Je rijdt niet in een Modus omdat hij zo mooi is, je rijdt niet in een Modus omdat hij zo hip is en je rijdt niet in een Modus omdat hij zo’n dikke motor heeft. Je rijdt in een Modus omdat hij bekroond is met 5 sterren in de NCAP-test! Toch een beste prestatie om in 2004 met zo’n klein autootje als eerste 5 sterren te behalen. Tijd om de auto eens fijn tegen een Zweedse tank te beuken: een Volvo 940 Estate die leverbaar is geweest in de periode 1990 – 1998.
De Volvo weegt 1380 kg en is toch wel een duidelijk voorbeeld van ‘bigger is safer’. De Modus weegt 1100 kg en heeft dus 5 NCAP-sterretjes. De Volvo is ontwikkeld toen er niet met NCAP-sterren werd gewerkt. Kan de Modus zich met zijn 5 sterren een beetje staande houden, of degradeert de stoere Zweed de Fransoos tot een lucifersdoosje?
Hadden jullie dat verwacht?
Met dank aan Bart voor de tip!
Citrofiel zegt
Ja, ik had het verwacht. Waar had ik dit een poosje geleden toch al gezien? Had iemand het in de reacties geplaatst, of op Autojunk of zo?
Barend B zegt
Ik had hem volgens mij ook al gezien. Ik meende zelfs hier op autoblog… Maar ook ik kan hem zo snel niet terugvinden. Desalnietemin ben ik blij verrast door de uitkomsten. Ik wist dat moderne wagens veiliger waren als je ze in een vervormbare barriere ramde. Maar ik ging er eigenlijk vanuit dat een grote zware oude auto een moderne kleiner auto wel kon gebruiken als kreukelzone :-) en daarom toch veiliger was….
tom zegt
Beuk een modus tegen een Volvo V70 en de modus is verdwenen
joost zegt
Dit zijn toch geen vergelijkingen. Zet dan de nieuwe v70 ernaast. Dat is een auto van deze tijd. Die 940 polar is een auto van meer dan 10 jaar oud.
Rick dos zegt
En zie hier kinders, de reden dat auto´s tegenwoordig een stuk zwaarder zijn dan vroeger….
evo zegt
Tja, maar daar gaat het nu dus juist even niet om tom…
Tuurlijk is een moderne, veel grotere en zwaardere V70 veiliger dan een 2004 Modus.
Cor van Kampen zegt
@ Evo,
‘je rijd’ is toch ‘je rijdt’? En ‘De Volvo is ontwikkeld toen er niet met NCAP-sterren gewerkt.’ klopt volgens mij ook niet. Verder is het een leuk artikel!
Groeten
EDIT: Maar natuurlijk, Cor! Was met mijn slaperige en ietwat zieke hoofd er even niet bij. Ik dacht tevens aan “Rijd je” zonder dt. Anyway, thnks!
Robin zegt
wow niet verwacht…
Bartholomeo zegt
leuke test om de vooruitgang te zien. Hadden de modus ook 10 jaar geleden ontwikkeld geweest, dan was er geen modus meer over
vla zegt
@ Tom
damn straight!
ik zou toch liever rondcruisen in dat beest van een Volvo ipv een Modus…
Mikeee zegt
Hmm, interessant.
Maar toch blijft het een klein gebakkie, die Modus.
Ik bedoel: koop een groot wagen voor de vrachtruimte of koop een klein dingetje voor het parkeergemak.
Als ik die Modus zou kopen moeten de achterbanken zeker onder de laadvloer kunnen verdwijnen. Anders sloop ik ze d’r uit.
Rick dos zegt
Pssst evo, ik denk dat Cor je probeert duidelijk te maken, dat je het woordje werd bent vergeten in die zin……
“ietwat zieke hoofd er even niet bij.”
Kom, kom, kop op evo, een foutje is menselijk. Je hoeft je zelf niet gelijk zo af te kraken… ;) :P
vinox zegt
Ik heb het al ff geleden gezien, en ik moet zeggen, ik had niet verwacht dat het zo zou aflopen. Maakt me ergens wel blij, want het toont op een zeer leuke manier dat er vooruitgang zit in veiligheid.
