Wie dacht dat het bij één aflevering klassiekers in het halfjaar bleef had het mis, want alles moet op. De afgelopen tijd is er namelijk nogal wat bijzonders uit het verleden gespot, dingen die hier nooit eerder vertoond zijn en die ik zelf ook niet kon vinden in mijn eigen archieven. Twee merken zijn hier zelfs in het geheel niet eerder getoond. Curious? It’s just one click away…
Aston-Martin V8 Volante
Toevallig komt op dit moment de soundtrack van The Living Daylights (James Bond, 1987) hier uit de speakers, heel toevallig zelfs, want dat was namelijk een film waarin deze auto voorkwam. Niet de cabrio overigens, en ook niet gewoon de dichte, maar natuurlijk meteen de Vantage, met meer dan 400 pk voorin. Want je bent geheim agent of je bent het niet, hè?!
Deze heeft dat dus niet, het is een cruiser met 340 pk voorin. Een cruiser omdat het niet echt een ophitsende motor is, het rijdt vrij lui. Dit model kostte destijds behoorlijk veel geld, zoals we van Aston-Martin kennen, en is zodoende nog geen duizend keer verkocht (de cabrio). Dit gaat wel te verstaan over de periode 1978-1990! Opmerkelijker is het zelfs dat de coupé met de wat hogere productieaantallen ook nog moeilijker te spotten is. Een dergelijke auto kost nu ongeveer zeventigduizend euro.
Bentley S3 Continental Mulliner Park-Ward Fixed Head Coupé “Chinese Eye”
Het zal precies een jaar geleden zijn dat foto’s van dit exemplaar werden getoond. Een paar weken geleden, toen ik weer eens in Londen was, stond de auto nog steeds op dezelfde plek, voor hetzelfde huisnummer zelfs! Heerlijk, zo’n stad, waar mensen hun unieke klassieker gewoon permanent voor de deur zetten voor liefhebbers als ik en jij. Het is niet zomaar een Bentley, maar eentje met een koets van buiten de fabriek in Crewe.
Deze is ontworpen gebouwd door Mulliner Park-Ward, een bedrijf dat ontstaan is uit de afzonderlijke bedrijven Mulliner en Park-Ward. Het ontwerp heeft wat kritiek te verduren gehad wegens de rechte lijnen, waar de meeste auto’s nog bestonden uit veel rondere en wulpsere vormen. Tevens is de term “Chinese Eye” ietwat tactloos te noemen, zullen we het maar houden op S3 Continental M.P.W. F.H.C., of, voor de diehards onder ons, de naam gewoon helemaal voluit?
Chevrolet Bel Air “Coach” 1958
Allereerst de term “coach”: Het lijkt wat op een coupé, maar is wat minder sportief bedoeld, snap je? Eigenlijk is de auto gewoon te lomp om te stroken met het sportieve imago van een coupé. Maar de opbouw is globaal gezien hetzelfde, een sedan waar twee deuren tussenuit zijn gehaald. Daarnaast staat er een jaartal achter omdat men het in Amerika leuk vond om haast ieder jaar een nieuw model uit te brengen, en voor mij is dat weer extra interessant omdat er dan tientallen modellen zijn die onderling verschillen in op wat kleine details.
Het model heette eigenlijk “Impala”, maar er wordt ook naar gerefereerd als “Bel Air Impala Sport Coupé”, daarna ging het verder als Impala en verdween de Bel Air uit het zicht. De auto was leverbaar met een zescilinder, maar de achtcilinders overheersen, zo ook in dit model. Ze zopen als een tempelier, met een gemiddelde van ongeveer 1:6 en een uiterste van 1:3 bij 190 km/u was duidelijk te merken dat men zich in de Verenigde Staten nog niet erg druk maakte over olievaten.
