Porsche doet het als autobouwer uitstekend en heeft gelukkig voldoende beoordelingsvermogen om in te schatten wanneer het ergens niets te zoeken heeft, anders dan… (sorry hoor). Er zijn genoeg Porsche fans die graag zouden zien dat Porsche weer deelneemt aan de Formule 1, maar de Duitse sportwagenfabrikant heeft opnieuw aangegeven dat de F1 onvoldoende lucratief is.
In februari dit jaar deden zich geruchten de ronde dat Porsche bezig zou zijn met aanpassingen van zijn infrastructuur als voorbereiding voor een rentree in de F1, maar die berichten werden toen ook al ontkend. Porsche stelt zichzelf de vraag of de financiële verplichtingen die de Formule 1 met zich meebrengt in het geval van Porsche uiteindelijk voldoende oplevert. Voorlopig is het antwoord op die vraag “Nee”, aldus Porsche Motorsport-directeur Hartmut Kristen. Hoewel de F1 natuurlijk een schitterend avontuur kan zijn, is Porsche toch liever gewoon verstandig (via motorauthority).
Porsche is met wisselend succes actief geweest in de Formule 1. Van 1958 tot 1964 wonnen ze maar 1 race, die in 1962 bij de Franse Grand Prix. Na bijna twee decennia kwam Porsche terug in de Formule 1 in 1983 tot 1986. Ze verschaften motoren onder het label Techniques d’Avant Garde (TAG) voor het Team McLaren. Hiermee werden twee constructeurstitels behaald in 1984 en 1985. In 1991 kwam Porsche opnieuw terug als motorleverancier met rampzalige resultaten. De door Porsche-motoren aangedreven auto’s scoorden het hele seizoen geen punt. De helft van het aantal races kwalificeerden de auto’s zich niet eens. Porsche heeft sindsdien niet meer deelgenomen aan de Formule 1. (bron: wikipedia)
AppieFlappie zegt
Niet lucratief. LOL
Sem zegt
jammer dat Porsche niet deel wilt nemen aan de koningsklasse. Maar ik kan het wel begrijpen.
ps: lees ik daar niet VOORLOPIG? ;)
huub Vanderlubbe zegt
PRECIES!! Hier hebbe ze nou echt niks te zoeke!!
Markus zegt
Wijs van Porsche… helemaal als je daaronder leest hoe het de laatste keer afliep.
Pannekoek zegt
Volgens mij deden de door Porsche ontworpen Auto-Unions toch heel erg goed!!
Nick zegt
@Pannekoek: De 904 en 718, 787 én 804 deden het anders ook goed.
Sommige hadden een doorontwikkelde Kever motor, moet je voorstellen!
Turbopaultje zegt
De F1 wereld past eigenlijk eenvoudigweg niet in de filosofie
van Porsche. Vandaar dat Porsche al die jaren niet meer actief is.
Endurance en toerenwagenraces echter, zijn al decennia
bijna ondenkbaar zonder Porsche ………….
AppieFlappie zegt
Porsche zal bij herintreding nooit enig kansmaken op een titel en dus de handen diep in de zakken moet steken om hun hoofd boven water te houden in de koningklasse.
Porsche is gwn bang voor een afgang en dus een beschadiging van het imago. Simpel!
Josje zegt
tjeh, als je weet dat je toch niet kan presteren. Het blijkt heel moeilijk te zijn om als nieuw team de F1 in te stappen. Hoeveel miljoenen heeft Toyota al niet geinvesteerd? en waar staan ze nu?
ik denk dat wanneer Porsche de stap zet om de F1 in te gaan, ze alleen maar gezichtsverlies lijden.
Casey zegt
Jammer dat Porsche (nog) niet terugkeert in de F1. Lijkt me wel vet, de strijd tussen Ferrari en Porsche (en andere autofabrikanten) op het hoogste niveau.
Porsche heeft blijkbaar een verstandigere leiding dan Spyker (ja, weer een negatief reactie over Spyker) die, zonder volgens mij echt over de financiele kwesties na te denken, wel de F1 in stapte. En kijk waar ze nu eens staan. Dit wil Porsche uiteraard voorkomen.
