Het was al geruime tijd officieel, maar er zijn nu eindelijk real-life foto’s van de Abarth Grande Punto. De auto staat deze maand reeds in de Italiaanse showroom, in 2008 zijn andere Europese landen aan de beurt.
Abarth heeft grote plannen, in 2008 zullen er maar liefts vier nieuwe modellen worden geïntroduceerd. Eentje zal in ieder geval op basis van de Fiat-500 gemaakt worden, de andere versies zijn eventueel een Abarth SS, een Abarth roadster en een Abarth op basis van de Punto S2000.
Bewegende beelden van de Abarth Grande Punto zijn hier te zien.
Grotere versies van de foto’s staan in de image gallery.
In short, Abarth is creating a world all of its own, a world that revolves around the core values that led to its great success in decades gone by: innovative design, state-of-the-art materials, and love for detail. Behind it all is an absolutely genuine passion for motoring, not to mention the company’s human and technological assets, and the professional pride of the thousands of people – technicians, workers and executives – who have come and gone from the factories, offices and race tracks.
The target of Abarth’s first project, later to be extended to other models, was the Grande Punto – on sale in Italy from September. It will be on the market in Switzerland by the end of the year, and will also be available in other countries during the course of 2008. There will hardly be time to draw breath between each launch: between now and the end of 2008, no less than four new product launches have been planned. The brand’s development plans will force it to expand its production capability in the short term, and within a few months, Abarth’s new home will have been completed at the Mirafiori plant. The new premises will group together the company’s manufacturing, design and management divisions.
Ronin zegt
Zeer mooie auto fiat is op de goeie weg:)
Thomas zegt
Jammer van de maar 150pk. Dat is net zoveel als de oude punto abarth, maar die woog een stuk minder.
Verder qua exterieur te gaaf en mooi voor woorden
autoblogger zegt
@Ronin: het is Abarth! Geen Fiat ;)
PieterA zegt
Hebben hebben hebben!!!
Fruitcake zegt
Mooi dat het merk weer terug is :)
Nou maar hopen dat die SS er ook echt komt {insert hier kwijlsmiley}
Marten zegt
Verschrikkelijk lelijk mormel! Hoe krijgen ze het in hun hoofd er rode spiegels op te zetten?!!?!?!?
Ziet er uit als een tupperware tuning amateur auto.. sorry, ik zou me doodschamen in deze fiat
AbarthMkII zegt
@Thomas, welke oude Punto Abarth bedoel jij dan?
Het model Punto (HGT) Abarth (2003 – 2005), heeft rond de 130-135 pk, bij een gewicht van 1050 Kg.
Ik heb onlangs een stuk gereden inde T-jet 120 en die was al redelijk rap. Dus qua prestaties zal deze gelijkwaardig zijn aan de Abarth uit 2003 vermoed ik.
MarcO zegt
Ik wil best toegeven dat op sommige wagen de kleur wit erg goed staat, maar helaas bij deze niet. Het ziet er erg goedkoop uit.
Ronin zegt
@ autoblogger
Het beestje een ander naam geven maar blijft toch echt een fiat hoor:P
Robbert W zegt
ik vind het niks. de spiegels passen er niet bij en het totaalplaatje is gewoon niet 100% in orde. geef mij maar de clio sport 197 :D
jaMes zegt
gelukkig dat smaken verschillen ;-)
lijkt sterk op een VW golf GTI … of heb ik nu echt te weinig bloed in mijn alcohol ? :-D
evo zegt
Mooiste auto in z’n klasse. Enne, voor alle azijnpissers die iets te mekkeren hebben over die rode spiegeltjes: die zijn vast ook in een ander kleurtje te krijgen…
peter zegt
Iets te schreeuwerig voor mij :-) Maar dit is toch mooi symbool van de remonte van Fiat (hoewel het niet Fiat zelf is). Dit, samen met de gewichtskuur van een aantal Alfa’s en de belofte van een achterwielaandrijver in de toekomst maken me zeer positief over de Fiat groep.
Giuliettalover zegt
Wie weet wie die fin (?) in dat filmpje is??
Mr.Abarth zegt
@AbarthMkII: Op [b]papier[/b] had de laatste Punto Abarth idd 131 pk, maar zelfs de oude HGT had in de praktijk meer vermogen.
Ik ken een aantal mensen die een HGT op de testbank hebben gehad en er is nog niet èèn die onder de 145 pk zat!
De laatste Abarth, die ik zelf rijd, heeft volgens Fiat monteurs (en mensen die m op een testbank hebben gehad) rond de 145 / 150 pk.
Reken dan het lagere gewicht en t feit dat de oude HGT / Abarth zonder turbo waren, dan is het verschil idd te verwaarlozen.
Als de turbo ingrijpt, dan gaat het verschil maken, maar ik vermoed dat de oude HGT / Abarth deze nieuwe Abarth zonder moeite bijhoudt.
De 180 pk versie wordt andere koek, maar in verhouding is het een miniem verschil. Auto’s worden zwaarder, dus vergt het weer meer vermogen om dat te compenseren.