Pieter-Jan zegt
Foutje: ‘bigger is saver’ = ‘bigger is safer”
EDIT: Si si, aangepast
eric zegt
@ tom
Wat is dat voor ene flauwe zever!!!
Het gaat om de evolutie over veiligheid van autos.
Jesper zegt
Ik zou toch liever in de Modus zitten, als ik zou weten dat ik zou gaan crashen…
evo zegt
@Rick Dos; op zich heb je best gelijk (& thx btw), maar ‘jij rijd’ is gewoon onvergeeflijk. Zat dus aan ‘rijd je’ te denken (net als in de titel) waardoor ik ‘jij rijd’ ook maar zonder t schreef. Anyway, daar ik echt een beetje ziek ben, trek ik het mij echt niet te veel aan hoor ;)
joep zegt
Je kan het ook omdraaien en zegggen dat modus rijders asociaal zijn omdat ze de andere auto als kreukelzone gebruiken, en daarmee hun veiligheid dus belangrijker vinden als die van andere mensen ;)
Zoef zegt
Ach Evo trek het je niet aan: Je had tenminste Motus juisd gesgrefen!
Armada zegt
Glop. Ik voel me ineens niet zo veilig meer in mijn ’92 charade.
Karel zegt
De Volvo 940 is eigenlijk een Volvo 740 en wanneer kwamen die op de markt juist in 1983 precies 21 jaar voor de modus de Volvo was al bijna belastinvrij toen de Modus op de markt kwam een beetje appels met peren vergelijken dus. Wat ook niet bekend is of de Volvo misschien in het verleden al een “zwaar”schade gevalletje te verwerken heeft gehad, immers een zware schade auto vangt een volgende klap een stuk minder goed op.
Turbopaultje zegt
Zeer interessante test van 5th Gear, met een verassend, duidelijk zichtbaar resultaat. Echter vergeten ze bij Autocar een belangrijk ding en dat zijn de HIC waarden. De test komt sowieso een beetje knullig over, maar dat terzijde.
Het zou evt. best kunnen dat die bij de Modus mss. wel hoger zijn dan bij de Volvo, gezien de impact en de manier waarop de impactenergie wordt opgenomen. Maar dat is 2e orde hier. Ook is het interessant om met deze auto´s een side impact test uit te voeren. Mogelijke uitslag ?
Desalniettemin: een moderne kleine auto is in deze offset frontale botsing veiliger dan een 10 jaar oude, grote “veilige auto”. Punt.
=> Vorsprung durch Technik van de Createur d` Automobiles……. 6 Sterren zeg ik.
BTW: Ik zou hier graag ook eens zo´n crashtest willen zien tussen een moderne SUV, een oudere middenklasser en een nieuwe middenklasser………… Uitslag ?
Bertus zegt
“Zucht” wat een nurrig commentaar weer zeg…
Ten eerste: het gaat om de vergelijking oud(er) tegen nieuw(er), waarbij zo’n ouwe Volvo de naam had veilig te zijn. Natuurlijk legt de modus het af tegen een moderne V70, dat hoef je niet eens te testen, dat is namelijk zo voorspelbaar dat een vergelijking zinloos is. Maar dit zegt wel dat zo’n ouwe Volvo wellicht niet de ideale kar is voor moeders om de kids naar school/paardrijden/hockey te brengen.
En wat het gezanik over spelling betreft: wie zonder zonde is….
simon zegt
Vind het nou niet echt een hele goede vergelijking. De modus is niet bepaald een hele kleine auto en 1100 kg vind ik niet bepaald een lichtgewicht en 1380kg van de volvo is niet echt zwaar. Ik ben wel benieuwd als ze er een oude Range Rover van 2 ton ertegen aan gooien
Turbopaultje zegt
Om een indicatie van het gevaar van een SUV aan te geven , hier een aardig voorbeeld uit Zweden….. :
http://www.youtube.com/watch?v=TTGWrO3JWlA
floryn zegt
laat wel zien hoe snel de vooruitgang plaatsvind want de volvo’s en ook de 940’s waren altijd een benchmark nu duidelijk niet meer…..
marnik zegt
waarom moete ze zo een goed uitgeruste modus gebruiken , deze had zelf een panoramisch dak en leder interieur elektr. ruite . Pure tijd en geld verspilling van dit soort tests !!!!
