Het is niet de eerste keer dat er een initiatief ontstaat tot de oprichting van een politieke partij die claimt zich volledig toe te zullen leggen op de problemen rond onze mobiliteit en het is niet de eerste keer dat zo’n initiatief een stille dood sterft. Er is weer zo’n partij in oprichting, ditmaal de PVdF, wat staat voor de Partij van de filerijder. De initiatiefnemers vinden het hoog tijd dat er nu echt actie wordt ondernomen, om te voorkomen dat Nederland straks volledig vast staat.
De partij in oprichting bekijkt de komende maanden of er onder het volk voldoende steun kan worden gevonden om een dergelijke partij bestaansrecht te geven. Hiervoor hebben de initiatiefnemers meer dan 350.000 verschillende steunbetuigingen nodig en de beschikking over voldoende geschikte kandidaten die een actieve rol in de partij willen spelen.
Hoewel ik het streven (minder files) in beginsel omarm, denk ik dat een dergelijke partij redelijk kansloos is, maar toch laat ik mij graag verrassen, want we hebben immers ook een Partij voor de Dieren met twee zetels in de kamer, dus wie weet…
Emrah zegt
Dit gaat leuk worden. Enorm veel aanhangers zullen ze niet krijgen denk ik, de filerijders hebben ze alvast :P
Peperbus zegt
Kansloos!
“want we hebben immers ook een Partij voor de Dieren, dus wie weet…”
PVDD is een sentiment ( ohh…arme miertjes) partij , die waarschijnlijk bij de volgende verkiezingen al weer gehalveerd is.
Jorn zegt
ontzetten slecht idee, files zijn niet op te lossen. Behalve als we gaan fietsen allemaal of allemaal met de bus gaan want het spoornetwerk kan alle mensen niet aan. NL is dichtsbevolkte land ter wereld, natuurlijk zijn er files. Het zou gek zijn als er geen files waren. Wil je lege wegen? Ga dan in Lapland wonen.
autoblogger zegt
Goed idee! We zitten hier altijd te zeiken en te roepen dat we iets moeten doen aan al die ambtenarij en het automobilistje pesten. Nu doen mensen eindelijk iets… en dan is het weer niet goed.
@Peperbus: auto’s zijn ook sentiment! ;)
mbvt zegt
Ik vind het wel wat. Er lijkt zich een verschijnsel voor te doen dat je steeds meer partijen hebt met één onderwerp (file, dierenleed, anti-Islam). Zo kun je als kiezer stemmen op een onderwerp in plaats van op een partij. Als je op een partij stemt (of het nou PVDA, CDA, enz.) weet je nooit echt wat je te wachten staat en wat die partij uit hoofde van jouw stem gaat doen in de maatschappij.
Het zou in dat geval wel makkelijk zijn om meerdere stemmen te kunnen plaatsen, zodat je bijv. een top-5 kunt aangeven van onderwerpen uit de maatschappij waarvan je vindt dat ze aandacht behoeven. De file zou bij mij aardig bovenaan staan :)
Mairsil zegt
@ Jorn
Dat soort ‘denkwerk’ is nou precies het probleem. Files zijn toch niet te voorkomen, dus laten we gewoon tien jaar lang vrijwel nergens iets van wegen aanleggen. Nee, files zijn niet te voorkomen, maar je kan wel al het mogelijke doen om ze te verminderen.
Dit is zo’n houding van ‘misdaad is toch niet geheel te voorkomen, dus laten we de politie maar opheffen’.
xoun zegt
Dan vraag ik me af wat de oplossing van deze partij wordt: meer asfalt (met als gevolg een verplaatsing of verspreiding van het probleem), beter OV netwerk (goedkoper, vaker, beter bereik en effficienter), het verspreiden van de spits of juist het terugdringen van het autobezit. Er zijn namelijk nogal verschillende benaderingen voor het probleem.
WJ zegt
Ik stem voor een beter OV. Geef de mensen waarvoor OV een optie is (standaard A-B) een aantrekkelijk alternatief, dat ontlast de wegen al! Vervolgens het vrachtvervoer aanpakken (parte rijbanen) en er is weer plek zat.