Detomaso Longchamp
Dit is er dan een, over een Detomaso heb ik nog nooit geschreven dus ik vind het wel een beetje spannend. Het feit dat de auto ook is geleverd als Maserati maakt het natuurlijk wat vertrouwder, want vier jaar na de introductie (1972) van dit model kwam de Kyalami met de bekende kroon op de voorkant. Dit weinig aromatische ontwerp maakt de auto onopvallend, maar in zijn lelijkheid valt de auto toch weer op. Niet dat ik per se iets tegen vierkante auto’s heb, -de Ferrari 400i is bijvoorbeeld uiterst gebalanceerd vormgegeven ondanks de “simpele” rechte lijnen-, maar het zijaanzicht van deze Detomaso raakt kant noch wal. De auto was ontworpen dor Tom Tjaarda, die ook de Mangusta heeft ontworpen, en zodoende had ik toch echt een mooier ontwerp verwacht. Voorin ligt een ijzersterke Ford V8 van 5,8 liter, goed voor 270 pk. Na 412 exemplaren viel het doek.
Facel Vega HK 500
De tweede nieuwe kandidaat komt uit Frankrijk en stelt zonder meer minder teleur dan de weinig inspirerende vormen van de Italiaan. Óók deze auto werd trouwens aangedreven door Amerikaans metaal, en wel een 5,9 V8 van Chrysler, goed voor 335 pk. Veel he? Het was dan ook een erg snelle auto, wat betreft buitenkant wat lijkend op een Alvis TE21 maar in het vooronder is dat wel anders. De laatste doet het namelijk bescheiden aan met een drieliter zescilinder, daarover meer in een volgende aflevering.
De Facel Vega is onder andere bekend geworden door Albert Camus, een Franse schrijver die de dood vond in deze auto, de auto zelf was er ook niet al te best aan toe. Het waren erg dure auto’s en zodoende zijn er maar enkele honderden gebouwd aan het einde van de vijftiger jaren en het begin van de sixty’s (de FV en de HK 500 dus, later kwamen er natuurlijk andere modellen). Dit is één van mijn favoriete klassiekers, en stond al een zeer ruime tijd hoog op mijn to-spot verlanglijstje. Dergelijkde auto’s zijn momenteel soms wel 60 mille waard.
Jaguar Mk IV
In Laren stikt het van de klassiekers, je ziet er veel meer dan hier in Amsterdam. Niet alleen de Chevy van hierboven was een leuke verrassing, maar ook de beeldschone Jaguar Mk IV die eveneens werd ingezet voor een bruiloft. Dit model zul je vrij weinig tegen komen, zeker gezien het feit dat de auto werd geproduceerd om de tweede wereldoorlog heen, van 1938 tot 1948. Dit exemplaar is van 1946 en heeft een zescilinder voorin, waarmee het een 2,5 dan wel een 3,5 litre is. Mk IV was eigenlijk de verzamelnaam voor het model van die periode, met 1,8, 2,7 of 3,5 liter motor, respectievelijk genaamd 1,5 Litre, 2,5 Litre, en 3,5 Litre. De auto was ook leverbaar als cabrio, die zijn stukken zeldzamer dan de sedans en tevens nog 50% meer waard, waar een mooie sedan al een hlave ton opbrengt.
Lancia Delta HF Integrale
Een vreemde eend in de bijt is deze woeste Italiaanse hatchback van de jaren tachtig, eigenlijk nog geen oldtimer maar wel een geboren klassieker. Deze rode HF Integrale – een model met 177 pk – komt namelijk uit 1992. Wel oud, maar niets vergeleken met de bovenstaande Jaguar die net zijn 61ste verjaardag heeft gevierd. Het is een auto die legendarisch is geworden in de Rallye van Monte Carlo, want van 1986 tot en met 1990 namen ze de leiding. Vijf jaar achter elkaar! Dat deze flink uitgebouwde en snelle hatch echt niet onder de noemer “Sjonnie” valt lijkt me evident, sterker nog, ik zou hem best willen hebben. Echter, dit model staat niet bekend om betrouwbaarheid en goedkoop onderhoud. Er zijn vele verschillende versies, wie ooit naar Viva Italia is geweest heeft de meeste wel eens gezien.
