Door een blunder van de UAW is de GM-planning voor de komende jaren in de openbaarheid gekomen. Zoals bekend kwamen GM en de UAW deze week tot een overeenkomst die een einde maakte aan de kortstondige staking in Detroit. Door het uitlekken van de plannen weten we onder andere dat de Chevrolet Volt voor 2010 gepland staat en dat GM een klein RWD-platform ontwikkelt om zo te concurreren met auto’s als de BMW 1-serie.
Na de overeenkomst bracht de UAW informatie naar buiten over de nieuwe overeenkomst met GM, waarbij de productielokaties van de toekomstige modellen werden inbegrepen. Voor de concurrentie is dit geweldig nieuws, want het geeft inzage in vertrouwelijke informatie die anders nooit naar buiten was gekomen.
GM’s elektrische concept, de Chevrolet Volt, moet in 2010 in productie gaan. Dit is in overeenstemming met onze eerdere berichtgeving.
Ander groot nieuws is de ontwikkeling van het Alpha-platform, een platform met achterwielaandrijving. Qua formaat wordt het vlak boven het Gamma-platform geplaatst, dat de basis vormt voor auto’s als de Opel Corsa, Fiat Grande Punto en (vanaf 2008) de Alfa Romeo Junior. Er wordt gemikt op klanten in het kleine luxe-segment.
Welk merk de nieuwe auto die hierop wordt gebouwd zal krijgen is niet bekend.
Verder komt er in 2009 een coupe- en een wagon-variant van de Cadillac CTS. UAW, bedankt voor dit nieuws en het ingooien van je eigen glazen (bron: Automotive News)!
Citrofiel zegt
Interessant…
PieterA zegt
Vooral dat RWD platform interesseert me.
Blackdrive zegt
Vlak boven het Gamma-platform dat je Junior gebruikt?
Misschien gebruikt de 149 dit platform wel…
of slaat dit nergens op :)
Rick dos zegt
” Qua formaat wordt het vlak boven het Gamma-platform geplaatst, dat de basis vormt voor auto’s als de Opel Corsa, Fiat Grande Punto en (vanaf 2008) de Alfa Romeo Junior”
En ik maar denken (naar aanleiding van sommige commentaren hier) dat de banden tussen AR en GM verbroken zouden worden….dus toch niet….
autoblogger zegt
Voor diegenen die het interessant vinden, het volledige UAW-GM contract:
http://online.wsj.com/public/resources/documents/WSJ-GM_UAW20070928_terms.pdf
smoke zegt
@Rick dos
De banden tussen AR en GM zijn verbroken, althans die tussen GM en moederbedrijf Fiat. Maarrrrr:
‘Even after the dissolution of the GM/Fiat partnership, both companies retain the rights to continue developing SCCS(Small Common Components and Systems)-derived models.’
Rick dos zegt
@Sir Smokalot
Financieel zit GM inderdaad niet meer in FIAT. Maar ik dacht dat AR niets meer met GM te maken zou hebben. Er werd hier al namelijk getoeterd dat AR niet meer gebruik zal maken van de GM V6. En dat AR en FIAT alles binnenshuis zouden oplossen…
Christiaan zegt
Bizar dat het UAW-GM contract op internet staat….
Caspar zegt
Ik denk dat het nieuwe platform in europa door saab zal worden gebruikt. Ze zullen het platform gebruiken om een concurerend model te ontwikkelen voor de bmw 1-serie en audi a3.
lincoln zegt
welke oetl*l vertrouwd er nu een vakbond .. en arme bob lutz is er gewoon ingestonken.