Nu nog een lean en mean bedrijf die het spoor-onderhoud/aanbouw kan doen ipv de vele uitbuiters die nu vertragend en kostenverhogend bezig zijn!!
Bertjan zegt
@ Mairsil
mooie vergelijking :-) Helemaal mee eens. Met zo’n instelling als Jorn komen we natuurlijk nergens. Letterlijk en figuurlijk… ;-)
mashell zegt
@Mairsil
Aanleggen van wegen is natuurlijk ook een totaal onhaalbare oplossing, Nederland is op de plaatsen waar de filedruk het hoogst is zo dichtbevolkt dat je met alle procedures zo 50 jaar verder bent. De oplossing is: minder verkeer. En dat betekend niet dat iedereen in de trein moet maar dat we de werkgelegenheid meer moeten spreiden.
AJ zegt
@ Jorn
WTF doe jij op autoblog met zo’n instelling? Er zijn in NL al 30 jaar geen nieuwe snelwegen aangelegd. We zijn een doorvoerland, al de goederen die aankomen in R’dam als een van de grootste havens ter wereld moeten worden getransporteerd naar de buurlanden. Een groot deel daarvan over de weg.
Daarnaast is iedereen die in de file staat op dat moment nauwelijks productief, dus ook dat kost krankzinnig veel geld voor de maatschappij.
En het is ook gewoon zeer vervelend om in een file te staan.
Ze moeten nu beginnen met nieuwe en betere wegen voordat er straks echt geen beginnen meer aan is. Als het nu een keer sneeuwt staat heel Nederland al op zijn kop, daaraan kan je zien hoe we tegen de maximale capaciteit aanzitten. Nederland is in slaap gesukkeld met het idee dat we een prima infrastructuur hebben terwijl dat al lang niet zo meer is.
Aanpakken die hap!
C63AMG zegt
gewoon zoals in america , lekker boven/onder elkaar rijden …., 4 baans wordt achtbaans lekker kilometers lange viaducten bij de randstad:) ipv kilometers lange files, alleen geld zal een probleem zijn, dus moet er tol worden gevraagd, wie niet in de file wilt staan betaalt:) (ik weet het slaat nergens op)
Bennink zegt
Emrah schrijft: Enorm veel aanhangers zullen ze niet krijgen denk ik, de filerijders hebben ze alvast
Ik denk ook dat ze geen aanhangers op de snelweg willen hebben, dat zorgt alleen maar voor files. Tenzij die aanhangers ook 120 mogen.
Zoef zegt
Een echte autopartij zou beter zijn – die alle belangen van de automobilist verdedigt en niet enkel het filerijden wil aanpakken.
Alwood zegt
ik zou zeggen begin met iedere nederlander een fatsoenlijke filerijtraining te geven :) want daar ligt écht het grootste probleem. Als iedereen in de file een flinke afstand tot de voorganger houd, op de eigen rijbaan blijft, de oprit uitrijdt tot het einde op gelijke snelheid als de file (dus niet voordringen maar samen op rijden) en als iedereen in de file met constante snelheid rijdt dan is alles een stuk sneller opgelost!
maar omdat vrijwel niemand aan meer dan zichzelf denkt en omdat er altijd voordringerts e.d. tussen zitten blijft file rijden remmen-gassen-remmen-gassen en persen.
Daarbij vind 90% van de automobilisten het normaal om bij het begin van een oprit stil te gaan staan en wachten op het gaatje… in plaats van samen oprijden en ritsen. dus ik denk niet dat we er vanaf komen tot alle auto’s op de computer rijden in de file.
mart(w)in zegt
Alwood schrijft,
20 September 2007 om 10:49
ik zou zeggen begin met iedere nederlander een fatsoenlijke filerijtraining te geven want daar ligt écht het grootste probleem. Als iedereen in de file een flinke afstand tot de voorganger houd, op de eigen rijbaan blijft, de oprit uitrijdt tot het einde op gelijke snelheid als de file (dus niet voordringen maar samen op rijden) en als iedereen in de file met constante snelheid rijdt dan is alles een stuk sneller opgelost!
maar omdat vrijwel niemand aan meer dan zichzelf denkt en omdat er altijd voordringerts e.d. tussen zitten blijft file rijden remmen-gassen-remmen-gassen en persen.