Alex zegt
Wat ik eens wil zien is een crash test met de achterkant als impactzone. kop staart of staart staart.
maarten zegt
‘k voel me plots een beetje minder veilig in mijn 940..
Y. zegt
Tsjonge, die is al oud. Iedereen heeft er al over geblogd en nu komt Autoblog ook nog even.
Overigens, de samenvatting (kortere video, met alleen de essentials) staat hier:
http://blogger.xs4all.nl/ekieboom/archive/2007/09/19/297040.aspx
Esprit_de_Flandre zegt
Dit is niet appelen met peren vergelijken, zoals velen hier beweren. Dit is een vergelijking tussen veiligheid en veiligheidsGEVOEL! De meeste mensen verwachten dat een grote zware Volvo, zelfs van tien of twintig jaar oud, veiliger is dan een klein Frans bakje. Die zijn nu met de neus op de feiten geduwd.
Dit toont ook dat het terecht is dat de veiligheidseisen veel strenger zijn geworden, en dat men inferieure Chinese wagens niet zomaar kan toelaten.
Y. zegt
@Esprit de Flandre
Volledig mee eens, met dien verstande dat ik vind dat je Chinese wagens, inferieur of niet, gewoon moet toelaten. Iedereen moet vrij zijn om de veiligheid te kopen die hij wil – of juist niet. Bovendien: het komt de natuurlijke selectie alleen maar ten goede.
hairry zegt
Iedereen zit hier maar te verklaren dat een “nieuwe” V70 de modus van de baan veegt? Niet waar men beste, de modus zal er nog steeds goed uitkomen enkel de schade voor de Volvo zal dan minder nefast zijn voor de inzittenden. Het gaat erom wat de wagen kan verwerken en vooral HOE hij dit zal verwerken.
Het filmpie toont wel duidelijk aan wat een evolutie de veiligheid heeft doormaakt de laatste,zeg maar,10 jaar.
@ Y.:natuurlijke selectie heeft hier niets van doen
Karel zegt
Ik vind dat een auto die 21 jaar eerder als Volvo 740/760 op de markt werd geïntroduceerd inderdaad niet kunt vergelijken met een auto die in 2004 op de markt kwam, iedereen weet immers dat de techniek op gebied van veiligheid/kwaliteit staal en productie methoden sterk zijn verbeterd. De Volvo werd nog ontwikkeld in de tijd van de aller eerste computers(nog met monochrome scherm en flexibele floppy zo’n ding kon net 1 + 1 optellen), en de Modus in de tijd dat werkelijk alles via de computer kan worden gesimuleerd en kan worden berekend en worden nagebootst. Het is dus wel degelijk appels en peren.
Rick dos zegt
Aha! Het is dus appels met peren vergelijken!
Gelukkig dat we dat weten.
Gelukkig dat de makers van deze vergelijk ook weten.
Jammer dat er genoeg mensen in deze wereld zijn die dat niet weten. En nu weten de mensen die het eerst niet wisten het nu wel.
Ach nee, zou het? Zou het speciaal voor DIE mensen zijn gemaakt?
Alwood zegt
noooooooooooooooo…. arme arme volvo :P
wel een heeeel erg interessant filmpje :D geweldig om te zien ondanks het drama wat deze arme 940 geschiedt.
Aan de ene kant heel erg knap om te zien hoe sterk de veiligheid verbeterd is in auto’s. Aan de andere kant heel erg indrukwekkend te zien hoe crash ‘veilig’ volvo’s toen al werden gemaakt.
En ondanks het filmpje wil ik echt nooit!!! gevonden worden in zo’n renault gatverdamme! doe me dan maar een 2e hands V70. die is lekker toch veiliger ;)
Roderik zegt
maar ik zit achterin;)
vØlvØ frǽk zegt
dit valt me toch wel tegen eigenlijk
ook oude auto’s zijn minder veilig dan nieuwere, maar dat zo een grote Volvo neet eens van een modus kan winnen.. nu voel ik me toch iets minder veilig in onze oude 240 :-(
Sander zegt
Zonde van die Volvo
mashell zegt
Het filmpje doet je ook afvragen of je wel zo’n mooi glazen dak wilt. Dat glas in de Modus springt recht omhoog en komt ook weer recht naar beneden. Horror.
