Afgelopen weken hebben GM en de UAW (United Auto Workers union) samen om een tafeltje gezeten. Gezellig! GM wil de loonkosten flink omlaag hebben, anders kan men internationaal niet meer concurreren en zal men de productie moeten verhuizen naar Latijns-Amerika of Azië. De gesprekken tussen beide partijen zijn vandaag echter gestopt en sinds een paar uur zijn de werknemers van GM officieel aan het staken.
UAW heeft vanaf 11 a.m. (Amerikaanse tijd) aangegeven dat men staakt tegen GM, de vakbond wil zekerheid hebben dat er geen banen verloren gaan maar GM wil dat niet garanderen. UAW President Ron Gettelfinger liet weten: “This is very serious, but there’s not a single person here who wanted this to result in a strike… There comes a time when you have to draw the line. We were pushed into a strike and that’s where we’re at.”
De laatste echte staking bij GM was in 1998, toen ging het uiteindelijk om 54 dagen(!) waarbij werknemers uit Flint (Michigan) zorgden voor een verliespost van zo’n $3 miljard. Als GM nu weer met zo’n situatie te maken krijgt dan komt de klap nog heel wat harder aan…
De uiteindelijke boosdoeners zijn de hoge pensioen- en ziektekosten, die zeer zwaar drukken op de loonkosten. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Citrofiel zegt
“Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.”
Ze gaan failliet! Of ben ik de enige die dat hoopt? :P
autoblogger zegt
The United Auto Workers union launched a nationwide strike against General Motors on Monday as 73,000 UAW members started walking off the job and hitting the picket lines at the nation’s largest automaker…
Most GM dealers won’t start to see shortages of vehicles for two to three weeks, even though the strike will immediately halt production of 12,200 vehicles per day or 760 vehicles per hour, said Michael Robinet, vice president of global vehicle forecasts for CSM Worldwide. GM’s inventory is above those of Japanese rivals and U.S. sales have been soft in recent months following the subprime mortgage meltdown.
“Even if they have too much inventory, this is not a positive for the company,” said Robinet. “I think they would rather take inventory out on their terms, not someone else’s terms.”
Via CNN.com: http://money.cnn.com/2007/09/24/news/companies/gm_uaw_strikedeadline/index.htm?cnn=yes
Maarten zegt
Tja, ik begrijp dat die organisatie de belangen van de werkers zoveel mogelijk wil behartigen, maar ik denk dat toch niemand is gebaat bij een eventueel faillissement (mocht het echt zover komen) of een verslechtering van hun positie in de markt.
Bramzel zegt
@Citrofiel: je hoopt dat ze failliet gaan? Jij hoopt dat er minstens 5 merken verdwijnen en duizenden werknemers werkloos raken? Dat moet je toch eens uitleggen…
Esprit_de_Flandre zegt
tja, dit wordt een harde dobber voor GM. Het zit ze echt niet mee. Duizenden ontslagen zijn niet leuk, maar als ze het niet doen, dan zijn ze over tien jaar falliet en staat iedereen op straat.
lincoln zegt
@citrofiel .. ik heb je serieus hoog zitten maar dit vind ik nare opmerking.
Citrofiel zegt
@ Bramzel; Oke, het was een ongefundeerde opmerking, die alleen gesteund wordt door het feit dat ik geen van de GM-merken leuk vind. Daar doelde ik eigenlijk ook op. Ik snap ook wel dat het heel negatief zou zijn als ze failliet zouden gaan, en dat die kans heel klein is, gezien de vele verschillende merken.
Citrofiel zegt
@ lincoln; Zie mijn voorgaande reactie. Ik zie mijn fout in.
Citrofiel zegt
@ lincoln; En ik bied tevens mijn nederige excuses aan. (Nu maar hopen dat ik nog steeds hoog zit! :D ;) )
FrieZ zegt
Ben benieuwd wat er gebeurd, als GM gaat verkassen. Dan wordt Detroit een nog grotere pauper-stad.
Rick dos zegt
@Citrofiel
Poesssssiiiiiiiiieeeeeeee……. ;) :P
Oké, 2 scenario´s om het te resumeren:
1) GM krijgt z´n zin, GM overleeft het en mensen houden hun baan.
2) GM krijgt niet z´n zin, GM overleeft het niet en mensen veliezen hun baan.
Als ik mocht kiezen koos ik voor de tweede.
Ten eerste de reden die Citrofiel ookal min of meer aandroeg. Weg met een saai merk. :D
Ten tweede als je ziet dat je op een zinkend schip staat en je wilt daar blijven staan voor huis en haard. Terwijl als je een reddingsvest aandoet je huis, je haard en jezelf een grotere kans biedt om te overleven, verdien je de ondergang dan niet?
dekster zegt
@Citrofiel
Alsof jouw merk ook financieel zo stabiel is?
lincoln zegt
@citrofiel .. mijn respect .. voor jou, en je liefde voor franse meuk staan buiten elke vorm van twijfel .. en ja .. ik kan ook voor geen enkel GM product warm lopen …. mwah oldsmobile had meestal wel leuk spul.
