Terwijl vanochtend vroeg de Spyker F1 coureurs in Japan in de kwalificatie vochten om van de laatste startrij af te komen werden in Zeewolde de voorbereidingen getroffen voor de Buitengewone AVA die om 10 uur van start zou gaan. Inmiddels is de Buitengewone AVA afgelopen en heeft Spyker een persbericht de wereld ingestuurd met de uitkomsten. Het zal geen verrassing zijn dat de aandeelhouders hebben ingestemd met de verkoop van het Formule 1 team aan het consortium van Mol & Mallya. Er zijn nog enkele (kleine) juridische zaken die opgelost moeten worden, maar de verwachting is dat geen probleem zal zijn.
Verder maakt Spyker bekend dat er in de tweede helft van 2007 ook verlies gemaakt zal worden, ondanks de verkoop van het F1 team. Ook verwacht Spyker dat het F1 team in Q3 nog een verlies geboekt heeft van 6 miljoen euro (bovenop de 13 miljoen uit het eerste half jaar).
Maar veel opvallender is echter de mededeling dat de introductie van de D12 Peking-to-Paris maar liefst met 12 maanden is uitgesteld! In eerste instantie zou deze aan het einde van dit jaar op de markt komen, maar dat is nu uitgesteld naar Q4 2008. Als reden geeft Spyker aan dat er nog druk gezocht wordt naar manieren om de kostprijs te drukken. Hiervoor gaan ze op zoek naar leveranciers die off-the-shelf onderdelen aan kunnen bieden. Op die manier zal er bespaard kunnen worden op het ontwikkelen van nieuwe onderdelen.
Het complete persbericht kan je HIER lezen (PDF-alert).
daan zegt
spijtig van ssuv:(
Robbert W zegt
Ben benieuwd of het goed komt..! Hopelijk wel!
RA999 zegt
Off-the-shelf? Hun interieurs zijn juist nu zo mooi, met die eigenzinnige details. Als ze maar niet nog meer Audi-producten gaan gebruiken.
Maarja, je moet ergens op besparen hè ;)
Nu kunnen ze zich tenminste wel meer focussen op het bouwen van auto’s die er al zijn, in plaats van op het bouwen van de D12 en op de F1…
w0o0dy zegt
@RA999 ik denk dat je meer aan aandrijfassen, motor/versnellingsbak, koppeling, remmen, katalysator, draadboom en alle electronica die je niet kunt zien moet denken.
Jimmy zegt
Ik heb me laten vertellen dat er vooral problemen zijn bij de levering van de Audi-motor. Nu dat Porsche een groter aandeel in VAG heeft, hebben zij bezwaren tegen dat er een Audi-motor geleverd wordt aan een potentiële concurrent van de Cayenne.
robbie zegt
@w0o0dy, oftewel nog meer grabbelen in de VAG magazijnen ;)
Bramzel zegt
@ robbie: het heeft de Lambo’s qua kwaliteit geen windeieren gelegd ;)
w0o0dy zegt
zolang Spyker er voor zorgt dat alles wat je kan zien uniek, fraai en exclusief is maakt het maar weinigen iets uit dat er een Audi draadboom wordt gebruikt lijkt me. Da’s toch tussen de 5 en 15% van de kostprijs als je dat zelf ontwikkeld (als ik me de percentages goed herinner)
Ik gok dat minstens de helf van de mensen op deze site in auto’s rijden die 10% of meer van alle onderdelen delen met andere merken/modellen….. dus ach is het echt zo erg?
Bertus zegt
Ben er niet van overtuigd dat dat die D12 er ooit komt, denk het niet. Kan er ook niet rouwig om zijn, lelijk ding.
RA999 zegt
@w0o0dy
I know, ik las te onzorgvuldig en combineerde met m’n simpele brein de foto en de tekst tot een fout plaatje ;)
robbie zegt
In mijn ogen niet hoor. En de klanten zullen het ook niet heel erg vinden als er onderdelen gebruikt zullen worden die al een bewezen kwaliteit hebben.
Ik vraag me alleen af hoe blij de kopers van een D12 zijn met het feit dat de productie op zijn vroegst pas zal starten in Q4 2008. En voordat de eerste modellen uitgeleverd gaan worden is het zo Q1 of Q2 van 2009!
De eerste orders zijn al binnengekomen in het begin van 2006. Wie wil er nou 3 jaar wachten op zo’n auto?
Stephan zegt
@ Bramzel
Alsof mensen die zo’n auto kopen daar ook maar om geven. Lambo koop je omdat je ‘m tof vind en hem gewoon geweldig vind. Niet omdat hij 1000 km langer kan rijden voordat hij naar de dealer moet voor service.
Bramzel zegt
@ Stephan: je maakt mij niet wijs dat de gemiddelde Gallardo eigenaar het leuk vind om om de haverklap naar de garage te moeten.
Mooi voorbeeld dat m’n baas me eens vertelde. Een vage bekende had begin jaren 90 een nieuwe Diablo. Probleem was dat de wagen om de (volgens mij) 7500km een beurt moest hebben. Hij woonde in Stockholm, service was een specialisten werkje en er was geen Lambo specialist in Zweden. Moest dus naar Hamburg, wat toch weer (op en neer) een paar duizend km is. Dan kan je nog zo’n liefhebber zijn, kan je nog zoveel geld hebben, maar daar word je niet vrolijk van. Ok, extreem voorbeeld misschien, maar het is alleen even om mijn punt duidelijk te maken.