Alwood zegt
@volvo freak
valt mee hoor… 80pu tegen stilstaand object komt niet snel voor ;) daarbij is er ook een deel te verklaren door puur de slijtage van het materiaal. Oud staal is zwakker dan nieuw.
de constructie van een auto van de afgelopen 5 jaar is daarbij zoveel meer doordacht dan de toch al heel veilige oudere volvo’s dat het bij elkaar opgeteld in het nadeel uitkomt voor de oudere wagen.
Juist het feit dat de volvo niet in het midden knikt maar aan de voorkant eerst de klap opvangt vind ik heel indrukwekkend. Hou er ook rekening mee dat de testen van euro ncap bij een snelheid rond de 50kpu plaatsvinden. Een meer gebruikelijke klap als je het afremmen van auto’s meetelt.
De 240 is dan wel weer minder veilig dan een 940… ;) (constructie stamt nog af van de 165 :P )
Marc zegt
Sommige mensen kunnen nu eenmaal niet een V70 veroorloven? Als ik veilig wil rijden dan had ik ook wel een Leopard tank gekocht.. Ja blaat.. Wat een gezeur..
Een andere strekking uit het filmpje is volgens mij ook dat ze laten zien dat kleiner niet altijd slechter is. Met het bijkomende feit dat de kleinere auto tegenwoordig (en dan in dit filmpje vooral de Modus) steeds veiligere wordt.
Ik juig het alleen maar toe dat er auto’s als de Modus zijn, met name omdat de huisvrouw toch vaak een kleinere auto toebedeeld krijgt dan de man ;-) (compensatie gedrag voor zijn pielemans?) .. Kortom aan alle mannen in Nederland die zijn vrouw een auto wil geven voor de boodschappen en de kinders.. Geef haar geen Peugeot 205 of een dergelijk klein gebakje.. Maar een mooie Renault Modus :-D
Mr. E zegt
Pfff het probleem is niet appels met peren vergelijken, maar dat sommige mensen het zien als Renault vs. Volvo…
En dan heb je soms van die Volvo fans ertussen zitten…
hairry zegt
http://www.euroncap.com/tests/volvo_s70_1998/54.aspx
http://www.euroncap.com/tests/renault_modus_2004/201.aspx
Hier zit me dunkt toch maar 4 jaar verschil op.
GerreLekker zegt
Deze resultaten waren te verwachten. Dit is ook helemaal geen appels en peren vergelijken, er rijden nog heel wat oude wagens rond de dag van vandaag.
Echter, de Renault is maar half zo degelijk als de Volvo. Ik wil zeggen dat de Volvo hoogst waarschijnlijk met minimale onderhoudskosten makkelijk 15-20 jaar kan worden, dit lukt je nooit met franse auto vol plastic en electronica.
Niet iedereen heeft geld om iedere 4 jaar een andere auto te kopen en wordt algemene degelijkheid ook in rekening gebracht door veel mensen.
Alwood zegt
@hairry
nou moet je geen rare dingen gaan zeggen…
hier een linke naar auto(…)
http://www.autoweek.nl/carbasemerkindex.php?merkID=80&serietotaalID=755&cache=no
http://www.autoweek.nl/carbasemerkindex.php?merkID=64&serietotaalID=578&cache=no
als dat 4 jaar is ben ik de kerstman! daarbij is de S70 eigenlijk gwn een 850 met iets meer aibags…
http://www.autoweek.nl/carbasemerkindex.php?merkID=80&serietotaalID=748&add=&merkID1=80&cache=no
zit er toch al weer een dikke 10 jaar tussen :)
en de volvo’s hebben tenminste alle veiligheid in de auto zitten en niet alleen maar in elektronica! puh! volvo ftw
raspaardje zegt
Leuk artikel met een juiste conclusie van Esprit de Flandre imo.
Nog een verklaring van de beelden: de betreffende Volvo heeft de motor in lengterichting, die gemotoriseerde kinderwagen beukt daar dus langs… 1 van de redenen dat de huidige Volvo’s allemaal hun motor in de breedte hebben liggen.
Ik zou graag 2 Modussen op elkaar geklapt willen zien omdat:
– er dan weer 2 Modussen minder zijn…
– de huidige kleine auto’s zo bikkelhard zijn dat de vervorming best mee zou vallen maar onze organen de impact niet kunnen verdragen…
Alwood zegt
hey enne… leuk en aardig allemaal.