Citrofiel zegt
@ Dekster; Op het moment gaat het niet eens zo slecht meer, voor zover ik weet, maar ik weet niet veel van de financiële wereld… ;)
@ Rick dos; Ze passen zich aan op het moment. In jouw taal: Ze dichten het lek, dus mss is er kans dat ook al blijf je staan, je toch niet verdrinkt. Of het op tijd komt, en het ruim nog niet volligt met water tegen te tijd dat de romp weer heel is, is een ander verhaal, waar ik me maar niet in verdiep. Vooral niet in deze taal! :P
(ik hoop dat ik de weg niet ben kwijtgeraakt met vertalen…)
Mr. Reddingius zegt
Okee genoeg. Niet allemaal happen op Citrofiel, hij heeft z’n verontschuldigingen al geuit en het was een impulsieve opmerking geweest. Laat hem met rust.
Citrofiel zegt
@ Mr. REDDINGius; Je naam is wel heel toepasselijk in dit geval. ;) Merci btw.
joep zegt
Als GM failliet zou gaan blijft het niet alleen bij GM, dat begrijpen we toch hopelijk wel? Als ze gaan nemen ze de andere groete amerikaanse merken ook mee, aangezien ze, dacht ik, gebruikmaken van de zelfde leveranciers enzo en diegaan op hun beurt ook failliet enz enz… Dus maw. wij merken het ook in onze portomonnee. je weet wel iets met een vervlechting van de NL economie en de VS economie enzo
Rob USA zegt
@ Rick Dos : Senario 2 ; haha dat gebeurt nooit dan zou de overheid geheid ingrijpen. Dat jij dat de beste optie vindt begrijp ik omdat je dan niet bang meer hoeft te zijn dat de USA sportscars ( lees Corvette Z06,ZR1) de vloer aanvegen met de duitse sportwagens die 3x duurder zijn.
Rob USA zegt
@ Rick Dos: Voordat je over het topic van 16 sept 20.02 begint , lees eerst nog
even mijn en andere reacties over de foute tijden van de Corvette Z06!!
RA999 zegt
@Rob USA
noooooo, niet weer de Duitsland vs. Amerika discussie ;)
dekster zegt
@Rick dos
idd, saaie corvette eh
of die doodsaaie cadillac V-serries
of ook zo’n oersaaice pontiac GTO
w0o0dy zegt
@lincoln: weet je dat heel zeker? Check out the Buicks and Cadillacs on this site!
http://www.lasalleclassiccars.com/collectie.php
lincoln zegt
@wOoOdy .. eerst niet helemaal .. maar nu weet ik het zeker…
w0o0dy zegt
jaren 30 buicks zijn ook cool, steenoud, maar wel cool. En zeker bij Buick vind je nog wel fraaie wagens (de oude, de nieuwere waren al schroot voor ze de deaalership uitreden)
RubenBaeten zegt
@dekster: Yeah baby!
Rob USA zegt
@RA999 : Sorry maar Ricky boy en dit topic triggert me weer. :)
w0o0dy zegt
zoiets?
lincoln zegt
@wOoOdy .. yep dat is zeker waar .. maar in de periode van 1950 tot 1977 was oldsmobile allerallerallercoolste underground GM bak .. nooit echt hoge verkoop cijfers en net effe stoerder gestyled….
lincoln zegt
ja hallo een 66er riviera … daar smelt een gletser nog wel van.
JPM zegt
@ Rob USA
Overheid ingrijpen? In de VS haha laat me niet lachen, wat willen ze doen, er een staatsbedrijf van maken?
Citrofiel zegt
@ W0o0dy; Nou, ik weet nu weer zeker van niet! Ze hebben inderdaad prachtige wagens gemaakt, maar wat er nu van de band komt rollen interesseert me helemaal geen drol, nee, ook deksters voorbeelden niet.
RA999 zegt
@Rob USA
Nou je hebt al een koosnaam voor ‘m, dus zo slecht kan het met jullie verstandhouding niet zijn :P
Rob USA zegt
@ JPM : Ja de overheid zou een regeling kunnen treffen met GM over loon/ziektekosten. Anders gaat GM gewoon lekker naar Mexico of India. Failliet gaan ze niet anders gaat de hele USA mee in het kielzog… en dan Europa en de rest van de wereld. ( Joep for president)
Rick dos zegt
@Citrofiel
Je snapt het niet hè? Als Leo diCaprio aan de voorkant van het schip roept “I am on top of the world!” en aan de achterkant zinkt het schip weg. Dan mag je nog zo hard roepen maar zinken zal je!………uhm………ja……..