Overigens: was het niet zo dat Porsche de V10 die in de Carrera GT ligt, ontwikkelde als ’test motor’ voor een nieuw F1 project? Toen de FIA het motorregelement voor de F1 veranderde (V8 ipv V10 motoren) zag Porsche er toen vanaf. Die V10 klinkt echt als een F1 motor (van toen).
F430Rijder zegt
Goed van Porsche dat ze verstandig zijn, en zich niet met de Formule 1 bemoeien, anders krijg je dezelfde flop als Spyker, vooral als je leest hoe het ze eerder afging.
gBoX zegt
@F430Rijder: Porsche heeft dan ook wel een VEEL groter (lees immens) kapitaal ivm Spyker.
Zo hard als Spyker kunnen ze bijna niet floppen.
Porsche Fan zegt
Wel jammer zou best willen weten hoe ze het doen in de formule 1
Porsche Fan zegt
@F430Rijder
Flopen als spyker??
Porsche heeft veel meer race ervaring dan spyker hoor??
Dus ze hebben veel meer verstand
Bubbel zegt
of de formule 1 rendabel is voor porshe is niet de vraag…
ze hebben daar integen wel een motor ontwikkeld die zo ongeveer recht in een formule 1 auto past… denk even aan de carrera gt.
ik vind persoonlijk dat het porshe het nu onderhand wel iets meer kan en moet gaan doen in de racerij
Allautomotive.nl zegt
Porsche heeft 10 jaar geleden verklaard dat ze liever hun investeringen doen in een nieuw model, dan in de Formule 1. Toen is de Carerra GT ontwikkeld. Daarna zijn er vele nieuwe succesvolle modellen ontwikkeld. Zoals de Cayenne en de ( hopelijk succesvolle ) Panamera.
Overigens doet Audi ook met een gegronde reden niet mee aan de F1. Zij hebben gezegd alleen aan de formule 1 mee te doen als er kans was om te winnen. Deze kans hebben ze wel gezien in Le Mans. En met succes.
Bertus zegt
“We kunnen niet winnen dus doen we niet mee”
Dat staat er toch eigenlijk?
Prutsmerk….
the real stig! zegt
ik vind dat ze terug met een p1 wagen zoals de c962 de le mans weer eens moeten ontdoen van die vaste overwinnaar audi!!
Josje zegt
@ allautomotive
dat Audi op Le Mans zoveel zeges heeft binnengehaald is omdat ze al jaren als enige in die klasse reden met dat budget. Das net zoiets als een Ferrari in een lada cup laten meedoen.
O.T.
BMW zit ook na een aantal jaar weer in de F1. na 2 jaar zijn ze al vise wereldkampioen (ok, ok. mede doordat McLaren Mercedes gediskwalificeerd is, maar toch!)
ik denk dat Porsche (en ook audi) gewoon bang zijn gezichtsverlies te lijden! gelukkig is BMW niet zo
Porsche Fan zegt
@ Bertus
??? prutsmerk
Noem je porsche nou zo :s
mashell zegt
Formule 1 is alleen lucratief als het je helpt om een sportief imago neer te zetten. Porsche heeft in tegenstelling tot Mercedes, Renault, Toyota en Honda al een echt sportief imago en hoeft dus niet zo nodig. Blijft wel de vraag waarom Ferrari elk jaar die vele miljoenen blijft weggooien, die hebben toch ook al een sportief imago.
Josje zegt
@ Mashell
reclame? vooruitgang van techniek? veel wat in de formule 1 is ontwikkeld zien we hedendaags terug in personenauto’s. en daarnaast. Reclame! wil wil nou geen ferrari met F1 flippers? klinkt toch wel stoer!
en als laatste, maar niet onbelangrijk. voor het winnen van de constructeurs-titel krijgt de renstal ook een leuk bedrag. en wie heeft dat bedrag weer weten binnen te slepen? juist. Ferrari!
Gert zegt
In februari dit deden zich geruchten de ronde ???
–edit: gefixt, thanks!–
Markus zegt
@ Bertus: ja hehe, je doet toch mee om te winnen, of niet?