Rolls-Royce Corniche Convertible
Twee weken geleden zagen we hem nog, de tijdloze cabrio van het nobele Britse merk. Dat waren gewoon wat kiekjes van een snel voorbij rijdend exemplaar, stilstaand kun je de aandacht goed richten op details. En dat vind ik zelf nou juist het leukste. Klassieke auto’s zitten namelijk vol met leuke metalen ornamentjes, waar de moderne auto’s bestaan uit veelal glad en steriel plastic/gelakt metaal, dan wel zijn de details iets te “gemaakt”. Dat is dus een reden waarom ik een voorliefde heb voor klassiekers. En natuurlijk een beetje extra voor deze auto, want het voormalige Rolls-Royce was één van mijn favoriete merken, zeker als er een 6,75 liter V8 voorin lag en de auto disproportioneel duur was. Op een gegeven moment – in 1996 meen ik – hing er een prijskaartje van achthonderdduizend gulden aan. En dan had je ook nog achterhaalde techniek!
Rolls-Royce Silver Cloud I
Een andere all-time-classic is de Silver Cloud, de meest geslaagde fabriek-af Rolls-Royce. Volgens de liefhebbers van klassiekers dan, want ik weet zelf best dat veel autoliefhebbers niets moeten hebben van die achterhaalde en relatief oncomfortabele klassiekers. De Silver Cloud volgde de Silver Dawn op, een wat kleiner model dat vrij kort in productie was en letterlijk tien keer zo weinig is verkocht als de Cloud! Ik ben er dan ook nog nooit een tegen gekomen, maar de Silver Wraith en de Bentley Mk VI lijken er sprekend op en die rijden gelukkig nog af en toe nog eens langs. De Cloud I heeft echter nog wat overeenkomsten met de Silver Dawn, zoals wat er voorin ligt. Dit is een opgeboord blok uit dat model, dat nu 4,9 liter meet. Een 6-in-lijn uiteraard, want de Series II kreeg de eerste V8 mee. Die ziet er overigens wel hetzelfde uit als de I, eens schitterend gelijnd en goed gebalanceerd ontwerp dus.
daan zegt
klasiekers zijn niet zo mijn stijl maar die Integrale kan ik dan weer wel waarderen.
Floryn zegt
ik ga voor de facel vega en de lancia helemaal top appeltje!!!
pomoek zegt
De Integrale is ook een van mijn favorieten. Dat nog niemand op het idee gekomen is om het merk Facel te kopen en als nieuw luxe merk in de markt zetten is voor mij een raadsel. Zo’n mooie auto met een leuke historie…
SugarFree zegt
Die AM V8, wát een karakteristieke auto zeg! Echt een liefhebbersauto.
En de De Tomaso… jammer dat je er niet meer foto’s van hebt kunnen maken. Schitterende verschijning!
En die Integrale zou ik graag eens over een circuit sturen ;)
Inderdaad, geen sjonnie bak!
Mr Wolf zegt
Die Detomaso lijkt in de eerste foto enorm op een 2-deurs versie van de jaren ’80 Ford Granada… Zou er een link zijn ? (zie Ford-motor in de Detomaso?)
Ik vermoed dat de acceleratie wel net iets beter is dan de 2.1 diesel van mijn vader toen, LOL (0-100 in afgerond 3min12sec, ;-) )
JLJ zegt
Heb je in de buurt van het stadhuis zitten spotten, gezien het aantal trouwauto’s!
De mooiste voor mij uit deze serie is ongetwijfeld de Facel Vega, wat een brute auto!
Dink zegt
De Facel is pure porno! Wel snel maar niet zo stevig. Suicide doors: DeGaulle had er een en kon soms niet uitstappen vanwege het torderen van de auto!
DT is schitterend, een koopje als je van Italiaans en snel en ruimte houdt! Niet duur in het onderhoud vergeleken met een V12 . . .