Juist ja! Vat je ´m? :D
@Rubberen Robbie
Hey Robbie Bobbie USA hoe is ie dan?! :)
“omdat je dan niet bang meer hoeft te zijn dat de USA sportscars ( lees Corvette Z06,ZR1) de vloer aanvegen met de duitse sportwagens die 3x duurder zijn.”
Ja maar, hier doe je een aanname die niet van toepassing is. De vrees is er namelijk nu al niet en die zal er ook niet snel komen….
” Voordat je over het topic van 16 sept 20.02 begint , lees eerst nog”
Say what? I don´t get it.
@Dekster
Ik zie dat je het gelukkig met me eens bent!
Rick dos zegt
@Rob USA en (blijkbaar) Joep
Ja. Nee. Nog ff en de wereldeconomie draait om GM.
I don´t think so. Zal het een impact hebben. But of course maar niet in die mate waar jullie het over hebben.
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Ja kijk, als Leo erop staat is het natuurlijk een heel ander verhaal. Dan moet en zal hij zinken! :)
Rick dos zegt
@Citrofiel
Precies! En dan trappen we hem nog ff lekker na ook! Maar sadistisch ben ik niet…… :D
Rob USA zegt
@ Rick Dos ; Dat was dat topic over die supercar tijden van 0-300 en die Ruf-tige Porsche.Waar die laatste tijden niet van klopte en jij dacht dat de M6 sneller was maar helaas ,dream on. Nee, alleen GM niet maar wel in combi met de hypotheekmarkt :( en Irak. En alle toeleveranciers en dealers en de Shell ( ja Hummer hoort zoals je weet ook bij GM en die krijgen altijd extra zegeltjes bij de Shell )
“Ja maar,hier doe je een aanname die niet van toepassing is.” Rick open your
“only german focused eyes” and read the news. De voor USA begrippen “gewone” Z06 rijd de meeste hier zo geroemde supersportwagen
Porsche al het snot voor de ogen op het rechte stuk EN in de bochten.
En dan komt er dadelijk nog de ZR1 …
ELB zegt
Ah ziele voor de GM fans. Maar zou wel goed zijn voor het milieu als er een paar grote fabrikanten failliet gingen. Helemaal eentje als GM die alleen maar V8 motors in te grote pickups lepelt…
joep zegt
lincoln schrijft,
24 September 2007 om 21:40
ja hallo een 66er riviera … daar smelt een gletser nog wel van.
Wat een geniale opmerking!! :D
@JPM, Wat denk je dat Boeing een hele tijd draaiende heeft gehouden? Tuurlijk zijn ze in de VS voor vrije marktwerking, maar dan moet het ze wel uitkomen…. zeg maar het zelfde idee als bij het principe democratie…
@Rick Dos, Ik hoop dat ik ongelijk heb en jij gelijk. Maar ik dnek hetn iet. Ik dnek namelijk dat wanneer GM gaat dit een domino effect heeft op andere bedrijven die zijdelings afhankelijk zijn van GM. Wat angst en paniek tot gevolg zal hebben enz. en dan zit je in zo’n vieze circel. Bovendien zorgt die de Rob genoemde crisis op de hypotheekmarkt nou ook niet echt voor zekerheid. Het is niet zo dat heel de wereldeconomie om GM draait maar het is wel een gigantisch grote speler die die wereldeconomie die je echt niet zo maar weg kan halen… Ten minste iig niet zonder een chaos(je) achter te laten.
joep zegt
@ELB, die opel van jou is ook van GM, dat weet je wel he? ;)
ELB zegt
Welke Opel XD
dekster zegt
@ELB
Volgens mij zit je op een verkeerd forum.
Deze lijken me beter voor jou.
http://www.greenpeace.com
http://www.geitenwollensokkenblog.be
http://www.IloveAL.com
Rick dos zegt
@Rob USA
Zit nu al een tijdje dat topic te zoeken, maar vinden kan ik het niet. Ergo mijn (blijkbare :) ) statement staat nog overeind!
Ik en german focused eyes…..en dat zeg jij?
Kijk is wel leuk dat de Z06 dat kan, maar veel indruk maakt het niet. En dan verwijs ik je graag door naar de verkoopcijfers. Ook hier weer een ergootje er tussendoor. De Corvette is leuk voor de statistieken, maar the buying public ain´t buying it…
@Joep en Rob USA
Zoals ik al zei. Het zal natuurlijk een impact hebben, maar er zijn genoeg aasgieren die de gezonde en minder gezonde onderdelen willen opkopen. Dus ja, het zal wel wat teweeg brengen wellicht zelfs het einde van de naam GM, maar de grootste klappen zullen uitblijven want er zullen andere partijen zijn die onderdelen van GM doorzetten.