Patrick zegt
Laat porsche maar bij de endurance races blijven. Daar zijn ze heer en meester. Audi en Peugeot zijn bang voor die nieuwe lemans racer van porsche… en dat terwijl die in een andere klasse valt :)
donaldduck zegt
Porsche heeft zichzelf de doelstelling opgelegd om met elk Porsche product
winst te maken. Zo geeft Porsche geen cent uit aan Motorsport
Porsche Motorsport is gewoon een commerciele bedrijfstak dat auto’s verkoopt.
“De Carrera GT motor was ook voor een endurance project bedoeld”
Jan C. zegt
@Josje: Dat is de halve waarheid vertellen. Allereerst deed ook BMW mee in Le Mans als opstat naar de F1, een route die Mercedes (Sauber) en Toyota ook al hadden genomen. Vandaar dat de stap van Audi in Le Mans ook als stap in de F1 werd gezien. BMW zit al langer als 2 jaar in de F1 en ook bij Williams ondersteunde het dat team volledig. Met niet echt een bijzonder resultaat.
Jan C. zegt
@donaldduck en de mensen die Audi willen killen in Le Mans: Er was laatst een bericht over de Porsche Spyder als ik het wel zeg op Autoblog dat door een Nederlands team gaat worden ingezet en in Amerika datgene al doen.
Jan C. zegt
@Bertus: Nee er staat dat ze er te weinig geld mee kunnen verdienen dus ze doen niet mee. Waarom men denkt er geen geld mee te kunnen verdienen staat er niet, maar het kan zijn dat ze bang zijn niet goed te presteren en daarmee een imago verliezen en daarmee verkoop.
Mr. V8 zegt
Beetje verouderd plaatje staat erbij uit 2000. ;) haha
greg zegt
Niet lucratief??
ING heeft meer dan een kwart miljard keiharde Euro’s in Renault gestopt!
Vraag Renault maar es of de Formule 1 niet lucratief is ;-)
lebastille zegt
Porsche bewijst zich al genoeg in de GT klasse en ook in de ALMS. Ze hebben niet echt auto’s die net onder een F1 auto staan zoals Ferrari dat wel meer heeft. Alleen de carrera GT komt er in de buurt, bedenk trouwens wel dat die motor een doorontwikkeling van een Le Mans motor is en niet die van een F1 auto. Formule 1 zou weinig toevoegen aan het sportieve imago van Porsche. En als het niet rendabel is, waarom er dan aan beginnen?
Ikke zegt
De reden dat Ferrari al jaren in de Formule 1 zit, is deels imago en grotendeels omdat het ze gewoon geld oplevert. Ferrari verdient bakken met geld aan TV inkomsten, prijzen geld, sponsoring en vooral merchendise. Iedereen die met een Ferrari Cap of shirt loopt mag een leuk bedrag afdragen voor het logo wat hier op staat, en daar vraagt Ferrari een stuk meer voor dan bijvoorbeeld een BMW.
Porsche zou dus ook kunnen verdienen aan de F1, alleen zullen zij minde zendtijd en prijzengeld in de wachtslepen doordat ze niet direct vooraan rijden. Ook sponsors zullen minder bereid zijn te betalen waardoor Porsche zelf een grotere investeering zal moeten doen om op het niveau van Ferrari en McLaren te komen. Blijkbaar zijn ze hiertoe niet bereid.
LPJ zegt
Nja, een constructeur als Porsche zou niet moeten kijken of het lucratief is, maar of ze het financieel aankunnen, ook al zorgt het niet voor meer winst. Back in the good old days deden teams als Ferrari mee omdat ze een passie hadden voor het racen, en moesten de gewone wagens alleen maar dienen om het raceprogramma te financieren, niet omgekeerd onder het mom van ‘verstandig zijn’.
Gert zegt
Wil niet zeuren, 1 deel in verbeterd. Maar “deden zich geruchten de ronde”, moet dat niet gewoon “deden geruchten de ronde” zijn?
Nu zal ik ophouden hoor.
