend zwaarder. Als voorbeelden zijn velgenproducenten BBS en ATS, maar ook carrosseriebouwer Bertone te noemen. Hieraan kan nu ook de carrosseriebouwer Karmann toegevoegd worden. Gisteren bracht het bedrijf uit Osnabrück een persbericht uit waarin het aankondigt tot eind 2008 bijna 1800 van de 7000 arbeidsplaatsen te schrappen.
Het laatste decennium gaat het bergafwaarts met Karmann, dat zich specialiseert in cabrio’s. Reden hiervoor is een slechte verkoop van de geproduceerde modellen. Op het moment produceert het bedrijf de Chrysler Crossfire, de Audi A4 cabriolet en de Mercedes CLK cabriolet. De Crossfire gaat uit productie en de volgende generatie van de laatste 2 modellen zullen door Audi en Mercedes zelfs gemaakt worden.
Het gevolg hiervan is dat er vanaf 2008 geen enkele order voor complete voertuigen meer in de boeken staat en dat er tot die tijd 1770 banen verdwijnen: 900 van de 1000 in Rheine en 870 van de 4000 in Osnabrück. Als er tegen die tijd geen nieuwe orders in de portefeuille zitten sluit Karmann het opheffen van deze divisie niet uit.
De carrosseriemodules (verscheidene dakmodules en het chassis van de Mercedes SLK en de Spyker C8) blijven voorlopig buiten schot. Eerder was het bedrijf overigens al in het nieuws vanwege een vordering op het bedrijf uit Zeewolde.
Op de IAA was Karmann aanwezig met een concept voor een VW Polo Cabrio en een Spyker C8-carrosserie.
Het Duitse Automobilwoche heeft een overzicht gemaakt van de geschiedenis van Karmann, waarin succesnummers zoals de Karmann Ghia en de VW Scirocco zijn opgenomen. Het persbericht van Karmann is hier te lezen.
BreinStein zegt
het zou eeuwig zonde zijn als dit bedrijf er aan onderdoor zou gaan
Fruitcake zegt
Had dit bedrijf ook iets te maken met de Ghia modellen van Ford?
Franqie zegt
@Fruitcake: Ik denk dat je in de war bent met de Volkswagen Karmann Ghia, die ontworpen was door het Italiaanse Ghia, en gebouwd door Karmann in opdracht van Volkswagen.
smoke zegt
@Fruitcake
Nee, ze hebben wel verscheidene Ford Escorts gebouwd (waaronder de RS Cosworth), maar geen Ghia-modellen, die uiteraard wel van dezelfde design-hand waren als de Karmann-Ghia-modellen (Carrozzeria Ghia SpA uit Turijn).
-edit: franqie beat me to the punch-
Fruitcake zegt
Maar wat zijn al die Mondeo’s met Ghia embleem dan? :)
Used2b_CDD zegt
@ Fruitcake : het hoogste afwerkingsniveau dat je kan krijgen binnen het Ford-gamma. Vergelijk het met Exclusive en Executive-varianten van andere fabrikanten. Het Ghia-logootje op die Fords is effectief het logo van Designstudio Ghia als ik me niet vergis, maar in hoeverre Ghia echt iets met deze ford-modellen te maken heeft, weet ik niet.
Chrizzzie zegt
@ Fruitcake: Nadat in de jaren 70 Ford in de gate kreeg dat Ghia wel een exclusieve naam is zijn ze het ook gaan gebruiken voor andere modellen als aanduiding. Dit ging echter buiten medewete van Carrazzeria Ghia maar blijkbaar had Ford ook niet hun toestemming nodig.
Wat je bij Karmann ziet zie je ook bij hun concurrenten. Ik denk zelf dat Magna-Steyr nog meer in de problemen zit aangezien zij ook veel productie zijn kwijdtgeraakt.
NLX zegt
vandaar dat Karmann in een keer zo snel dat relatief kleine bedrag van Spyker teurg wou
JLJ zegt
De reden voor de crisis bij Karmann is dus niet een “slechte verkoop van de geproduceerde modellen”, maar het uitblijven van nieuwe projekten! Slecht werk dus door de direktie en commerciele afdeling. Ik ben benieuwd of daar ook koppen rollen, of alleen, zoals gebruikelijk, bij het produktiepersoneel.
JH zegt
Ik ken een saneerder bij Karmann en het ziet er gewoon slecht uit, inderdaad door slecht management…
N!SS@N zegt
Maar goed dat de Karmann campers (ja, die zijn er…!) dan weer explosief gegroeid zijn. Eigenlijk de wereld op z’n kop. De camper redt auto-fabrikant… (zo zolang ’t duurt dan…). http://www.karmann-mobil.de voor diegene die ’t aan durven XD
Citrofiel zegt
Die Polo Cabrio ziet er wel geinig uit. Gewoon proberen! Alleen heb je dan wel het probleem dat dit model al snel uit productie gaat, dus dan heb je het voor niets ontwikkeld… :? Toch niet dus. Jammer.
Ralf zegt
Wat jammer. Ik ben er een aantal jaren geleden afgestudeerd, het is een geweldig bedrijf om te werken met veel potentie.
Laten we hopen dat ze er weer bovenop komen…
hubert zegt
ze doen ook de complete ontwikkleing van de X1 voor BMW. Maar die gaat ook in productie rond sept. 2009. Dua daarna wordt het heeeeel stil…
mashell zegt
Wanneer zal het slechte nieuws over Magna Steyer en Valmet volgen? Het lijkt erop dat het bouwen van auto’s toch flink goedkoper geworden is de afgelopen jaren. Dat merken met steeds verder uitdijende modellen gamma’s als Audi en Mercedes ook de kleine series in huis kunnen produceren wordt waarschijnlijk de doodsteek voor dit soort toeleveranciers.