In navolging van de Beertender waarmee je thuis zelf een lekker koud biertje tapt, komt Opel ook met een thuistap. De eerste vijftig klanten die een nieuwe Opel Zafira CNG (Compressed Natural Gas oftewel aardgas) of Opel Combo CNG aanschaffen krijgen een gratis aardgas thuistap.
Hiermee kun je gewoon lekker thuis voor de deur met je de auto aan het gas. Let wel op het schuimkraagje van twee vingers! Een vergelijkbaar aantal Opel-dealers zal ook zo’n thuisvulinstallatie geïnstalleerd krijgen, wanneer zij een CNG-model gaan inzetten voor vervangend vervoer of proefritten.
Met deze actie wil Opel zijn milieuambities kracht bij te zetten en de vraag naar modellen die op aardgas rijden extra te stimuleren. De voordelen van het rijden op aardgas zijn aanzienlijk. De aardgasmotoren van Opel leveren een rendement dat al gauw zo’n 20 procent hoger ligt dan dat van een vergelijkbare bi-fuelmotor die op zowel benzine als aardgas kan draaien. Het milieu profiteert, want de uitstoot van CO2 ligt 20 à 25 procent lager dan die van vergelijkbare benzineversies.
In het huidige modellenprogramma van Opel zijn CNG-modellen opgenomen van de Zafira, de Combo en de personenauto-uitvoering van de Combo, de Tour. De goedkoopste Zafira CNG is de 1.6 TWINPORT CNG in Essentia-uitvoering met een vanafprijs van € 29.445,-. De prijzen van de Combo beginnen bij € 13.500,- excl. BTW/BPM voor de basis bedrijfsauto-uitvoering, terwijl de goedkoopste Combo Tour Essentia € 22.830,- kost.
LeonVermaas.nl zegt
Geef mij die Beertender maar!
Sorce zegt
Hoe is het met prestaties? En waarom beloont de overheid dit niet?
Thompson zegt
..geen accijns..
hou ik weer geld over voor een biertje te drinken in een echt café…
Thompson zegt
@Sorce
zie mijn reactie..
geen accijns, geen inkomsten. Op aardgas wordt wel verdient, maar niet zo veel als op de andere brandstoffen.
Tenck zegt
Handig als je in een flat woont, oftewel hier is weer hard over nagedacht.
Mensen die er ruimte voor hebben (lees oprit) rijden weer geen Opel. Mooie Catch 22.
Enzo zegt
wat zou de prijs per liter zijn? en is er geen vermogens verlies?
mashell zegt
@Tenck
Nog nooit in een nieuwbouw wijk geweest? Dat is juist Zafira en Touran country. Dus onder de carport naast de 2-onder-1-kapper staat vaak een Zafira.
Ik heb woon niet in een nieuwbouw wijk, heb geen 2o1k en al helemaal geen Zafira. Maar ben wel benieuwd hoe het zit met belastingen, kosten, actieradius. Misschien eens een idee voor test door autoblog?
Luc zegt
goede actie
@tenck: Wij hebben een oprit, plaats voor twee en nog een 60km’h wagentje en we rijden gewoon opel. Nee we wonen ook niet een rijtjeshuis of twee onder een kap en ook geen flat
luc II zegt
Zou dit ook gelden voor België?
Alec zegt
rare vraag misschien,
maar is dit wel veilig???
ik zie m’n buurman al z’n auto vullen!! dat wordt de schuilkelder in!
ML zegt
@Enzo
Je moet vaker tanken, maar het is een stuk goedkoper. Brandstofkosten zullen ongeveer 25-35% zijn van de brandstofkosten van een vergelijkbare dieselauto.
C-Driver zegt
@Tenck
Wat een vooroordelen weer. Duidelijk weinig verstand van de autokoper in Nederland.
LaBonthe zegt
@ Luc, woon je misschien in een socio woning?
Tenck zegt
@ Mashell
Ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Mijn auto en drempels zijn niet echt vrienden. Maar echt niet in elke Vinex staan alleen maar 2 onder 1 kap woningen. Daar staan ook gewoon rijtjeshuizen zonder carport. Lekker je slang over de stoep leggen :). Waarschijnlijk zijn al die Zafira’s bij 2 onder 1 kap woningen ook nog eens lease, dus interesseert die bewoners dat hele aardgasgedoe niet.
speedlimit zegt
Heb 5 jaar geleden al ’n peugeot partner 1.4 CNG gehad v/d zaak…top met benzine was 170 en met aardgas kwam ik niet verder dan 130.
Om de prestaties hoef je ’t niet te doen en kwa zuinigheid kun je beter op benizne blijven rijden.
Tenck zegt
@ Luc
Dan moet het een villa of woonboot zijn.
@ C-Driver
En dus? Ik zeg ook niet dat ik er verstand van heb, of moet ik achter elke zin “lijkt mij” zetten?