VinnieG zegt
ben redelijk nieuw op de fora hiero, loop al wel een klein jaartje rond op’t blog zelf, maar wil graag even laten weten dat porsche geen ‘prutsmerk’ is, en nooit zal worden, ben al tijdje (trotse) bezitter van 996 Carrera 4, en moet zeggen, voor mij is autorijden iets veeel mooiers geworden sinds ik in bezit ben van dat wagentje! weleenswaar een van de langzaamste van zijn klasse,
om weer on-topic te gaan:
Porsche moet volgens mij idd niks hebben van de F1, kosten die zichzelf daarvoor aandienen zijn na zoveel jaren technische en kleine vernuftigheden van merken zoals Ferrari, McLaren en Renault bijna niet in te halen qua kosten, waarom er dan nog over nadenken?
Porsche bewijst zich met de Carrera GT, de RS Spyder, de nieuwe 997 Turbo en de GT2 vooralsnog volgens mij als een van de winnende merken van de totale auto industrie…..
speedlimit zegt
Formule 1 onvoldoende lucratief…nee joh we hebben ’t gewoon te druk…zijn nu aan ’t ruzieen met vw :)
F430Rijder zegt
@ PorscheFan en gBoX:
Ik lees boven toch andere zaken. Ze hebben wel veel meer ervaring in tourenwagen klasses, maar in de F1 zijn ze nog net zo groen als Spyker?
lebastille zegt
@ Lennart: als er iets verstandig is, is het wel wegwagens bouwen om de F1 auto’s te bekostigen….
Lustigson zegt
Als je Formule 1 goed aanpakt, kun je er zeker geld mee verdienen. Maar voor Porsche — hetzelfde geldt voor Audi: Vorsprung durch Technik — zit er geen technische uitdaging in. Te veel vastgelegd in reglementen, waardoor je geen (technische) voorsprong kunt behalen.
JD zegt
Porsche heeft groot gelijk om de F1 niet in te gaan. Zeker niet met al die wisselende regelgevingen en het een toch minder populair wordende sport aan het worden is. Statistisch gezien kijken steeds minder mensen F1. Dan komt er nog eens bij dat je eerst jaren moet investeren om eindelijk met de top mee te rijden. Dus eerst bakken met geld weggooien voor je een beetje kans hebt om wat te winnen.
En de opmerking die ik net van iemand las dat het tijd wordt dat porsche meer in de racerij gaat doen….. NOG MEER???? Volgens mij weet je niet hoeveel raceklasses er zijn waar porsche al aan mee doet. Nee hoor laat Porsche maar in de Endurance zitten. Dat kunnen ze goed en dat gaat ook goed.
Nemus zegt
@ Mashell,
Ferrari doet nog altijd mee in de F1 omdat wijlen Enzo Ferrari dat gewoon wou. Voor Enzo was wegwagens bouwen maar bijzaak. Ferrari is ALTIJD vertrokken vanuit het standpunt: eerst de F1, dan de rest. En ok, hun sportwagens hebben door hun successen in de F1 en de andere racerij legendarische faam verworven.
Ferrari is F1 en F1 is ook Ferrari. Ik denk dat het één van de weinige teams in de F1 is die relatief gezien (en ik leg de nadruk op relatief!) break-even draaien. Want door hun sponsoring en de goede verkoop van de Ferrari sportwagens, hebben ze het geld voor de F1.
Dat Porsche dit niet doet is begrijpelijk. Ze hebben nooit echt succes gehad in de F1, maar in andere klasses wel. Maar ergens vind ook ik dat, moesten ze meedoen, dat hun racend karakter enkel maar zou onderstrepen. En vergeet niet dat F1 één van de meest bekeken sporten is ter wereld. Enkel de Olympische Spelen trekken meer kijkers, maar dat is maar om de 4 jaar.
Als Porsche hun sportief imago nog vérder wil uitbouwen, mòeten ze in de F1 stappen, òf een gooi doen naar de algemene overwinning in Le Mans.
Nu blijven ze steken op een intercontinentaal niveau, ipv een intermodiaal niveau. Leuk, zo wat endurance races rijden, maar enkel in de GT3 en de GT2 klasses kunnen ze echt potten breken, of anders gezegd: daar is geen concurrentie.
