Het gaat niet zo lekker (lees: ronduit slecht) met de Italiaanse carrosseriebouwer Bertone. Het bedrijf heeft capaciteit om jaarlijks 70.000 carrosserieën te bouwen en om quitte te draaien moet het 30.000 exemplaren afleveren. De afgelopen drie jaar heeft het bedrijf echter 37,3 miljoen euro verlies geleden bij een omzet van 325 miljoen euro. Om te overleven is Bertone nu in gesprek met Chinese autobouwer China’s Zhejiang Gonow Automobile, voor de productie van SUV’s en pickups.
Bertone zit behoorlijk omhoog en pakt wat het pakken kan. Sinds het contract voor de bouw van de Opel Astra cabrio eind 2005 afliep, zijn er enkel in de zomer van 2006 nog 2.000 limited-edition Mini’s gebouwd en geven ze zo nu en dan wat tips aan Chery.
Als de deal doorgaat, dan zal Bertone jaarlijk 7.000 carrosserieën afleveren. Deze auto’s worden in Italie geïmporteerd en verkocht onder het Katay label. Het zal dan gaan om de Katay Victory, een vijfdeurs midium-sized SUV, gebaseerd op de Opel Frontera (hoor ik Landwind?) en de Katay Troy, een pickup variant van de Victory (via autonews.com).
Alec zegt
wel raar eigenlijk,
china staat juist bekend om hun goedkopere productie en minder om design/ontwerp.
Toch appart dat het dan zover kan komen met bertone om zo’n stap te nemen.
a_tomba zegt
@alec
als je kijkt naar welke auto’s bertone de laatste 15 jaar heeft geproduceerd valt het best tegen. de astra coupé is nou niet echt een hele mooie auto, die cabrio van het model daarvoor is nog erger. ook auto’s als de berlingo, xantia, zx en daewoo espero zijn niet echt bijzonder mooi.
dit staat in schril contrast met de auto’s die bv. in de jaren 70 werden gemaakt, de lancia stratos, de dino, verscheidene lamborghini’s en de alfa montreal.
dus als je deze dalende lijn doortrekt is de productie van smakeloze chinese suv’s geen verassing.
Carabo zegt
Hoezo apart? Waarom denk je dat die Chinezen met Bertone in zee willen, omdat ze precies weten waaraan ze nog moeten werken om meer succesvol te worden op de Europese markt. Ze zijn niet gek daar.
Laten we hopen dat dit Bertone er weer bovenop kan helpen.
Rick zegt
Mooie auto, lijkt als 22 druppels water om de Land Cruiser (Neem “Mooie Auto” niet zo leterlijk)
Rick dos zegt
Oké guys! LIMBO! How low as a company can you go?!
Eg zegt
Kan Bertone meteen een nieuwe koets tekenen en een primeur pakken met de eerste Chinese auto die NIET een regelrechte kopie is van een ander merk…
w0o0dy zegt
Als ze nou gewoon Fiat de kop gek zeuren om de nieuwe Lancia Fulvia coupé te mogen produceren. Lijkt me een veel leukere klus en die heeft bovendien meer kans om een succes te worden. Deze rommel in elkaar schroeven dat kan iedere doe het zelver met een Ikea sleuteltje ook wel.
Gianlucca zegt
De prachtige Alfa Romeo GT coupé is nochtans van Bertone makelij
Greg zegt
Hebben ze wel gekeken of Ford of GM niet geinteresseerd waren in samenwerken, voordat ze met die chinezen in zee gingen??
Dit lijkt echt op je allerlaatste optie, die je liever niet wil gebruiken.
toby zegt
en de alfa gt dan die is mooi
Thomaz zegt
Vette shit hoor, die pickup. Mooie omgebouwde Opel/Isuzu Campo. Daar heeft mijn vader er twee van gehad. Hoop tijd doorgebracht daar op de achterbank…
expat zegt
“Het zal dan gaan om de Katay Victory, een vijfdeurs midium-sized SUV, gebaseerd op de Opel Frontera”
Nou, het model op de foto en op hun site lijkt anders verdacht veel op een Toyota (Prado) Landcruiser en niet op een Frontera (op wellicht het achterruitje dan).
Esprit_de_Flandre zegt
@ Expat
De neus lijkt idd op een Landcruiser, maar het is onderhuids gewoon een ouderwetse Frontera. Volgens mij heeft GM die in de uitverkoop gezet, aangezien er meerdere Chinese merken op diezelfde auto werken.
En waarom zou dat laag zijn om voor Chinese bedrijven te werken? Zij zullen nog groeien. De Europese en Amerikaanse markt zijn oververzadigd. De markt van China en India bieden nog mogelijkheden. Nu produceert Bertone misschien te weinig, maar voor je het weet moeten ze de productie uitbreiden.
Citrofiel zegt
Zonde. Bertone heeft veel goed gedaan voor Citroën. (BX, Xantia. In mindere mate (lees: minder succesvol) XM, ZX)
Trouwens, waarom noemen ze een Toyota LandCruiser opeens Katay Victory? En dan gebaseerd op een Opel (=Isuzu, toch?). Pffff….
Citrofiel zegt
@ Esprit de Flandre; GM de LandCruiser in de uitverkoop gezet?! :shock: Een LandCruiser is toch echt een Toyota hoor, zo’n beetje de grootste tegenstander van GM, en geen deel van GM…