Daarbij vind 90% van de automobilisten het normaal om bij het begin van een oprit stil te gaan staan en wachten op het gaatje… in plaats van samen oprijden en ritsen. dus ik denk niet dat we er vanaf komen tot alle auto’s op de computer rijden in de file.
welkom in utopia…..
RijNouNsDoor! zegt
Ik stel een partij tegen de filerijders voor.
De partij RijNouNsDoor!
Peperbus zegt
@Autoblogger
Nee…auto´s zijn EMOTIE …een slagje heftiger dan sentiment. Emotie partijen zijn helemaal kansloos, die moeten gewoon een Blog beginnen ;)
OWD zegt
Iedereen wil een lokale oplossing, of voor de veel gereden routes, maar er zijn altijd weer andere mensen die elders mobiliteitsproblemen ondervinden. Zo ’n partij heeft geen nut, de ‘normale’ politiek, in de vorm van de VVD, zou hier een stokpaardje van moeten maken. Geen inburgeringsfocus meer, maar forensenproblematiek bovenaan de agenda plaatsen.
Thompson zegt
Mashell heeft gelijk. We moeten zoeken naar andere oplossingen. Het onoplosbare probleem is erg plaatselijk in het westen. Hier in de Achterhoek heb ik echt geen last van files.. :-)
Openbaar vervoer gratis maken in file-gevoelige gebieden.
Bedrijven subsideren om naar Flevoland, Drenthe of Groningen te verhuizen. Universiteiten en Overheids instellingen ook daar naar toe verplaatsen.
Differentiatie van schoolgeld bij hogescholen en universiteiten die dan wel niet in de Randstad liggen.
Nieuwe regeringstad: Lelystad..
Grote luchthaven aanleggen in Flevoland, waar je geen luchthavenbelasting hoeft te betalen.
Greg zegt
@Mashell en Thopson
Jullie hebben volgensmij beide groot gelijk. Is ook iets wat ik al een poos roep.
Als je ’s ochtends richting Almere kan racen, terwijl je op dezelfde snelweg richting Amsterdam vast zit, dan zou ik daar handiger op inspelen. Breng de werkgelegenheid meer naar de woonplaatsen van de forensen zoals Almere.
Elke dag komen mensen vanuit Hoorn, Alkmaar, Purmerend enz. richting Amsterdam. Los die ellendige files op de A7, A8 en A9 op door in Noord Holland meer werkgelgenheid te bieden. Waarom moet alles aan de Zuid-As en in Zuid Oost??
Zelfde geldt ook voor plaatsen als Alphen, Gouda, Zoetermeer enz. Mensen staan op de A12 vast omdat ze naar Rotterdam of Utrecht willen. Maak het aantrekkelijker als regering om je als bedrijf te vestigen in dit soort steden, ipv steeds maar accijnzen te verhogen en niets zinnigs met de opbrengsten van dat geld te doen!
wimbers zegt
@Thompson:
-mensen belonen die wel dicht bij hun werk (gaan) wonen.. etc, etc
allemaal losse maatregelen die interessant zijn.
ik denk dat de oplossing voor een werkend democratisch stelsel in nederland is dat je geen partijgestuurde regering maakt, maar een onderwerpgestuurde,
je bepaald met zijn allen wat op nationaal niveau belangrijk is, wat op provinciaal, en gemeentelijk niveau belangrijk is, en mensen kunne dan stemmen op onderwerpen om zo prioriteit te bepalen voor de op te lossen problemen.