Zou het ergens graag zien dat ze de F1 instappen, maar het hoeft niet echt. Laat ze daar in Stuttgart maar lekker poen verdienen zonder een risico te nemen…
Sjaak zegt
Waarom snappen zoveel mensen het niet? F1 levert wel geld op, alleen niet direct in veel gevallen. Waarom denk je dat teams als honda, toyota, renault en bmw er zoveel geld insteken terwijl er niet direct winst uit word gehaald? Dat is omdat F1 relatief gezien gewoon heel goedkope reclame is. Houd voor de lol eens bij hoelang bv een bmw of renault auto in het hele seizoen in beeld is, bedenk er even bij dat F1 de best bekeken sport ter wereld is op de olympische spelen na, en dat iedere 2 weken, en dan kan je tot de conclusie komen dat bv 150 miljoen per jaar in F1 steken relatief gezien heel goedkoop is tov het huren van tv zendtijd voor zoveel mensen en zo lang.
En teams als Ferrari maken ook winst door merchandising. Ferrari verdient bv meer aan merchandising dan aan de verkoop van auto’s maar zonder de F1 zouden lang niet zoveel mensen Ferrari merchandising kopen.
Het punt is alleen dat als je er geld aan wil verdienen je wel redelijk zal moeten presteren. Wat Porsche zou kunnen doen is zichzelf zoals renault en bmw hebben gedaan aan een team binden waar ze dan bv moteren of wat dan ook aan leveren en later de stap maken om zelf een compleet team te runnen. Op die manier bouw je ervaring en structuur op terwijl de kosten relatief laag blijven. Tuurlijk zal het zeker in het begin allemaal wel geld kosten, dat is nou eenmaal zo. Maar als je het goed doet moet er in een paar jaar wel geld aan te verdienen zijn, ookal zal dat waarschijnlijk geen directe inkomsten zijn.
lebastille zegt
@ Nemus, Porsche is van plan om met de spyder waarmee ze in de ALMS serie rijden mee te doen aan de “echte” Le Mans in Frankrijk.
wilco zegt
F1 is niet meer wat t was. Vroeger kon je veel technieken testen, nu heb je een batterij regelementen en teams die veel teveel geld hebben.
Porsche doet er wijs aan weg te blijven bij de F1, valt geen eer meer aan te behalen. En ze hebben t ook niet nodig, want Porsche bouwt goede sportwagens (in tegenstelling tot… sorry Spyker)
Nemus zegt
@ Lebastille:
in de LMP1 klasse dan, of de prototype klasse?
lebastille zegt
@ Nemus, de LMP1 is ook een prototype klasse (Le Mans Prototypes 1), maar aangezien daar o.a. de Audi’s inzitten (met zo’n 200 pk meer vermogen dan de Porsche RS Spyder), verwacht ik dat ze dan aan de LMP2 deel zullen nemen.
Peperbus zegt
“Dat is omdat F1 relatief gezien gewoon heel goedkope reclame is.”
En Porsche heeft nauwelijks reclame nodig: zie je ze ooit in de autobladen…zelden!
Mensen die een Porsche willen hebben, weten de dealer toch wel te vinden en ze hoeven echt niet overtuigd te worden d.m.v. reclameuitingen
Manolo.E30.M3 zegt
Ik vind persoonlijk dat Porsche inderdaad WEL moet meedoen aan F-1. Waarom? Gewoon daarom, omdat Porsche een merk is wat in de koningsklasse moet meedraaien, ongeacht wat hun resultaten in het verleden waren. Ze moeten in het begin inderdaad ook niet kijken of het lucratief is, maar of het financieel verantwoord is. Persoonlijk denk ik dat ze het echt wel kunnen bekostigen.
Maar ze moeten niet direct met een compleet eigen team beginnen. Lever bijvoorbeeld eerst motoren aan het team van Williams (Toyota motoren daar eruit) zoals BMW dat deed. Dan mag het voormalige team BMW-Williams misschien geen titel hebben binnen gehaald, maar zij waren wel het team die toen serieus om de titel hebben gestreden. (het is dat Ferrari en Schumacher’s hand boven het hoofd werd gehouden bij sommige momenten, maar daar ga ik nu niet over discussieren).
Ik zeg dus; Porsche .. GA ERVOOR !!! Eerst motoren leveren, daarna eventueel een compleet team.