En mocht het helemaal mis dreigen te gaan dan zal iemand ergens wel bijspringen. Zie bijv. de centrale banken in het hypotheekmarkt drama…..
En als je mij niet gelooft dan moet je mijn glazenbol wel geloven! :)
joep zegt
ooooh je hebt het uit je glazen bol! Zeg dat dan meteen, dan heb ik niks gezegt natuurlijk… ;) Maar serieus, zoals ik al zei, ik hoop dat je (deze keer :P) gelijk hebt, maar ik zie het ietsje somberder in wanneer GM failliet zou gaan… Maaarrrrr dat zie ik nog niet 1 2 3 gebeuren hoor. De overheid zal idd wel ingrijpen…
JPM zegt
@ Rob USA
Er liggen veel grotere problemen op de VS te wachten en de ondergang van de autoproducenten is er één van. Tenzij er iets gedaan gaat worden. Hypotheekmarkt, grote defensie uitgaven, zwakke autobedrijven en de ongecontroleerde hedge funds zullen zeker voor een recessie zorgen. Maar GM zal niet meer te redden zijn als het mis gaat dat weet ook de overheid. Maar ja dat krijg je als je kwalitatief de slechtste auto’s bouwt voor relatief hoge prijzen. Amerikanen zijn blind en arrogant, en dat gaat ze nu of straks de kop kosten.
lincoln zegt
@JPM .. blind en arrogant???? Bob Lutz lijkt me een heldere kwibus .. hij heeft alleen een bedrijf mee te slepen dat log en groot is en met heel veel bagage en tentacels …. en geloof me .. als jij of ik daar aan het roer zouden staan .. dan was het gisteren al failliet geweest.
JPM zegt
@ lincoln
Blind omdat ze hun problemen niet zien en arrogant omdat ze denken dat de manier waarop zij het doen de beste is, terwijl dat al jaren niet meer zo is.
En ja GM is misschien een onbestuurbare boot maar ze zouden er eens goed aan doen er een Europeaan of Aziaat aan het roer te laten.
autoblogger zegt
General Motors Death Watch 146: The UAW Strikes Again
http://www.thetruthaboutcars.com/?p=5456
bmw zegt
Het siert die werknemers dat ze een dag inkomen opofferen om hun arbeidsvoorwaarden te behouden en GM in hun eigen land te houden. De betweterige Europeanen zouden beter ook wat meer voor hun welvaart en regio opkomen ipv de wereldburger uit te hangen en Chinese lonen en leefomstandigheden als norm te hanteren. Als dat de norm wordt, stop dan maar met dromen over dikke bakken en mooie huizen, want dan ga je onderuit bij de minste aanleiding. We hebben de keuze om op te houden met de taal van de globalistische ondernemer te spreken en onszelf niet te benadelen, het kan ook anders, maar we laten ons liever wijsmaken dat dit de enige realiteit is…
joep zegt
@BMW volgens mij snap je het niet helemaal. Net zo min als die werknemers. GM wil de loonkosten omlaag hebben omdat ze anders, dus wanneer dit niet gebeurd, de productie moeten verplaatsten naar lage loon landen. Waarmee die amerikaanse werknemers hun werk in het geheel verliezen.
Die werknemers/ vakbond zien dit alleen niet zo, of willen dit gewoon niet zien, en blijven blind vasthouden aan allerlei ouderwetse lonen, regelingen en arbeidsvoorwaarden uit een tijd dat het goed ging met GM. Ondertussen kan GM dit allemaal eigenlijk al niet meer betalen en moet ze dus lozen om met de concurrentie mee te kunnen. Maar zo als ik al zei, die werknemers zijn nog al blind en hebben niet door dat de arbeidsvoorwarden die ze hebben totaal onrealistisch zijn.
PeterVanHteV zegt
Joep moet zelf gaan inleveren of meer voor chevys betalen, of het pensioen van opa en oma niet meer betalen of de ziektekosten verzekering afstoten. Joep wees ns eerlijk voor 1 euro per uur vind je niet zoveel mensen in Nederland of de USA.
Peter zegt
Dit gaat wel goed komen , ze hebben goen keus . GM kan alles doen wat ze willen maar de auto’s blijven speciaal vooral die in Ameria .
Ik zou dus ook echt een graag zien dat ze Pontiac Chevrolet (Echte) GMC etc eens deze kant op stuurde , en daarvoor in de plaats de Franssen we laten
johan zegt
ik zit op dit moment in michigan…. en hoor hier de laatste weken veel over GM en eerlijk gezegt zie ik een bedrijf als GM nooit failliet gaan mensen zijn hier vrij optimistisch en ze maken zich meer zorgen dat gm van de eerste plaats af word getrapt door toyota….