Dat zal in de praktijk natuurlijk nooit gebeuren, want dat is een bedrijfskundige en oplossingsgerichte instelling, en de overheid is daar niet op gebrand. (sommige problemen rechtvaardigen nou eenmaal enorme belastinginkomsten, hoe rechtvaardig je die als er bijvoorbeeld op veel niveau’s problemen wegvallen)
Barry330cd zegt
Mijn stem hebben ze! Ik ben het zat al die K*& files op elk moment van de dag. Het wordt tijd dat die gasten in de 2e kamer eens inzien dat het echt niet langer kan op deze wijze. laten ze nu eens een paar miljard in goed, fijnmazig en gratis openbaar vervoer steken en de knelpunten op de snelwegen wegwerken, dan moet het toch eens goied komen lijkt mij. En met de PVDA in de regering gaat dat niet lukken, die geven liever miljarden aan subsidies om de multiculti beweging te stimuleren. Hoezo ze stellen de juiste prioriteiten daar?????
Thompson zegt
@Wimbers
Dat is ook wel een goed idee, maar je kan dan ook aan minder populaire maatregelen denken zoals afschaffen van km-vergoeding.
Het ontbreek de regering gewoon aan ondernemerszin en lange termijnvisie, ze proberen alles op lossen met geld schuiven, wat per saldo niet opleverd, maar vaak geld kost.
dieter zegt
Belachelijk.
Een partij oprichten die als proriteit het fileprobleem oplossen heeft.
Ik zeg niet dat het fileprobleem niet opgelost moet worden maar dit gaat te ver.
Ik zou zeggen typisch nederlands.
doch ook in belgie zijn er achterlijke partijen opgericht.
WOW = waardig ouder worden
En dan nog de partij van Paul Marchall die ook denkt een partij te moeten oprichten omdat zijn dochter ontvoerd is (en jammerlijk vermoord).
dieter zegt
mijn post komt niet door
Greg zegt
@Thompson
Das nou weer een minder goed idee, afschaffen van de km vergoeding.
De noodzaak om naar je werk te gaan haal je daar niet mee weg, en het openbaar vervoer is helemaal niet berekend op een grotere stroom forensen. Ga meer es in een Intercity of Sprinter zitten in de spits. Er is amper zuurstof in de trein aanwezig om in leven te blijven! Eerst meer en beter OV, daarna pas mensen uit hun auto jagen.
B100 zegt
@ Dieter
Dat heb ik ook een keer gehad nadat ik was verhuisd. Bleek dat de nieuwe bewoners mijn post gewoon lieten liggen.
westerstraat15 zegt
Lang leve het initiatief! Laten we niet gaan ‘azijnzeiken’ en er gewoon blij mee zijn……. ook al zijn er natuurlijk wel wat bedenkingen.
OWD zegt
De coalitiefracties willen hun wensen
voor de begroting voor 2008 onder meer
betalen door verkeersboetes te verhogen
en een kansspelbelasting eerder in te
voeren.Ook zouden ze een reservepotje
van 250 miljoen euro willen gebruiken.
Bron: Teletekst.
Greg zegt
Wat een zooitje zeg. Volgensmij kunnen we ons gaan opmaken voor een jaar vol laserguns en flitscontroles.
Juppe zegt
@ Greg, dan moet je ook niet hard gaan rijden op plaatsen waar 50,70,90 of 100 met matrixborden aangegeven staat. Dat heeft namelijk met filebestrijding te maken, je weet wel.. doorstroming enzo. Bedankt voor die rem-golf beweging he?
Jorn zegt
WTF ik op (een) autoblog doe? Kijken naar en (mee)lezen over mooie, goed ontworpen auto’s waar een gedachte achter zit.
En echt, het fileprobleem is niet op te lossen. Wel te verlichten door beter (gratis?) openbaar vervoer. Veel meer keuze dan dat is er niet. Meer asfalt? Waar wil je die neerleggen dan? Door heel Europa hogesnelheidslijnen, peages en goede busverbindingen – net als in Frankrijk. Lijkt me beter.
Krijg je ook meer ruimte op de weg voor autoliefhebbers als jullie (en ik ook een beetje met m’n 20 jaar oude 309…). Wat zeg nou zelf, wie heeft niet met 150 km/u over de A7 naar de Cote d’Azur geracet?