Rob USA zegt
@ Spijker; Als jullie nou nog een keer suicide doors maken haal dan ook die
laatste smerige zwarte balk weg !! Dit is geen porum.
pipil zegt
beter allemaal echt en bespoke dan off-the-shelf. daag spyker
Rick dos zegt
“Inmiddels is de Buitengewone AVA afgelopen”
Je bedoelt het borreluurtje tussen vrienden is weer afgelopen…
“Maar veel opvallender is echter de mededeling dat de introductie van de D12 Peking-to-Paris maar liefst met 12 maanden is uitgesteld”
Wat?! Er zijn nog ècht mensen die geloven dat dit ding ooit nog het levenslicht gaat zien?
Racer X zegt
Ik hoop dat het goedkomt, ik vind de straat auto’s van Spyker echt heel gaaf. Op die droomrit 2007 video’s waren er maar weinig auto’s die bij het ziekelijke uitlaatgeluid van de Spyker in de buurt kwamen. Heerlijk!
Shelby GT500 zegt
@ Bramzel dat ding is ook al weg dit is een nogal oude foto. En ik ben met je eens het was geen porum dat dacht ik ook.
kijk maar:
robbie zegt
@Shelby GT500, helaas moet ik je teleurstellen! De foto die jij laat zien is van het eerste prototype (zwart met creme leer). Deze is onthuld in 2006 (zoals ook op de foto staat). De foto die ik gebruikt heb (grijs met oranje leer) is van het pre-productie exemplaat zoals dat onthuld is dit jaar in Geneve (2007). En die heeft dus zo’n pilaar tussen de twee deuren zitten.
Ik had het zelf ook graag anders gezien, maar helaas is het niet anders.
Oh en mocht je soms willen zeggen “maar op de AutoRAI stond de zwarte zonder pilaar”
Dan zeg ik dat je 100% gelijk hebt. De reden daarvoor is dat de het grijze (nieuwere) model op datzelfde moment op de autoshow van New York stond. Die was namelijk veel belangrijker voor Spyker. Dat is de reden dat er in Nederland een oud prototype op de stand stond.
L-Fred zegt
Levert de verkoop van een extra produkt niet meer omzet op? Dat heb ik altijd tijdens mijn economielessen geleerd. Kostprijs + winst = verkoopprijs.
Nu begrijp ik heus wel, dat opstartkosten verdeeld worden over een periode, maar toch, als je omzet wilt draaien…
Michiel_vd_Brink zegt
@ L-Fred. Als de verkoopprijs vantevoren al veel te laag is omgeroepen en je trekt daar de nog onbekende, maar mogelijk veel te hoge kostprijs vanaf, dan is je winst negatief en is het maar beter om helemaal geen auto’s te bouwen. Ik lees in het persbericht dat ze nu hard hun best doen om de kostprijs omlaag te brengen….., tja.
C30CDIAMG zegt
het motorblok komt van audi en de rest is off the shelf…. nou.
wel jammer!!!!!! dat het nog eens 12 maanden gaat duren voordat die jeep nou eens van de grond komt! tsjonge. Ik had mij er eigenlijk wel op verheugd
gwn_ik zegt
veranderd de naam van het f1 team ook
robbie zegt
@gwn_ik, natuurlijk. De naam zal iets worden als Team India ofzo. Kortom geen enkele band meer met Spyker.
Brutus zegt
Jammer van de D12.. Zou het geen schande vinden als er nog een Spyker exemplaar op de wereld wordt gezet.. Beter dat ze gewoon eerst alles op een rijtje zetten en zich alleen focussen op het merk en de auto’s dus niet Formule 1 en/of Le Mans of iets dergelijks..
Maar dat zal wel niet gebeuren.
Nick zegt
@RA999: Wees blij dat ze off-the-shelve onderdelen gaan gebruiken, die hebben tenminste een veiligheidscertificaat, en daarbij ook nog eens garantie wat ook mooi kan uitpakken bij Spyker Cars B.V.
Ferrari gebruikt ook off-the-shelve producten van Magneti-Marelli.
Michiel_vd_Brink zegt
Alle fabrikanten gebruiken off-the-shelve producten (o.a. van Bosch, Brembo, ZF, Koni, VDO en Siemens en nog veel meer…) en dat is gewoon het beste wat je kan doen. Het is absoluut geen schande om goed (en voordelig) gebruik te maken van het specialisme van gerenommeerde bedrijven of te putten uit de voorraden van andere merken binnen een eigen concern.
pomoek zegt
Tuurlijk, gebruik van oem is geen schande. Maar dat deden ze bij Spyker toch al volop? Volgens mij was de onderhuidse techniek afkomstig van audi, en zullen ze electronica e.d. ook wel van Bosch, Magneti, e.d. inkopen. Dus of het verhaal van de CEO is onzin (ze krijgen het project finacieel niet van de grond) of er worden Fiesta-knoppen in de D12 ingebouwd…
Alex zegt
Zien jullie?
Allemaal Duitse degelijkheid!!!!!
Het hart van de Spyker is Duits, en het Carrosserie, en het elektronika ook. ;-)
Het wordt eens flink tijd dat Spyker 100% Nederlands gaat worden.
Ben zelf half duits, en half Nederlands.
Kijk naar de BMW-Mercedes-Porsche-VW die hebben allemaal hun eigen motor en hun eigen carrosserie.
Ben zelf ook werkzaam in een schadebedrijf, en weet dus wat ik daar tegen kom. ;-)
Verder hoop ik voor Spyker dat hun weer 100% boven water komen.