Dit is een 722 GT prototype, er worden 21 exemplaren van gemaakt en de auto is NIET street legal. Het gewicht is maar liefst afgenomen met 300 kilo(!) waardoor het totaalgewicht op 1300 kg komt.
Het aantal paardjes (650) is gelijk gebleven aan de standaard SLR 722 en ook de topsnelheid blijft vreemd genoeg hetzelfde (337 km/u). Maar de sprint naar de 100 gaat een heel stuk sneller, op de specs is te lezen dat dit in 3 seconden moet lukken! Kosten voor deze speciale uitgave zijn 775.000,- (in Duitsland).
Met dank aan iedereen voor de tip!
ruud zegt
heel dik jammer dat hij niet op de weg mag
Thomaz zegt
Met handbak?
TheEdge zegt
egt verneukt dat er in de SLR een automaat zit….neem dan gwoon schakelflippers dinges
larus zegt
Zonde dat hij zo niet de straat op mag, een kleinere diffusor en aanpassingen aan het spoilerwerk zouden genoeg zijn. Nu is het een soort Ferrari FXX en eigenlijk heb je daar helemaal niets aan. Bovendien wie heeft er wel eens een FXX gespot? waarschijnlijk alleen op een trailer of stilstaand op een circuit. Dit soort wagens zouden meer buiten het circuit moeten komen. Dan is het pas echt de ultieme SLR
Berbertje zegt
Sppr ruig ding lkkr dik maar jammer niet street legal
polomen zegt
Nog steeds even lelijk
Aston Martin Rapide zegt
best wel dicht in de buurt van Veyrons kostprijs….
w0o0dy zegt
ehm weegt de SLR standaard niet een beetje meer dan 1600kg? (nml 1768 kg?)
Wel een lelijk ding, maar goed misschien geschikt als F1 Pacecar zodat ze de laatste van de serie productie ook nog kwijt kunnen raken?
w0o0dy zegt
oh ook handig…. dat was het gewicht van de “gewone SLR”, de 722 weegt volgens Mercedes 1724kg.
jordey zegt
die spoiler is nog groter dan sommige surfplanken.
@Aston Martin Rapide schrijft,
29 September 2007 om 9:39
best wel dicht in de buurt van Veyrons kostprijs….
als je 775.000 in de buurt van 1,4 miljoen euro ( duitsland ) vind….
uh oke.. ik snap ‘m.
Rick dos zegt
Dit ziet er wel racewaardig uit. Het zal toch niet zo zijn dat ze met deze auto in één of andere GT kampioenschap mee gaan doen?
mark996 zegt
vreemd dat er geen pk’s bij komen, en de topsnelheid toch hetzelfde blijft. Je zou zeggen dat je met zo’n boekenplank achterop toch aardig wat downforce creert, en dus topsnelheid verliest. Schijnbaar compenseert het gewicht dit dus weer helemaal.
aron zegt
Super!!
Patrick zegt
Nee!!!!! Ziet er niet uit met die vleugel!!!
Geef mij maar een zwarte Porsche Carrera GT !!
Aston Martin Rapide zegt
@ Jordey
Rijken zien geen verschil tussen 1,4 miljoen en 775.000 euro. Voor hun is het een schijntje. Oke…het is misschien wel een ruime verschil, maar goed…
Steven zegt
trek die achterspoiler er af, stop er een kleiner diffusor op, en hij is nog mooi (in de zin van SLR mooi dan)
@mark996
gewicht heeft geen invloed op topsnelheid. het is idd raar dat hij nog steeds 337 loopt met zo’n vleugel.
voor de rest, tsjah het is dat hij niet straat legal is dus gaat de koop niet door :D
2XMX zegt
Gewicht en topsnelheid hebben nagenoeg niets met elkaar te maken. Het gewicht heeft hooguit wat invloed op de vervorming van de banden, wat iets vermogen kost. De topsnelheid wordt voornamelijk bepaald door de luchtweerstand en het motorvermogen. De luchtweerstand is eigenlijk de kracht die nodig is om de weerstand van de lucht bij een bepaalde snelheid te overwinnen. Vermogen is de hoeveelheid kracht (of eigenlijk arbeid) die de motor per seconde kan leveren. Dit gaat ook bij spoilers op. De extra neerwaartse druk van een spoiler zorgt niet voor verlaging van de topsnelheid. Echter, de spoiler wetk deze druk op door de kracht van de rijwind. Hierdoor zal de luchtweerstand stijgen en dus de topsnelheid verlagen.
2XMX zegt
Steven was me net voor…
daniel zegt
de mensen in dubai hebben toch allemaal wel hun eigen circuit, dus ze worden als warme broodjes daar verkocht!! ik zou zeggen, ff enkeltje dubai??
voor die 8 ton koop ik liever een paar mooie porsches
Marc zegt
waarom mag hij niet op de weg
waarom mag deze: http://f.freeblog.hu/z/e/r/zeropoint/files/H3-Web8.jpg dan wel op de weg???
Bramzel zegt
€775.000 valt me nog reuze mee eigenlijk. Voor een Aston Martin DBR9 betaal je ongeveer 850.000€.
monk zegt
doet u mij dan maar een ultima gtr :)
Marc zegt
@ Bramzel
och die €775.000 halen we gewoon ff uit onze binnenzak…
roy zegt
@Larus,
Ik heb wel eens een FXX gespot ja op de RAI natuurlijk, maar ook bij de dealer en ik ken de eigenaar ook wel een beetje, pracht bak is het
vinox zegt
Damn die is lekker!
w0o0dy zegt
@roy: een FXX bij een dealer? er zijn er 30 van……
Skyline.. zegt
OMG (L)
Jeffrey zegt
@ Woody,
De SLR weegt idd 1724 kg maar in Duitsland worden de auto’s anders gewogen dan in NL. Maar 300 kg is wel erg veel eruit, ik denk onder andere de automatische versnellingsbak, airco, en de andere onodige dingen.