De Tadek Marek V8 is makkelijk te kietelen. Op Le Mans waren ze goed voor 500+ pk. De echte stoere jongens ruimen het blok op tot tegen de 7 liter . . . Dan lul je niet meer. Vroege DBS-en worden steeds duurder. Iedereen wil een X-pack maar reken je niet rijk. Voor een goede auto betaal je snel 50+.
Svennos zegt
Ik vind die lancia zo’n vet autotje. Die zou ik best willen hebben:p
Sjon zegt
Die Integrale is een Evoluzione 1 of kort gezegd Evo 1
360driver zegt
HF Integrale: hélémaal goed! vooral dat latere type met die vette leren kuipstoelen voorin!
Tombnolz zegt
Maar appeltje toch, hoe krijg jij het steeds voor mekaar om zulke exclusieve auto’s te vinden? Zodanig veel vrije tijd? Of zijn er echt buurten waar er áltijd wat moois te spotten valt?
Extra bedankt voor de Delta-foto’s. Een van de classics die ik later heel graag een spannende oude dag zou geven.
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Geniale auto die Intergrale, prachtig uiterlijk en vrij simpel te tunen tot 300 pk.
VLS54 zegt
Die AM…Je zou het maar hebben
BreinStein zegt
na al die verwijzingen naar de ’to spot list’ vraag ik me toch af wat je top 10 of top 5 is ;)
weer een mooie reeks deze keer!
carsofcoolhaven.nl zegt
Zoo… de Favel Vega is een schoonheid zeg! Die wil ik ook nog wel een keertje tegenkomen met de camera in de hand. Misschien eens gaan Googlen waar dat Odette Welvaars zit ;-)
Markus zegt
Die Lancia is zo MOOI! Jammer dat die zo onbetrouwbaar is.
Die DeTomaso, hahaha, ik dacht meteen aan een Ford Taunus… blijkt er een Ford blok in te liggen. Nou, even lekker gelachen zeg maar. Wat een lelijk ding. Wereld van verschil met een Pantera of Lagonda.
Die absurde prijzen van die Rollsen…, en volgens mij ook nog eens helemaal niet waardevast – of wel?
PVO zegt
Wat een fantastische auto’s/foto’s. Ik woon duidelijk verkeerd, als jij dit allemaal spot in je dagelijksleven.
Heb ooit in een Lancia HF Integrale 16V mogen rijden met iets meer PK’s (200)dan deze en dat is een beleving die ik niet snel zal vergeten. Die Turbo van die Lancia is echt fantastisch, die plotseling trap in je rug en de wielen die zich proberen vast te grijpen in het asfalt is ongelofelijk. Voor degene die het nog niet weten als je vlot achteruit rijdt werkt de turbo. Op het moment dat het gebeurde schrok ik me kapot had het namelijk en niet verwacht. Maar dat maakte het later alleen maar leuker.
Appeltje, zou jij de laatste foto van de Lancia HF Integrale in hogere resolutie op kunnen sturen. Want ik vindt die foto echt super met die regen druppels!!!!
evo zegt
@Sjon;
(..) of kort gezegd de auto waaraan ik mijn naam te danken heb… ;)
PVO zegt
@ EVO –> Niet de Mitsubishi Lancer …….???;)
Toch zou ik het liefste de Lancia Delta HF Integrale EVO 2 uit 1993 Dealer uitvoering in het Lancia Blauw met beige leren bekleding willen hebben met 230 PK’s das de mooiste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
D.D.B. zegt
Zo! Doe mij die Integrale maar. Geweldig toch? Hij is ook nog eens woest aantrekkelijk in de Martini-kleuren. Mooiste race Livery ooit. Na de zwart gouden JPS Lotussen uit de jaren 70/80 dan he?
Appeltje zegt
Die Integrale is wel ongekend succesvol terwijl het veruit de minst klassieke/oude uit de hele serie is ;) De Facel vond ik zelf de leukste/mooiste om er tussen te zetten!