Greg zegt
@Juppe
Ik ben blij dat je hierover begint, want het is lang niet zeker dat die 80km zones files bestrijden. Er is zelfs uit onderzoek geconcludeerd dat die 80km zones de ellende vaak nog erger maken dan nodig.
De enige reden om die 80 km zones te rechtvaardigen is “zegt men” de luchtkwaliteit in die gebieden. Maar volgensmij is dat zelfs niet aan de orde, want als auto’s op hun kruissnelheid rijden (die iets hoger ligt dan 80km/u!) zijn ze het efficients met de verbranding van olie en dus met de uitstoot van schadelijke stoffen!
Greg zegt
Wat de overige snelheden op de matrixborden betreft… daar heb je denk ik gelijk in. Die reguleren de verkeersdrukte wel goed en daar moet je dus niet als een bezetene gaan rijden als er 50 of 70 wordt aangegeven….
Juppe zegt
@Greg, die borden tbv reguleren bedoelde ik ook. Altijd zie je daar mensen hard doorrijden, en vervolgens vol in de remmen gaan. Als je dan ipv op de linker baan, op de middelste of rechter rijdt, ga je ze steeds weer voorbij.
Die 80km zones (zoals gedeeltes A10) blijken inderdaad averechts te werken. En dan wel gaan flitsen idd, ipv die borden weer weghalen. Heb jij weer gelijk in :)
Weet je wat ik helemaal niet begrijp: Die wisselstrook op de A1. Was vroeger een carpoolstrook, maar dat werkte dus niet. Nou kunnen ze dus in de spits een baan van richting laten veranderen. Klinkt leuk, maar die ene strook heeft wel een breedte van 2 of 3 (met dat beton eromheen etc.). Echt zonde van de ruimte, en die miljoenen wat het gekost heeft.
Dat is ook het allerergste, er worden miljarden uitgegeven aan die baggerprojecten die niks helpen, maar gewoon een paar m2 asfalt is te duur?
Greg zegt
@Juppe
Niemand snapt daar iets van. Sterker nog, het valt niet te snappen… Ik doe er niet eens meer moeite voor.
Aan de andere kant wil ik niet alleen maar klagen, want het asfalt dat er staat is in ons land echt van superieure klasse. Daar mogen wij Den Haag wel dankbaar voor zijn. Ook recentelijk weer op de Ring A10 Zuid weer een gaaf stukje nieuw asfalt gezien. Klasse. Ga zo door zou ik zeggen.
Pomoek zegt
Doe maar. Stel partij krijgt 2 zetels. Komt in de 2e kamer. Gaan een paar keer een debat aan. Elke keer met hetzelfde verhaal. Houden hun mond over Uruzgan. Want daarvoor zitten ze niet in de kamer. Stemmen niet mee over het vreemdelingenbeleid. Weten ze niets van. Gaan niet in op vragen over het verbeteren van de gezondheidszorg. Dat mogen andere partijen doen. 4 jaar later kunnen die mannen gebruik gaan maken van de wachtgeldregeling. Hoewel ik graag zou willen dat het fileprobleem wordt opgelost en ik het als een van de grootste problemen in dit land zie zijn dit soort partijen niet de oplossing. Er zijn ook andere problemen die hard moeten worden aangepakt. Files zullen niet opgelost kunnen worden, maar door enkele eenvoudige maatregelen is het verergeren van het probleem wel in de hand te houden. Overigens: De overheid dwingt niemand in de file te staan, dat doen we zelf. Niet meteen met vingertjes wijzen maar probeer eerst zelf je mobiliteitsprobleem aan te pakken.
tdj zegt
Goed idee! Mijn stem hebben ze. Er moet nu eindelijk eens geïnvesteerd worden in asfalt! Het OV zal nooit een volwaardig alternatief voor de auto zijn.