Forza! zegt
Heb al diverse FXX’en zien rijden (Spa, Fiorano tijdens 60 Relay)
dus als je weet waar je moet zoeken is een spot niet zo moeilijk!
Btw vanmiddag nog een SLR 722 gespot in Eindhoven :D
Laurens (andere dan de vorige ;) zegt
Ik hoor net dat ze die vleugel hebben gejat bij de fabriek van Boeing..
Susp1cious zegt
@ 2MXM,
Dat en de verhoudingen van de versnellingsbak kunnen veranderd zijn.
2XMX zegt
@Susp1cious: True
Mischa zegt
Zo zo, dus voor 650 pk betaal je dus 1200 euro per Pk. Investering waard!
650 paarden onderhouden kost meer geld.
Stoney met de eeuwige blow zegt
Ik vind hem erg duur maar wel erg stoer. Ik zou eerder voor een Brabus versie
gaan omdat hij 340 km/h haalt met zijn supercharged V8 motor, trekt van 0 naar 100 in 3,6 seconden en is met 600.000 euro een stuk goedkoper.
Niet vergeten dat standaard SLR 435.000 euro is maar dat ter zijde.
Het aller ergst vind ik nog dat je er niet eens de weg ermee op mag en ik zou het dan ook wel uit het hoofd houden om in Duitsland de topsnelheid te gaan halen want daar kan je ingehaald worden door z’n grote broer de Mercedes-Benz Brabus CLS V12 S Rocket van de Polizei. Die auto haalt 362,4 km/h van 0 naar 100 binnen 4 seconden en is trouwens met toeters en bellen alles erop en eraan 500.000 euro.
Eigenlijk neem ik nog veel liever een Mercedes-Benz Brabus Rocket CLS V12 S Biturbo want die is onder de half miljoen euro haalt 350km/h je kan er meer mensen mee vervoeren en ik vind de CLS de mooiste 4 deurs auto ooit gemaakt O dit kan ik eigenlijk niet zeggen wel tot nu toe.
Solstice zegt
Een prototype dus, maar waarvoor? Welke raceklasse (If any) had men in gedachten? En waarom nooit meer van gehoord, was er geen belangstelling, of kwam de auto niet door keuring? Of dus toch zoals in de bijgaande Duitse tekst staat te lezen, alleen maar een 21-delige hommage aan de 300 SLR Uhlenhaut coupé? Lijkt me toch sterk, wie koopt er nou privé een auto waarmee alleen op een circuit gereden mag worden, waarbij het nog maar de vraag is in welke raceklasse je wordt toegelaten..
Pordon zegt
Uhm doe mij maar gewoon een ´standaard´ SLR… voor mij is de SLR gewoon de most beautiful car on earth en nu met die spoiler is dat er een beetje af
SimonMc zegt
@Stoney met de eeuwige blow: ja, maar deze slr pakt vééél betere bochten dan die cls rocket van brabus.Die cls is alleen maar afgesteld op topsnelheid en kan absoluut zijn vermogen niet kwijt in de bochten !
Kijk maar wat brabus heeft gedaan met de SL, als je die aflevering van top gear gezien hebt, weet je dat bochten ermee nemen een ramp is.
Brabus hun versies zijn trouwens niet getunede amg’s, maar getunede mercedessen…
Deze SLR weegt dan ook nog ZEKER 600 à 700 kg (misschien nog meer?) minder dan die CLS rocket, dus in de bochten is de SLR superieur.
Sorce zegt
Street legal zou alleen aan die spoiler liggen? Wat nou als je anders niet genoeg downforce kunt genereren voor een betrouwbare wegligging/grip aan de achterkant?
Stoney met de eeuwige blow zegt
Ja ik geloof dat je gelijk hebt Sorce dat het aan de spoiler ligt dat het NIET street legal is. Omdat de spoiler breder is dan de auto zelf dat schijnt dan niet te mogen waarschijnelijk omdat het fiets onvriendelijk is. Dat je dan niet opeens een stuk spoiler in je reed hebt zitten.
rider zegt
he wat die italianen kunnen (fxx, mc-12 corse, zonda-r) dat kunnen wij in duitsland ook moeten ze hebben gedacht bij mercedes benz.
maar blijft even lelijk. wel apart dat hij in 3sec naar de 100km/h gaat! en toch maar 337km/h loopt. lukt met een standaard slr722 ook. andere eindoverbrenging en je hebt hetzelfde. misschien dat hij dan 325 loopt. maar ach, wat is top snelheid (boven de 300km/h) voor een circuit wagen?
EDO bouwt de maserati mc-12 corse om tot street legal. hij is iets stiller (nou ja stiller!?) en M.. Schumacher rijdt een FXX met kenteken op straat (woont hij daarom in de alpenlanden?). dus het kan wel degelijk.
mercedes heeft hier helaas zijn kans laten liggen en te laat gereageerd.
rider zegt
he misschien wel leuk als ze de porsche carrera gt ook nog tot zoiets ombouwen. dan hebben we een heel erg leuke gentlemanserie. FXX, MC-12 corse, zonda-r, slr722 gtr en carrera gt(r). wat zal dat een spectakel zijn om te zien/horen. helaas zal dat niet snel gebeuren.
Glo95 zegt
Kben zker geen mercedes fan maar deze mag er best wezen! Vinnet ok wel grappig dat het stuur int midden zit, toch terugverwijzing naar de ‘oude’mcLaren f1? Kijk maar in bovenste foto.