Wie graag dingen groter willen hebben kunnen mij mailen:
[email protected]
@ BreinStein
Hmmm… Mijn top 5…
-Iso Grifo
-Lamborghini Miura
-Isdera, klein onbekend duits supercarmerkje
-250 GTO
-Pagani Zonda
-XJ220
-McLaren F1
-Bugatti EB110 SS
?
8 is echt te weinig vor zo’n lijstje, voor een betere indicatie kun je dit topic even bekijken
http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/04/gespot-in-madurodam#post-10065
Een aflevering “gespot” met alleen miniaturen, omdat ik de echte nog nooit had gespot :P
Delta HFan zegt
Die DELTA wat een stuk prachtig, jammer dat lancia nu meer gericht is op luxe, dan op sport.
G zegt
doe mij die integrale maar!
Martijn zegt
haha inderdaad lijkt wel of iedereen de lancia delta het leukst vind en ik sluit me daar volledig bij aan!! heel gruwelijk bakkie om te zien zo!
RobK zegt
Lancia is een EVO!
Appeltje zegt
Gaaf trouwens dat het een EVO is, ik had het zelf nog niet door, maar ik meen dat het te zien is aan de “luchtuitlaat” aan de achterzijde van het voorspatbord?
LC zegt
Facel Vega is gewoon beeldschoon
PVO zegt
@Appeltje
Dit is de voorloper van de EVO de Integrale 16V
http://lanciapolska.org/pliki/rozne/delta/d_01.jpg
op deze foto zie je het verschil!!!
Bob. zegt
Ik vind zo’n Delta echt heel erg gaaf, hier om de hoek staat er ook eentje. Een Sedici.
RobK zegt
Een vriend van mij heeft ook een HF integrale.. en volgens mij kun je het aan de luchtinlaat op de motorkap zien (zeikanten), de wielkastverbreeder aan de achterkant is korter, en de koplampen zijn anders.. voor de rest een pk of 20 verschil “dacht ik”.
Alex zegt
Aan wie dat stukje over de Chevrolet ook geschreven heeft:
Het is duidelijk dat Amerikanen je geen zak kunnen schelen. Het is echter nog veel duidelijker dat je er geen jota verstand van hebt. Post in het vervolg toch maar geen leugens.
Axel zegt
Klein weetje over de Facel Vega: het dashbord bestaat niet uit hout maar uit heel nauwkeurig geschildert staal.
Pier zegt
De Facel Vega is een mooie auto, maar ik heb meer wat met auto’s uit de jaren ’80 begin ’90. Dus sluit ik mij bij de meerderheid aan ga absoluut voor de Lancia, altijd al een prachtkar gevonden! En rood staat hem prachtig, maar in martinikleuren wordt het helemaal porno :D
LC zegt
@Pier
Porno klinkt zo ordinair noem het gerust erotisch.
F. zegt
Doe mij ook de Delta maar: het is zoals het er geschreven staat: nog geen oldtimer maar nu al legendarisch. De meest zeldzaamste is de cabrio versie waarvan 1 of 2 stuks bestaan! via deze link een foto:
http://lanciacollection.skynetblogs.be/post/3890205/lancia-delta-8
nism0 zegt
wij hebben nog een RENAULT 10 hier ik weet niet of die auto ook iets zeldzaam is.
maarja veel mensen zullen er niets aan vinden omdat het frans is
Dink zegt
De Facel is ook Frans. Ik hou wel van Frans ;)
Klassiekerrally zegt
@ Dink: ik ken Frans niet (sorry, mega-flauw), maar doe mij maar de Italianen en Britten.
@ appeltje:
Een Corniche is altijd een cabriolet voor zover ik weet…
Die DeTomaso heeft ook wel iets Mercedes SLC-achtigs. Niet dat ze als twee druppels op elkaar lijken, maar als je ‘m van achter aan ziet komen, is dat het eerste wat er in je opkomt. De stand van de lampen en het lage dak gecombineerd met de relatief lange carrosserie zullen dat wel doen denk ik.