Het moet eens afgelopen zijn met de slappe Nederlandse politiek omtrent mobiliteit en milieu. De automobilist wordt onder het mom van milieu méér en meer uitgemolken met alle gevolgen voor de Nederlandse economie. Het Nederlandse wegennet schreeuwt om meer asfalt en innovatieve oplossingen.
Aan de andere kant durft men geen serieuze stappen te zetten richting de gestelde co2 doelstellingen. Het is natuurlijk van de zotte dat het in Nederland nog steeds niet is toegestaan is om meerdere kerncentrales te bouwen. Deze afweer tegen kerncentrales is slechts gebaseerd op onderbuikgevoelens en niet op feiten. Vooral het veiligheidsargument is een farce gezien de tientallen kerncentrales die in de ons omringende landen staan.
Darren zegt
De naam is zowiezo niet correct. Nu lijkt het ermeer op dat deze partij het filerijden juist toejuicht.
Sander zegt
zoals iedereen zegt dat files niet te voorkomen zijn is waar, maar dat probleem oplossen met OV is echt niks. er zitten altijd kneuzen in die koude bus, tram, trein, metro enz. met keihard achtelijke hardcore muziek of iets dergelijks, ook is het altijd te koud of te warm. Daar komt nog is bovenop dat je eerst naar het openbaar vervoer toe moet om er mee te kunnen reizen. Veel mensen hebben geen zin om dat te gaan doen en zitten dus nog liever in de auto in de file met eigen muziekie aan en je airco op de gewenste temperatuur.
Die onzin die je hoort over dat wegen erbij maken het probleem alleen maar verspreid is helemaal de grootst mogelijke onzin, want als je wegen breder maakt en meer snelwegen maakt, passen daar ook meer auto’s op. Dat sommigen mensen dat niet snappen snap ik echt totaal niet.
En het ov beter maken heeft geen zin, er gaan al mensen met het ov en het werk prima en bijna alles rijd op tijd.
Wegen bouwen is de oplossing.
h platen zegt
Tegen files en voor het milieu zal de echte fileveroorzaker, het autogebruik sterk moeten reduceren. Uit onderzoek is gebleken dat personen met een “auto’s van de zaak”(avdz), (incl. ondergetekende) de files grotendeels veroorzaken.
Deze personen met een avdz zullen nimmer;
– carpoolen;
– per fiets naar hun werk gaan;
– in privé de fiets of o.v.v. gebruiken;
– per o.v.v. naar hun werk gaan.
Verder gebruikt men in privé voor elk wissewasje de avdz, het kost immers niets extra’s en een reden om hem eens te laten staan is er nauwelijks.
Het bedrijfsleven stelt de avdz ter beschikking en ” rijdt zichzelf daarmee vast in de files” en belast het milieu.
Ter wille van de files en het milieu zal het gebruik van de avdz sterk moeten worden ontmoedigd cq afgeschaft. Een verhoging van de bijtelling naar 45% zou voldoende ontmoedigen.
Het netto bedrag benadert hiermee de totale kosten van een privé auto. Een avdz is dan niet meer interessant.
Veel van deze auto’s zijn als zodanig overbodig, want worden niet bedrijfsmatig gebruikt, maar dienen als verkapt loon.
Tevens zou een kilometerheffing hiermee van de baan zijn.
Overigens zal zonder vermindering avdz, een kilometerheffing de files niet verminderen, de zaak betaalt immers de heffing. En men laat “de heilige koe” ten koste van alles rijden.
Een loonaanpassing is dan wel reëel.
H platen
pijkenisse
Sander zegt
verdonk in die partij, volgende week de file’s voorbij.
tdj zegt
@h platen.. Als jij hier ooit aan de macht komt ga ik echt zeker naar Zwitserland verhuizen.
Heb je enig idee wat deze “avdz” mensen voor de Nederlandse economie betekenen? En heb je enig idee hoe veel geld deze melkkoe ((lease)autos) in het laatje van de overheid brengt?
Citrofiel zegt
Ik las vandaag in het AD dat deze partij het OV gratis wil maken (voor direcht resultaat) en drukke wegen wil verdubbelen door een extra rijbaan bóven de bestaande rijbaan te maken voor de langere termijn.