MarcO zegt
Heren! Nieuwbouwwijken…. zoals ik er ook in woon…… GEEN gasleiding te bekennen! En ik neem toch aan dat dit thuistapje aangesloten moet worden op het reguliere gasnet. Heeft OPEL daar al eens over nagedacht.
C-Driver zegt
@Tenck
Nee, je moet niks, maar beweringen doen waar je blijkbaar geen verstand van hebt is niet zo slim.
Chip zegt
Geen gas in Nieuwbouwwijken? Lijkt me sterk. Op gas koken (zelfs water) is veel milieuvriendelijk dan op electriciteit. (verlies van energie olie > stroom > hitte).
Ik dacht er laatst nog aan, waarom eigenlijk niet. Het zou pas mooi zijn als dit soort installaties ook kunnen worden ingebouwd door de LPG installateurs.
Maar als dit aansteekt gaat de overheid er zeker weten een stokje voor steken, mark my words. Dan voeren ze de wegenbelasting voor die auto’s flink op tot het net zo duur is als benzine.
Tenck zegt
@ C-Driver
Dan hoor ik graag van je hoe het wel zit :-).
MarcO zegt
@ Chip
Kom maar kijken….. Had ik maar gas… kookt veel prettiger dan electrisch. Maar kijk even niet naar milieu… kijk even naar veiligheid… Kortom: stadsverwarming, warmtewisselaar voor heet water (doche ed) en electrisch voor de rest. Maar gas? nee hoor in de hele wijk niet.
Luc zegt
@ chip, de meeste nieuwbouwwijken hebben ook geen gas, maar met dit kabinet zal dat wel weer veranderen
@ tenck, je hebt duidelijk ook geen verstand van huizen. We wonen in een loststaand huis, da tis geen woonboot, noch geen villa.
De vooroordelen over merken moet toch echt een ophouden, je weet niet eens wat voor personen in merken rijden, hoezo ze die kiezen e.d. Wij kiezen opel omdat we het merk lief hebben, het mooie en betrouwbare auto’s vinden
@ labonthe, nee da took niet
W!d zegt
Ik heb in een Caddy ecofuel (ook CNG) gereden.. daar zit een oud 2 liter blok in.. en het rijd vergelijkbaar met een 1.6 fsi motor (ongeveer). Ik was echt positief verrast! Ik zou zeggen.. maak een testritje en ervaar zelf. Het motormanagement wordt op de nieuwe brandstof aangepast (bij de Caddy) is er geen ruimte weg van de laadvloer en je ziet er nix van (behalve een nippeltje naast de tankdop). Minpunten.. je kunt nergens tanken en korte actieradius (als je kleine afstanden rijd net als met die c30 uit het stopcontact) zou dit echt ideaal en goedkoop zijn..
Opel is een modaal merk voor modale burgers die in modale huizen wonen.. voor mij zijn dat gewoon 2 onder 1 kap woningen met gasaansluiting!
Tenck zegt
@ Luc
Die vooroordelen worden helaas wel in stand gehouden door de marketing proposities van de automerken zelf. Maar als jij Opel rijdt om wat voor reden dan ook dan zal ik de laatste zijn om je daarop te veroordelen. Ik rij ook in een auto waar ik een goed gevoel bij heb en dan zal het me een rotzorg zijn wat anderen denken.
Jeffrey zegt
Doe mij alleen de beertender maar!!!
Zou zelf geen opel kopen.. tis mijn auto niet.
Laidback zegt
ehm..
Opel aant gas klinkt beter..
..
Die sticker op de achterbumper, op een Duitse Auto .. ehhrr..
rgseidl zegt
Er moet wel een flink slot op zitten, anders gaan Jan en allemaal hun eigen CNG voertuigen lekker op jouw rekening vullen.
CNG zit op minimaal 200 bar. Maakt die compressor dan geen herrie? Moet je het gecomprimeerde gas niet afkoelen voordat het de tank ingaat, wil je een beetje fatsoenlijk bereik halen?
tim barendsen zegt
auto op aardgas, uitstekend iniatief van opel. Volgens een kenner/vriend, die bioloog is en zeer milieubewust, is rijden op aardgas het minst schadelijk voor het milieu. Nu nog het netwerk van tankstations, maar de eerste 50 thuispompen is ook een uitstekend promotiemiddel van opel. En ik ben absoluut geen opel rijder, maar ik ga toch eens praten in de opel show room!
Jeroen Hoeben zegt
De omschrijving “aan `t gas” in de kopregel van dit artikel is een omschrijving die bij mij en mogelijkerwijs bij menig ander nog steeds associaties oproept aan een van de meest tragische periode`s uit onze hedendaagse geschiedenis.
Het lijkt mij dat hiervoor best wel een andere tekst te bedenken was geweest.