Gave bak, niet van mooiheid, maar wel van brute ‘in yer face’ aanwezigheid.
Dick zegt
Die Integrale is zonder meer de beste bak uit de 80’er jaren, zeker de latere uitvoeringen. In R’dam rijdt een donkerblauwe uit ’93 of ’94 met caramelkleurig ledereninterieur. Helemaal af!
Die aubergine AM Volante is zeer waarschijnlijk van Escobar geweest en dan een jaar zes geleden geleden door mijn oude werkgever geïmporteed. Die auto heeft eerst een tijd niet meer op kenteken gestaan. Ik heb er trouwens ooit een stukje in gereden op groene platen.
Bij mijn oude werk hadden ze rond 2002 nog een Daimler SIII Double Six uit ’92 met nog geen 4000 km!!! op de teller staan. Een of andere zwitser had er twee uit de laatste serie gekocht. In 2000 is dat ding nog ongereden door een R’dammer naar NL gehaald. Had er ruim fl150k betaald, komt ie er na 2 maanden achter, dat ie niet zo comfortabel was als zijn Daimler SV8. Verziekt ie dus binnen 2 maanden ruim fl50k & potentiële klassieker van waarschijnlijk onschatbare waarde (mits ongereden). Kleur was (lak)charcoal met magnolia interieur en die wagen rook na een bestaan van 10 jaar nog orgineel en volledig nieuw, officieel hoefde ie zijn eerste beurt nog niet te hebben. Als ik toen het geld ervoor had gehad, dan…weet je het later nooit!
Wel weer een aantal echt mooie foto’s!
Rijden moet je nooit in zo’n apparaat, want de potentiële onderhoudshistorie kun je echt gerust opnemen onder de post “onvoorziene uitgaven”. Die dingen rijden soms 30.000 km probleemloos en de volgende 5000 km heb je uit het niets voor €10k reparaties aan je broek.
Gratis tip: Koop trouwens ook nooit een Shamal, op papier een wereldauto, maar in zijn tijd ging je elke 10.000 km voor ca. €7,5k aan het gas, o.a. kleppenstellen, moet het hele motorblok eruit voor een dag of wat werk!
Davitone zegt
Gaaf!
Eenmaal de Lancia Delta HF Integrale, aub!
Wat een gaaf gebakje, Puur! :)
Citrofiel zegt
Aaaah. Klassiekers. Je raakt er niet op uitgekeken! :)
Knorrit zegt
Mooie spots! Met name de Facel is prachtig! Enne, die Lancia, heeft die niet veel meer pk’s (207), het is toch een EVO 1?
Trouwens, bij de benzinepomp hier staat nog een Longchamp stil te staan. Donkerblauw, zal binnenkort wel een paar foto’s maken!
Rick dos zegt
Uhm waarom zitten we hier naar auto´s die rijp voor de sloop zijn te kijken? :D
Doe mij maar een Delta, een AM en vooruit dan, op iedereen z´n aanraden, zo´n Vega gevalletje. Ik betaal met m´n card….nee, geen creditcard met mijn airmilescard….. :)
Klassiekerrally zegt
He? Een heel naar persoon maakt misbruik van Rick dos z’n naam!
Rick zou nooit zoiets lelijks zeggen over het meest interessante industriële erfgoed dat er bestaat: klassieke automobielen!
:P :twisted:
Rick dos zegt
Hahahaha! Ik wist het! Ik dacht: “hij zal wel aan het meegluren zijn!”
Hahaha! :lol:
Nee hoor, Klassieker, leuke auto´s. ;)
vectra opc zegt
die v8 volante lijkt wel een beetje van de voorkant op een ford mustang boss
Turbopaultje zegt
Mmm, Evooooooooooo …………
Turbopaultje zegt
Kan die rest niet gewoon gedeleted worden ?
Een Evo tussen die Opablikken………wat een belediging.