Desalnietteplus een leuke auto ;)
sjaak lombok zegt
kost da?
500 zegt
Prachtige wagen!! En voor degene die de kleuren niet mooi vinden heb ik nieuws. Volgens mij kan je ook andere kleuren krijgen dus deze Abarth afkeuren wegens de kleuren is waarschijnlijk het meest domme argument dat hier gezegd kan worden, als het al een argument is.
Thomas zegt
@AbarthMkII schrijft,
Je hebt gelijk. Vergiste me even. De oude had inderdaad 130 pk. Ik zelf rij een fiat punto sporting uit 2002, waar standaard 80pk uit moet komen. Echter, laatst bij een kennis van mij op de rollers geweest om te zien wat die daadwerkelijk doet, en hij komt op 86,2 pk.
Die waardes zijn dus niet echt betrouwbaar. Ik vind mijn sporting al erg hard gaan, laat staan een abarth :D
rider zegt
naar verluid gaat fiat de abarth als apart merk in de markt zetten en diverse upgrades aanbieden. wil je een andere spoiler, andere wielen, andere uitlaat, meer vermogen, ga zo maar door. ze gaan het aanbieden.
een beetje zoals fiat dat nu al doet bij de nieuwe fiat 500. daar heb je ook keuze te over voor bv de sleutel, stickers, wielen enzo.
de prijs zal fiat typisch erg scherp worden. hoop dat het ook een beetje betrouwbaar blijft.
Marten zegt
Over de rode spiegels: als je je zo officieel presenteert…
Sei zegt
150Pk is wel leuk maar gaat pas echt leuk worden met die booster pack a 180Pk dan vervolgens bezoekje brengen bij de chiptuner :D
Lustigson zegt
En dan in kanariegeel. :-D
Floryn zegt
dit is gaaf maar de ss moet wel een stuk bruter worden
don zegt
koning!
rgseidl zegt
@ autoblogger –
Fiat s.p.a. heeft 100% in de aandelen van Abarth. Deze auto is dus niet van het merk Fiat, wel van het bedrijf Fiat.
autoblogger zegt
@rgseidl: weet ik.
Turbopaultje zegt
Op de Abarth stand in Frankfurt ook al merkbaar en zichtbaar : Abarth wil zich weer als officiele motorsportpartner van Fiat etableren.
Gaat ze ook lukken, de GP S2000 is bijv. een waardige opvolger van de Delta Integrale………….
http://www.youtube.com/watch?v=dWtVZOcIVCI&mode=related&search=
Turbopaultje zegt
Of deze fraaie video met geluid ……….. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=eHi_ObtOd40
AbarthMkII zegt
@ Mr.Abarth: Ik rij zelf een Abarth uit 2003 ;) Idd op papier rond de 130.
Dat ze meer vermogen hebben dan opgegeven is idd zo, maar 145 pk ‘standaard’ lijkt me enigsins overdreven.
Leuke wagen de nieuwe Abarth. Zeker in het wit, helemaal geslaagd.
VJP zegt
die gast in dat filmpje die zegt gewoon een verhaaltje op
dat hoor je gewoon
Citrofiel zegt
Qua uiterlijk vertoon valt het me een beetje tegen, maar dat kan heel goed komen door alle extreme tuning-kits voor de Grande Punto die we de afgelopen tijd hebben mogen bewonderen hier op Autoblog.
VeyronLover zegt
Alles is best mooi, maar die koplampen, verander deze door xenon en hij oogt weer een pak mooier!
henk zegt
Hij heeft water in de kelder!!!!! Die zwarte wielomlijstingen zijn dus zoooo lelijk. Doe mij die esseesse maar.
phantom zegt
Mooie auto voor de rest maar die kont is echt veel te kaal
w0o0dy zegt
ik neem aan dat er niet meer dan twee Abarth uitvoeringen van de Punto komen en dat er ook een Abarth versie van de Bravo komt met 180 of zelfs rond de 200pk.
w0o0dy zegt
redelijk vlot…. top van 208 km/u en van 0 naar 100 km/u in 8,2 seconden. Koppel is tijdelijk 230nm maar normaal max 206Nm.
Dat autoblaadje heeft trouwens ook een videootje online staan
http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=620&cat=1&cache=no
Robin zegt
Gaaf ding
Rick dos zegt
Ja….dus…..hier wordt mijn pis dus niet lauwer van……
Mr.Abarth zegt
@AbarthMkII : de oude HGT had idd 131 pk (in de praktijk is 145 uit een 1.8 echt niet raar, want binnen de Fiatt groep wordt driftig geschoven met blokken, dus de 1.8 gaat meestal gelijk op met de waarden van de vorige 1.8 blokken van Alfa.
En ik heb ook informatie van een Fiat monteur, die het bevestigd. Met name over de Abarth van 2004- 2006. Die heeft wat meer pk’s dan die uit 2003.
Als ik eens op een testbank kan met de auto, hoop ik het echt te weten.
Wouterman! zegt
En jawel…
Ik ben verliefd!!!