Maar de volvo heeft niet last van een stuurstang die door de bestuurder heen duwt, de volvo heeft een vervormend stuur… wat minder hard in je gezicht klapt dan een racestuurtje ofzo en de volvo vervormt heel duidelijk eerst voor en daarna pas naar achteren toe. Het hoofd van de bestuurder is nog steeds vrij, de voeten wat minder ;)
Dus met een kleine nuance ben ik het ook met raspaardje eens. Overigens ligt de motor ook niet meer in de lengte omdat die motor in de lengterichting makkelijker de auto in ploegd.
En wat betreft autokeuze… ik ga zowiezo voor de volvo :P alleen nieuwe auto’s met 4 of 5 sterren zijn wel heel erg sterk gemaakt.
Thomas zegt
940 vs Renault 5…
SaxoVTS zegt
Mooie test. Laat goed zien dat ondanks het leeftijdsverschil de geprezen veiligheidsreputatie van de Zweden toch ook bestaat uit een stukje goede marketing ;) En nu heeft niemand meer reden om zo’n 960 te rijden en das ook mooi.
Axelaxe zegt
beuk voor de gein es een ouwe renault tegen een nieuwe volvo
kijken wat er dan over blijft
nu kunnen we tenminste nog zeggen dat die ouwe tank het aardig hed opgevangen
http://www.youtube.com/watch?v=aN4o8TERuoY
doe dat es met een renault van zelfde jaartal
geef mij maar lekker een lekkere zweed veilig en comfortable wat wil je nog meer
Volvo for life
Tombnolz zegt
Ik dacht toch wel dat die 940 steviger in mekaar zat. Wat ik wel nog steeds geloof, is dat in zijn tijd, de Volvo van de veiligste was.
Stel je nu eens voor dat ze een oude Passat of R 25 tegen die Modus hadden geknald. Hoe zouden die eruit zijn gekomen?
SaxoVTS zegt
@ Axelaxe:
Trap toch niet in die propaganda filmpjes. Ik zeg niet dat Volvo’s slecht zijn maar dit filmpje is natuurlijk (heel doorzichtig) gemaakt om te laten zien hoe “veilig” de auto’s zijn. En vantevoren waarschijnlijk helemaal voorbereid om de volvo er goed vanaf te laten komen. Ik dacht vroeger ook dat Volvo en Saab de veilige merken waren maar ik heb eigenlijk nog nooit iets gezien of gehoord waaruit dit blijkt. Sterke verhalen van Volvo rijders tellen natuurlijk niet mee.
Tombnolz: Ja een een leuke test lijkt me dat. Een R25 of safrane tegen een 740. Misschien iets voor de autoblog redactie? :)
Edwin zegt
Hallo, leuke reacties, net een mand of twee een frontale aanrijding gehad met mijn saab uit 1993. Volgens de reacties hierboven een en al lucht. Als ik met onze eerdere auto R5 deze klap had gemaakt op de nissan trail waren ik en mijn kinderen er een stuk anders afgekomen. De volvo 940 estate die we nu hebben zal ook meer veligheid bieden dan een clio uit diezelfde periode (1995)
Voor 3000 euro die we te besteden hebben haal ik dus liever de volvo, want tja de wegenbelasting en op de verjaardag vertelen hoe zuinig je auto is en voordelig de wegenbelasting is is poldermodel ten top.
En nog liever zo’n crash met de volvo dan op de fiets………….
Succes allemaal
SaxoVTS zegt
@ Edwin
17 October 2007 om 21:19
Juist: Dat zijn nou zo die sterke verhalen waar ik zo’n hekel aan heb.
Wetenschappelijke onderbouwing aub!
En Saab ging al helemaal op z’n plaat toen Euro-ncap de toenmalige 900 in ’97 ging testen. Die auto scoorde (voor toen al) gewoon slecht.
Steven zegt
Even een opmerking:
de test van EuroNcap vindt plaats met 64,5 km/u tegen een niet vervormbare barriere, wat overeenkomt met een crash van twee gelijksoortige auto’s met een dergelijke snelheid. Niet met 50 km/u dus.