Cerbera zegt
Lijkt me duidelijk wat de mooiste is….De Facel Vega HK500
Mocht ik ooit de Staatloterij winnen…dan komt die auto geheid.
@Dink: je bedoelt de Excellence neem ik aan? De carrosserie stijfheid was idd legendarisch slecht maar wat is het toch ook een mooie auto…Er is trouwens een bedrijfje in Rotterdam die een Excellence verhuurt voor trouwerijen en andere aangelegenheden…..http://www.driveandshake.nl/
de fanclub:http://www.amicalefacel.nl/
Dink zegt
Ja, die lange versie.
Gaaf! Helaas ben ik al eens getrouwd!
Wat een hoop reacties op die Lancia trouwens.
Maarten G zegt
Mooie auto’s en foto’s, ik was van plan om te gaan zeggen welke ik het liefst ‘voor de deur’ zou willen van het bovenstaande rijtje, maar dan wordt de lijst gewoon te lang :D
Joost zegt
Ik kan me bij JLJ, Dink, Knorrit en Cerbera aansluiten, blijft een prachtwagen, de Facel Vega HK500. Facel Vega had meer schoons, bijvoorbeeld de Facel II. Het ware dure wagens die echter relatief goed werden verkocht. Was je stinkend rijk en wilde je bij de jetset van de jaren ’50 en ’60 horen, dan reed je, of liet je je rijden in een Facel Vega. Het was en is een auto in dezelfde prijscategorie als Rolls-Royce. Chroom ontbrak, het was roestvrijstaal wat de klok sloeg op de wagen, en Facels waren de snelste vierpersoons wagens uit hun tijd, je kon er gemakkelijk 200 km/h halen. In 1954 was dat extreem snel, kleine auto’s als de 2CV haalde amper 65 km/h, de Renault 4CV 100 km/h en de middenklasser Peugeot 203 amper 120 km/h.
Een droom is van mij om ooit een rit te maken. Mijn trouwauto, maar ik moet dan nog wel een schone ten huwelijk vragen.
@nism0:
De Renault 10 was een verlengde Renault 8, ook met de motor achterin. Het verschil met de R8 dat de voor- en achterkant langer waren. T.o.v. de R8 had de R10 een grotere, sterkere en snellere motor, grotere kofferbak voorin, andere koplampen en acherlichten, en ander dashboard. De laatste R8’s en R10’s rolden in 1971 van de band, daarna maakte Renault geen auto’s meer met de motor achterin. De motor van de R10 werd wel gebruikt, en wel voorin in de Renault 12, alwaar deze voor de verandering de voorwielen van de R12 ging aandrijven.
Ik heb een R10 eenmaal in mijn woonplaats gezien.
Productiejaren R10: 1965-1971
TBK zegt
7 mille voor een Facel Vega? Da’s wel een heel voorzichtige schatting, vind je zelf ook niet? Verdubbel dat bedrag maar alvast, minstens…
Steven zegt
Ik vind die Bel Air wel gaaf. Alle amerikaanse benzineslurpers hebben toch wel wat. 8)
Cees zegt
Let op het dashboard van de facel hk500, lijkt op hout maar is in werkelijkheid geschilderd, fantastische auto. Ook de jaguar mk IV is erg mooi maar alle oude jaguars zijn mooi,mits nog in goede staat. Rolls Royces en Bentleys zijn altijd mooi, prachtig ontworpen en goed gebouwd, tegenwoordig beter dan ooit.
inez zegt
Wat grappig zie ik mijn eigen lancia delta integrale! Ben twee of drie keer de stad in geweest ermee verder nooit dus de fotograaf heeft geluk gehad m te treffen! Als je er met zijden handschoenen mee omgaat is hij erg betrouwbaar!
Mavada zegt
Mooi verhaal Appeltje! Zoekend naar Facel vega, zie ik het eigenlijk nu pas. Over Facel(en over de crash van Camus) staat hier ook een verhaal: http://www.autogekken.nl/?p=2296