Rick dos zegt
Ja, dat hebben we nodig!
Na de zogenaamde “partij voor vrijheid” en partij voor de dieren nog een one issue partij erbij!
Jipppppiiiieeee! En dan is het iemand anders z´n schuld dat dit land naar de kleute gaat…..terwijl men niet verder kijkt dan z´n neus lang is……
jan holsteijn zegt
Ik ben een oud Nederland-Mobieler. De partij die het bijna 12 jaar volhield maar toch bij gebrek aan stemmers werd opgeheven. Helaas helaas. Het weer te proberen natuurlijk. Mijn steun heeft u.
jan holsteijn zegt
Nogmaals. Het roepen en schreeuwen helpt toch niet tegen de politiek. Zijn zij eenmaal gekozen dan worden er altijd maatregelen TEGEN de eigen burgers verzonnen. Hier moet een eind aan komen. In de politiek gaan is het beste en heb je invloed op de voorstellen.
jan holsteijn zegt
Een eigen partij streng gereglementeerd lijkt het beste. Niet dat bij het eerste de beste conflikten men op eigen titel kan blijven zitten. ( VVD geraas) ( Fortuyn ondergang) Voor een kamerzetel is toch circa een 55000 stemmen nodig. Wat dacht u per gemeente afdelingen op te zetten om zodoende voet aan wal te krihgen. Het is een zware strijd dat weet ik uit ervaring.
jan holsteijn zegt
Ik lees nu al kansloos zo’n partij. Ik wil er op wijzen dat er nog geen 4% van Nederland bedekt is met wegen. Indien er circa 1 miljoen auto’s bij komen is de markt verzadigd. Iedereen heeft dan wel één of twee auto’s. Laten we ons daar op richten. Voor de milieugoeroes het volgende. Indien idereen weer op een paard gaat rijden loop je na een half jaar in een meter paardenpoep dus dat is ook geen optie. We moeten met spoed het waterstoftijdperk in. Wegen bouwen en verdere infrastructuur verbeteren. Landaanwinning voor de kust voor wonen werken en recreatie. Schiphol in zee. Huuidig Schiphol voor afhandeling vracht en passagiers. Kortom een volledig toekomstgericht partijprogramma brengen.
holsteijn.jan zegt
L.S.
Acht jaar voor Nederland Mobiel in de gemeenteraad van Spijkenisse gewerkt. Nadat andere partijen , na 45 jaar filelleed, zich er ook mee bemoeiden zijn wij ter ziele gegaan. De files zijn er nog maar dan heviger. Een Chinees spreekwoord zegt: als het je toch overkomt geniet er dan van. Nou er zijn chauffeurs die niets liever dan files hebben. Zij krijgen overwerk dik betaald. Door de files ben ik in grotere welstand gekomen met 2e huis en boot elders….aldus één filewachter.Prima die files. Niets aan doen. Aldus een chauffeur. bijna 50 jaar discussie over de A4 Zuid. Deze weg mag er niet komen. De regio Den Haag Amsterdam moet binnen enkele jaren afgeschreven worden. Daarentegen dienen de contreien rondom Eindhoven/ Weert/ Maastricht snel ontwikkeld te worden tot het economisch hart van Nederland. Dit inclusief een fors vergroot vliegveld en autowegen richting Duitsland en Frankrijk. Op termijn moeten we Schiphol vergeten tenzij er nieuwbouw in zee mogelijk wordt. Het econonmisch hart van Nederland zal langzaam Zuidwaarts afzakken. Handel en industrie ontwikkelen met Duitsland en Belgie in regio’s Limburg en Brabant. Uiteindelijk heeft de kiezer het zelf gewild. Immers wij kozen zelf de partijen die het probleem A4 Zuid niet wensten op te lossen. Nu is het laat en zullen andere wegen ingeslagen moeten worden. Waarschijnlijk leidt e.e.a. tot het failliet van Nederland waarna opdeling bij Duitsland en Belgie kan geschieden.