Buiten dat, de 940 is gewoonweg verouderd, logisch dat de Modus beter scoort. Als hiervoor mijn V40 was gebruikt had de crash er waarschijnlijk heel anders uitgezien. Buiten dat zijn er tegenwoordig overigens gewoon meer auto’s die ondanks dat dat ze goedkoop zijn uitstekend scoren, kijk b.v. maar eens naar het filmpje van deze nieuwe Lada priora die ook 4 sterren scoort in de EuroNcap crash test.
http://www.youtube.com/watch?v=84qG3mliXD8
William zegt
Beste mensen ik zal jullie uit de droom helpen.
De Polar 940 was gemanipuleerd.
De motor was er voor de crash uitgehaald en de volvo was een slecht gerepareerde schadeauto.
Dit alles is met opzet door Runno in scene gezet.
Lees op youtube de commentaren.
Slaap lekker.
De groeten van Bill (volvo for life).
Steven zegt
@ William,
IK geloof er niks van, ik ben absoluut geen fan van Renault, alleen het is logisch dat een zeker qua ontwerp veel jongere en stijvere auto het beter doet in een crash dan een auto waarvan het basisontwerp al meer dan 30 jaar oud is. En niet te vergeten, ook zonder motor zou ie beter moeten scoren. Ik rijd ook Volvo, maar tegenwoordig zijn er meer merken die veilige auto’s produceren, daar moet je maar tegen kunnen.
William zegt
Deze show was gesponsored door runno.
Wat denk je nu zelf, dat ze er niet van te voren zeker van waren dat de runno er beter vanaf zou komen?
Maar stel, ik zeg stel, het is dus niet zo, maar stel dat deze show niet gemanipuleerd was dan nog is dit pure reclame voor Volvo.
Zoals je zelf zegt; een auto waarvan het ontwerp 30 jaar oud is die het op punten verliest van een auto met een ontwerp uit 2007!!!
Hoeveel veilger zullen dus de nieuwe volvo’s wel niet zijn tov deze runno.
Daar komt overigens nog bij dat de laatse polars uitgerust waren met airbags, sipsbags en sips. De test polar had dat allemaal niet.
Samenvattend; een gemanipuleerde polar bovendien niet voorzien van de laatste upgrade op gebied van veiligheid verliest het op punten van een nieuwe runno…….tjah wie is hier nu de winnaar??
Groeten van Bill (volvo for life).
Steven zegt
Inderdaad, de Renault wint! Zoals ik al zei logisch, maar een goede vergelijk is het niet, maar wel iets wat in de realiteit kan voorkomen. De huidige Volvo’s zijn op gelijk veiligheidsniveau of beter dan de Renault, maar ook een 940 met sips bags en airbags voor had het door zijn oudere constructie zeker weten afgelegd tegen de Modus, zie het resultaat wat de S70 in de EuroNcap test haalde…terwijl het ontwerp van de de 850/S70 c.a. 12 jaar jonger is.
Leo zegt
Beste mensen appels en peren vergelijking
Klopt de bassis van de volvo ligt inderdaad in 1983
Nog even en we zijn een kwart eeuw verder.
Dan verandert er natuurlijk nog al wat laten wel bij de tijd blijven
Verder laten we blij zijn dat auto’s steeds beter worden
In tijd was volvo een hele sterke auto met wat er toen rondreed.
Gijsiejjj zegt
zit niet eens een motor in die volvo 940
top gear fan zegt
kijk maar zelf wat renault zegt over de veiligheid van de modus en kijk ook op http://www.hetveiligemerk.nl
Bill zegt
Zo’n runno is toch echt een baggermerk.
Moet je eens kijken wat een scenics er op marktplaats worden aangeboden.
Ik heb echt een paar collega’s die zo’n scenic voor een afbraakprijs hebben ingeruild, alleen maar ellende met die zwabberbakken.
Richard zegt
Ben toch blij dat ik een modus heb gekocht,echt waar voor je geld!!
Toch een goeie keus!!!
Bill zegt
We zullen zien of je dat over drie jaar, als zo’n beetje alles rammelt en kraakt, nog zegt Richard.
Frietmet zegt
en nu dezelfde 940 tegen een renault 4 he richard ;)
denk dat je dan een beetje wit kleurt…
totaal oneerlijke vergelijking ofc, zit zeker 10 jaar verschil in…